Nieuwe beginners MTB of upgraden?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

In 2016 heb ik een 2e hands Cube AIM Competition Line 2012 gekocht voor 350 Euro.
Specs:
Frame: Alu Lite AMF 6061 RFR-Geometry
Voorvork: Suntour XCM Lockout 100mm
Balhoofdset: FSA No.10 semi-integrated
Stuurpen: Easton EA30 Oversized
Stuur: Easton EA30 Lowriser Oversized
Grips: CUBE Performance Grip
Derailleur achter: Shimano Alivio RD-M410 Top Normal 8-speed
Derailleur voor: Shimano FD-M310, Top Swing 34,9mm, 8-speed
Shifters: Shimano SL- M310 Shifter Acera Rapidfire-Plus, 8-speed
Remmen: Shimano BR-M422 V-Brake
Crankset: Shimano Acera FC-M361 42x32x22T, Shimano BB-UN26
Cassette: Shimano CS-HG31 11-32T, 8-speed
Velgen: RFR ZX24
Naaf voor: Shimano HB-RM40
Naaf achter: Shimano FH-RM30
Spaken: DT Swiss Industry 2.0
Buitenband voor: Schwalbe Smart Sam 2.25
Buitenband achter: Schwalbe Smart Sam 2.25
Binnenbanden: Impac AV14
Velglint: 20-559
Zadel: Scape Active 8
Zadelpen: Easton EA30 31,6mm
Zadelpenklem: Scape Varioclose 34.9mm
Afbeelding

Die heeft het voor mij prima gedaan. Ik heb er voornamelijk mee op het parcours in Vlaardingen gereden. En af en toe een dagje naar de Utrechtse Heuvelrug.
De afgelopen maanden ben ik wat fanatieker gaan biken. Nog steeds in Vlaardingen (Broekpolder). Maar nu 2-4 keer in de week. Op zich is het wel een prima fiets. Maar ik vind dat ik nu wel een upgrade "verdien"
Ik merk nl dat het schakelen niet altijd even lekker gaat. Nou kan ik natuurlijk van allerlei dingen gaan vervangen op deze. Maar ik vraag me af of dat het waard is.

Voor een nieuwe MTB heb ik een budget van +/- 1000 Euro. Eventueel, als het echt een grote upgrade tov 1000 Euro is, kan het nog opgerekt worden naar 1200 Euro.
Ik heb al gezien en gelezen op het forum dat dat nog steeds een "beginners-fiets-budget" is. Daarom vraag ik me af of ik er echt goed op vooruit ga tov m'n huidige fiets.
Ik ga hem dus alleen in Nederland op het parcours gebruiken. Voornamelijk in Vlaardingen. Maar ook regelmatig in het weekend naar een ander parcours in Nederland.

Ik heb me een beetje ingelezen. En volgens mij moet hij hier aan voldoen.

SLX afmontage of beter. Eventueel SRAM NX of beter.
1x11 of 1x12. Omdat je dan geen voor derailleur hebt. En dus minder onderdelen die kapot kunnen gaan?
29" wielen. Dat is blijkbaar de nieuwe standaard (bron: 12gobiking.nl).
Voorvork met luchtvering
Lockout bedienbaar via het stuur.
Hydraulische schijfremmen

Als ik die specificaties invoer bij 12gobiking.nl dan komt er eigenlijk maar 3 fietsen uit

Merida Big Nine Limited 2019
Merida Big Nine Limited 2020
Scott Scale 980 2019

Als je voor 2x11 / 2x12 gaat komen er een stuk meer. Is 1x zoveel beter?
Bijvoorbeeld:
Trek X-Caliber 9 2019


Wat denken jullie. Ga ik er aanzienlijk op vooruit door een fiets uit deze prijsklasse aan te schaffen?
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Je kunt natuurlijk ook even kijken wat hier te koop aangeboden wordt. Vaak prachtige fietsen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je gaat er zeer op vooruit.

Dit oudje uit ‘12 is 26” zo te zien, 8-speed, Acera, vork niet echt je van het.
Zonde om hier iets aan te gaan upgraden!

Internetter:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=M

Nog meer moois 12gobiking:

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction ... -geel-2019

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-2019

https://www.12gobiking.nl/trek-procaliber-6-2019

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction ... ranje-2019

Hele mooie: https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2020-107218

De keuze is er reuze. Met iets meer budget heb je een erg goede ‘instapper’ waar je prima op kunt doorgroeien. Afgeprijsde ‘19 modellen, die richting 1100-1250 gaan...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Kitser schreef: wo 4 september 2019, 13:13
Ik heb al gezien en gelezen op het forum dat dat nog steeds een "beginners-fiets-budget" is. Daarom vraag ik me af of ik er echt goed op vooruit ga tov m'n huidige fiets.

Ik heb me een beetje ingelezen. En volgens mij moet hij hier aan voldoen.

SLX afmontage of beter. Eventueel SRAM NX of beter.
1x11 of 1x12. Omdat je dan geen voor derailleur hebt. En dus minder onderdelen die kapot kunnen gaan?
29" wielen. Dat is blijkbaar de nieuwe standaard (bron: 12gobiking.nl).
Voorvork met luchtvering
Lockout bedienbaar via het stuur.
Hydraulische schijfremmen
Ja hier ga je zeker mee vooruit.

Verder mijn mening:

-SLX/NX is inderdaad dikke prima, maar Deore is ook echt geen schande.
-1x11 bevalt mij prima, maar er zijn ook redenen om dit zeker niet als eis te stellen of eventueel te willen, moet je echt voor jezelf bepalen. Verder is een fiets met 2x11 heel makkelijk 1x11 te maken.
-Ook de maat wielen moet je echt voor jezelf bepalen wat je wilt, en niet uitgaan van iets wat een webwinkel de nieuwe standaard noemt.
-Voorvork sowieso met luchtvering zoeken inderdaad
-Lockout zou ik laten vallen als eis, waarom heb jij die nodig?
-Hydraulische remmen vanzelfsprekend inderdaad.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bij Boonstra staat nog een hele mooie Orbea Alma die in jouw budget valt... :wink:

https://www.carloboonstra.nl/merken/orb ... h30-eagle-
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Naast 29"is natuurlijk 27.5"ook een goede optie. Net waar jij je voorkeur aangeeft. De nieuwe standaard volgens 12go is nu niet helemaal de juiste standaard.

Wat belangrijker is, is jouw standaard. Waar geef jij de voorkeur aan.

Daarnaast is de geometrie van het frame het belangrijkst. Verdiep je daar eerst goed in. Parts zijn leuk, maar een frame is het allerbelangrijkst van de fiets. Die moet kloppen. En of het nu SLX of XT is, dat is echt van minder belang. 2e Is de voorvork. Want die zijn duur om te vervangen.
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Ad58 schreef: wo 4 september 2019, 14:20 Je kunt natuurlijk ook even kijken wat hier te koop aangeboden wordt. Vaak prachtige fietsen.
Dat houd ik inderdaad in de gaten. Dan moet het natuurlijk net goed uitkomen. Ik ben 1.75 meter. Dus hij moet niet te groot zijn.
aurelius schreef: wo 4 september 2019, 14:38 Je gaat er zeer op vooruit.

Dit oudje uit ‘12 is 26” zo te zien, 8-speed, Acera, vork niet echt je van het.
Zonde om hier iets aan te gaan upgraden!

Internetter:
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=M

Nog meer moois 12gobiking:

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction ... -geel-2019

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-2019

https://www.12gobiking.nl/trek-procaliber-6-2019

https://www.12gobiking.nl/cube-reaction ... ranje-2019

Hele mooie: https://www.12gobiking.nl/trek-x-caliber-9-2020-107218

De keuze is er reuze. Met iets meer budget heb je een erg goede ‘instapper’ waar je prima op kunt doorgroeien. Afgeprijsde ‘19 modellen, die richting 1100-1250 gaan...
Blijkbaar werkt de zoekfunctie van die site niet helemaal goed. Deze kwam ik vanmorgen niet tegen toen ik een selectie maakte.
Gelukkig is er wat te kiezen voor mijn budget

Ik ben vanmiddag even bij Cube in Vlaardingen geweest. Daar hebben ze deze ook staan
https://www.12gobiking.nl/cube-reaction ... -geel-2019
En kon daar ook wat korting krijgen. Dan kwam ie op 1169 Euro.

Die heeft alles wat ik wilde. Dus dat kan wel een serieuze optie zijn.

Daar vertelde de verkoper ook dat ik flink vooruit zou gaan tov m'n huidige fiets. En dat upgraden het niet waard zou zijn. Dan zou ik bijna alles moeten upgraden (behalve het frame). En werd het net zo duur als een nieuwe fiets.
Dat is natuurlijk een verkoper. Die wil fietsen verkopen. Daarom heb ik deze post gedaan. Maar ik begrijp dat de verkoper het juist had.
floris500 schreef: wo 4 september 2019, 14:54
Ja hier ga je zeker mee vooruit.

Verder mijn mening:

.....
-Ook de maat wielen moet je echt voor jezelf bepalen wat je wilt, en niet uitgaan van iets wat een webwinkel de nieuwe standaard noemt.
-Lockout zou ik laten vallen als eis, waarom heb jij die nodig?
.........
- De keuze tussen 27.5 en 29 is waarschijnlijk wendbaarheid (27.5") vs snelheid (29")?
- Lockout bediening op het stuur zit op de meeste die ik tot nu toe heb gezien. Ik moet nog een paar kilometer op de weg fietsen voordat ik op het parcours in Vlaardingen ben. Dan lijkt het me wel makkelijk. Maar je hebt wel gelijk. Het is geen keiharde eis.

Ad58 schreef: wo 4 september 2019, 17:39 Bij Boonstra staat nog een hele mooie Orbea Alma die in jouw budget valt... :wink:

https://www.carloboonstra.nl/merken/orb ... h30-eagle-
Ziet er inderdaad mooi uit. Maar niet echt in de buurt. Ik woon in Schiedam.
mud mate schreef: wo 4 september 2019, 18:59 Naast 29"is natuurlijk 27.5"ook een goede optie. Net waar jij je voorkeur aangeeft. De nieuwe standaard volgens 12go is nu niet helemaal de juiste standaard.

Wat belangrijker is, is jouw standaard. Waar geef jij de voorkeur aan.

Daarnaast is de geometrie van het frame het belangrijkst. Verdiep je daar eerst goed in. Parts zijn leuk, maar een frame is het allerbelangrijkst van de fiets. Die moet kloppen. En of het nu SLX of XT is, dat is echt van minder belang. 2e Is de voorvork. Want die zijn duur om te vervangen.
Tja, de geometrie....Dat vind ik lastig. Ik beschouw mezelf ook nog als beginner. Dus wat ik wat dat betreft nou prettig vind weet ik niet precies. Ik kan daar natuurlijk van alles over lezen. Maar ik denk dat "proef zitten" in een winkel het beste is.
Maar ook dan zit je er hooguit een paar minuten op. De vraag is of je dat op lange termijn ook prettig vind.

Wat dat betreft is zo'n Canyon die @aurelius voorstelde niet eens zo gek idee. Dan kan je thuis proef fietsen. En eventueel terug sturen.
Moet alleen ff uitzoeken hoe vaak je een bestelling kan terug sturen ;-)

Bij 12gobiking mag je hem ook nog na 10 dagen ruilen. Maar dat kan maar 1 keer.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Of je gaat je eens oriënteren bij verschillende winkels. Kijken waar ze de tijd voor je nemen en echt gedegen advies geven.
Advies inwinnen kan altijd, kopen doe je voorlopig maar 1x.
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

mud mate schreef: do 5 september 2019, 21:57 Of je gaat je eens oriënteren bij verschillende winkels. Kijken waar ze de tijd voor je nemen en echt gedegen advies geven.
Advies inwinnen kan altijd, kopen doe je voorlopig maar 1x.
Ja, dat wil ik inderdaad gaan doen.
Ik ben er nu in ieder geval van overtuigd dat upgraden zonde van het geld is.
En dat ik er met een fiets van 1000-1200 aanzienlijk op vooruit ga.

Ik ben gisteren bij Cube geweest. Maar daar hebben ze uiteraard maar één merk.
12gobiking.nl is in Moordrecht. Dat is vanuit Schiedam (waar ik woon) prima aan te rijden. En daar hebben ze zo te zien voldoende verschillende merken en types.
Dat is wel prettig. Hopelijk hebben ze daar prettige verkopers die de tijd nemen om advies te geven.

Zijn er nog tips voor goede winkels rondom Schiedam? Op +/- 45 minuten rijden max.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Die Cube Reaction van de Store in Vlaardingen (handig, dichtbij en prima zaak) is een prima bike hoor voor die centen. :-q
Kan je geen proefrit regelen bij die gasten?
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Giant-E schreef: do 5 september 2019, 22:31 Die Cube Reaction van de Store in Vlaardingen (handig, dichtbij en prima zaak) is een prima bike hoor voor die centen. :-q
Kan je geen proefrit regelen bij die gasten?
Ja, dat kan wel hoor.
Je kan sowieso een klein stukje in de winkel fietsen.
Buiten kan het ook. Maar alleen met droog weer.
Dus dat ga ik zeker ook doen.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

ik zou ook eens naar overjarige fietsen kijken gaat er zo nog eens 20% van de prijs af.
who dares wins
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

trek-y schreef: vr 6 september 2019, 22:01 ik zou ook eens naar overjarige fietsen kijken gaat er zo nog eens 20% van de prijs af.
Ik ben inderdaad van plan meerdere fietsenzaken in de buurt af te gaan om me goed te laten informeren. En kijken wat de aanbiedingen zijn.
Vanmiddag ga ik even naar fietsenwinkel.nl in Rotterdam.
Daar hebben ze verschillende merken en types.
Het enige punt is dat niet elke verkoper de juiste fiets voor mij wil verkopen. Maar meer waar hij zelf vanaf wil.

Ik ben vooral benieuwd wat ze over de geometrie kunnen vertellen. Want daar weet ik te weinig van. Wat ik fijn vind en wat handig is voor mijn gebruik. Dat is dus fietsen op de tracks in Nederland. Gewoon voor de lol en een beetje conditie opbouwen. En langzamerhand steeds een beetje harder gaan. Want dat wordt het wat mij betreft steeds leuker.

Wat is over het algemeen (als dat al bestaat) een goede / prettige geometrie / houding is? En waar ik op moet letten? Afstand van de horizontale buis, breedte van het stuur, afstand tussen zadel en pedalen?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het enige punt is dat niet elke verkoper de juiste fiets voor mij wil verkopen. Maar meer waar hij zelf vanaf wil.
Ja, vooral bij overjarige modellen. Daar willen ze vanaf, en ze kunnen meestal ook geen maat groter of kleiner meer bestellen. Dus let op!
Maar als er iets bij zit voor jou, dan heb je een nieuwe fiets voor een (bijna) 2e hands prijs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie