Wat is een 'comfortabele' hardtail? De Trek Procaliber in alu!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik rij nu ruim anderhalf jaar op mijn Scott Spark RC uit 2018. Na mijn Giant Anthem Advance 29'er uit 2013, mijn tweede 29'er fully. De Spark RC bevalt me prima; in NL kan ik er alles mee rijden en een keer naar het Teutoburger Wald bijvoorbeeld gaat prima. Onlangs had ik een probleem met het frame hetgeen tot een garantieclaim heeft geleid. Daardoor rijd ik nu noodgedwongen al enige weken op een Cube LTD uit 2016. In mijn ogen een knalharde alu hardtail zonder enige vorm van comfort. Dat laatste is voor mij van belang gezien een ouder wordend lijf dat al drie hernia's te verduren heeft gehad. Uiteraard snap ik dat core stability en in het algemeen fit zijn, het meest bijdragen aan het goed kunnen MTB'en maar dat is nu niet het punt...

Tot mijn eigen verrassing heb ik al twee 100+ km tochten en aardig wat km's verteerd op de Cube. M'n rugklachten zijn stabiel gebleven en hanteer (lees leef)baar. Nu vraag ik me af of de stap naar een (tweedehands) carbon MTB, zoals een Scott Scale of Cube Reaction, me net dat kleine beetje extra comfort biedt wat ik op de Cube LTD mis. Ik merk met name op wat langere technische stukken met bijvoorbeeld veel wortels, net dat beetje extra comfort wat m'n Spark RC wel biedt. Ik vind het fietsen op een hardtail leuker dan ik me kon herinneren en voor de winter, en dan met name de 'vies-weer-tochten', is een hardtail veel gemakkelijker te onderhouden. Wat dat betreft voldoet de Cube LTD aan al m'n wensen. Wat mij 'logisch' lijkt is een 'simpele' carbon hardtail met brede velgen waarom ik dan met 2.35 banden tubeless kan rijden voor nog wat meer comfort.

Wat voor tips/adviezen hebben jullie?
Laatst gewijzigd door Brambo67 op zo 6 oktober 2019, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 295
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Staal!
Eventueel met dikke banden á 27.5+

Staal heeft als eigenschap dat het taaier is en daarom (bij juiste toepassing van buizen etc) een zekere vorm van flex heeft.
Dus generaliserend; waar je bij je bij een alu hardtail alle comfort uit de banden moet halen, heb je bij een stalen hardtail nog een zekere vorm van demping in het frame.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

wamske schreef: di 1 oktober 2019, 10:45 Staal!
Eventueel met dikke banden á 27.5+

Staal heeft als eigenschap dat het taaier is en daarom (bij juiste toepassing van buizen etc) een zekere vorm van flex heeft.
Dus generaliserend; waar je bij je bij een alu hardtail alle comfort uit de banden moet halen, heb je bij een stalen hardtail nog een zekere vorm van demping in het frame.
Had ik nog niet aan gedacht. Geldt dit ook voor titanium frames?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Bredere banden op bredere velgen, 2.6 op 30mm bijvoorbeeld, en dan in 29".
Daar haal je het meeste voordeel uit.
Staal flext wel, Ti en een goed carbon frame ook, maar dat is vooral van toepassing bij de duurdere frames en helpt vooral bij de kleine trillingen.
Dikke banden helpen ook bij de grotere klappen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Wat Jamis zegt. Staal kan heel fijn vermoeiende trillingen wegfilteren, maar dan moet het frame ook wel een beetje daarop zijn gebouwd. Ik ken genoeg stalen frames die kneiterhard zijn. Verder kunnen bredere banden en goed letten op je bandendruk ook helpen, maar als je die echt op comfort gaat afstellen dan heb je een deinende zwabberende fiets. ;-)
Overigens geldt voor carbon ook wat voor staal geldt: goedkopere frame zijn vaak niet bijster comfortabel.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

De keuze van je band (compound, draad vs vouw) kan ook een groot verschil maken.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Een actievere houding dan op je fully zal je het meeste helpen. Je zal wat vaker uit het zadel moeten komen.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Bedankt voor alle tips tot zover. Mijn huidige CUBE LTD kan volgens mijn geen bredere banden hebben dan nu (2.25) Dat zou betekenen dat ik idd op zoek moet (mag) naar iets nieuws/anders. Een duur carbon frame is geen optie want het moet leuk blijven. Zijn er zo een aantal modellen die wél een brede band (2.6 bijvoorbeeld) kunnen hebben? Logischerwijs denk ik dan al vast aan een Boost frame met minimaal 30 mm brede velgen waarom ik minimaal 2.35 banden maar bijvoorkeur nog wat breder kan leggen. Ik heb al gezien dat er Nobby Nic's te koop zijn in de 2.60 maat. Dat lijkt me met een 30 of 35 mm velg een mooie basis voor in de winter.

Alternatieven zijn 27.5 of zelfs 29 Plus bikes. Is dat wat?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

japie carbon schreef: di 1 oktober 2019, 12:33 Een actievere houding dan op je fully zal je het meeste helpen. Je zal wat vaker uit het zadel moeten komen.
Dat heb ik me inmiddels al aangeleerd. Bij mijn Scott Spark RC rijd ik ook 'actief'. Naarmate je vermoeider raakt tijdens een lange tocht wordt dit echter minder gecontroleerder. Vandaar mijn zoektocht naar een hardtail met iets meer comfort.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Brambo67 schreef: di 1 oktober 2019, 12:46 Bedankt voor alle tips tot zover. Mijn huidige CUBE LTD kan volgens mijn geen bredere banden hebben dan nu (2.25) Dat zou betekenen dat ik idd op zoek moet (mag) naar iets nieuws/anders. Een duur carbon frame is geen optie want het moet leuk blijven. Zijn er zo een aantal modellen die wél een brede band (2.6 bijvoorbeeld) kunnen hebben? Logischerwijs denk ik dan al vast aan een Boost frame met minimaal 30 mm brede velgen waarom ik minimaal 2.35 banden maar bijvoorkeur nog wat breder kan leggen. Ik heb al gezien dat er Nobby Nic's te koop zijn in de 2.60 maat. Dat lijkt me met een 30 of 35 mm velg een mooie basis voor in de winter.

Alternatieven zijn 27.5 of zelfs 29 Plus bikes. Is dat wat?
Als je praat over winterse toertochten in de vaderlandsche bagger ben je beter af met een paar 2.25's dan met een (semi) plusband, tenzij je door de 100kg weegt. Je wil een band die door de modder snijdt ipv erover zwabbert. Plusbanden kunnen leuk zijn voor in mulle omstandigheden, losse kiezel of in de sneeuw, imo niet in modder/nattigheid.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Har77 schreef: di 1 oktober 2019, 13:43 Als je praat over winterse toertochten in de vaderlandsche bagger ben je beter af met een paar 2.25's dan met een (semi) plusband, tenzij je door de 100kg weegt. Je wil een band die door de modder snijdt ipv erover zwabbert. Plusbanden kunnen leuk zijn voor in mulle omstandigheden, losse kiezel of in de sneeuw, imo niet in modder/nattigheid.

Ik ben idd wel van plan me wat minder aan te trekken van de blubber...Dan zou een 2.35 band toch het beste alternatief zijn in combinatie met een frame dat enige mate van comfort biedt?
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Behalve wat volumineuzere banden op de juiste druk, icm een goede geometrie:
Zadelpen die de klappen op je rug weg helpt filteren. Bv iets als de Canyon S25 VCLS 2.0 CF, https://www.canyon.com/nl-nl/gear/compo ... 48289.html.
Testje, Velozine, met wat opmerkingen in vergelijk tov bv een 'zwaardere wipperigere minder onderhoudsvrije' Thudbuster: https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/ .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

aurelius schreef: di 1 oktober 2019, 14:26 Behalve wat volumineuzere banden op de juiste druk, icm een goede geometrie:
Zadelpen die de klappen op je rug weg helpt filteren. Bv iets als de Canyon S25 VCLS 2.0 CF, https://www.canyon.com/nl-nl/gear/compo ... 48289.html.
Testje, Velozine, met wat opmerkingen in vergelijk tov bv een 'zwaardere wipperigere minder onderhoudsvrije' Thudbuster: https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/ .
Dat lijkt me een leuke oplossing die zadelpen maar die is niet goedkoop! Overigens weer wel goedkoper dan nieuwe wielen en banden en/of een nieuwe/andere fiets uiteraard... keuzes :-{
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

suravida schreef: di 1 oktober 2019, 11:19 Ik ken genoeg stalen frames die kneiterhard zijn.
Klopt. Staal is niet altijd een garantie voor comfort. M'n oude On One Inbred was kneiterhard. Alu kan ook comfortabel zijn, maar dat zijn vaak niet de goedkoopste frames. De meest comfortabele voor mij waren de Santa Cruz Highball en waar ik nu op rijd: Niner Air9. Een zadelpen die een beetje flext (Cannondale Save, Syntace Hiflex e.d.) kunnen er ook een beetje de scherpe randjes (extra) van af halen.

In de winter zijn brede banden inderdaad een minder goede keuze qua grip. Gaan snel glijden in de modder. De ideale modderband is voor mij de Maxxis Beaver 2.0. Dat blijft dan een dilemma: comfort of grip.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Brambo67 schreef: di 1 oktober 2019, 15:04
aurelius schreef: di 1 oktober 2019, 14:26 Behalve wat volumineuzere banden op de juiste druk, icm een goede geometrie:
Zadelpen die de klappen op je rug weg helpt filteren. Bv iets als de Canyon S25 VCLS 2.0 CF, https://www.canyon.com/nl-nl/gear/compo ... 48289.html.
Testje, Velozine, met wat opmerkingen in vergelijk tov bv een 'zwaardere wipperigere minder onderhoudsvrije' Thudbuster: https://www.velozine.nl/2019/01/10/cany ... -zadelpen/ .
Dat lijkt me een leuke oplossing die zadelpen maar die is niet goedkoop! Overigens weer wel goedkoper dan nieuwe wielen en banden en/of een nieuwe/andere fiets uiteraard... keuzes :-{
Nog een zeer lovende review over deze seatpost: https://road.cc/content/review/253036-c ... f-seatpost
Waarin ik lees dat de Ergon CF3 overigens hetzelfde is (de Ergon en Canyon eigenaren zijn broers...), maar 50,- minder zou kosten...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie