Wat is een 'comfortabele' hardtail? De Trek Procaliber in alu!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Een andere optie was de BMC Teamelite met MTT. Op papier is die denk ik net iets softer dan de Trek Procaliber.

Het nadeel is wel dat de MTT enkel in de duurdere modellen zit.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Opperhoofd schreef: di 8 oktober 2019, 11:27 Een andere optie was de BMC Teamelite met MTT. Op papier is die denk ik net iets softer dan de Trek Procaliber.

Het nadeel is wel dat de MTT enkel in de duurdere modellen zit.
Was het zeker! Wat echter tweedehands te koop was vond ik te duur. Deze alu Porcaliber heeft me niet te veel gekost en is leuk voor 'erbij'. Een BMC Teamelite met MTT is veel duurder. Vandaar de Procaliber.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Zo, de eerste twee tochten gemaakt op de Procaliber. Het werkt écht! De schokken komen veel minder hard door en daardoor kun je langer en vaker blijven zitten. Het is echter géén fully! Ik merk dat aan het einde van een pittige tocht, zoals gisteren in de blubber van Gieten, je toch vermoeider bent dan met een full suspension. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een hardtail wel heel erg leuk vind. Inmiddels is de Cube verkocht en ben ik voor het bedrag van een geveerde zadelpen flink vooruit gegaan met de Procaliber. Zaterdag wel even een lager laten vervangen van het achterwiel maar nu is ie helemaal klaar. Ik denk dat de Spark RC dit jaar wat minder km's gaat maken...
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooi dat 'ie bevalt! :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Goed om te horen idd!

Ik heb afgelopen zondag een rit van 80 km gemaakt op mijn 150mm fully maar dan hakt het er ook gewoon in hoor. Vooral in trap effiëcentie. Dan ben je moe, stoempen op die pedalen maar weinig vooruitgang. Zeker in de blubber en klei waar die banden lekker zuigen. Dus het werkt twee kanten op.

Ik denk ook dat je met een hardtail voorspelbaarder kunt rijden. Je weet immers wanneer je een schop onder je kont kan verwachten. Met mijn fully kreeg ik die soms onverwacht en dan is ie eigenlijk nog wat harder. Heeft te maken met rebound settings maar met de diversiteit van 80 km onverhard is de ideale afstelling soms ver te zoeken. Ik denk dat een dropper erg veel waarde toevoegd aan een hardtail omdat je er meer ruimte mee creëert en je de schoppen beter op kan vangen.

Los van alles vind ik de techniek van trek erg mooi. Zo ook met de supercaliber ( al vind ik die persoonlijk niet te betalen )
Omdraaien kan altijd nog!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

JMA1992 schreef: ma 14 oktober 2019, 19:17 Goed om te horen idd!...[...]
...Los van alles vind ik de techniek van trek erg mooi. Zo ook met de supercaliber ( al vind ik die persoonlijk niet te betalen )
Klopt, maar ja, innoveren is duur. Als je kijkt naar 'grote' ontwikkelingen dan zijn het wel vaak de grote merken;
- Cannondale - Lefty
- Scott - Nude demper met extra luchtkamer
- Specialized - Brain
- Trek - Isospeed Decoupler, Supercaliber

Ik heb m'n Procaliber met Isospeed Decoupler tweedehands. Daarmee is het een betaalbare fiets, maar ben het wel met je eens; de Supercaliber is ook superduur!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Brambo67 schreef: ma 14 oktober 2019, 19:59
JMA1992 schreef: ma 14 oktober 2019, 19:17 Goed om te horen idd!...[...]
...Los van alles vind ik de techniek van trek erg mooi. Zo ook met de supercaliber ( al vind ik die persoonlijk niet te betalen )
Klopt, maar ja, innoveren is duur. Als je kijkt naar 'grote' ontwikkelingen dan zijn het wel vaak de grote merken;
- Cannondale - Lefty
- Scott - Nude demper met extra luchtkamer
- Specialized - Brain
- Trek - Isospeed Decoupler, Supercaliber

Ik heb m'n Procaliber met Isospeed Decoupler tweedehands. Daarmee is het een betaalbare fiets, maar ben het wel met je eens; de Supercaliber is ook superduur!
Daar heb je zeker wel een punt. Ik vind vooral de afmontage van de fietsen steeds magerder worden terwijl de prijzen gelijk blijven al dan niet hoger. Daarom zijn merken als canyon ook populair.. Veel afmontage voor hetzelfde geld als bij de local bike shop, alleen trek ik de kwaliteit van de frames dan weer in twijfel.
Omdraaien kan altijd nog!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Brambo67 schreef: ma 14 oktober 2019, 19:59 maar ben het wel met je eens; de Supercaliber is ook superduur!
Duur of veel geld?
Wezenlijk verschil.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

JMA1992 schreef: di 15 oktober 2019, 17:37 Daar heb je zeker wel een punt. Ik vind vooral de afmontage van de fietsen steeds magerder worden terwijl de prijzen gelijk blijven al dan niet hoger. Daarom zijn merken als canyon ook populair.. Veel afmontage voor hetzelfde geld als bij de local bike shop, alleen trek ik de kwaliteit van de frames dan weer in twijfel.
Da’s dan jammer voor jou :wink: .
Met evenveel liefde en met oog voor detail gemaakte frames. En een stuk interessanter qua prijs doordat het dealernetwerk eruit gehaald is... Daar kun je natuurlijk van alles van vinden, maar dat staat los van je eventuele zorgen over de kwaliteit van de frames.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Har77 schreef: di 15 oktober 2019, 21:13
Brambo67 schreef: ma 14 oktober 2019, 19:59 maar ben het wel met je eens; de Supercaliber is ook superduur!
Duur of veel geld?
Wezenlijk verschil.
Als je twee ton per jaar verdient dan valt ie wel mee.
Omdraaien kan altijd nog!
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

aurelius schreef: di 15 oktober 2019, 21:30
JMA1992 schreef: di 15 oktober 2019, 17:37 Daar heb je zeker wel een punt. Ik vind vooral de afmontage van de fietsen steeds magerder worden terwijl de prijzen gelijk blijven al dan niet hoger. Daarom zijn merken als canyon ook populair.. Veel afmontage voor hetzelfde geld als bij de local bike shop, alleen trek ik de kwaliteit van de frames dan weer in twijfel.
[/quote

Da’s dan jammer voor jou :wink: .
Met evenveel liefde en met oog voor detail gemaakte frames. En een stuk interessanter qua prijs doordat het dealernetwerk eruit gehaald is... Daar kun je natuurlijk van alles van vinden, maar dat staat los van je eventuele zorgen over de kwaliteit van de frames.
Een aluminium achterbrug van een spectral die scheurt op de las vind ik niet best. Daarbij staat dat verhaal van mijn maat niet op zich zelf. Dat het heel goed opgelost wordt door canyon
Is een feit, maar ik heb dan wel mijn twijfels bij de bouw kwaliteit van de canyon frames.
Omdraaien kan altijd nog!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2488
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Volgens mij verdraai jij alles :~ :-D (volgt het niet meer wie wat zegt, je twijfelt bij de kwaliteit en daarna is het weer prima?)
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zn quote is een beetje fout gegaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JMA1992
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 852
Lid geworden op: do 8 november 2018, 20:01
Mijn mountainbike: Cube stereo 120

Ja dat klopt. Sorry. Eerst koffie, dan typen. Niet andersom.
Omdraaien kan altijd nog!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Duur is uiteraard relatief. En ook in vind Canyon nu een stuk interessanter. Als je kijkt naar afschrijving dan denk ik dat de grote A-merken minder afchrijven en dat je in 3-4 jaar tijd per jaar misschien hetzelfde betaald als bij Canyon. Verder vooral nogal happy met m'n tweedehands Procaliber (fractie van de prijs van de Scott Spark RC trouwens...)
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie