Trail fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: vr 27 september 2019, 20:14 Ook ben ik technisch nog niet super ver gevorderd, bij een rode trail in een bikepark vind ik nu mijn limiet, maar in de toekomst kan dit veranderen. Hierdoor denk ik dat 130mm best een goed compromis is (120 of 140mm mag ook).
Nu gaat de juiste fiets je juist helpen met meer durven en kunnen!

In een bikepark gaat vering je daar zeker bij helpen (op de ruigere trails), maar het zit voor een heel groot deel juist in de geometrie. Kermit (hier van het forum) haalt hem regelmatig aan: zijn Banshee (sorry, blijft maar terug komen :-{ ) Phantom had maar 105 mm veerweg achter, maar de geometrie van een enduro (bijna dan). En om die reden gaf de fiets bij een steile afdaling veel vertrouwen.
Ook om die reden is een iets oudere Cube met 120 of 140 mm geen aanrader: te veel xc-geometrie.

Staar je dus absoluut niet blind op veerweg en ook niet op die laatste 5 of 10 mm. Mijn vriendin heeft 150 mm bike die beter klimt dan menig 120 mm gevaarte (https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... ne-review/). Daarbij maakt een demper ook een groot verschil, dus zelfs binnen 1 type fiets kunnen verschillen zijn hoe die aanvoelen! Dus kijk gewoon naar fietsen met de juiste geometrie.
Shredwithcare schreef: vr 27 september 2019, 20:14 Als er ergens een mooie fiets voorbij komt die ik niet ken, hoe kan ik dan vaststellen of ik de vering fijn vind (het gevoel van een Jeffsy zeg maar)? Het is voor mij namelijk nog niet echt duidelijk welke fietsen te xc zijn (neuron) en welke te zwaar zullen zijn (het gevoel van enduro).

Ik ben nog steeds van plan om naar een aantal testdagen te gaan, welke raden jullie aan?
Wederom, staar je hierop niet blind. Ten eerste went alles. En echt iets slechts zit er niet bij. En hoe wil je (ook nog eens zonder ervaring) besluiten dat een veersysteem niet enduro aanvoelt als je een rondje Dorst hebt gedaan?

Lees gewoon hier en daar wat verslagen. Vaak zitten er niet zo heel veel verschillen tussen de diverse testen. En kun je dus een aardig oordeel vormen. Daarnaast weet je gewoon nog niet wat voor jou echt werkt.

En testdagen: gewoon zoveel mogelijk doen. En er niet al te veel waarde aan hechten. Ik heb maar 1x mee gemaakt dat ze de vering echt goed instelden en verder was het maar een beetje aanklooien. Nu kun je aan veel vering niet al te veel instellen. Maar zelfs met dat kleine beetje kun je er nog aardig naast zitten. Sommige fietsen geven dan ook een slechte indruk. Daarbij zou je sowieso alleen de goede maat moeten rijden en moet de houding bij jou en bij de fiets passen. Wennen aan een fiets doe je pas na een paar ritten.


Kortom: niet heel moeilijk doen. Zie je iets wat je aanspreekt binnen je budget: gewoon kopen, eventueel eerst terug koppelen hier op het forum. En dan nog: zit je er naast omdat je toch iets anders gaat fietsen dan je dacht: dan koop je volgend jaar gewoon een andere! Of 1 er bij :winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Shredwithcare schreef: vr 27 september 2019, 20:14Ook ben ik technisch nog niet super ver gevorderd, bij een rode trail in een bikepark vind ik nu mijn limiet, maar in de toekomst kan dit veranderen. Hierdoor denk ik dat 130mm best een goed compromis is (120 of 140mm mag ook). Ook de vork mag gerust meer hebben, maar nu weet ik waar ik naar kan kijken kwa achtervering.
Ik weet niet wat je onder een rode bikepark track verstaat maar ik ken er genoeg waar een 120mm fully geen goed compromis maar flinke een concessie zou willen noemen... En ja, moeilijkere zwarte tracks kun je ook op een hardtail rijden maar dan ben je in de regel wel aan het overleven en niet aan het rijden..

Shredwithcare schreef: vr 27 september 2019, 20:14Als er ergens een mooie fiets voorbij komt die ik niet ken, hoe kan ik dan vaststellen of ik de vering fijn vind (het gevoel van een Jeffsy zeg maar)? Het is voor mij namelijk nog niet echt duidelijk welke fietsen te xc zijn (neuron) en welke te zwaar zullen zijn (het gevoel van enduro).
1) Afgaan op wat er geschreven wordt en dan niet gelijk de eerste review geloven, maar kijken of het "elders" bevestigd wordt c.q. aan de hand van zekere parameters te verklaren is.
2) Verschillende type fietsen proberen te rijden in het terrein waarvoor ze bedoeld zijn; bijv. bikeparks hebben vaak ook huurfietsen, sommige dealers verhuren fietsen, ... en idealiter de link proberen te maken tussen wat je voelt, de gegevens van de fiets en wat er over geschreven wordt. Als je een beetje referentiekader hebt, kun je kijken of je aan de hand van de gegevens het gedrag kunt voorspellen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

cheeta schreef: vr 27 september 2019, 23:42 Ik weet niet wat je onder een rode bikepark track verstaat maar ik ken er genoeg waar een 120mm fully geen goed compromis maar flinke een concessie zou willen noemen... En ja, moeilijkere zwarte tracks kun je ook op een hardtail rijden maar dan ben je in de regel wel aan het overleven en niet aan het rijden..
Ik heb een aantal enduro fietsen gehuurd bij voorgaande bikepark trips. Dit waren 160mm 27.5" fietsen, en ze waren voor mij toen echt enorme overkill. Natuurlijk snap ik dat ik nog niet gewend was aan die beesten, en dat ik ook nog wel heftigere tracks ga rijden. Maar alsnog waren die dingen zulke enorme overkill, ik denk dat ik met 140mm net zo goed uit de voeten zou kunnen, op zijn minst voorlopig. En ik heb ook wel wat 150mm fietsen getest, die zijn al gauw iets teveel richting enduro aan het gaan kwa fiets gevoel. Ik weet dat ik niet gewend ben aan enduro fietsen, maar het lijkt me wel leuk om nog een beetje een "speelse" fiets te hebben (wat enduro gewoon niet is).

Wat is een rode track voor mij?
Bijvoorbeeld rim dinger in bikepark Wales is een goed voorbeeld.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nogmaals, veerweg bepaalt niet direct of een fiets lomp aanvoelt.

En zeker een huurfiets zou ik niet helemaal als referentie nemen. Een goede afstelling kan een fiets volledig transformeren!


Maar een echte enduro gaat in NL zeker wel wat lomper aanvoelen. De vraag is dan in hoeverre je een compromis aan wilt gaan. En daarom wijs ik direct naar de dikkere trailbikes, die zijn in mijn ogen het juiste compromis.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ja ik ben dan denk ik ook op zoek naar een fiets met een mooie enduro geometrie, en de veerweg die er dan bij komt zie ik wel. Het blijft wel de 'trail' categorie :wink:
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ik zie net de nieuwe vitus Mythique vrx, ik vind het wel een mooi model 8)
Hebben jullie nog iets over deze fiets te zeggen?
(ik ga toch wachten tot er reviews uitkomen er is nu geen aanbieding dus ik heb nog tijd om na te denken)
Tim.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 11:06
Mijn mountainbike: Trek 8500, Ridley Excalibur, Titanium CB

Niet te ingewikkeld maken en gewoon een leuke fiets kopen en er veel mee gaan rijden ;) De verschillen tussen fietsen in dezelfde gebruikscategorie zijn klein en je eigen conditie, gewicht, techniek etc. maken veel meer verschil dan 10mm veerweg of iets dergelijks. Het is verstandig om je aankoop goed te bestuderen en een fiets voor het juiste gebruik te kopen, maar uiteindelijk komt het echt niet zo verschrikkelijk nauw. Ik heb mensen kilometers zien klimmen met een slappe band en kilometers zien dalen met lock-out voordat ze het door hadden. Koop vooral een fiets waarbij je een goed gevoel hebt en waar je echt naar uit kijkt. Succes met je keuze!
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Shredwithcare schreef: vr 11 oktober 2019, 23:45 Ik zie net de nieuwe vitus Mythique vrx, ik vind het wel een mooi model 8)
Hebben jullie nog iets over deze fiets te zeggen?
(ik ga toch wachten tot er reviews uitkomen er is nu geen aanbieding dus ik heb nog tijd om na te denken)
Deze al gezien?
viewtopic.php?f=16&t=143584
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2918
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

zoals een aantal al hebben aangegeven, proberen en niet teveel waarde hechten aan de oordelen van een ander. ik heb al mijn fietsen van een plaatje gekocht(wel stiekem beetje op de geo lijst gekeken). van een sontos 4.29-giant anthem-fatbike-ltht bird en nu een 145/160mm bird aeris, ook een stevige trail/lichte enduro fiets van 14kg met lichte bandjes voor nl tot 15kg met dike pantoffels voor de alpen trips.
de aeris is de fiets waar ik de meeste lol mee heb, en het prettigst fietst, al ging ik op de anthem wel een klap harder.
maar snelheid is niet altijd wat het fietsen het leukst maakt
Bird Aeris 9 blurple
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

novaterra schreef: zo 13 oktober 2019, 10:25 zoals een aantal al hebben aangegeven, proberen en niet teveel waarde hechten aan de oordelen van een ander. ik heb al mijn fietsen van een plaatje gekocht(wel stiekem beetje op de geo lijst gekeken). van een sontos 4.29-giant anthem-fatbike-ltht bird en nu een 145/160mm bird aeris, ook een stevige trail/lichte enduro fiets van 14kg met lichte bandjes voor nl tot 15kg met dike pantoffels voor de alpen trips.
de aeris is de fiets waar ik de meeste lol mee heb, en het prettigst fietst, al ging ik op de anthem wel een klap harder.
maar snelheid is niet altijd wat het fietsen het leukst maakt
Ja, ik weet het. Op dit moment zit ik vooral naar de vitus Escarpe vr 2019 te kijken, dat is nu wel echt een goede deal en nog in een goede maat ook. Het enige nadeel is 27.5 inch wielen, maar hier valt aan te wennen (de betere spec boven de nog komende Mythique is het meer waard dan het nadeel van de wielmaat). Van deze fiets is 1 review van guy kesteven die zegt dat het een heel efficiënte vering is, en 1 andere die zegt dat het erg active vering is. Nu denk ik zelf dat ze een andere sag hebben in de achtervering of dat ze gewoon een andere mening hebben. Het valt vast goed voor me af te stellen, en die prijs nu is gewoon niet te verslaan (zelfs niet door 2e hands fietsen nu!!). Daarom ik ga gwn niet luisteren naar die reviewers, ze zijn het tenminste eens dat het een kei goede bike is. Ik zal er nog een (paar) nacht(en) over slapen en dan komt dat helemaal goed :bier:

Hebben jullie misschien nog iets te zeggen over 27.5 vs 29 op fullys? (Kom maar op met die discussie!!)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Shredwithcare schreef: zo 13 oktober 2019, 15:26 Ja, ik weet het. Op dit moment zit ik vooral naar de vitus Escarpe vr 2019 te kijken, dat is nu wel echt een goede deal en nog in een goede maat ook. Het enige nadeel is 27.5 inch wielen, maar hier valt aan te wennen (de betere spec boven de nog komende Mythique is het meer waard dan het nadeel van de wielmaat). Van deze fiets is 1 review van guy kesteven die zegt dat het een heel efficiënte vering is, en 1 andere die zegt dat het erg active vering is. Nu denk ik zelf dat ze een andere sag hebben in de achtervering of dat ze gewoon een andere mening hebben. Het valt vast goed voor me af te stellen, en die prijs nu is gewoon niet te verslaan (zelfs niet door 2e hands fietsen nu!!). Daarom ik ga gwn niet luisteren naar die reviewers, ze zijn het tenminste eens dat het een kei goede bike is. Ik zal er nog een (paar) nacht(en) over slapen en dan komt dat helemaal goed :bier:

Hebben jullie misschien nog iets te zeggen over 27.5 vs 29 op fullys? (Kom maar op met die discussie!!)
Actief en efficient sluit elkaar niet uit :wink:

Tja, 2,5jr op een 27,5XC/trail fully, nu 3 maanden op een 29 AM fully. 115mm vs 130mm, DWlink vs Pro10, grote vs kleine wielen...Conclusie: 2 totaal verschillende fietsen. De 27,5 is speelser en wendbaarder, de 29er is stabieler en efficienter. En hoewel de 29er (1,3kg) zwaarder en lomper is, issie wel sneller dan de 27,5 (behalve bij heel kort bochtenwerk). Beide fietsen zijn capabel en leuk, op hun eigen manier.

De 1 is niet beter dan de ander, het is maar aan welke rij-eigenschappen je de voorkeur geeft (De reden waarom veel mensen meerdere fietsen hebben)
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Er is een Vitus Escarpe vr 2019 (27.5) besteld!!! :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die bandenmaat is inmiddels zwaar overschat. Het is dat de grote wielen grote invloed hebben op de geometrie en dat is vooral wat je merkt. De vering is stukken belangrijker voor het gedrag in het terrein.

'Efficiënt' en 'actief' kan best samen gaan. Je moet het laatste niet verwarren met dat de fiets een hobbelpaard zou zijn. Het is meer dat de vering altijd soepel aanspreekt, terwijl het best kan zijn dat als je flink op de pedalen staat, de achterkant onder die trapinvloeden nauwelijks beweegt.

Probleem is dat sommige testers altijd weer nieuwe woorden verzinnen om aan te geven hoe vering functioneert. Vooral in het blad Fiets is het momenteel dramatisch. Voor hetzelfde effect gebruiken ze drie verschillende termen.
Maar goed, Guy Gesteven heeft al 30 jaar ervaring, die weet goed waar hij het over heeft. Het enige is dat ook de (meeste) Engelse bladen inmiddels half omgekocht zijn :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: zo 13 oktober 2019, 20:16 Er is een Vitus Escarpe vr 2019 (27.5) besteld!!! :bier:
Ah, net te laat met mijn bevestiging :winkie:

Spannend! Mooie bike :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Shredwithcare schreef: zo 13 oktober 2019, 20:16 Er is een Vitus Escarpe vr 2019 (27.5) besteld!!! :bier:
Iets zegt me dat het hart van het verstand heeft gewonnen :winkie:

Congrats, veel plezier en suc6 met wachten :-q
Plaats reactie