Nieuwe beginners MTB of upgraden?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je in beide gevallen de actuele serie vergelijkt (M7000 vs M8000) dan is het verschil in principe alleen de free stroke adjust op de hendel, die niemand gebruikt. Er is geen gewichtsverschil.
Waar woke is, is vuur
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Net weer even bij Cube geweest om buiten een proefrit te maken op de Reaction Race en Reaction Pro
Helaas was de Pro (2019 en 2020) niet op voorraad.
Daarom dus alleen op de Race gereden. Ook hier vond ik de grote wielen en brede stuur erg fijn. Maar dat zie je denk ik bij veel hedendaagse fietsen.

Hierop zitten Shimano Deore BR-M6000 remmen. Dat remde ook prima met 1 vinger. Wellicht kan dat bij heel veel wel inderdaad.
Ik kom ook nog vanaf V-brakes :roll: Dus wellicht remmen de Shimano BR-MT400 die op de Pro zitten ook wel prima. Maar om dat te testen moet ik even geduld hebben. De Pro komt pas in oktober bij Cube Vlaardingen.
En de tip van ThaSingleTrackMastah om een goed frame, wielset en voorvork te nemen vind ik wel een goede. Aangezien dat de duurste onderdelen zijn.

Wat me nu wel goed opviel was de zithouding / geometrie. Ik had niet gedacht dat ik daar als leek veel van zou merken. Maar ik merkte duidelijk dat ik meer op mijn hande "leunde". Veel meer dan op mijn huidige fiets. Het voelde een stuk sportiever. Alleen vraag ik me af of ik geen pijn in mijn polsen / handen krijg als ik zo een uur aan het fietsen ben met alle "klappen" die je tegen komt op het parcours.

En ik had me niet gerealiseerd dat de shifters van Sram anders bediend worden dan Shimano shifters. Je moet bij Sram zowel naar boven als naar beneden schakelen met je duim.
Misschien is het wennen maar ik vond het niet erg prettig werken. Mijn duim heeft niet de vorm uit het boekje ;-) dus ik had moeite om allebei de pookjes goed te kunnen bedienen. Ik moest af en toe het handvat even loslaten. Dat is met dalen niet erg handig.

Ik heb nog gevraagd of er Shimano shifters opgezet kunnen worden. Maar dat blijkt niet zo makkelijk te gaan. Met alleen shifters ben je er dan niet blijkbaar.
Dus als ik de Race met de Pro vergelijk zou ik een voorkeur voor de Pro hebben. Omdat die Shimano shifters heeft.
Wel heeft de Pro een minder goede voor vertelde de verkoper.
De Race heeft een RockShox Judy Silver TK Air. En de Pro heeft een RockShox Recon Silver TK Air. Ik heb geen idee hoeveel dat verschil is?

De banden zijn blijkbaar niet zo goed volgens Makkelijk.
Zowel op de Pro als de Race zitten deze banden:
Voorband: Schwalbe Tough Tom, Active, 2.25
Achterband: Schwalbe Rapid Rob, Active, 2.25

Wat voor banden zouden een goede upgrade hiervoor zijn? Ik wil graag een soort allround band waarmee je in droge en natte omstandigheden goed uit de voeten kan. Omdat ik momenteel geen extra geld heb om 2 setjes banden te kopen.

M'n volgende stap is naar 12GoBiking. Ik heb ze net even gebeld. En die hebben veel verschillende merken op voorraad waar ik even kan proef rijden. En zo snel het verschil in geometrie kan voelen. Dat is toch makkelijker dan wanneer er een aantal dagen tussen zit.
QuiXoTic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 15:45
Mijn mountainbike: Scott Scale 930 2019

Kitser schreef: ma 9 september 2019, 16:19 Dus wellicht remmen de Shimano BR-MT400 die op de Pro zitten ook wel prima.
Ik heb ze op mijn Scott Scale 930 zitten. Puur kijkend naar de rest van de specs van mijn bike lijkt dat een sluitpost geweest te zijn voor de fabrikant. Vooralsnog ben ik er alleen mee in Nederland geweest, en vooral ook veel in Vlaardingen, maar ze doen het meer dan prima. Nog nooit te weinig rem gehad. Ik gebruik ze met 1 vinger. Kanttekening: mijn vorige fiets had Magura HS33 hydraulische velgremmen, niet het beste vergelijkingsmateriaal.
Kitser schreef: ma 9 september 2019, 16:19 En ik had me niet gerealiseerd dat de shifters van Sram anders bediend worden dan Shimano shifters. Je moet bij Sram zowel naar boven als naar beneden schakelen met je duim. Misschien is het wennen maar ik vond het niet erg prettig werken.
Was voor mij ook even wennen (van Shimano SLX shifters naar Sram NX Eagle). Na een paar ritten wist ik niet beter meer. Spelen met de positie van de shifters en remmen kan verschil maken. Maar goed, mijn duimen zijn de jouwe niet ;-)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat betreft die schakelaars: het kan zijn dat de shifter iets anders afgesteld moet worden. Vaak staan ze te dicht tegen het handvat aan en dan kun je er erg lastig bij. En ook iets draaien, welke kant op dan ook, kan veel verschil maken.


En voor de zithouding geldt het zelfde: je kunt er best nog wat aan veranderen: kortere stuurpen, stuur met meer 'rise', daarmee kom je iets minder sportief te zitten. Verder is zo een sportieve houding ook een kwestie van wennen, maar als je niet heel veel fiets, dan is iets rechter op misschien sowieso lekkerder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

MT400 zou ik wel even voelen, dat zijn echt andere hendels. De 6000,7000,8000 zijn enkel verschillend in afstelmogelijkheden en afwerking.

Judy is beter maar beide vorken zijn goed. Ik ken je Shimano vs Sram probleem. Veel mensen weten niet dat je met Shimano ook met je wijsvinger kunt afschakelen en snappen dit dus niet. Veel mensen vertellen me dat ik met mn vinger moet remmen dus niet moet schakelen maar toch mis ik het sinds ik Sram heb. Aan de andere kant: het went wel...

Sportieve fietshouding kun je op deze fietsen eventueel nog wel tackelen met een andere stuurpen. Dat hoeft niet veel te kosten.

Als je een 2019 race (dat is dienmet judy toch?) kunt vinden zou ik persoonlijk die proberen voor een lager prijsje te krijgen. Maar dan zul je wel aan de shifter moeten wennen. Shifter is niet uitwissebaar doordat hij een andere hoeveelheid kabel aantrekt dan Shimano, dus de Sram derraileur zou niet goed werken met een shimano shifter.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Makkelijk schreef: ma 9 september 2019, 19:59 Shifter is niet uitwissebaar doordat hij een andere hoeveelheid kabel aantrekt dan Shimano, dus de Sram derraileur zou niet goed werken met een shimano shifter.
Schijnt te werken: viewtopic.php?p=2412929#p2412929

Ik moet `m ook nog steeds ombouwen :oops:
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als het met de nieuwe 12x Shimano wel kan dan inderdaad gewoon de Eagle afgemonteerde fiets halen en voor weinig een Shimano shifter er op...
Waar woke is, is vuur
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Makkelijk schreef: ma 9 september 2019, 19:59 MT400 zou ik wel even voelen, dat zijn echt andere hendels. De 6000,7000,8000 zijn enkel verschillend in afstelmogelijkheden en afwerking.

Judy is beter maar beide vorken zijn goed. Ik ken je Shimano vs Sram probleem. Veel mensen weten niet dat je met Shimano ook met je wijsvinger kunt afschakelen en snappen dit dus niet. Veel mensen vertellen me dat ik met mn vinger moet remmen dus niet moet schakelen maar toch mis ik het sinds ik Sram heb. Aan de andere kant: het went wel...

Sportieve fietshouding kun je op deze fietsen eventueel nog wel tackelen met een andere stuurpen. Dat hoeft niet veel te kosten.

Als je een 2019 race (dat is dienmet judy toch?) kunt vinden zou ik persoonlijk die proberen voor een lager prijsje te krijgen. Maar dan zul je wel aan de shifter moeten wennen. Shifter is niet uitwissebaar doordat hij een andere hoeveelheid kabel aantrekt dan Shimano, dus de Sram derraileur zou niet goed werken met een shimano shifter.
De race is inderdaad met de Judy.
Jullie verkiezen dus duidelijk de race boven de pro?
Er zit 200 Euro verschil tussen. Dat zou dan het verschil tussen de Judy en de Recon vork, betere remmen en Shimano XT / SLX vs Sram.

Of ik het aandurf om de Sram shifters te vervangen door Shimano weet ik niet.
Ik ga bij 12gobiking nog wel even rijden op de race met sram shifters. En indd even kijken of er wat winst te behalen is met het draaien van de shifters.

De sportieve houding vond ik juist wel prettig. Alleen zou de praktijk moeten uitwijzen of ik er pijn in m'n handen of polsen van ga krijgen.
Maar goed om te weten dat daar dan wel wat aan gedaan kan worden.
Geen reden om hem niet te kopen dus.

Daarnaast ben ik nog erg benieuwd naar de Trek X Caliber 2020. Die ga ik bij 12gobiking ook even testen en vergelijken met de 2 Cubes.
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Omdat ik vorige week ben geopereerd kan ik even geen fietsenwinkels bezoeken om proefritjes te maken.
Dus ben ik verder gegaan met specificaties vergelijken. En ben ook een beetje aan het kijken naar frame, wielen en voorvork. Omdat dat de duurste onderdelen zijn. En je die dus beter gelijk wat beter kan kopen. En eventueel remmen / aandrijflijn later te upgraden als ze versleten zijn (thanks voor de tip @ThaSingleTrackMastah)

Nu zit bij bijna elke fiets in mijn budget (1000-1200) een Rockshox Recon Silver TK Air of een Rockshox Judy Silver TK Air. Waarbij de Judy dus een stuk beter is dan de Recon begrijp ik.

Qua frame gaat het voornamelijk om de geometrie denk ik. Dus dat is een kwestie van passen.
Voor de rest zijn allemaal nagenoeg aluminum. Op een enkele afgeprijsde carbon. Bv de Cube Access WS C:62 Pro 2019 (https://www.12gobiking.nl/cube-access-ws-c-62-pro-2019). Die is weleens waar 1299. Dus iets boven het budget. En volgens mij ga ik het eventuele gewichtsverschil niet echt merken.

Wat ik moelijker te beoordelen vind, zijn de wielen en banden. Ik heb het eea in een overzichtje gezet. Misschien kunnen jullie eens meekijken? Dan weet ik wat er op papier de beste kanshebber is.

En dan uiteraard nadat ik hersteld ben proefritjes maken.

Mochten jullie nog andere goede opties hebben houd ik me daarvoor ook aanbevolen.

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In die prijsklasse heb je het sowieso over lompe wielen. Soms wel stevig, maar matige naven en matige bouwkwaliteit. Niet te veel op letten dus.

Pas op fietsen vanaf €5.000,- heb je soms goede wielen... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Oké. Dat is duidelijk.

Dus als ik dit topic en mijn zoektocht moet samenvatten komt het er op neer dat de verschillen in deze prijsklasse niet super groot is.
De afmontage van SLX, XT, NX en GX allemaal goed is en ik daar het verschil niet in ga merken. Alleen is het aan mij welke shifters ik fijn vind. Sram of Shimano.
Als vork in deze prijsklasse is een Judy het beste. Maar een Recon is ook nog goed genoeg?
De wielsets zijn allemaal niet je van het. Dus daar is nagenoeg geen verschil in deze prijsklasse.
Het belangrijkste is eigenlijk de geometrie. Persoonlijke voorkeur wat zithouding betreft. En zelfs dat is nog redelijk eenvoudig aan te passen met bv een andere stuurpen.

Klopt mijn conclusie zo een beetje?

Ik kom net dit tegen. Het is in Den Haag. Dus redelijk in de buurt. Misschien wel interessant om eens te laten doen. En 45 euro is ook niet de wereld.

https://www.bike-x.nl/fietsmeting-30
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Ik heb de ze ook nog "gevonden". Iets boven budget, maar wel een andere vork. Een Fox 34 Rhythm. Is dat beter dan een Judy?

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2035.html

Ik kan helaas niet zoeken op fox op het forum omdat er minimaal 4 karakters ingevuld moeten worden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die vork is zeker beter dan een Judy!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kitser
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 10 september 2012, 21:10

Lars TB schreef: ma 23 september 2019, 12:07 Die vork is zeker beter dan een Judy!
Misschien wel interessant dan.
Heeft ook een dropper post. Al weet ik niet of ik daar echt gebruik van zal maken met mijn niveau.
Lijkt qua specs beter dan de Cube Reaction Race 2020 voor dezelfde prijs.
En de Canyon heeft wat bredere banden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Kitser schreef: di 24 september 2019, 21:46 Heeft ook een dropper post. Al weet ik niet of ik daar echt gebruik van zal maken met mijn niveau.
Een dropper heeft voor iedere rijder nut! Je moet hem alleen wel leren gebruiken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie