Helemaal verslaafd aan bikeparks zoalswinterberg etc, dus een do it all voor de Alpen, bikeparks, maar ook schoorl etc?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

TenZNL schreef: vr 22 mei 2020, 09:33 De Bossnut was ook 27,5? Ja, dan snap ik wel dat je het een grote fiets vind...dat had ik ook, de Hugene is 7,5cm langer dan de Pivot.
Dat went snel, enkel op het echt korte werk hou je verschil in wendbaarheid en speelsheid. Daar krijg je wel meer stabiliteit voor terug.

De voorrem is wel een dingetje, die 203mm stook je nl niet zo snel warm. Zoek daar een lange afdaling voor, iets van een flinke brug ofzo (ala Moerdijk of Brienenoord)

Qua vering:
25% voor en 30% achter is een prima uitgangspunt. De kunst is om de rebound voor en achter gelijk te krijgen.
Mijn Revelation en DeLuxe werden beide met 2 geinstalleerde tokens geleverd, vooral de achtervering vond ik veel te progressief. Achter is nu alles eruit en voor 1 en dat maakt de fiets een stuk plusher zonder zompig te worden. Af-fabriek vond ik het net een marathon-fiets, veel te hard voor mijjn smaak.

Maar goed, dat zijn instellingen afgestemd op mijn gewicht, dus daar zal je zelf tijd in moeten steken.

Oh ja, en met een paar XC-bandjes wordt het gewoon een snelle fiets hier in NL. €80,- very well spend :wink:
Bosnutt is 27.5 ja, en in totaal ook wat kleiner ja. Verschil is zeker merkbaar, plus en min kanten idd. Maar voelt goed. Steady.

En ja shit, even naar Moerdijk om m'n remmen in te remmen :p Is er geen andere optie? Stukje fietsen met remmen licht ingehouden? Of gewoon vanzelf met fietsen zoals morgen Nijmegen bijv?

Qua vering afstelling. Ik vind dat nog lastig voelen/vaststellen. Ik vond 'm voor wat hard voelenop de trail, dus had 'm daarna op 90 psi gezet (eerst 100, ben 88kg ongeveer)en die boost iets lager. Voelde al wat beter. Achter iets harder opgepompt 'm het een beetje gelijk te krijgen qua rebound (werd in de bike radar review genoemd) en voelt ok. Bijna alles van de achterveerweg werd gebruikt zag ik met bunny hops en Spaarnwoude doen. (stukje bikepark) maar dat is dan ook goed neem ik aan. Hoe ik het verder kan tweaken moet ik echt induiken, ben wat dat betreft echt een leek. Geen idee of en hoeveel spacers erin zitten. Achtervering werd eerst al vrij snel helemaal benut door alleen al stevige bunny hops, en had ik dus op 250 psi gezet tov eerst 200. Op jumps geen bottom out gevoeld en gezien, dus lijkt mij prima. Maar beide even veel rebound? Geen idee :p

En ja, andere xc bandjes geen gek idee wellicht, als je daar echt veel verschil van merkt. Ik heb al 2x hans dampf ipv voor magic Mary, maar het zijn alsnog stevige rakkers ja. Ik zit alleen met het gezeik dat ze nu tubeless zijn, en dan moet je dat elke keer weer vervangen en eruit laten lopen en weer vullen bij die andere bandjes? Tergend toch? :o

Thanks voor je feedback Tenz!

Edit: Voor de mensen die naar de setup vroegen, lyrik 150 mm voor, super deluxe 130 mm achter, sram gx drive train, alu stuurtje, carbon frame, magura mt5 remmen, hope pedals, bike yoke 160 mm dropper. (zou best 200 willen hebben :lol: I)
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik heb een gewone Deluxe dus zonder piggyback, daar zal ook wel verschil in zitten. Als 88kg je gewicht zonder gear is dan lijkt 250psi wel te kloppen (ik ben 87-88kg incl gear en proviand en zit op 230psi).

Voor een snelle basis instelling: https://www.youtube.com/watch?v=xhnKTZu2AKs
OllyNL schreef: vr 22 mei 2020, 19:32
En ja shit, even naar Moerdijk om m'n remmen in te remmen :p Is er geen andere optie? Stukje fietsen met remmen licht ingehouden? Of gewoon vanzelf met fietsen zoals morgen Nijmegen bijv?
Die 203mm schijf kreeg ik niet warm door een rondje in de wijk met ingeknepen rem (zowel de Cura als de Zee`s niet). 180mm gaat wel, 203mm niet.

Hier kan je wel wat leuke hellinkjes vinden: http://heuvelsfietsen.nl/Rest_van_Nederland.php :wink:
Of je moet een paar keer de klim langs het traumapad met slepende remmen afdalen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon stoempen !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 22 mei 2020, 20:32 Gewoon stoempen !
Da`s makkelijk lullen met die berg in je achtertuin :tong
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

TenZNL schreef: vr 22 mei 2020, 19:52 Ik heb een gewone Deluxe dus zonder piggyback, daar zal ook wel verschil in zitten. Als 88kg je gewicht zonder gear is dan lijkt 250psi wel te kloppen (ik ben 87-88kg incl gear en proviand en zit op 230psi).

Voor een snelle basis instelling: https://www.youtube.com/watch?v=xhnKTZu2AKs
OllyNL schreef: vr 22 mei 2020, 19:32
En ja shit, even naar Moerdijk om m'n remmen in te remmen :p Is er geen andere optie? Stukje fietsen met remmen licht ingehouden? Of gewoon vanzelf met fietsen zoals morgen Nijmegen bijv?
Die 203mm schijf kreeg ik niet warm door een rondje in de wijk met ingeknepen rem (zowel de Cura als de Zee`s niet). 180mm gaat wel, 203mm niet.

Hier kan je wel wat leuke hellinkjes vinden: http://heuvelsfietsen.nl/Rest_van_Nederland.php :wink:
Of je moet een paar keer de klim langs het traumapad met slepende remmen afdalen.
Klopt nu idd ook wel redelijk goed ja qua psi. Ik zal nog wat tweaken binnenkort. En idd, goeie. Ram wel naar beneden bij het trauma pad.. Haha. Thx!
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

OllyNL schreef: vr 22 mei 2020, 20:55 Klopt nu idd ook wel redelijk goed ja qua psi. Ik zal nog wat tweaken binnenkort. En idd, goeie. Ram wel naar beneden bij het trauma pad.. Haha. Thx!
Hoe is het met de bike en de remmen? Of ben je gecrashed? :o
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

TenZNL schreef: ma 25 mei 2020, 20:35
OllyNL schreef: vr 22 mei 2020, 20:55 Klopt nu idd ook wel redelijk goed ja qua psi. Ik zal nog wat tweaken binnenkort. En idd, goeie. Ram wel naar beneden bij het trauma pad.. Haha. Thx!
Hoe is het met de bike en de remmen? Of ben je gecrashed? :o
Hahaha gaat top! Trauma pad naar beneden was niet steil genoeg, maar na rood en paars gedaan te hebben, bijten ze wel wat harder. Achter klinkt het nu alleen alsof er zand tussen de schijven zit. Maar goed, even wassen morgen.

Verder rijdt ie als een zonnetje, echt een top fiets :-q

Binnenkort meer ervaringen en foto's :)
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Inmiddels 3x Nijmegen gereden. Vandaag echt helemaal één geworden met de fiets. Wat een ongelooflijk vet gevoel, wat een fiets, heerlijk.

Even ter voorbereiding, waar is het het mooist rijden in Duitsland of België, minimaal rode trails, liefst ook paars a la Nijmegen?

Thx!
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

OllyNL schreef: za 30 mei 2020, 22:16Even ter voorbereiding, waar is het het mooist rijden in Duitsland of België, minimaal rode trails, liefst ook paars a la Nijmegen?
Wat versta je onder rode trails...? Da's niet zo eenduidig als het lijkt, Nederland kent niet of nauwelijks echt 'rode' trails.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rood en paars zijn kleuren die ze in Nijmegen gekozen hebben omdat ze die mooi vonden ;)
(zegt dus niets over de moeilijkheidsgraad)

Voor zover ik weet hanteren ze alleen in Frankrijk het systeem van groen blauw rood zwart, vergelijkbaar met skipistes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

In de UK en Duitsland+Oostenrijk hebben ze dat ook.
Alleen in Canada hebben ze zwart en rood omgedraaid.
Daar is het
Groen
Blauw
Rood
Zwart
Dubbel zwart en daarna rood wat makkelijk te onthouden is door : Rood: wil je dood?
4 baans road gaps etc. Die wil je niet per ongeluk nemen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ThaSingleTrackMastah schreef: za 30 mei 2020, 23:47 Rood en paars zijn kleuren die ze in Nijmegen gekozen hebben omdat ze die mooi vonden ;)
(zegt dus niets over de moeilijkheidsgraad)

Voor zover ik weet hanteren ze alleen in Frankrijk het systeem van groen blauw rood zwart, vergelijkbaar met skipistes.
Niet helemaal waar. In Nijmegen willen ze nu groen, blauw, rood, paars gebruiken om moeilijkheid aan te geven. Oud rood wordt blauw straks. Dat het eigenlijk groen, groen, lichtblauw en groen met een blauwe afdaling is, dat is een ander verhaal :D

Toffe fiets! Helaas niet tegengekomen die dag!
Waar woke is, is vuur
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

cheeta schreef: za 30 mei 2020, 23:38
OllyNL schreef: za 30 mei 2020, 22:16Even ter voorbereiding, waar is het het mooist rijden in Duitsland of België, minimaal rode trails, liefst ook paars a la Nijmegen?
Wat versta je onder rode trails...? Da's niet zo eenduidig als het lijkt, Nederland kent niet of nauwelijks echt 'rode' trails.
Hahah ok ik zie het al idd, blauwe trails bedoel ik dan in het buitenland. Wat is er mooi in Duitsland? Best pittig mag, icm mooie natuur/uitzicht Etc.

Thanks!
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Makkelijk schreef: zo 31 mei 2020, 13:13
ThaSingleTrackMastah schreef: za 30 mei 2020, 23:47 Rood en paars zijn kleuren die ze in Nijmegen gekozen hebben omdat ze die mooi vonden ;)
(zegt dus niets over de moeilijkheidsgraad)

Voor zover ik weet hanteren ze alleen in Frankrijk het systeem van groen blauw rood zwart, vergelijkbaar met skipistes.
Niet helemaal waar. In Nijmegen willen ze nu groen, blauw, rood, paars gebruiken om moeilijkheid aan te geven. Oud rood wordt blauw straks. Dat het eigenlijk groen, groen, lichtblauw en groen met een blauwe afdaling is, dat is een ander verhaal :D

Toffe fiets! Helaas niet tegengekomen die dag!
Thanks! Ik was er tussen 12 en 1730 ongeveer. Behoorlijk veel gefietst, helemaal gesloopt maar wel lekker.

Andere vraag, is het normaal dat ik na het schoonmaken in/achter deze lagers al wat zie wat op roest lijkt? En if so, kan het kwaad?

Afbeelding
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
OllyNL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: di 23 oktober 2018, 16:09
Mijn mountainbike: Canyon Strive 2023

Hier een stukje video van gisteren en nog een foto :)

https://i.imgur.com/GPhxSkK.mp4

Afbeelding
Mtb: Canyon Strive Underdog 2023

Racefiets: Canyon CF SL 7 Etap
Plaats reactie