Nu gaat de juiste fiets je juist helpen met meer durven en kunnen!Shredwithcare schreef: ↑vr 27 september 2019, 20:14 Ook ben ik technisch nog niet super ver gevorderd, bij een rode trail in een bikepark vind ik nu mijn limiet, maar in de toekomst kan dit veranderen. Hierdoor denk ik dat 130mm best een goed compromis is (120 of 140mm mag ook).
In een bikepark gaat vering je daar zeker bij helpen (op de ruigere trails), maar het zit voor een heel groot deel juist in de geometrie. Kermit (hier van het forum) haalt hem regelmatig aan: zijn Banshee (sorry, blijft maar terug komen ) Phantom had maar 105 mm veerweg achter, maar de geometrie van een enduro (bijna dan). En om die reden gaf de fiets bij een steile afdaling veel vertrouwen.
Ook om die reden is een iets oudere Cube met 120 of 140 mm geen aanrader: te veel xc-geometrie.
Staar je dus absoluut niet blind op veerweg en ook niet op die laatste 5 of 10 mm. Mijn vriendin heeft 150 mm bike die beter klimt dan menig 120 mm gevaarte (https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... ne-review/). Daarbij maakt een demper ook een groot verschil, dus zelfs binnen 1 type fiets kunnen verschillen zijn hoe die aanvoelen! Dus kijk gewoon naar fietsen met de juiste geometrie.
Wederom, staar je hierop niet blind. Ten eerste went alles. En echt iets slechts zit er niet bij. En hoe wil je (ook nog eens zonder ervaring) besluiten dat een veersysteem niet enduro aanvoelt als je een rondje Dorst hebt gedaan?Shredwithcare schreef: ↑vr 27 september 2019, 20:14 Als er ergens een mooie fiets voorbij komt die ik niet ken, hoe kan ik dan vaststellen of ik de vering fijn vind (het gevoel van een Jeffsy zeg maar)? Het is voor mij namelijk nog niet echt duidelijk welke fietsen te xc zijn (neuron) en welke te zwaar zullen zijn (het gevoel van enduro).
Ik ben nog steeds van plan om naar een aantal testdagen te gaan, welke raden jullie aan?
Lees gewoon hier en daar wat verslagen. Vaak zitten er niet zo heel veel verschillen tussen de diverse testen. En kun je dus een aardig oordeel vormen. Daarnaast weet je gewoon nog niet wat voor jou echt werkt.
En testdagen: gewoon zoveel mogelijk doen. En er niet al te veel waarde aan hechten. Ik heb maar 1x mee gemaakt dat ze de vering echt goed instelden en verder was het maar een beetje aanklooien. Nu kun je aan veel vering niet al te veel instellen. Maar zelfs met dat kleine beetje kun je er nog aardig naast zitten. Sommige fietsen geven dan ook een slechte indruk. Daarbij zou je sowieso alleen de goede maat moeten rijden en moet de houding bij jou en bij de fiets passen. Wennen aan een fiets doe je pas na een paar ritten.
Kortom: niet heel moeilijk doen. Zie je iets wat je aanspreekt binnen je budget: gewoon kopen, eventueel eerst terug koppelen hier op het forum. En dan nog: zit je er naast omdat je toch iets anders gaat fietsen dan je dacht: dan koop je volgend jaar gewoon een andere! Of 1 er bij