Nieuwe trailbike - zie door de bomen het bos niet meer

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Is een andere benaming voor de wielmaat 27,5"
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Slimme marketingtruc: omdat de diameter van een 650b eigenlijk helemaal niet zo veel groter is dan van een 26er moest de indruk gewekt worden dat dat verschil groter was om een sterkere aankoopimpuls te genereren.
De 29er was op dat moment al goed ingeburgerd en dus koos de branche een aanduiding die suggereert dat de nieuwe wielmaat daar precies tussenin zat. Wat niet klopt, 650b zit dichter bij 26" dan bij 29". Ze hadden ook 27" kunnen kiezen, vraag je eens af waarom ze dat niet gedaan hebben :wink:

Je kunt het beste naar de ERTRO waardes kijken, dat is de aanduiding van de werkelijke diameter. Die inches slaan in feite helemaal nergens op...
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Dank je, weer wat bijgeleerd.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

kermit schreef: do 3 oktober 2019, 14:35 Slimme marketingtruc: omdat de diameter van een 650b eigenlijk helemaal niet zo veel groter is dan van een 26er moest de indruk gewekt worden dat dat verschil groter was om een sterkere aankoopimpuls te genereren.
De 29er was op dat moment al goed ingeburgerd en dus koos de branche een aanduiding die suggereert dat de nieuwe wielmaat daar precies tussenin zat. Wat niet klopt, 650b zit dichter bij 26" dan bij 29". Ze hadden ook 27" kunnen kiezen, vraag je eens af waarom ze dat niet gedaan hebben :wink:

Je kunt het beste naar de ERTRO waardes kijken, dat is de aanduiding van de werkelijke diameter. Die inches slaan in feite helemaal nergens op...
Afbeelding
Maar 29” is ook gewoon 28” met een andere naam hè. Exact dezelfde wielmaat als je tour-, stads- en racefiets 😉
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kermit schreef: do 3 oktober 2019, 14:35Je kunt het beste naar de ERTRO waardes kijken, dat is de aanduiding van de werkelijke diameter.
De werkelijke diameter van de schouder van de velgbed (daar waar de band 'op' ligt). En dan nog eens van de velgen die aan ETRTO voldoen, want bij de meeste tubeless-ready velgen is die schouder juist iets hoger... . :-{
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Oli4k schreef: do 3 oktober 2019, 15:42 Maar 29” is ook gewoon 28” met een andere naam hè. Exact dezelfde wielmaat als je tour-, stads- en racefiets 😉
Dat zeg ik, die inch-aanduidingen slaan helemaal nergens op...

Maar zelfs de ERTRO waardes zijn dus niet exact begrijp ik, al zullen die toch wel het meest realistische beeld geven als je diameters onderling wilt vergelijken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oli4k schreef:Maar 29” is ook gewoon 28” met een andere naam hè. Exact dezelfde wielmaat als je tour-, stads- en racefiets ;)
Nee, de velgmaat is hetzelfde.
De omtrek want een 29" is beduidend groter dan van een 28" of een racefiets band.
Dus maak het niet ingewikkelder dan het is ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik was gisteren bij Mantel en daar staan echt hele ritsen Cube's en Trek's (HT) te koop voor heeeeele acceptabele prijzen. De kleinere modellen waren helemaal goedkoop. Dit was in Arnhem trouwens, misschien iets om te gaan kijken daar/on-line?
Plaats reactie