Wat kan een Specialized Epic Comp FSR hebben?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Lang verhaal kort: onverwachts vanochtend mijn fiets totall loss gereden. Ik kan waarschijnlijk aan een Specialized Epic Comp FSR komen. Dit is een XC fiets (toch?). Ik zoek meer en meer de uitdaging op in jumps, drop-offs etc. Op trails waar de gemiddelde biker over de heuveltjes heen rolt, spring ik ze bijvoorbeeld. De fiets krijg ervan langs zeg maar. Dit is ook de reden dat mijn huidige is overleden (voorvering geploft).

In hoeverre is een Specialized Epic Comp FSR tegen dit geweld opgewassen? De veerweg vóór is dezelfde als mijn huidige. Is dat wel voldoende? Iemand ervaringen?
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Een Epic is echt specifiek xc/race georiënteerd en alleen daarom al zou ik daar niet voor kiezen met de dingen die je voor ogen hebt.
De brain demping gaat daar mijns inziens ook niet echt blij van worden (die geven bij normaal xc gebruik al vaak genoeg de geest).
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jan-Albert schreef: wo 18 september 2019, 15:39 Lang verhaal kort: onverwachts vanochtend mijn fiets totall loss gereden. Ik kan waarschijnlijk aan een Specialized Epic Comp FSR komen. Dit is een XC fiets (toch?). Ik zoek meer en meer de uitdaging op in jumps, drop-offs etc. Op trails waar de gemiddelde biker over de heuveltjes heen rolt, spring ik ze bijvoorbeeld. De fiets krijg ervan langs zeg maar. Dit is ook de reden dat mijn huidige is overleden (voorvering geploft).

In hoeverre is een Specialized Epic Comp FSR tegen dit geweld opgewassen? De veerweg vóór is dezelfde als mijn huidige. Is dat wel voldoende? Iemand ervaringen?
Zuur van die fiets. Kan me voorstellen dat je snel iets nieuws wil.

Forumlid van Tuyl (dus van met kleine v) heeft er volgens mij zo een... of iig een Specialized versie die hier dichtbij ligt. Misschien kan je hem een PB sturen wat voor ervaring hij heeft?

Suc6 met je zoektocht naar een nieuwe bike iig! :-q
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Jan-Albert schreef: wo 18 september 2019, 15:39 De fiets krijg ervan langs zeg maar. Dit is ook de reden dat mijn huidige is overleden (voorvering geploft).
Als ik aan een leuke speelfiets denk is de Epic niet de eerste die in mij opkomt.

Maar: een fiets total loss doordat de voorvork "geploft" is? Was het zo'n goedkope fiets? Of heb je het voorwiel en het frame ook in 1 keer afgeschreven met die aktie?
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

baron062 schreef: wo 18 september 2019, 17:03
Jan-Albert schreef: wo 18 september 2019, 15:39 De fiets krijg ervan langs zeg maar. Dit is ook de reden dat mijn huidige is overleden (voorvering geploft).
Als ik aan een leuke speelfiets denk is de Epic niet de eerste die in mij opkomt.

Maar: een fiets total loss doordat de voorvork "geploft" is? Was het zo'n goedkope fiets? Of heb je het voorwiel en het frame ook in 1 keer afgeschreven met die aktie?
Tis een Cube Acid met nog 26" wielen dus vrij oud, waarschijnlijk 2010-2011. Dagwaarde (€200-300) komt zeer waarschijnlijk in de buurt van de reparatiekosten (reviseren voorvork) dus in mijn optiek (financieel) total loss. Zonder reparatie kan de fiets ook niet fatsoenlijk worden verkocht dus t zal wel moeten, maar tis sowieso weggegooid geld.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Die dagwaarde is wel erg optimistisch. Zou mooi zijn wanneer je er een gek voor vindt maar ik denk dat je dat never nooit niet meer gaat krijgen voor een 26" Cube Acid van die leeftijd.

Persoonlijk zou ik geen geld meer steken in de vorm van vork revisie.
Leg dat geld maar beter bij een andere fiets zou ik je adviseren en kijk of je de overige onderdelen los kunt verkopen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

slapbandje schreef: wo 18 september 2019, 15:58 Een Epic is echt specifiek xc/race georiënteerd en alleen daarom al zou ik daar niet voor kiezen met de dingen die je voor ogen hebt.
De brain demping gaat daar mijns inziens ook niet echt blij van worden (die geven bij normaal xc gebruik al vaak genoeg de geest).
Thanks voor je reactie, goed om te weten. Wil niet zeggen dat ik em niet koop want eerlijk gezegd wil ik voor dit weekend een andere (we zouden kokende weekend voor ons vaste jaarlijkse lange weekendje naar Borger en daar moet gefietst worden) en ook al weet ik dat het niet goed is een fiets in de haast te kopen, de aanbieding op zich lijkt me best goed en wellicht kan deze Epic als tussenfiets dienen zolang ik nog aan het sparen ben voor een mooie Cayon Neuron of Strive. Als ie heel blijft. xD
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Jan-Albert schreef: wo 18 september 2019, 17:48
slapbandje schreef: wo 18 september 2019, 15:58 Een Epic is echt specifiek xc/race georiënteerd en alleen daarom al zou ik daar niet voor kiezen met de dingen die je voor ogen hebt.
De brain demping gaat daar mijns inziens ook niet echt blij van worden (die geven bij normaal xc gebruik al vaak genoeg de geest).
Thanks voor je reactie, goed om te weten. Wil niet zeggen dat ik em niet koop want eerlijk gezegd wil ik voor dit weekend een andere (we zouden kokende weekend voor ons vaste jaarlijkse lange weekendje naar Borger en daar moet gefietst worden) en ook al weet ik dat het niet goed is een fiets in de haast te kopen, de aanbieding op zich lijkt me best goed en wellicht kan deze Epic als tussenfiets dienen zolang ik nog aan het sparen ben voor een mooie Cayon Neuron of Strive. Als ie heel blijft. xD
Wanneer je in Borger gaat fietsen zou je ook eens kunnen kijken of je daar bij Egberts een fiets kunt huren.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

slapbandje schreef: wo 18 september 2019, 17:40 Die dagwaarde is wel erg optimistisch. Zou mooi zijn wanneer je er een gek voor vindt maar ik denk dat je dat never nooit niet meer gaat krijgen voor een 26" Cube Acid van die leeftijd.

Persoonlijk zou ik geen geld meer steken in de vorm van vork revisie.
Leg dat geld maar beter bij een andere fiets zou ik je adviseren en kijk of je de overige onderdelen los kunt verkopen.
Ik dacht dat dat de prijzen op MP zo'n beetje zijn maar wat je zegt verbaast me niks. Goeie tip trouwens, de revisie laten zitten en de onderdelen los verkopen, dankjewel.
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

slapbandje schreef: wo 18 september 2019, 17:50
Jan-Albert schreef: wo 18 september 2019, 17:48

Thanks voor je reactie, goed om te weten. Wil niet zeggen dat ik em niet koop want eerlijk gezegd wil ik voor dit weekend een andere (we zouden kokende weekend voor ons vaste jaarlijkse lange weekendje naar Borger en daar moet gefietst worden) en ook al weet ik dat het niet goed is een fiets in de haast te kopen, de aanbieding op zich lijkt me best goed en wellicht kan deze Epic als tussenfiets dienen zolang ik nog aan het sparen ben voor een mooie Cayon Neuron of Strive. Als ie heel blijft. xD
Wanneer je in Borger gaat fietsen zou je ook eens kunnen kijken of je daar bij Egberts een fiets kunt huren.
Heb Egberts al gebeld maar die verhuurt alleen maar -hoe zeg ik dat netjes- ongeschikt materiaal. Kramer in Appelscha ook gebeld en die verhuurt heel goed courant spul (zelf 1 of 2 trail bikes) maar dat kost toch weer €120 voor een lang weekend. Als er dan ergens een goeie 2ehands voor €400-500 staat is die €120 ook weer zonde geld he.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Misschien dat deze verkoper iets kwijt wil?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je zakt niet zomaar door een Epic heen, maar het is zeker niet de eerste keuze om gek te doen. Dus ja, als het echt een zacht prijsje is, dan is het een geinige fiets voor jouw gebruik. Maar niet helemaal de juiste... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Een vraag voor mijzelf. Een stumpjumper fsr zou die daar wel geschikt zijn voor wat hij er mee wil doen?
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Sabai schreef: wo 18 september 2019, 19:44 Een vraag voor mijzelf. Een stumpjumper fsr zou die daar wel geschikt zijn voor wat hij er mee wil doen?
Ja
Jan-Albert
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 18:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp FSR 2012

Iedereen bedankt voor de reacties. De koop is doorgegaan. Ander topicje met wat vragen over de fiets volgt.
Plaats reactie