Helemaal verslaafd aan bikeparks zoalswinterberg etc, dus een do it all voor de Alpen, bikeparks, maar ook schoorl etc?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 27 oktober 2019, 21:22In tegenstelling tot het creatief rekenen van Cheeta.
14 dagen vakantie meetellen om aan 20 dagen per jaar te komen is niet helemaal zuiver. Buiten de vakantie hou je nog maar 6 dagen over, dat is dus gewoon eens in de twee maanden.
1) 2 weken vakantie haal je het niet om 14 dagen effectief serieus fietsen, ik kom in de regel aan 10. Lijkt me normaal als je die fiets dan gebruikt dat je die ook meetelt. Om aan de 14 te komen moet je met Hemelvaart of iets dergelijks ook nog een lang weekend gaan ...
2) je kunt niet het hele jaar door rijden, zelfs de lang geopende bikeparks zijn ~5 maanden gesloten. En in de gebieden waar je gewoon zelf omhoog trapt en zo'n fiets echt kunt gebruiken zit je in de regel nog met 3 maanden jacht om rekening mee te houden, als de weersomstandigheden het enigszins toelaten... Die 6 dagen is eens per maand gedurende het seizoen...

Volgens mij zijn er aardig wat mensen met dit soort fietsen in het bezit (140~170 fullies) die 1x per maand in het seizoen proberen te gaan, hun vakantie in de Alpen doorbrengen en nog ergens wat mini-vakantie of lang weekend in Sauerland of Vogezen proberen te doen. Wat daar creatief aan is....?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dan nog, als je bikepark/enduro ambities hebt, volstaat een xc fully niet echt.
Dan wil je toch echt die 140-170 fully hebben.
De meesten die op zulk terrein fietsen, zullen het ook niet zo erg vinden om op zo'n fiets in nl te fietsen.

Als ik voor mezelf spreek zijn het dan vooral de banden waar t probleem in nl mee zit.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

tiewrap schreef: ma 28 oktober 2019, 06:43 De meesten die op zulk terrein fietsen, zullen het ook niet zo erg vinden om op zo'n fiets in nl te fietsen.
Als ik voor mezelf spreek zijn het dan vooral de banden waar t probleem in nl mee zit.
Dat ervaar ik ook zo.
Ik heb een Canyon nerve die perfect is voor alles in NL, maar pak toch 9 vd 10x mijn voor NL ongeschikte Remedy, gewoon omdat hij leuker rijd.
Ipv de DHR/DHF banden gaan er dan wat sneller rollende om en dan fietst het ook prima.
Aangezien ik geen Strava heb zal ik ook nooit een kom?? pakken, maar heb wel veel lol en volgens mij gaat het daarom.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

tiewrap schreef: ma 28 oktober 2019, 06:43 Dan nog, als je bikepark/enduro ambities hebt, volstaat een xc fully niet echt.
Dan wil je toch echt die 140-170 fully hebben.
De meesten die op zulk terrein fietsen, zullen het ook niet zo erg vinden om op zo'n fiets in nl te fietsen.

Als ik voor mezelf spreek zijn het dan vooral de banden waar t probleem in nl mee zit.
Dus een ripmo af en een 2de wielset met banden voor de dagen dat er Bike-Park gereden wordt. Kan het topic gelijk omgezet worden naar een SYS :D :bier:
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Daar wordt het potverdorie wel tijd voor ja! :bier:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Of je pakt toch deze: viewtopic.php?f=20&p=2433489#p2433489

Mooier opgebouwd, scheelt geld. En je kunt het nog eens proberen of het wat is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Maken wij de SYS aan of doet de ts dat zelf ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1266
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Jurf schreef: ma 28 oktober 2019, 13:37
tiewrap schreef: ma 28 oktober 2019, 06:43 De meesten die op zulk terrein fietsen, zullen het ook niet zo erg vinden om op zo'n fiets in nl te fietsen.
Als ik voor mezelf spreek zijn het dan vooral de banden waar t probleem in nl mee zit.
Dat ervaar ik ook zo.
Ik heb een Canyon nerve die perfect is voor alles in NL, maar pak toch 9 vd 10x mijn voor NL ongeschikte Remedy, gewoon omdat hij leuker rijd.
Ipv de DHR/DHF banden gaan er dan wat sneller rollende om en dan fietst het ook prima.
Aangezien ik geen Strava heb zal ik ook nooit een kom?? pakken, maar heb wel veel lol en volgens mij gaat het daarom.
Omdat dit topic nog zo kort is, lul ik er ook maar wat bij. Ik ervaar dit niet zo. Ik vind er werkelijk geen kont aan om op mijn enduro fiets (Capra) in Nederland rond te fietsen. Alle routes worden er zo ontzettend saai van. Daarom heb ik een single speed hardtail voor hier, om de uitdaging en de lol er een beetje in te houden. Als je één fiets wil en veel in NL fietst, hou het dan gewoon bij het lichtere spectrum van de fully, een leuke moderne trail bike met progressieve geo. Perfect ook voor uitstapjes naar LHR. En dan heb je in bikeparks gewoon iets meer uitdaging :D En als je echt heeeel veel bikepark gaat rijden, wil je dat toch niet op een do-it-all fiets doen, want die sloop je dan gewoon in no-time.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

DaanJ schreef: di 29 oktober 2019, 15:03 Als je één fiets wil en veel in NL fietst, hou het dan gewoon bij het lichtere spectrum van de fully, een leuke moderne trail bike met progressieve geo. Perfect ook voor uitstapjes naar LHR. En dan heb je in bikeparks gewoon iets meer uitdaging :D
Ik ben het wel met DaanJ eens.

TS, je geeft dan wel aan "verslaafd" te zijn aan bikeparks maar in de praktijk ben je er nog maar 1 keer geweest en de toekomst moet dan nog maar gaan uitwijzen hoe vaak je in werkelijkheid de bikeparken gaat bezoeken. Ik kan uiteraard niet in je portemonnee kijken maar zo'n dagje op en neer inclusief brandstof, liftpas en inwendige mens dat gaat er wel inhakken als je dat om de paar weken gaat doen. En dan komt de vakantie ook nog.

Kijkend naar mijzelf en voor zover ik kan inschatten fietsen we ongeveer in hetzelfde straatje. Niet qua lichaamsbouw en conditie maar wel qua fiets. Ik heb nu een lichte trailbike met een 140mm vork erin. Voor Nederland absoluut geen overkill en voor mijn buitenland tripjes en die paar keer dat ik een Flowtrail of Freeride rijd ook absoluut geen underkill. Mijn volgende bike zal iets meer richting trail gaan maar nog steeds wel aan de lichtere kant van het spectrum zoals DaanJ mooi omschrijft.


Ben zeer benieuwd naar je uiteindelijke keuze van je luxeprobleem. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 27 oktober 2019, 23:09
ThaSingleTrackMastah schreef: zo 27 oktober 2019, 21:22
Dit is niet lullig, en zeker niet lullig bedoeld, dit is ff relativeren, 2 voetjes op de grond.
In tegenstelling tot het creatief rekenen van Cheeta.
14 dagen vakantie meetellen om aan 20 dagen per jaar te komen is niet helemaal zuiver. Buiten de vakantie hou je nog maar 6 dagen over, dat is dus gewoon eens in de twee maanden.
Allemaal prima, maar sta er wel ff bij stil.
(of mag er hier maar in 1 richting worden geadviseerd, meegedacht en gepost?)
Ik doe precies met mijn fiets wat TS ook van plan is. Dus op het moment dat je zegt dat het dom is, voel ik me ook aangesproken.


Op de dikste downhill-lijnen na rijd ik in een bikepark alles met mijn 140/160 mm bike en zit regelmatig jongens op een veel dikkere fiets op te jagen op die lijnen. In Finale-achtig terrein zit er wel eens een stukje terrein waar mijn techniek niet toereikend is, maar heb ik geen seconde het idee dat het aan mijn fiets gelegen had.
En de rest van het jaar rijd ik er mee in NL, heb de grootste lol en ben niet eens heel erg langzaam.


Het is vooral dom om zo een fiets af te kraken als je er geen ervaring mee hebt.


Ja, in een bikepark is een dikkere fiets geschikter, maar TS wil ook nog trails buiten de parken rijden. En ook in NL moet er gefietst worden. 1 fiets. 1 f*cking fiets. Wat is er zo moeilijk?
Misschien (understatement) is het ook wel dom om er vanuit te gaan dat je precies weet wat iedereen wil, namelijk precies hetzelfde als jij.
Ik ben niet tegen de dikke fiets, ik ben alleen niet voor het compromis, welke kant op dan ook. Dus gewoon een lekkere XC fiets voor thuis erbij.
Met de winter in aantocht spaar je dan ook nog de kostbare slijtage aan je trail/enduro/bikepark fiets.

Dus wat Daan zegt.
(Nee, het hoeft niet meteen een starre singlespeed te zijn)

Mijn betoog en mijn commentaar op Cheeta zn berekening waren ook bedoeld om TS nog eens ff na te laten denken.
Iedereen wil ieder weekend naar de Ardennen of naar het bikepark.
Toch is het altijd lastig daadwerkelijk een groepje rijders bij elkaar te krijgen, zelfs op dit forum.
Het zal wel tevergeefs zijn, maar we spreken elkaar over een paar jaar nog wel eens :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

En zo blijven we we in cirkeltjes rond gaan. Ondertussen is het wel duidelijk dat de TS diep van binnen al lang heeft besloten dat hij een Ripmo AF wil kopen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: di 29 oktober 2019, 16:06 Misschien (understatement) is het ook wel dom om er vanuit te gaan dat je precies weet wat iedereen wil, namelijk precies hetzelfde als jij.
Ik ben niet tegen de dikke fiets, ik ben alleen niet voor het compromis, welke kant op dan ook. Dus gewoon een lekkere XC fiets voor thuis erbij.
Met de winter in aantocht spaar je dan ook nog de kostbare slijtage aan je trail/enduro/bikepark fiets.

Dus wat Daan zegt.
(Nee, het hoeft niet meteen een starre singlespeed te zijn)

Mijn betoog en mijn commentaar op Cheeta zn berekening waren ook bedoeld om TS nog eens ff na te laten denken.
Iedereen wil ieder weekend naar de Ardennen of naar het bikepark.
Toch is het altijd lastig daadwerkelijk een groepje rijders bij elkaar te krijgen, zelfs op dit forum.
Het zal wel tevergeefs zijn, maar we spreken elkaar over een paar jaar nog wel eens :bier:
Hij moet niet hetzelfde willen als ik, maar hij gaat toevallig hetzelfde doen als ik. Om die reden denk ik dat ik wel kan adviseren wat werkt en kom je waarschijnlijk aardig in de buurt van wat ik toevallig heb.

Wat toevallig precies is wat Daan ook aanraadt! Een trailbike met progressieve geometrie. Dus ik begrijp niet waarom je wel zegt naar Daan te luisteren en niet naar mij.

Overigens ook wat Dice aanraadt.

En nu zit de Remedy van Jurf ook in dat segment (is zeker geen enduro à la een Capra), dus ook Jurf raadt het aan.


Allemaal lui met ervaring met precies het type fiets waar ik dus ook prima mee in de rondte kom in NL. En in een bikepark.


Dus de rijders met ervaring met die fiets zijn het wel min of meer met elkaar eens dat het voor TS een goede keuze is. Ripmo AF dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Of zoiets viewtopic.php?f=20&t=143833

Minder sexy als zo'n IBIS. kosten technisch wel prima.

OllyNL :Succes met je keuze en neem je tijd.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars, het kwartje valt niet.
Ik zeg niet dat hij zo'n dikke fiets niet moet/mag kopen, ik zeg (net als Daan) dat hij een 2e fiets erbij moet kopen/houden voor de Nederlandse rondjes.
Waarvan we elders kunnen lezen hoe technisch, of juist niet, die zijn.
TS moet natuurlijk lekker zelf kiezen, maar om te kiezen moet hij wel alle opties kennen.
Nu weer lekker fietsen :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

tiewrap schreef: ma 28 oktober 2019, 06:43 Dan nog, als je bikepark/enduro ambities hebt, volstaat een xc fully niet echt.
Dan wil je toch echt die 140-170 fully hebben.
De meesten die op zulk terrein fietsen, zullen het ook niet zo erg vinden om op zo'n fiets in nl te fietsen.

Als ik voor mezelf spreek zijn het dan vooral de banden waar t probleem in nl mee zit.
Dit dus. Setje 2e banden komt dan wel. Of als het financieel mee zit, kan er altijd wel een 2e hands pure xc fiets vanaf. Voor nu één alles kunner, met de kanttekening dat nl wat zwaarder fietsen is dan. Prima.
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Plaats reactie