Trail fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ik begin me langzaam te oriënteren op een nieuwe bike, en ik denk dat het een fully zal worden.

Ik ben op zoek naar advies over trail fullys. Ik weet dat het een ruim begrip is dus zal ik het nog eens uitleggen:
Een trail fully kan goed klimmen, en dalen. Hij heeft tussen de 110 en 140 mm veerweg. De shocks zijn nog redelijk sportief afgesteld voor het klimmen, maar de fiets moet ook goed kunnen dalen. In mijn ogen hebben trail fietsen wel enduro geometrie, maar niet de lompheid van een enduro/all mountain fiets. Ik vind het belangrijk dat er ook aandacht is geschonken aan klimeigenschappen, want je zit immers ook veel meer tijd in het zadel dan dat je staat te afdalen. Ik ga veel in Nederland fietsen, maar Ardennen, Duitsland, Alpen en Wales moeten goed te fietsen zijn op mijn nieuwe fiets. In het buitenland wil ik er enduro en bikeparks mee rijden, ik wil dus een fiets die dat wel een beetje kan.

Ik ben ook op zoek naar advies over maatvoering. De reden voor een nieuwe fiets is dat mijn huidige echt te klein is met 430 mm reach. Ik ben op zoek naar minimaal 460mm, maar meer dan dat is welkom. Ik ben 189 (nog een beetje aan het groeien) en heb hele lange benen.

In verband met budget ben ik opzoek naar een tweedehands fiets uit het 'te koop' topic. Ik vind namelijk dat een fiets van 3000€ heeeeeel veel is, maar €1500 kan er nog wel door. Omdat ik naar tweedehands fietsen kijk weet ik dat ik niet alle keuze in de wereld heb, en dus zal ik moeten wachten tot er een fiets voorbij komt waarvan ik weet dat die goed is. Omdat ik nog niet weet welke fiets ik misschien wel en misschien niet wil stel ik dus deze vraag. Ik moet natuurlijk eerst weten wat ik precies wil voordat ik op een fiets kan bieden. Suggesties voor testdagen zijn dan ook welkom (ik ga naar happy bike days).

Kwa geometrie fiets ik graag op balhoofdhoeken van
66° en brede sturen van 780 mm. Ik weet al dat ik dit fijn vind. Ook een dropper is voor mij verplicht. Het liefst heb ik een 29er.

De fiets hoeft niet nu te komen, of binnen een paar maanden, maar tegen mei zou ik het toch fijn vinden een nieuwe fiets te hebben.
Laatst gewijzigd door Shredwithcare op vr 27 september 2019, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Canyon Neuron in XL. Nieuw al te koop vanaf 1600.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Klitse schreef: vr 27 september 2019, 10:44 Canyon Neuron in XL. Nieuw al te koop vanaf 1600.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
Helaas heb ik de neuron afgelopen jaar bij Happy bike days getest, en om een of andere manier was er echt geen klik. Ik vond het een ronduit saaie fiets. Later die dag heb ik bijvoorbeeld op een trance 29 of een pivot trail 429 gefietst, waar ik wel heel blij mee was. Ik weet dat de neuron gewoon niet mijn model is helaas.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

tweede hands zal inderdaad beste optie zijn. Vooral ook even hier kijken: https://bikemarkt.mtb-news.de/

Of nog een paar honderd euro doorsparen,, De nieuwe Cube Stereo 120 begint al bij 1999€ adviesprijs, dus mss in de winkel nog wel wat van af te handelen: https://www.cube.eu/2020/bikes/mountain ... llow-2020/ in XL 480 reach.

en zo zijn er nog wel een paar te vinden, vooral nu de 2019 modellen overal weg moeten.

Edit:

zijn echt prima opties te vinden: https://www.wiggle.co.uk/vitus-escarpe- ... agle-2019/ in XL nog op voorraad.

https://www.gooutdoors.co.uk/15903684/c ... e-15903684 Zelfs met dropper erbij kopen nog onder budget
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

odp schreef: vr 27 september 2019, 11:14 tweede hands zal inderdaad beste optie zijn. Vooral ook even hier kijken: https://bikemarkt.mtb-news.de/

Of nog een paar honderd euro doorsparen,, De nieuwe Cube Stereo 120 begint al bij 1999€ adviesprijs, dus mss in de winkel nog wel wat van af te handelen: https://www.cube.eu/2020/bikes/mountain ... llow-2020/ in XL 480 reach.

en zo zijn er nog wel een paar te vinden, vooral nu de 2019 modellen overal weg moeten.

Edit:

zijn echt prima opties te vinden: https://www.wiggle.co.uk/vitus-escarpe- ... agle-2019/ in XL nog op voorraad.

https://www.gooutdoors.co.uk/15903684/c ... e-15903684 Zelfs met dropper erbij kopen nog onder budget
Dank je wel, dit zijn allemaal goede opties. Ik zou alleen nu deze fietsen nu nog niet kopen omdat ik de Engelse en Duitse fietsen niet kan testen, en ook nog niet zoveel fullys heb getest. Hierdoor durf ik nu nog niet zo een groot risico te lopen met een fiets nu bestellen. Heeft iemand misschien tips waar ik dit soort 'buitenlandse' (lees Engelse) fietsen kan testen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je zegt "bikepark", dan moet je je trailbike wel aan de ruige kant van het segment zoeken. Een Neuron is wat licht inderdaad.

Ik heb een Banshee Spitfire, achter 140 mm, voor stiekem 160 mm. Bij gebrek aan iets lichters in Huize TB rijd ik er ook alles mee in NL en heb de grootste lol. En toen we van de vakantie per ongeluk in een iets meer bikepark-gebied kwamen dan gepland, was ik maar al te blij met mijn ietsje lompe trailbike!

Dus mijn advies zou zijn bijvoorbeeld naar een Banshee Prime te kijken. In XL zit de reach op 485 mm (460 mm is echt wat kort voor jou!). Omdat het lekker stevige alu frames zijn, kun je ze ook gebruikt redelijk veilig kopen! Eventueel als los frame en zelf alles bij elkaar sprokkelen. Goed, in dat laatste geval ga je zeker over je budget heen... !


En meerdere merken hebben soortgelijk spul.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: vr 27 september 2019, 12:18
odp schreef: vr 27 september 2019, 11:14 tweede hands zal inderdaad beste optie zijn. Vooral ook even hier kijken: https://bikemarkt.mtb-news.de/

Of nog een paar honderd euro doorsparen,, De nieuwe Cube Stereo 120 begint al bij 1999€ adviesprijs, dus mss in de winkel nog wel wat van af te handelen: https://www.cube.eu/2020/bikes/mountain ... llow-2020/ in XL 480 reach.

en zo zijn er nog wel een paar te vinden, vooral nu de 2019 modellen overal weg moeten.

Edit:

zijn echt prima opties te vinden: https://www.wiggle.co.uk/vitus-escarpe- ... agle-2019/ in XL nog op voorraad.

https://www.gooutdoors.co.uk/15903684/c ... e-15903684 Zelfs met dropper erbij kopen nog onder budget
Dank je wel, dit zijn allemaal goede opties. Ik zou alleen nu deze fietsen nu nog niet kopen omdat ik de Engelse en Duitse fietsen niet kan testen, en ook nog niet zoveel fullys heb getest. Hierdoor durf ik nu nog niet zo een groot risico te lopen met een fiets nu bestellen. Heeft iemand misschien tips waar ik dit soort 'buitenlandse' (lees Engelse) fietsen kan testen?
Testen gaat lastig worden. Niet alles is te testen. Maar als je iets soortgelijks hebt gereden, dan heb je wel enigszins vergelijkingsmateriaal.

Daarbij is testen ook maar een momentopname. Als een fiets heel anders zit, dan voelt dat vreemd aan. Maar de zithouding is vaak prima aan te passen en aan vrijwel alles valt te wennen. Dus staar je niet blind op testen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Lars TB schreef: vr 27 september 2019, 12:18 Als je zegt "bikepark", dan moet je je trailbike wel aan de ruige kant van het segment zoeken. Een Neuron is wat licht inderdaad.

Ik heb een Banshee Spitfire, achter 140 mm, voor stiekem 160 mm. Bij gebrek aan iets lichters in Huize TB rijd ik er ook alles mee in NL en heb de grootste lol. En toen we van de vakantie per ongeluk in een iets meer bikepark-gebied kwamen dan gepland, was ik maar al te blij met mijn ietsje lompe trailbike!

Dus mijn advies zou zijn bijvoorbeeld naar een Banshee Prime te kijken. In XL zit de reach op 485 mm (460 mm is echt wat kort voor jou!). Omdat het lekker stevige alu frames zijn, kun je ze ook gebruikt redelijk veilig kopen! Eventueel als los frame en zelf alles bij elkaar sprokkelen. Goed, in dat laatste geval ga je zeker over je budget heen... !


En meerdere merken hebben soortgelijk spul.
Dank je, een frame zelf opbouwen is idd zeker veel te duur. Ik heb ook echt een hard minimum van 460mm staan, dat betekent dat 480 beter is idd. Ik zag laatst in het 'te koop' topic een mooie banshee prime. Ik ben alleen niet op zoek naar een lompe fiets die nog wel te trappen is gemaakt. Misschien kan je me overtuigen van de voordelen van zo een relatief lompe fiets? Ik denk niet dat +- 130mm te weinig is voor me.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Morsbiker schreef: vr 27 september 2019, 12:27 Banshee in XL op MP: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... zwart.html
Deze staat ook op ons forum
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: vr 27 september 2019, 12:45 Dank je, een frame zelf opbouwen is idd zeker veel te duur.
In Duitsland staan de gebruikte Banshee frames voor €700,- te koop. Het is niet dat je dan veel te duur uit komt, maar vaak stel je je eisen wat naar boven bij als je bezig bent... . Maar gebruikt moet je ook binnen de €800,- kunnen blijven voor de overige onderdelen!
Shredwithcare schreef: vr 27 september 2019, 12:45 Ik heb ook echt een hard minimum van 460mm staan, dat betekent dat 480 beter is idd.
Ik zou die grens met jouw lengte dan echt op minimaal 480 mm zetten nu je toch bezig bent en al veel eisen hebt! Tenzij je volgend jaar weer wat nieuws gaat kopen!
Shredwithcare schreef: vr 27 september 2019, 12:45 Ik ben alleen niet op zoek naar een lompe fiets die nog wel te trappen is gemaakt. Misschien kan je me overtuigen van de voordelen van zo een relatief lompe fiets? Ik denk niet dat +- 130mm te weinig is voor me.
De vraag is 'wat is lomp?'. Het is meer de perceptie. Ga langs een mountainbike route staan en weeg fietsen. Een heel groot deel van de hardtails zal echt niet onder de 13 kg komen! Dus gewicht is niet echt een oordeel. Hooguit geeft gewicht soms aan dat een fiets sterk en/of functioneel is. Bij mijn fiets, die met lompe banden nog net onder de 15 kg blijft (of net boven de 14 kg zit met 'Nederlandse' banden) is het inderdaad het geval dat ik mij dus echt geen moment zorgen hoef te maken om mijn materiaal. En het is optimaal functioneel: zeer goede vering, top remmen, sterke wielen, betrouwbaar stuur en goede dropper. Ik ram dus rustig downhill-lijnen af, ben een week aan het springen en droppen. En wissel mijn banden en doe er rondjes UHR mee.
Dat zou ik dus niet doen met een Cube Stereo 120 of een Canyon Neuron, niet met mijn rijstijl! Ten eerste is de functionaliteit van die dingen al minder. Maar over meer dan 1 onderdeel (pakweg de halve fiets!) zou ik me zorgen maken tijdens de trip die ik afgelopen maand had. En echt zorgen! Ik heb zulke fietsen gehad: 12 kg, nog best doordacht opgebouwd. Maar meer dan ruige paden in de Ardennen zou ik er niet mee rijden, niet op de manier waarop ik die paden wil rijden! Ja, die fietsen heb ik ook mee gesprongen en lomp mee gereden. Het zijn tenslotte mountainbikes!

Daarbij trapt de Banshee behoorlijk efficiënt. Zelfs met coil-demper is het absoluut geen hobbelpaard en voelt de fiets niet minder aan dan bijvoorbeeld een Neuron. In dat opzicht kun je dus niet van lomp spreken.

Kijk, ik heb zelf 'stevige botten', dus een kilootje meer aan de fiets maakt geen ene moer uit. Op een goede dag kan ik heel behoorlijk Specialized Epic rijders 'pesten' omhoog op de UHR, als 'bewijs' dat het niet aan de fiets ligt, maar aan de conditie. Naar beneden toe moet ik de eerste Epic nog tegen komen die sneller is. Maar dat ligt ook aan de fietser. De fiets zelf is echter in ieder geval geen belemmering.


Dus tja, wat is lomp. Een fiets met 140 mm is heus niet lomper dan een fiets met 120 mm. Veerweg zegt dan niet alles, want een Scott Spark met 120 mm is absoluut geen trailbike die je mee neemt naar een bikepark. Waar een (oudere) Trek Fuel EX een fiets is die dat wel enigszins aan kan.

Het is dus meer hoe je met een fiets om gaat en wat je er van verwacht. Een oudere Cube Stereo 140 is ook eerder een trailbike voor Nederland in mijn ogen. Ik zou er wederom niet de dingen mee doen die ik dit jaar in Italië heb gedaan. Maar met een 2019 Stereo 140 zou ik daar minder problemen mee hebben.
Is die Cube dan minder lomp dan mijn Banshee? Hij is lichter. Ik kan mijn Banshee ook probleemloos op het gewicht van de Cube brengen (goed, frame + demper zullen 600 gram meer wegen, dus ik moet wel even opletten). Ben ik er dan sneller mee? In NL zal ik zeker 13 seconden van mijn snelste ronde op Amerongen af kunnen halen!! Wow! Lekker belangrijk... . Maar ergens vind ik die 300 gram die mijn voorvork meer weegt dan een Rochshox Pike toch wel erg lekker. Ook omdat die vork duidelijk beter presteert als het echt ruig wordt!


Nee, een Banshee is dus niet lomp. Een 140 mm fiets is niet lomp. Zo een fiets is alleen aangepast aan ruiger terrein. En tenzij je dus ook marathons voorin mee wilt gaan fietsen is zo een fiets absoluut geen beperking in NL.

O ja, ik heb ook diverse 160 mm enduro bikes gehad. Die gaan wel in de richting van wat als lomp gezien wordt. Daar merk je dat de vering anders is afgesteld, dat je er verder in zakt bij het trappen. En dat de zithouding duidelijk minder geschikt is om mee omhoog te rijden - hoewel de allerlaatste generatie met minstens 76 graden zitbuizen waarschijnlijk beter klimt dan een ouderwetse fully met 100 mm en een 72 graden zitbuishoek! Maar zelfs met die enduro's heb ik talloze rondjes in Nederland gereden. Nooit het idee gehad dat het niet zou kunnen, laat staan dat ik op die ritten geen lol had.


Maar goed, ik kan nog uren uitleg geven, je moet het zelf ervaren. Spring eens op een Canyon Spectral en laat je verrassen hoe goed zo een ding rijdt! Of probeer toch ook eens een rondje op zo een kilogram zwaardere Banshee Prime en merk hoe die fiets je een betere fietser maakt!

Kijk, het is dat je zelf de nadruk legt op het buitenland en de termen enduro en bikepark laat vallen. En daarom probeer ik uit te leggen dat je dan beter iets dikkers kan kopen dan aan de voorzichtige kant te blijven. Enduro en bikepark zijn echt het leukst als je dat op de juiste fiets doet. En dan weet ik dan iets als mijn Banshee Spitfire daar het dichtst bij komt van alle trailbikes! (Waar het dus niet de enige keuze is!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik hou het kort, ik wijs je gewoon in de richting van een budgetmerk dat hele aardige fietsen maakt, die ook best wat kunnen.

Sonder Cortex. 120/130mm, 66 graden, reach 485, 450mm chainstays in XL. Beetje behoudende zitbuishoek van 74,5. Maar voor de rest lijkt me dit een best capabel fietsje. Zoals er best veel zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Ik heb een paar maanden geleden een 2ehands 2018 YT Jeffsy gekocht. Reach in XL is 465mm, volgens hun site. Voor en achter 140mm veerweg. Heb gefietst op bijv. Lemelerberg en Amerongen, maar ook vlakke routes als Exloo en Ruinen. Fiets wil heel graag sturen, en liefst op tempo. Maar ook klimwerk valt erg mee. Op kortere klimmetjes verlies ik niks op mijn tijden met een hardtail. Alleen langer rechtdoor vind hij niks, daarvoor zit je teveel rechtop.
Wellicht vind je 2e hands 1 rond je budget. Ik ben in ieder geval erg blij met de mijne.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

drpaul schreef: vr 27 september 2019, 15:43 Ik heb een paar maanden geleden een 2ehands 2018 YT Jeffsy gekocht. Reach in XL is 465mm, volgens hun site. Voor en achter 140mm veerweg. Heb gefietst op bijv. Lemelerberg en Amerongen, maar ook vlakke routes als Exloo en Ruinen. Fiets wil heel graag sturen, en liefst op tempo. Maar ook klimwerk valt erg mee. Op kortere klimmetjes verlies ik niks op mijn tijden met een hardtail. Alleen langer rechtdoor vind hij niks, daarvoor zit je teveel rechtop.
Wellicht vind je 2e hands 1 rond je budget. Ik ben in ieder geval erg blij met de mijne.
Amen.
Inmiddels bijna 3 jaar een blije rijder op een Jeffsy. En nog niet uitgekeken.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Allemaal heel nuttig advies. Ik weet nu dat veerweg niet perse iets zegt over hoe lomp een fiets is, en dat gewicht hier geen grote rol is speelt wist ik al (mijn hardtail is nu 15 kg). Ik ga trouwens niet gigantisch veel meer groeien, ik denk nog 3 of 4 cm max. Voor de rest ben ik ook zeker niet zwaar (64kg). Ook ben ik technisch nog niet super ver gevorderd, bij een rode trail in een bikepark vind ik nu mijn limiet, maar in de toekomst kan dit veranderen. Hierdoor denk ik dat 130mm best een goed compromis is (120 of 140mm mag ook). Ook de vork mag gerust meer hebben, maar nu weet ik waar ik naar kan kijken kwa achtervering.
De vragen die ik nu heb zijn nog:

Als er ergens een mooie fiets voorbij komt die ik niet ken, hoe kan ik dan vaststellen of ik de vering fijn vind (het gevoel van een Jeffsy zeg maar)? Het is voor mij namelijk nog niet echt duidelijk welke fietsen te xc zijn (neuron) en welke te zwaar zullen zijn (het gevoel van enduro).

Ik ben nog steeds van plan om naar een aantal testdagen te gaan, welke raden jullie aan?
Plaats reactie