Orbea Alma of Ghost lector?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Ik ben alle langere tijd aan het kijken voor nieuwe hardtail. Ik was erg gecharmeerd van de Orbea alma m50 in het groen goud.

https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... -m50-eagle

Afbeelding

Echter nu kwam ik een hele mooie aanbieding tegen van Ghost lector 4.9 uit 2018

https://www.fahrrad-xxl.de/ghost-lector-4-9-x0037960

Afbeelding

Ik ben een echte hollandse mtb'er die op z'n gekst naar de ardennen gaat. Nog nooit serieus gereden op 29'er. Techniek is redelijk (zeker als je het vergelijkt met de gemiddelde rijder op een hollandse toertocht op orde zeker in perioden dat ik vaker rij komt de basis snel weer bovendrijven. Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie mening over het de geometrie en rijeigenschappen van beide fietsen ten opzichte van elkaar.
Wat de geometrie betreft heb ik het idee dat het elkaar niet veel ontloopt kunnen jullie hier wat meer over zeggen?

Ik heb op de Lector gezeten en een kleine stukje gereden door de straat. Voelde prima aan en -erg verrassend voor mij- niet al te extreem. De orbea nog niet op gezeten wel gezien en die lijkt mij nog iets ontspannender qua zit.

De afmontage is voor zover ik goed kan inschatten ruim in het voordeel van de Ghost. Het enige waar ik niet zoveel mee kan zijn de wielen van beide fietsen. Kunnen jullie hier iets meer over zeggen?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

De Ghost is afgeprijsd omdat het een 2018 model is en daarom is het een beetje appels en peren vergelijken.

Wat betreft afmontage is daarom de Ghost wel aardig beter:
- Voorvork
- XT Groep (alleen wel 2x10 / maarja 1x11 of 1x10 heb je zo geregeld als het versleten is)
- Remmen

Pluspunten van de Orbea:
- 1x12 groep (echter ''redelijke'' dure cassettes bij vervanging)

Wielsets zijn op beide fietsen denk ik vergelijkbaar, hier wordt vaak op bezuinigd om een betere groep / voorvork etc. te kunnen monteren.

Op alle andere punten legt de Orbea het af tegen de Ghost vanwege het verschil in orginele prijs.

Dus eigenlijk is het erg lastig, en vooral een persoonlijke keus: afmontage kun je altijd aanpassen, frame kleuren zijn iets lastiger aan te passen (wel te doen natuurlijk als je beetje handig bent)
Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie mening over het de geometrie en rijeigenschappen van beide fietsen ten opzichte van elkaar.
Geometrie ontloopt elkaar niet veel en eigenschappen zullen veelal hetzelfde zijn.

Echter zijn geometrie en zithouding persoonlijk. Dus ook proef rijden op de Orbea zou ik aanraden.
Laatst gewijzigd door Mtb1988 op zo 13 oktober 2019, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Mtb1988 schreef: zo 13 oktober 2019, 16:03 De Ghost is afgeprijsd omdat het een 2018 model is en daarom is het een beetje appels en peren vergelijken.

Wat betreft afmontage is daarom de Ghost wel aardig beter:
- Voorvork
- XT Groep (alleen wel 2x10 / maarja 1x11 of 1x10 heb je zo geregeld als het versleten is)
- Remmen

Pluspunten van de Orbea:
- 1x12 groep (echter ''redelijke'' dure cassettes bij vervanging)

Wielsets zijn op beide fietsen denk ik vergelijkbaar, hier wordt vaak op bezuinigd om een betere groep / voorvork etc. te kunnen monteren.

Op alle andere punten legt de Orbea het af tegen de Ghost vanwege het verschil in orginele prijs.

Dus eigenlijk is het erg lastig, en vooral een persoonlijke keus: afmontage kun je altijd aanpassen, frame kleuren / geometrie en zithouding vaak wat minder. Dus ook proef rijden op de Orbea zou ik aanraden.
Ik ben mij bewust van het verschil in jaar en het orginele prijsverschil. Vandaar de vraag of het qua geometrie veel verschilt of dat er ervaringen mee zijn. Dank voor je reactie.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Zag net dat ik dat stukje had gemist, dus ik had mijn post wat aangepast:
Nu ben ik vooral benieuwd naar jullie mening over het de geometrie en rijeigenschappen van beide fietsen ten opzichte van elkaar.
Geometrie ontloopt elkaar niet veel en eigenschappen zullen veelal hetzelfde zijn.
Echter zijn geometrie en zithouding persoonlijk. Dus ook proef rijden op de Orbea zou ik aanraden.

En op dit gebied is het heel lastig advies te geven omdat het een persoonlijk dingetje is. En er valt altijd wat te spelen met zithouding doormiddel van stuurpen / stuur etc.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De ziel van Orbea, of de geest van een seriemoordenaar ?

De Orbea vind ik 10x mooier.
Nu ben ik de laatste die een fiets koopt vanwege het uiterlijk, maar ik vind het verschil op de 2 foto's hierboven toch wel heel groot.
De rest is al gezegd, de componenten vd Orbea zijn wat minder, maar componenten slijten toch en kan je dus gaandeweg vervangen/upgraden. De Fox vd Ghost is ook maar een float, dus ook geen high-tech. De Judy op de Orbea is ook maar een Judy.
Als je budget beperkt is, dan is de Ghost de enige optie (bij keuze uit deze twee).
Is je budget ruimer, dan wordt ook je keuze ruimer, maar blijft de Orbea een mooie fiets.

De Orbea heeft een NX 11-50 cassette, en dat is toch gewoon Shimano passing?
Dus als vervanging komt een Sunrace 11-50 in aanmerking.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 13 oktober 2019, 17:11 De ziel van Orbea, of de geest van een seriemoordenaar ?

De Orbea vind ik 10x mooier.
Nu ben ik de laatste die een fiets koopt vanwege het uiterlijk, maar ik vind het verschil op de 2 foto's hierboven toch wel heel groot.
De rest is al gezegd, de componenten vd Orbea zijn wat minder, maar componenten slijten toch en kan je dus gaandeweg vervangen/upgraden. De Fox vd Ghost is ook maar een float, dus ook geen high-tech. De Judy op de Orbea is ook maar een Judy.
Als je budget beperkt is, dan is de Ghost de enige optie (bij keuze uit deze twee).
Is je budget ruimer, dan wordt ook je keuze ruimer, maar blijft de Orbea een mooie fiets.

De Orbea heeft een NX 11-50 cassette, en dat is toch gewoon Shimano passing?
Dus als vervanging komt een Sunrace 11-50 in aanmerking.
Budget van de alma is wel de max wat ik nu wil uitgeven. De foto's zijn niet helemaal eerlijk maar ik kon van de ghost even geen betere vinden. Die van orbea komt van de website.
Misschien dit een 'eerlijkere' foto va de ghost.
https://www.bicyklomposlovensku.sk/test ... or-4-9-lc/
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Ik moet zeggen, vind de Orbea ook heel erg tof wat betreft dat goud / groen.

Ghost vind ik toch minder mooi wat betreft lijnen en kleuren (maarja persoonlijk dingetje)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Qua uiterlijk vind ik die orbea echt super zeg. :-q

Voor mij persoonlijk weegt dat juist wel mee. Ik word blij van een mooie fiets. Heb ik zin om hem te pakken.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

ofv schreef: zo 13 oktober 2019, 17:53 Qua uiterlijk vind ik die orbea echt super zeg. :-q

Voor mij persoonlijk weegt dat juist wel mee. Ik word blij van een mooie fiets. Heb ik zin om hem te pakken.
Vind ik ook de Orbea straalt echt klasse uit. De Ghost is eerder een agressieve machine qua uirerlijk en dat sprak mjj toch ook erg aan. Keuzestress is luxe probleem dus nog maar eens alles naast elkaar zetten en proefrijden op de orbea.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Rsw85 schreef: ma 14 oktober 2019, 08:53
ofv schreef: zo 13 oktober 2019, 17:53 Qua uiterlijk vind ik die orbea echt super zeg. :-q

Voor mij persoonlijk weegt dat juist wel mee. Ik word blij van een mooie fiets. Heb ik zin om hem te pakken.
Vind ik ook de Orbea straalt echt klasse uit. De Ghost is eerder een agressieve machine qua uirerlijk en dat sprak mjj toch ook erg aan. Keuzestress is luxe probleem dus nog maar eens alles naast elkaar zetten en proefrijden op de orbea.
Natuurlijk proef rijden is altijd leuk, echter bedenk wel dat vaak na aanschaf van een fiets je ,pas na een paar ritjes goed op de fiets zit ,dmv aanpassen . Dus een proef ritje zegt niks , ja ;de zadelhoogte waarschijnlijk, maar bv je stuurstand , stuurpen ,schifters ect niet , afstand van zadel naar stuur .

Natuurlijk de juiste frame grote kiezen is 1 maar dan begint het pas .

Ik zou kijken wat hoger "weegt" , de looks?, als je op de fiets zit , zie daar niks van :-D of de af montage :~ , ik zou voor af montage kiezen, daar heb je meer plezier aan dan de looks ... :-q , pluspunt is als je gaat voor af montage de Bike ook nog iets positief heeft in de looks :winkie:

suc6 :-q
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Snelle Buffer schreef: ma 14 oktober 2019, 09:03
Rsw85 schreef: ma 14 oktober 2019, 08:53

Vind ik ook de Orbea straalt echt klasse uit. De Ghost is eerder een agressieve machine qua uirerlijk en dat sprak mjj toch ook erg aan. Keuzestress is luxe probleem dus nog maar eens alles naast elkaar zetten en proefrijden op de orbea.
Natuurlijk proef rijden is altijd leuk, echter bedenk wel dat vaak na aanschaf van een fiets je ,pas na een paar ritjes goed op de fiets zit ,dmv aanpassen . Dus een proef ritje zegt niks , ja ;de zadelhoogte waarschijnlijk, maar bv je stuurstand , stuurpen ,schifters ect niet , afstand van zadel naar stuur .

Natuurlijk de juiste frame grote kiezen is 1 maar dan begint het pas .

Ik zou kijken wat hoger "weegt" , de looks?, als je op de fiets zit , zie daar niks van :-D of de af montage :~ , ik zou voor af montage kiezen, daar heb je meer plezier aan dan de looks ... :-q , pluspunt is als je gaat voor af montage de Bike ook nog iets positief heeft in de looks :winkie:

suc6 :-q
Ligt er ook aan hoe lang je met een fiets denkt te gaan doen. Bij looks kun je daarna nog upgraden met onderdelen. Andersom niet. Denk dat het heel persoonlijk is. Zelf sinds kort een nieuwe fiets en heb zondag echt nog halverwege de rit staan genieten van hoe mooi ik hem vind haha! Call me crazy, ik heb dat nou eenmaal. :-D
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Snelle Buffer schreef: ma 14 oktober 2019, 09:03
Rsw85 schreef: ma 14 oktober 2019, 08:53

Vind ik ook de Orbea straalt echt klasse uit. De Ghost is eerder een agressieve machine qua uirerlijk en dat sprak mjj toch ook erg aan. Keuzestress is luxe probleem dus nog maar eens alles naast elkaar zetten en proefrijden op de orbea.
Natuurlijk proef rijden is altijd leuk, echter bedenk wel dat vaak na aanschaf van een fiets je ,pas na een paar ritjes goed op de fiets zit ,dmv aanpassen . Dus een proef ritje zegt niks , ja ;de zadelhoogte waarschijnlijk, maar bv je stuurstand , stuurpen ,schifters ect niet , afstand van zadel naar stuur .



Natuurlijk de juiste frame grote kiezen is 1 maar dan begint het pas .

Ik zou kijken wat hoger "weegt" , de looks?, als je op de fiets zit , zie daar niks van :-D of de af montage :~ , ik zou voor af montage kiezen, daar heb je meer plezier aan dan de looks ... :-q , pluspunt is als je gaat voor af montage de Bike ook nog iets positief heeft in de looks :winkie:

suc6 :-q
Daar heb je ook gelijk in het is proefrijden op de straat dat haalt het nooit bij het echte werk. Als ik ze zo beide heb zien staan denk ik dat de Orbea iets vriendelijker en minder hard is dan de ghost. Vooral het verschil in seatstay valt op dat lijkt bij de Orbea wat verfijnder. Maar goed blijft lastig op basis van mijn beperkte ervaring met verschillende fietsen en verder alleen 'mee lees' kennis hier van het forum.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

ofv schreef: ma 14 oktober 2019, 11:17 Ligt er ook aan hoe lang je met een fiets denkt te gaan doen. Bij looks kun je daarna nog upgraden met onderdelen. Andersom niet. Denk dat het heel persoonlijk is. Zelf sinds kort een nieuwe fiets en heb zondag echt nog halverwege de rit staan genieten van hoe mooi ik hem vind haha! Call me crazy, ik heb dat nou eenmaal. :-D
:lol: Ja als je vaak naast je fiets staat ivm slechte afmontage kan je vaak van je looks genieten :lol: :lol: :P
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op ma 14 oktober 2019, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Snelle Buffer schreef: ma 14 oktober 2019, 15:01
ofv schreef: ma 14 oktober 2019, 11:17 Ligt er ook aan hoe lang je met een fiets denkt te gaan doen. Bij looks kun je daarna nog upgraden met onderdelen. Andersom niet. Denk dat het heel persoonlijk is. Zelf sinds kort een nieuwe fiets en heb zondag echt nog halverwege de rit staan genieten van hoe mooi ik hem vind haha! Call me crazy, ik heb dat nou eenmaal. :-D
:lol: Ja als je vaak naast je fiets Ivm slechte afmontage kan je vaak van je looks genieten :lol: :lol: :P
:o :lol:
Ghost-biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 23 december 2012, 18:30

Heb je een PB gestuurd over de Ghost
Plaats reactie