cube stereo 150 te veel bike?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Julesbunde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 juli 2016, 16:02

Hoi hoi, na al een jaartje of 4 naar volle tevredenheid op mijn cube reaction gtc race gereden te hebben, wil ik nu toch ook kijken voor een fully erbij.

Eerst keek ik naar bijvoorbeeld een canyon neuron, of spectral, maar ook een yt jeffsy staat op de lijst.

Eerlijk gezegd was ik alles behalve opzoek naar een nieuwe Cube, totdat ik de nieuw stereo 150 race zag.

https://www.mtb-news.de/news/wp-content ... 24x684.jpg

Mischien wat te veel veerweg, maar de stereo 140 is een 27,5, en ik wil graag 29er blijven rijden. Er is natuurlijk ook een stereo 120, maar ik geloof dat ik die zo mooi niet vind, dat klinkt heel stom, ik weet het. dan zou ik eerder voor een neuron gaan, maar ik vind het toch ook wel fijn bij mijn fietsenmaker terecht te kunnen, ook al doe ik nu alles zelf, een fully is nieuw voor mij.

Niet dat ik niet tevreden ben over mijn huidige cubeje heel erg zelfs, ook over de service van de zaak waar ik heb gekocht heb, maar ik merk dat er niet gek veel liefde voor het merk is in mtb land.

maar ik vind de prijs goed, de afmontage ook, alhoewel ik de remmen niet zo goed ken.

Wat ik me afvraag is het volgende: is dit niet een beetje te veel fiets voor mij (met die veerwegen).

Ik woon in zuid Limburg rijd daar veel routes en trails, ben gek op flowen, maar ben ook zeker vaker in de Ardennen en Luxemburg te vinden.
Nou ben ik met mijn 1,85 en 98 niet de lichtste en ook niet de beste klimmer, maar ik kom boven. Gaat deze fiets het me niet te zwaar maken bergop?
Snelheid is voor mij niet zo n issue, dat haal ik op het vlakke, en bergaf wel in, en ga wel wat harder op de gravelbike, renfiets, of mijn andere cube. Erg benieuwd naar jullie mening, wat betreft deze fiets, dus ja wel vaak een rondje in zuid Limburg, maar ook af en toe de Ardennen of het Hellenthal in. Alvast bedankt.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

ik heb toevallig net de switch gemaakt van een hardcore hardtail naar een fully.. de bedoeling was een snelle 29er met zeker niet teveel veerweg..
150mm jeffsy is het geworden..
met de demper achter op trail word de 150 een stuk stugger en heb ik echt totaal niet meer het gevoel dat er 150mm veerweg onder mijn kont zit..
Julesbunde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 juli 2016, 16:02

Thanks voor je reactie, eh ja dat idee had ik ook al, de demper acht heedt drie standjes en de vork kan makkelijk een paar klikjes harder met de low speed compression knop.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Julesbunde schreef: wo 9 oktober 2019, 16:09 Wat ik me afvraag is het volgende: is dit niet een beetje te veel fiets voor mij (met die veerwegen).

Ik woon in zuid Limburg rijd daar veel routes en trails, ben gek op flowen, maar ben ook zeker vaker in de Ardennen en Luxemburg te vinden.
Nou ben ik met mijn 1,85 en 98 niet de lichtste en ook niet de beste klimmer, maar ik kom boven. Gaat deze fiets het me niet te zwaar maken bergop?
Snelheid is voor mij niet zo n issue, dat haal ik op het vlakke, en bergaf wel in, en ga wel wat harder op de gravelbike, renfiets, of mijn andere cube. Erg benieuwd naar jullie mening, wat betreft deze fiets, dus ja wel vaak een rondje in zuid Limburg, maar ook af en toe de Ardennen of het Hellenthal in. Alvast bedankt.
Die steile zitbuishoek is juist om dit soort fietsen betere klimmers te maken. Ik heb sinds kort een 130/140 AMfully (die net zoveel weegt als die Cube en mijn klimkunsten zijn ook verre van olympisch :wink: ) en het viel me 100% mee hoe makkelijk dat omhoog rijdt, zelfs zonder trailstand of lockout. Sterker nog, het is een prima allrounder gebleken voor praktisch hetzelfde inzet gebied als dat van jou en ook op het vlakke issie snel.

Wat ik bedoel is dat veerweg (tot op zekere hoogte) geen belemmering hoeft te zijn, geometrie en veersysteem zijn daarin meer van invloed. (ik ga m`n eigen fiets niet aanprijzen, ik rij graag minder mainstream :winkie: ) . Wat voor jou wel even wennen zal zijn is de slacke balhoofdshoek tov je oude fiets.
Julesbunde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 juli 2016, 16:02

Yep dat zal wennen zijn maar die is voor de 120 hetzelfde net als de zitbuis. Dank voor je reactie man, dat wekt toch wel wat vertrouwen. Ik vroeg me gewoon of of je met deze fiets ook zo n lekkere dagtrip kunt maken van een km of 60 of zo.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Zelfs al zou het "teveel bike" zijn zou ik 'm nog kopen ;-)
Het is echt een vette bak, of er nou Cube of whatever op staat.

En 150mm, tsja. Tien mm minder maakt ook niet echt meer uit zeg maar.
Als het gewicht een beetje redelijk is (zeg tot ongeveer 13,5 ~ 14kg rijklaar) kun je daar prima een leuke dagtocht mee rijden. Het zal allicht ietsje zwaarder klimmen dan je Reaction, maar daar krijg je dan weer wat voor terug zodra het terrein de andere kant in helt... :D

Je kunt zo'n fiets ook een beetje trimmen in de richting van je voorkeur. Grove banden met downhillkarkas eronder, of een NN/Rock Razor combo maakt het een andere fiets. Met die eerste set wil je waarschijnlijk geen 70km/2.000hm in de Alpen rijden, met die tweede kan dat wel (uiteraard als je de bijbehorende conditie hebt).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Julesbunde schreef: wo 9 oktober 2019, 18:09 Yep dat zal wennen zijn maar die is voor de 120 hetzelfde net als de zitbuis. Dank voor je reactie man, dat wekt toch wel wat vertrouwen. Ik vroeg me gewoon of of je met deze fiets ook zo n lekkere dagtrip kunt maken van een km of 60 of zo.
Als jij die dagtrip op je HT kan maken, dan is het met dit soort fully ook geen probleem.
En voor je lokale rondjes hier in NL kun je gewoon XC-bandjes monteren. Die van mij kwam met een set 2.35 Hans Dampf/Magic Mary en die gebruik ik uitsluitend in het buitenland (of bikeparks). Hier in NL rolt ie op een 2.35 Forekaster en een 2.2 Ikon en dat klimt een stuk beter dan die Schwalbe-combi :wink:
Julesbunde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 juli 2016, 16:02

ja dacht ik ook al ik heb nog wel wat bandjes liggen, nobby nic, racing ralph, of nee kopen he, moeten wel skinwalls zijn he 8)
Julesbunde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 juli 2016, 16:02

Dank jullie wel voor alle reacties, ik heb hier veel aan. er is ook zo veel te kiezen, en tja we kunnen ons gekd maar 1 keer in de drie jaar uitgeven he gna gna.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu zou ik ook niet teveel waarde hechten aan die wielmaat. Voor iemand van 185 cm is een 27,5" nog steeds goed in verhouding gebouwd en zou je voor die compactere bouw kunnen kiezen om een iets meer speels fietsje te hebben. Of andersom, juist voor de 29" gaan voor iets meer stabiliteit.

Goede jongen die tegenwoordig nog blind kan zeggen op welke wielmaat hij zou rijden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Julesbunde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 juli 2016, 16:02

heb je helemaal gelijk in natuurlijk, alhoewel ik de 29er wel heeeerlijk vind rollen, maar het zal marginaal zijn. ik zie wel dat de trailfietsen en enduro fietsen meer en meer naar elkaar toe komen, en we zien ook hardtails met 130mm veerweg he. Voor elk wat wils.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

29" als je veel over keien hobbelt.
Z Limburg, Ardennen enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Julesbunde schreef: wo 9 oktober 2019, 21:01 heb je helemaal gelijk in natuurlijk, alhoewel ik de 29er wel heeeerlijk vind rollen, maar het zal marginaal zijn. ik zie wel dat de trailfietsen en enduro fietsen meer en meer naar elkaar toe komen, en we zien ook hardtails met 130mm veerweg he. Voor elk wat wils.
Ik zou in dit verband eerder spreken van voor elk wat wilds... ;)
Julesbunde
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 14 juli 2016, 16:02

thanks voor jullie advies, de bestelling is geplaatst, uiteraard post ik hem hier als we hem hebben he. :-q
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Julesbunde schreef: do 10 oktober 2019, 13:54 thanks voor jullie advies, de bestelling is geplaatst, uiteraard post ik hem hier als we hem hebben he. :-q
Mooi hoor :-q
Plaats reactie