Nieuwe hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Goedendag heren/dames.

Na meerdere jaren op een cube ltd pro gereden te hebben ben ik nu opzoek naar een andere ht mtb.

Nu zag ik de cube reaction sl 2019 voor een mooi prijsje.
Vraag me alleen af of ik wel zoveel op vooruit ga.

Mn ltd is compleet xt buiten de hubs en de remmen, dat zijn magura mt5 next remmen. Qua upgrades zou ik dan alleen op xt hubs en een fox rhythm voorvork vooruit gaan? Begreep dat dat ook maar een instap vork is. (En boost) Mis ik iets wat het prijsverschil verklaart?

Mvg Wesley.


Het gaat om een cube ltd pro 2016 vs cube reaction sl 2019.

https://www.cube.eu/en/2016/mtb-hardtai ... line-2016/

Vs

https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... grey-2019/
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fietsen zijn de afgelopen 2 jaar wel een stukje duurder geworden. Of minder afgemonteerd.


Maar in jouw geval ga je er op deze manier inderdaad nauwelijks op vooruit. Boost zou je kunnen merken als je zelf zwaar bent of een lekker lompe rijstijl hebt, maar ten opzichte van de standaard wielen is de winst sowieso erg klein.

In dat opzicht kun je jezelf beter verwennen met een mooi, nieuw wielsetje met lichte, brede velgen en goede bouwkwaliteit, dat maakt een wereld van verschil!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Lars TB schreef: do 3 oktober 2019, 12:24 Fietsen zijn de afgelopen 2 jaar wel een stukje duurder geworden. Of minder afgemonteerd.


Maar in jouw geval ga je er op deze manier inderdaad nauwelijks op vooruit. Boost zou je kunnen merken als je zelf zwaar bent of een lekker lompe rijstijl hebt, maar ten opzichte van de standaard wielen is de winst sowieso erg klein.

In dat opzicht kun je jezelf beter verwennen met een mooi, nieuw wielsetje met lichte, brede velgen en goede bouwkwaliteit, dat maakt een wereld van verschil!
Mn eerste plan was dus om een ander voorvorkje in mn fiets te doen maar werd me afgeraden omdat er dan ook andere wielen in moesten.

Maar als ik een andere fiets aanschaf heb ik weer zware lompe wielen in de prijsklasse die ik kijk. En ga er qua afmontage niet op vooruit.

Zit nu een beetje te kijken naar wielen en zijn er veel soorten en maten. Heb deze 'gemaakt'

Nabe | HubDT 350 IS disc 36T Ratchet System VR+HR 6 Loch black2.Achsstandard vorn | Axle Standard frontDT 350 - TA 15x100mm3.Achsstandard hinten | Axle Standard rearDT Swiss - QR 5x135mm4.Freilauf | FreehubDT Swiss - MTB Standard Shimano and Sram5.Felge | RimNoTubes ZTR Arch MK3 Rim 29" black€120.00*6.Speiche | SpokeDT Swiss Competition 2.0/1.8 black€30.00*7.Nippel | NippleDT Pro Lock Alloy-Nipple blue€20.00*8.Zentrierung Hinten | Centering RearSymetric-Standard Centering9.TLR Kitohne Tubeless Kit | without Tubeless Kit

Total

Total price€459.00* weight 1826.

Maar deze wielen zijn dan ook bijna 2000 gram. En ik weeg zelf 97 kg op het moment dus vraag ne af of die spaken het wel houden. De velg gaat tot 114 kg.

Mvg
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Voor de spaken hoef je niet bang te zijn. DT competition zijn degelijke spaken die je gewicht makkelijk kunnen hebben.

Ik zou me meer zorgen maken over de bouwer. Weet niet waar je gekeken hebt, maar ik heb wielen van Duitse webshops gezien die behoorlijk dramatisch waren (na een paar maanden spaakspanning op sommige spaken "0", naven uit het midden, ventiel tussen 2 gekruiste spaken). Hoor ook goede verhalen, dus lijkt een beetje "kan vriezen/kan dooien".

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor €30,- extra heb je bij Revicycles dezelfde set en dan zijn ze handgebouwd en in NL.
Mijn set is na 2 jaar intensief gebruik met 86kg op zowel nederlandse als buitenlandse trails nog steeds kaarsrecht.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

chasee schreef: vr 4 oktober 2019, 10:39
Lars TB schreef: do 3 oktober 2019, 12:24 Fietsen zijn de afgelopen 2 jaar wel een stukje duurder geworden. Of minder afgemonteerd.


Maar in jouw geval ga je er op deze manier inderdaad nauwelijks op vooruit. Boost zou je kunnen merken als je zelf zwaar bent of een lekker lompe rijstijl hebt, maar ten opzichte van de standaard wielen is de winst sowieso erg klein.

In dat opzicht kun je jezelf beter verwennen met een mooi, nieuw wielsetje met lichte, brede velgen en goede bouwkwaliteit, dat maakt een wereld van verschil!
Mn eerste plan was dus om een ander voorvorkje in mn fiets te doen maar werd me afgeraden omdat er dan ook andere wielen in moesten.

Maar als ik een andere fiets aanschaf heb ik weer zware lompe wielen in de prijsklasse die ik kijk. En ga er qua afmontage niet op vooruit.

Zit nu een beetje te kijken naar wielen en zijn er veel soorten en maten. Heb deze 'gemaakt'

Nabe | HubDT 350 IS disc 36T Ratchet System VR+HR 6 Loch black2.Achsstandard vorn | Axle Standard frontDT 350 - TA 15x100mm3.Achsstandard hinten | Axle Standard rearDT Swiss - QR 5x135mm4.Freilauf | FreehubDT Swiss - MTB Standard Shimano and Sram5.Felge | RimNoTubes ZTR Arch MK3 Rim 29" black€120.00*6.Speiche | SpokeDT Swiss Competition 2.0/1.8 black€30.00*7.Nippel | NippleDT Pro Lock Alloy-Nipple blue€20.00*8.Zentrierung Hinten | Centering RearSymetric-Standard Centering9.TLR Kitohne Tubeless Kit | without Tubeless Kit

Total

Total price€459.00* weight 1826.

Maar deze wielen zijn dan ook bijna 2000 gram. En ik weeg zelf 97 kg op het moment dus vraag ne af of die spaken het wel houden. De velg gaat tot 114 kg.

Mvg
Niet teveel op het gewicht letten.
Alleen met carbon velgen kan je gewicht besparen op de plek waar het echt verschil maakt, de buitenkant vh wiel.
Veel lichte(re) wielen besparen gewicht op spaken en naven. Daar voel je tijdens het fietsen niets van.
Het tot.gewicht maakt tov jouw 97kg ook niets uit.
Je gaat dan meer geld uitgeven voor minder.
Minder gewicht, maar ook minder betrouwbaarheid.
Of ze gebruiken lichtere alu velgen, ook geen goed plan met jouw gewicht.

In jouw lijstje zou ik zelf voor messing nippels kiezen ipv alu. Die zijn er ook in zwart prolock en wegen slechts 13gr meer per wiel. Maar bieden wel extra reserves met jouw gewicht en draaien over een paar jaar nog rond, mocht er eens iets aan je wiel mankeren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 4 oktober 2019, 15:16
chasee schreef: vr 4 oktober 2019, 10:39

Mn eerste plan was dus om een ander voorvorkje in mn fiets te doen maar werd me afgeraden omdat er dan ook andere wielen in moesten.

Maar als ik een andere fiets aanschaf heb ik weer zware lompe wielen in de prijsklasse die ik kijk. En ga er qua afmontage niet op vooruit.

Zit nu een beetje te kijken naar wielen en zijn er veel soorten en maten. Heb deze 'gemaakt'

Nabe | HubDT 350 IS disc 36T Ratchet System VR+HR 6 Loch black2.Achsstandard vorn | Axle Standard frontDT 350 - TA 15x100mm3.Achsstandard hinten | Axle Standard rearDT Swiss - QR 5x135mm4.Freilauf | FreehubDT Swiss - MTB Standard Shimano and Sram5.Felge | RimNoTubes ZTR Arch MK3 Rim 29" black€120.00*6.Speiche | SpokeDT Swiss Competition 2.0/1.8 black€30.00*7.Nippel | NippleDT Pro Lock Alloy-Nipple blue€20.00*8.Zentrierung Hinten | Centering RearSymetric-Standard Centering9.TLR Kitohne Tubeless Kit | without Tubeless Kit

Total

Total price€459.00* weight 1826.

Maar deze wielen zijn dan ook bijna 2000 gram. En ik weeg zelf 97 kg op het moment dus vraag ne af of die spaken het wel houden. De velg gaat tot 114 kg.

Mvg
Niet teveel op het gewicht letten.
Alleen met carbon velgen kan je gewicht besparen op de plek waar het echt verschil maakt, de buitenkant vh wiel.
Veel lichte(re) wielen besparen gewicht op spaken en naven. Daar voel je tijdens het fietsen niets van.
Het tot.gewicht maakt tov jouw 97kg ook niets uit.
Je gaat dan meer geld uitgeven voor minder.
Minder gewicht, maar ook minder betrouwbaarheid.
Of ze gebruiken lichtere alu velgen, ook geen goed plan met jouw gewicht.

In jouw lijstje zou ik zelf voor messing nippels kiezen ipv alu. Die zijn er ook in zwart prolock en wegen slechts 13gr meer per wiel. Maar bieden wel extra reserves met jouw gewicht en draaien over een paar jaar nog rond, mocht er eens iets aan je wiel mankeren.
Bedankt voor het antwoord!
Maar wat is dan de meerwaarde van een andere wielset als hij niet veel lichter is? begrijp doordat de roterende massa het gewicht toeneemt. (Srs ben een leek wat dit betreft)

Over de alu nipples had ik idd gelezen dat ze wat sneller vast zouden zitten.
Wat vind je van de velg voor mijn gewicht, hij gaf tot 114 kg aan maar wil er niet doorheenzakken natuurlijk. Dt swiss 350 naven ook prima?

Mvg
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Jan the Man schreef: vr 4 oktober 2019, 11:57 Voor de spaken hoef je niet bang te zijn. DT competition zijn degelijke spaken die je gewicht makkelijk kunnen hebben.

Ik zou me meer zorgen maken over de bouwer. Weet niet waar je gekeken hebt, maar ik heb wielen van Duitse webshops gezien die behoorlijk dramatisch waren (na een paar maanden spaakspanning op sommige spaken "0", naven uit het midden, ventiel tussen 2 gekruiste spaken). Hoor ook goede verhalen, dus lijkt een beetje "kan vriezen/kan dooien".

Ciao,
Jan
Jan, jij ook bedankt voor je antwoord.

De site waar ik op gekeken heb is actionsports.de. dat klinkt niet erg fijn, en ik vind het een aardige smak geld dus zou fijn zijn als het dan idd wel goed gebeurd. Kan de lbs het nameten of zou ik dan echt naar een specialist moeten?

Mvg
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Beter een specialist.
(Een willekeurige lbs is geen specialist op dit gebied).

Een set met Notubes Arch MK3 zal altijd beter zijn dan een standaard wielset.
Strakker/stijver, en waarsxhijnlijk ook lichter.
Kijk eens welke velgen je nu hebt, zoek de specs eens op.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

chasee schreef: vr 4 oktober 2019, 22:41 Maar wat is dan de meerwaarde van een andere wielset als hij niet veel lichter is? begrijp doordat de roterende massa het gewicht toeneemt. (Srs ben een leek wat dit betreft)

Wat vind je van de velg voor mijn gewicht, hij gaf tot 114 kg aan maar wil er niet doorheenzakken natuurlijk. Dt swiss 350 naven ook prima?
Het gaat er om dat je een passende wielset neemt. Gewicht is ook zo iets. 1.600 gram is leuk, maar tenzij je met ultra lichte naven of dure carbon velgen gaat werken is zo een set per definitie niet stijf genoeg en de sterkte zal op het randje zitten voor een rijder van 100 kg. Daarbij maakt die 300 gram op 100 kg niet zo heel veel uit.
Dus zet gewicht grotendeels uit je hoofd. Kies een set die voordeel voor jou op gaat leveren. Een bredere velg zal al heel veel voor jou doen. Ten opzichte van wat je nu hebt (19 mm? 21 mm?) is alles breder al winst en inderdaad is 27 mm intern een mooie maat als je met 2.25 banden rijdt. Je zou tot 30 mm kunnen gaan, maar ook met een set van 25 mm ga je al veel verschil merken.

Dan heb jij een stijf wiel nodig. Dat stuurt preciezer, geeft meer zekerheid. Stijfheid komt uit de velg, komt uit de spaken en de naven en heel beperkt ook uit de spaakspanning. Je hebt dus in ieder geval een goede velg nodig.
Nu zit Notubes met de Arch wel een beetje op de limiet wat gewicht betreft. De sterkte zit al op het randje en voor de juiste stijfheid moet je verder een goed gebouwd wiel hebben. Binnen hun programma zou ik de Flow EX3 pakken. Of anders even kijken bij Spank velgen of DT-Swiss velgen, die zijn allemaal net wat sterker en stijver.

De DT-Swiss 350 vind ik een beetje een twijfel geval. Naven van Novatec en Bitex bewijzen zich in de praktijk als betrouwbaarder. Alleen zijn reserveonderdelen voor die merken weer lastig te krijgen. Voor iets meer geld heb je een setje Hope.


Maar ondertussen loopt het bedrag al weer vrolijk op. Terug komend op je originele vraag zou ik eerder zeggen de aankoop van een nieuwe fiets nog een jaar uit te stellen, nu ook geen vork of wielen kopen en volgend jaar iets van rond de €2.000,- te kopen (eventueel zelfs een aanbieding afwachten!). Dan maak je op alle onderdelen een goede stap vooruit en heb je echt een betere fiets.

Want nu nieuwe wielen, dan merk je toch de beperking van de vork, moet daar ook weer €600,- bij en dan zijn er al weer andere onderdelen die ook beter kunnen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

chasee schreef: vr 4 oktober 2019, 22:44
De site waar ik op gekeken heb is actionsports.de. dat klinkt niet erg fijn, en ik vind het een aardige smak geld dus zou fijn zijn als het dan idd wel goed gebeurd. Kan de lbs het nameten of zou ik dan echt naar een specialist moeten?

Mvg
Van Actionsports komen ook goede wielen, maar daar heb ik dus ook mindere van gezien. Als er na een paar ritten spaken los gaan lopen is het nog best wat werk om dat te herstellen. Alleen de losse spaak vast draaien zorgt er vaak voor dat ze los blijven lopen.

AS kan goedkoop aanbieden omdat ze de materialen natuurlijk met behoorlijke kortingen inkopen. AS verdient z'n geld niet zozeer met het bouwen, maar met de marge op de materialen. De prijzen van hun componenten zijn de adviesprijzen, en zijn in de markt vaak goedkoper te vinden. Een kleine specialist kan natuurlijk nooit zo goedkoop zijn materiaal inkopen, en besteed ook meer uren aan het bouwen zelf.

Na laten kijken voordat je er mee gaat fietsen door een specialist is natuurlijk een optie. Dan voorkom je mogelijke problemen achteraf. En wat TSTM zegt: niet iedere LBS is een specialist. Zo zou ik bv Rijwielpaleis in Bilthoven mijn wielen wel toevertrouwen, maar hier in Ede zou ik zo niemand weten.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
chasee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 16 september 2019, 22:23

Lars TB schreef: za 5 oktober 2019, 16:20
chasee schreef: vr 4 oktober 2019, 22:41 Maar wat is dan de meerwaarde van een andere wielset als hij niet veel lichter is? begrijp doordat de roterende massa het gewicht toeneemt. (Srs ben een leek wat dit betreft)

Wat vind je van de velg voor mijn gewicht, hij gaf tot 114 kg aan maar wil er niet doorheenzakken natuurlijk. Dt swiss 350 naven ook prima?
Het gaat er om dat je een passende wielset neemt. Gewicht is ook zo iets. 1.600 gram is leuk, maar tenzij je met ultra lichte naven of dure carbon velgen gaat werken is zo een set per definitie niet stijf genoeg en de sterkte zal op het randje zitten voor een rijder van 100 kg. Daarbij maakt die 300 gram op 100 kg niet zo heel veel uit.
Dus zet gewicht grotendeels uit je hoofd. Kies een set die voordeel voor jou op gaat leveren. Een bredere velg zal al heel veel voor jou doen. Ten opzichte van wat je nu hebt (19 mm? 21 mm?) is alles breder al winst en inderdaad is 27 mm intern een mooie maat als je met 2.25 banden rijdt. Je zou tot 30 mm kunnen gaan, maar ook met een set van 25 mm ga je al veel verschil merken.

Dan heb jij een stijf wiel nodig. Dat stuurt preciezer, geeft meer zekerheid. Stijfheid komt uit de velg, komt uit de spaken en de naven en heel beperkt ook uit de spaakspanning. Je hebt dus in ieder geval een goede velg nodig.
Nu zit Notubes met de Arch wel een beetje op de limiet wat gewicht betreft. De sterkte zit al op het randje en voor de juiste stijfheid moet je verder een goed gebouwd wiel hebben. Binnen hun programma zou ik de Flow EX3 pakken. Of anders even kijken bij Spank velgen of DT-Swiss velgen, die zijn allemaal net wat sterker en stijver.

De DT-Swiss 350 vind ik een beetje een twijfel geval. Naven van Novatec en Bitex bewijzen zich in de praktijk als betrouwbaarder. Alleen zijn reserveonderdelen voor die merken weer lastig te krijgen. Voor iets meer geld heb je een setje Hope.


Maar ondertussen loopt het bedrag al weer vrolijk op. Terug komend op je originele vraag zou ik eerder zeggen de aankoop van een nieuwe fiets nog een jaar uit te stellen, nu ook geen vork of wielen kopen en volgend jaar iets van rond de €2.000,- te kopen (eventueel zelfs een aanbieding afwachten!). Dan maak je op alle onderdelen een goede stap vooruit en heb je echt een betere fiets.

Want nu nieuwe wielen, dan merk je toch de beperking van de vork, moet daar ook weer €600,- bij en dan zijn er al weer andere onderdelen die ook beter kunnen... .
Hey Lars, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Ik heb recent dus al een nieuwe boost voorvork besteld omdat ik echt over de grens ga met mn recon silver tk.

Er zal ook een ander voorwiel in moeten dus ook al een voorwiel besteld met 350 naaf (hope maakt me teveel herrie) en dt xm421 velg tot 120 kg gaat deze set.

Wat betreft het een andere fiets kopen, ben al een tijde aan het nadenken wat ik wou maar heb geen geduld meer om nog een jaar uit te stellen. Ook omdat mn fiets me nu redelijk beperkt.

Ik heb trouwens ook een carbon velgset http://www.eiecarbon.com gezien die qua prijs niet onderdoet op die ik eerder besteld heb. Heb je daar ervaring mee?

Mvg Wesley.
Plaats reactie