Wat is een 'comfortabele' hardtail? De Trek Procaliber in alu!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een Trek Procaliber met de Isospeed decoupler zou ook comfortabel kunnen zijn. Althans, daar is het op bedacht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een fiets waar bredere banden in passen.
En dan 's winters toch met 2.25 / 2.35 rijden omdat 2.6 en breder gewoon k#t sturen in de modder.
Maar op de droge dagen kan je met brede(plus) banden wel comfortabel toeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 1 oktober 2019, 19:42 Een fiets waar bredere banden in passen.
En dan 's winters toch met 2.25 / 2.35 rijden omdat 2.6 en breder gewoon k#t sturen in de modder.
Maar op de droge dagen kan je met brede(plus) banden wel comfortabel toeren.
Modder? Al heel lang niet meer gezien... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Zum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 21:16

Ik heb zelf de Ltd pro (2016) gehad, was mijn eerste fietsje. Na twee jaar een Reaction sl gekocht, wereld van verschil qua comfort! Carbon, tubeless, net boven de 10 kilo, dat merk je wel.
Misschien is een reaction TM wat voor je? 2.6 inch brede banden, droppertje, echt een leuk ding! Geen lichtgewicht, maar dat is de Ltd ook niet.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

aurelius schreef: di 1 oktober 2019, 14:26 Behalve wat volumineuzere banden op de juiste druk, icm een goede geometrie:
Zadelpen die de klappen op je rug weg helpt filteren. Bv iets als de Canyon S25 VCLS 2.0 CF, https://www.canyon.com/nl-nl/gear/compo ... 48289.html.
Testje, Velozine, met wat opmerkingen in vergelijk tov bv een 'zwaardere wipperigere minder onderhoudsvrije' Thudbuster: https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/ .
Ja een Thudbuster is echt gevoelig voor onderhoud... not.
Tenzij je af en toe met een borsteltje erlangs gaan en een drupje dunne olie op de draaipunten doen veel onderhoud vindt natuurlijk ;-)
Meer heb ik aan de mijne niet gedaan en die is nog net zo soepel en spelingsvrij als nieuw. Na een jaar of tien gebruik. Ik ken niet veel onderdelen die met zo weinig onderhoud zo lang goed functioneren.
Als je over de looks en prijs kunt heenstappen, meer comfort op een hardtail ga je nergens vinden.

Qua brede banden: een 2.6 is wel merkbaar iets comfortabeler dan een 2.25, maar het blijft gerommel in de marge. Breder zou ik zeker niet gaan, met 2.8 ga je duidelijk de nadelen van het meergewicht voelen waar een niet te zware 2.6 nog "gewoon" voelt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Wat ook een wereld van verschil maakt is de diameter van de zadelpen. Ivm een garantieframe ging ik van een 30.6 naar een 27.2, en tot mijn grote verrassing zat ik daar veel comfortabeler op. Een kleinere diameter geeft net wat meer flex.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Die Thudbuster is al voor € 149,00 te koop bij BOL. Lijkt me een interessantie optie. Gisteravond ook weer met een aantal man gefietst en ondanks de droogte van voorjaar en zomer was het goed nat én blubberig. De hardtail is dan toch 'the weapon of choice' vanwege eenvoudiger onderhoud. Nu zag ik dat er inmiddels twee versies zijn; de L(ong) T(ravel) en de ST (inderdaad, short...) 76 vs 33 mm. M'n gevoel zegt me dat de laaste al toereikend zou moeten zijn al is de vraag wat het nadeel is van de extra mm's (in ieder geval ongeveer 100 gram maar op die zware Cube LTD is dat niet zo'n probleem)
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16802
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen eigen ervaring, maar ik heb wel meerdere malen gelezen dat de LT versie duidelijk comfortabeler is. Aan de andere kant, ten opzichte van een vaste pen zul je waarschijnlijk ook met een ST al een voelbaar verschil krijgen.

Eerlijk gezegd merk ik zelf weinig tot geen verschil tussen dunnere of dikkere vaste zadelpennen. Ik heb een tijdje met een starre stalen 29er gereden (Pace RC29) waarop de 27.2 zadelpen behoorlijk ver uitstak, en ik kan me nog herinneren dat ik eigenlijk meer last van ontbrekend comfort aan de achterkant dan aan de ongeveerde voorkant had :D

Ik heb een 27.2 Thudbuster die je best zou mogen testen (eventueel met een shim voor 30.9 of 31.6), alleen ligt die op dit moment bij een andere forummer waar ik hem aan heb uitgeleend :D
Inmiddels is hij klaar met testen weet ik, we zijn alleen nog niet aan retourneren toegekomen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

kermit schreef: do 3 oktober 2019, 08:13 Ik heb een 27.2 Thudbuster die je best zou mogen testen (eventueel met een shim voor 30.9 of 31.6), alleen ligt die op dit moment bij een andere forummer waar ik hem aan heb uitgeleend :D
Inmiddels is hij klaar met testen weet ik, we zijn alleen nog niet aan retourneren toegekomen...
Ha, thnx voor het aanbod! Ik kom er via PB wel even op terug. Inmiddels m'n Spark RC weer van de dealert gehaald. Probleem opgelost en grote servicebeurt er bij. Oef, zelfs met korting en garantie nog een hoop geld; nieuwe Enduro lagers in de achterbrug, nieuwe lagers in m'n Newmen wielen, nieuwe trapas, nieuwe headset, nieuwe kabels... brrrr. Maar fietsje weer als nieuw. De schok is dan des te groter met m'n Cube; de Full Suspension Scott weegt zo maar minimaal 2 kg minder dan de Cube. En laat de dealer nu net een occasion BMC Teamelite hebben. Nog wel de 'oude' zonder softtail maar toch. Kijk daar ook nog even naar. Misschien wel in combinatie met een Thudbuster een ideale hardtail.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Scotts hebben toch een mega dikke 34,9 zadelpen?
Ik denk dat je met een shim en een 27.2 pen (Syntace Hi-flex oid) al een groot verschil voelt.
Niet een verschil als in vering, maar een verschil in trillingen.
Vergelijk het met de steel van een tennisracket, een honkbalknuppel of een hamer.
De steel bepaald het gevoel en dus het comfort.
Als alle trillingen ongefilterd worden doorgegeven is het snel uit met de pret.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De Canyon VCLS was al genoemd, de oude versie heb ik op mijn gravelracer zitten en die bevalt erg goed!
Die veert zo'n 2cm en geeft daardoor extra comfort.
Hier een recente test, en vergelijk met de Thudbuster: https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Afgelopen week m'n Spark RC weer kunnen ophalen. Nieuw voorkader vanwege scheurtje en een dikke grote beurt. De LBS had twee occasions staan die in aanmerking kwamen; een Cannondale F29 carbon en een BMC Team Elite TE02. Beide mooie fietsen en beide dus carbon. Ik kreeg een zeer goed bod op m'n Cube LTD Race maar per saldo is er dan toch nog een stevig bedrag bij te betalen. Daarom toch ook nog even gezocht op het WWW wat nu comfy hardtails zijn. Zo vond ik een aantal artikelen over de Trek Procaliber. Sinds 2018 blijkt er een als versie te zijn die behoorlijk goed gereviewd wordt; geen fully maar haalt duidelijk de scherpe randjes van het gestuiter over wortel- en hobbelpaden.

Toch nog eens gezocht op MP en wat bleek; meerdere te koop waaronder twee Procalibers 8 uit 2018. Een redelijk in de buurt en een best wel ver weg. De laatste vroeg een redelijke prijs was bovendien al omgebouwd naar 1x11. Gisteren dus in de auto gestapt en naar het Brabantse land gereden. De fiets bekeken, koffie gedronken en na een testje van 100 meter de knoop doorgehakt. Nu heb ik dus een Trek Procaliber 8 uit 2018. Het gaat om een 19,5" wat voor mij nog net kan. Net als bij Scott en veel andere merken val ik ook bij Trek tussen twee maten. Vanwege de voorkeur om 'niet net op een groot frame te passen' gekozen voor 19,5".

Gisteravond nog even een breder stuur gemonteerd en alles even nagelopen. Vandaag het eerste rondje gefietst. En wat een feest! Echt een enorm verschil met een 'recht-toe-recht-aan' frame zoals de Cube. Ik kan veel vaker en langer blijven zitten en het wat meer 'racy' frame (langer dan de Cube) laat zich precies 'zetten'. Waarschijnlijk helpen de 'Boost-maten' ook. Als ik de Cube hard door een bocht jaag hoor je de schijven aanlopen en dat is met deze fiets met de Bontrager wielen dus helemaal niet zo.

Bedankt voor het meedenken en alle tips en adviezen. De Cube gaat in de verkoop, daar kan iemand fijn op beginnen of een mooie winterbike aan hebben. Dan zit ik nu nog wel met een vreemd gevoel. Op m'n vaste rondje Gieten heb ik vandaag eigenlijk lekkerder geknald dan dat ik met de Giant Anthem Advanced of de Scott Spark RC ooit gedaan heb. Net nog even met de Scott een klein lokaal rondje gedaan en dat voelt heel vreemd zo'n achtervering. Maar goed. De Scott blijft nog wel even. Die gaat deze winter niet veel blubber zien :D
Laatst gewijzigd door Brambo67 op zo 6 oktober 2019, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

baron062 schreef: di 1 oktober 2019, 17:44 Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een Trek Procaliber met de Isospeed decoupler zou ook comfortabel kunnen zijn. Althans, daar is het op bedacht.
Ik PM je mijn adresgegevens waarop de koelkast bezorgd kan worden... :winkie:
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

baron062 schreef: zo 6 oktober 2019, 14:30
baron062 schreef: di 1 oktober 2019, 17:44 Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een Trek Procaliber met de Isospeed decoupler zou ook comfortabel kunnen zijn. Althans, daar is het op bedacht.
Ik PM je mijn adresgegevens waarop de koelkast bezorgd kan worden... :winkie:
:-q
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ik denk ook dat het soort band bij draagt aan comfort. Een hans dampf zal comfortabeler zijn dan een Thunder burt. Deze kun je op lagere druk rijden en door zijn stevigheid kan ie beter klappen verduren ook. Ik sta ook op het punt om over te stappen van een 150mm fully naar een LTHT. Ik heb nu 27,5 wielen met i40mm en 2,6 conti's die ik daar als eerst in zal gebruiken, maar ik wil later ( fase 2 van het project ) wel 29er wielen hebben. i30mm en 2,35 banden. Wel stevige degelijke banden. Ik wil ook een LTHT hebben vanwege de geometrie. Die is veel relaxter dan een XC fiets. En omdat ik met een LTHT net zo veel moet kunnen als met mijn fully.

Ik persoonlijk vind de kosten van een fully, denk ook aan onderhoud, het niet waard om zo te fietsen. Ik heb liever een goede speelse hardtail. Ik ben van een XC fiets overgestapt naar een Allmountain fully en nagenoeg al mijn klachten zijn over, maar ik vind het gewoon niet zo leuk.. Dus nu hopen, fingers crossed, dat de LTHT mij ook klachtenvrij houd.

Maar even terug naar het topic.. Gebaseerd op de techniek denk ik dat de procalibers wel 1 van de comfortabelste hardtails zou moeten zijn. Trek heeft trouwens ook softtails tegenwoordig, alleen niet tegen een soft prijsje.
Omdraaien kan altijd nog!
Plaats reactie