Helemaal verslaafd aan bikeparks zoalswinterberg etc, dus een do it all voor de Alpen, bikeparks, maar ook schoorl etc?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Dennisvdb schreef: zo 20 oktober 2019, 17:16 Ik rij met een Bronson CC (met 160 vork) alles, van XC marathons zoals de RdhF tot zwarte trails in Chatel Bikepark en Finale Ligure.
Is het in Nederland fijn fietsen met zo'n ding? Ja, ik vind van wel. Voorheen had ik een Spectral 140, daarvoor een Nerve met 110 (naderhand 120), en ik vind de Bronson nog altijd het fijnste fietsen. Weinig tot geen pedal bob met dat VPP systeem, dus ik lock nooit de vork en shock.

Ben nu wel van plan om over te stappen naar een Nomad volgend jaar, maar ik verwacht niet veel extra moeilijkheden met de XC marathons. Heb ook zitten kijken om een V10CC erlangs te zetten, maar ik wil het liefst alles met 1 fiets doen..
Heb toch maar besloten om een Santa Cruz V10CC er langs te zetten, kon het niet laten haha. Merkte dat ik met de Bronson net te kort kwam qua veerweg zoals op de zwarte trails in Lac Blanc en Chatel.

Kijk eens op de bikemarkt van mtbnews.de, en overweeg eens om een DH erlangs te zetten voor de bikeparks. Kun je je fiets gewoon houden voor hier in de buurt.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dirt Peddler schreef: wo 6 november 2019, 10:50 Zo ik heb dit hele topic doorgespit de afgelopen weken. Wat een bult aan informatie :D Geinig omdat ik eigenlijk met ongeveer dezelfde vraag als Olly zit. Ik wil een fully voor de 'heftigere' trails in Nederland om leuk mee te kunnen spelen (Nijverdal/Hellendoorn, Amerongen, Ardennen nog niet geweest), naar bikepark gebruik (Winterberg, Ferme). De Alpen dit jaar in Nauders gedaan. Echt te gek, maar dat zal vooralsnog niet elke maand gebeuren. Dus als het nodig is dan huur ik wel wat voor het intensere werk. Voor mijn lokale rondjes in de bossen rond Harderwijk heb ik dan aan mijn Cube hardtail voldoende.

Dus ik ben er aardig over uit dat ik een bike wil die meer aan de andere kant van het spectrum, dus complimentair aan mijn hardtail. Maar ben er nog niet uit over welke of wat. Ik zie hier al heel veel moois voor bij komen. En ik heb al een aardig gevoel. Maar toch heb ik nog één vraag aan de hand van bovenstaand verhaal; is die Ripmo AF met 160mm dan niet heel log vergeleken met een 140/150 trail bike? Ik heb een tijdje geleden de Pivot Firebird (160mm zo uit mijn hoofd) gereden in de bossen van Ermelo. Dat was toch wel een log beest vergeleken met de Pivot Trail 29. De omstandigheden zijn op zijn zachts gezegd natuurlijk niet ideaal voor de firebird, je pompt er een hoop energie in maar je krijgt het niet terug, waardoor de Trail29 er sowieso een stuk beter uit komt. Maar zou je dat ook niet met een Ripmo AF hebben door heel Nederland?
Misschien een eigen topic openen, anders gaat het hier erg door elkaar heen lopen.

Maar de Ripmo heeft 150 (147) mm veerweg en is een trailbike. Die vork verandert daar niets aan. En als je toch iets aan de andere kant van het spectrum zoekt, neem dan wat dikkers en ga de fiets niet rond Ermelo testen... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dirt Peddler
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 23 oktober 2019, 12:58

Lars TB schreef: wo 6 november 2019, 18:54 Misschien een eigen topic openen, anders gaat het hier erg door elkaar heen lopen.
Zal ik ook nog wel doen :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het wachten is nu op deze heugelijke dag.

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef: do 7 november 2019, 13:02 Het wachten is nu op deze heugelijke dag.
Jij bent zo makkelijk met geld uitgeven...






..van een ander :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Dice Oldskool schreef: do 7 november 2019, 13:02 Het wachten is nu op deze heugelijke dag.

Afbeelding
Gezien de inhoud wordt het een kinderfietsje...😎
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Lars TB schreef: do 7 november 2019, 18:57
Dice Oldskool schreef: do 7 november 2019, 13:02 Het wachten is nu op deze heugelijke dag.
Jij bent zo makkelijk met geld uitgeven...






..van een ander :winkie:

:bier:
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Dank voor de reacties allemaal :-q

Ik was de laatste week wat druk, maar idd het moment van kopen gaat wel komen binnenkort. Ik heb geen haast, want ik kijk veel naar de eerste gebruikers ervaringen ipv de "reviews " van het internet. Gelukkig zijn die ook grotendeels positief.

@Dennis, voor over een paar jaar is dat zeker een optie. Voor nu blijf ik bij gewoon één fiets. (al heb ik m'n Calibre Bosnutt nog natuurlijk, maar die wil ik wel verkopen)

Als de fiets gekocht is, en in elkaar staat, post ik dat natuurlijk hier :D
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Even een update, nog steeds geen nieuwe fiets in huis haha. Veel gebeurd, vriendin ten huwelijk gevraagd, huwelijk organiseren en nu ook nog een de verschrikkelijke corona epidemie..

Toch moet er een nieuwe fiets komen dit jaar. Ik merk dat ik erg veel fiets deze maanden, o.a. In Spaarnwoude en Schoorl, en zodra het weer kan UHR en natuurlijk buitenland tripjes.

Nu m'n vraag, er is een kanshebber bijgekomen naast de YT jeffsy en de Ripmo af. De Propain Hugene. Erg interessante mtb en met even wat minder veerweg dan de huidige Jeffsy (150/150). 130/140 is toch wat schappelijker voor ook het Nederlandse werk. Wat denken jullie?

Jeffsy blijft een topper, maar die nieuwe modellen neigen steeds meer naar mini enduro.. En vraag me af of dat niet zonde is als 70% van het gebruik in NL is. Ervaringen?

Bvd!
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

OllyNL schreef: ma 13 april 2020, 17:57 ..., vriendin ten huwelijk gevraagd, huwelijk organiseren ...

Ervaringen?
Niet doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

OllyNL schreef: ma 13 april 2020, 17:57 Nu m'n vraag, er is een kanshebber bijgekomen naast de YT jeffsy en de Ripmo af. De Propain Hugene. Erg interessante mtb en met even wat minder veerweg dan de huidige Jeffsy (150/150). 130/140 is toch wat schappelijker voor ook het Nederlandse werk. Wat denken jullie?

Jeffsy blijft een topper, maar die nieuwe modellen neigen steeds meer naar mini enduro.. En vraag me af of dat niet zonde is als 70% van het gebruik in NL is. Ervaringen?

Bvd!
Afgelopen weken regelmatig grote rondes op het asfalt gemaakt. Op de enduro-bak! Met snellere bandjes, dat dan weer wel. Maar het is niet zo dat je niet vooruit komt. Ja, een racefiets is veel sneller en een xc-bak met snelle bandjes ook. Maar als snelheid niet je doel is, dan gaat het prima.

Dat geldt ook voor het terrein, ook daar kom je met een enduro prima rond. Alleen moet je omhoog niet denken dat je kommetjes kunt pakken. Maar zelfs met mijn enduro zit ik op de UHR bij de snelste 20% van Strava. (Dat ligt meer aan het feit dat blijkbaar iedere prutser blijkbaar Strava aan heeft staan dan dat ik nou zo een goede conditie heb...).

Maar goed, veel merken beginnen inderdaad door te slaan en niet iedere moderne fiets zit meer heel lekker in het overwegend vlakke NL. En moet je erg hard gaan werken om het op de slingerpaadjes nog leuk te houden. In dat opzicht is die klasse rond de 140 mm in de meeste gevallen toch wat allrounder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

YT heeft een kleinere ( minder veerweg) bike in de pijplijn. Is denk ik wel de moeite om even te wachten.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: ma 13 april 2020, 18:09
OllyNL schreef: ma 13 april 2020, 17:57 ..., vriendin ten huwelijk gevraagd, huwelijk organiseren ...

Ervaringen?
Niet doen!
Hahaha good one! Deze dame is een uitzondering op de regel ;)
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Lars TB schreef: ma 13 april 2020, 18:20
OllyNL schreef: ma 13 april 2020, 17:57 Nu m'n vraag, er is een kanshebber bijgekomen naast de YT jeffsy en de Ripmo af. De Propain Hugene. Erg interessante mtb en met even wat minder veerweg dan de huidige Jeffsy (150/150). 130/140 is toch wat schappelijker voor ook het Nederlandse werk. Wat denken jullie?

Jeffsy blijft een topper, maar die nieuwe modellen neigen steeds meer naar mini enduro.. En vraag me af of dat niet zonde is als 70% van het gebruik in NL is. Ervaringen?

Bvd!
Afgelopen weken regelmatig grote rondes op het asfalt gemaakt. Op de enduro-bak! Met snellere bandjes, dat dan weer wel. Maar het is niet zo dat je niet vooruit komt. Ja, een racefiets is veel sneller en een xc-bak met snelle bandjes ook. Maar als snelheid niet je doel is, dan gaat het prima.

Dat geldt ook voor het terrein, ook daar kom je met een enduro prima rond. Alleen moet je omhoog niet denken dat je kommetjes kunt pakken. Maar zelfs met mijn enduro zit ik op de UHR bij de snelste 20% van Strava. (Dat ligt meer aan het feit dat blijkbaar iedere prutser blijkbaar Strava aan heeft staan dan dat ik nou zo een goede conditie heb...).

Maar goed, veel merken beginnen inderdaad door te slaan en niet iedere moderne fiets zit meer heel lekker in het overwegend vlakke NL. En moet je erg hard gaan werken om het op de slingerpaadjes nog leuk te houden. In dat opzicht is die klasse rond de 140 mm in de meeste gevallen toch wat allrounder.
Dank voor je feedback Lars. Ik hoop dat er wat meer 130/140 fietsen op de markt komen ja. Ik vind een wat dikkere fiets nice, maar 150/150 Jeffsy is wat veel..

Wat vind jij van die propain hugene, niet gek toch?
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

corex schreef: ma 13 april 2020, 18:38 YT heeft een kleinere ( minder veerweg) bike in de pijplijn. Is denk ik wel de moeite om even te wachten.
Dat hoorde ik ja! Enige idee wanneer? Opzich heb ik geen haast. Dit jaar zitten we toch aan huis gekluisterd..

Jij een mening over die Hugene?
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Plaats reactie