Advies 195cm + 105kg en < € 1200 budget

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Skeletor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 22 oktober 2019, 21:13

In principe bracht deze zoekvraag van Kitser mij al heel ver, echter zit ik met een paar uitdagingen met mijn postuur: 105kg en 196cm en kracht in de benen. Andere recente topics met bikeadvies voor lange kerels daar was de rijder veel lichter. Ik wil wel een prettige zit hebben om rugklachten te voorkomen.

Type tracks: Circa 2 dagen per week x ca. 30km het bos in (singletracks) en soms wat ruiger terrein Ardennen.

Mijn budget had ik rond € 900 gesteld + kleding. Deze Canyon AL 6.0 van € 899 was mijn favoriet (geweldig design) en volgens mij prima specs voor een recreant..

Afbeelding

...maar omdat ik een Canyon niet kan testen vind ik het nogal een risico. Daarbij “denk ik” dat ik met mijn gewicht echt een stevig frame/band moet kiezen.

Daarom heb ik het budget gesteld rond € 1100-1200,- maar dan moet het echt wel meerwaarde zijn.

Afbeelding
Merida Big Nine XT 2019 ca. €1299

Afbeelding
Trek X-Caliber 9 2020 Rood ca €1199

Afbeelding
Cube Reaction Pro, black/flash yellow (2020) ca €1099

Afbeelding
Kona Cinder Cone, indigo (2020) €1199 (Honzo is duurder)

Deze zal wel de beste keus zijn maar is toch echt wel boven het budget: Specialized Chisel Rocket Red ca €1399 (eigenlijk gewoon te ver buiten budget, maar wat een gaaf ding)

Kortom wat zou een geschikte hardtail bike zijn voor een grote potige recreant?!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je gewicht is niet echt iets om je zorgen om te maken, de meeste onderdelen kunnen dat prima hebben en zullen niet zomaar kapot gaan. Wel moet je rekening houden met iets meer slijtage en als er toch iets kapot gaat, investeer dan in iets betere kwaliteit.

Je zult bij wielen en de voorvering wat dichter tegen de limiet aan zitten, maar dat zit je bij een fiets van €2.500 ook. Sterkere wielen hoeven niet heel duur te zijn, een vork die wel goed instelbaar is, is dat wel. Maar dat kan altijd nog.


Je lengte is eerder een probleem. Pak een fiets waarbij de reach rond de 500 mm ligt. Dat verschil ga je echt merken. Er is nog steeds eigenlijk niets te koop aan merken die een fiets voor iemand van 2 meter in de juiste verhouding bouwt, dus het is belangrijk zo veel mogelijk goed te krijgen. En die reach is erg belangrijk. Houd nog een beetje geld achter de hand om de cockpit goed op hoogte te krijgen, bespreek dit ook met de dealer hoe ver deze hier in wil gaan (ander stuur, andere stuurpen).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Konabud
All rounder
All rounder
Berichten: 107
Lid geworden op: ma 23 september 2019, 00:45
Mijn mountainbike: Kona Honzo '20

Ik heb dezelfde specs als TS, alleen 15 kilo zwaarder. Op basis van de specificaties een Kona Honzo besteld in de grootste maat met 6 maanden lang mogelijkheid tot afstellen, incl. eventueel uitwisselen van stuur, stem etc. Kan nog geen ervaringen vertellen want de fiets komt pas in december. :evil:
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Dit is ook een heel goede optie voor je. Veel fiets voor weinig geld.

Https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 0&t=143606
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Deze https://www.saracen.co.uk/bike/mantra-trail-lsl-2020 zit met een reach van 510 in ieder geval een heel eind de goede kant op. Hun geven dit model zelf aan tot 1.93. Maar dat is uitgaande van het model zoals geleverd natuurlijk. Echter wil je daar ook niet te veel aan sleutelen. Want een stuurpen van >70mm wil je tegenwoordig eigenlijk niet meer op je fiets.
Zoals Lars al schreef is een lengte van 1.95 en langer al een uitdaging. Zoek in ieder geval een frame met een lange reach.

Zeker binnen het budget wat je stelt is dat lastig. Heb je een ruim budget zal je al snel eindigen bij bijvoorbeeld Nicolai. Maar die prijzen liggen veel hoger.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

bouwpakket schreef: wo 23 oktober 2019, 11:00 Dit is ook een heel goede optie voor je. Veel fiets voor weinig geld.

Https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 0&t=143606
Lijkt me een hele mooie kans om met je budget een fully te scoren, mits je een fully wil natuurlijk. Kun je gelijk testrijden op de Canyon. :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dan gooi ik deze er ook ff in.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSCSX/ ... scandal-sx
Maatje XL uiteraard.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: wo 23 oktober 2019, 20:57 ... Want een stuurpen van >70mm wil je tegenwoordig eigenlijk niet meer op je fiets.
...
Want?


(Gooi dit soort rare berichten nou niet de wereld in. Op een 'snelle' geometrie past een 70 mm uitstekend.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gertjant
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1318
Lid geworden op: ma 9 januari 2006, 21:37
Mijn mountainbike: Midden van het land

Goed advies hierboven van Lars TB. Postuur van TS is helemaal niets om je zorgen over te maken. Zorg voor een voldoende lange fiets met reach rond 480-510mm, en ga gewoon lekker fietsen. Kopen bij een LBS waar je vertrouwen in hebt zodat je ‘live’ kunt passen en vragen om na een paar weken even de spaken te controleren en indien nodig na te trekken.
Skeletor
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 22 oktober 2019, 21:13

Kijk daar kom ik verder mee! Bedankt.

Reach dus!

Liefst heb ik wel een hard-tail. Voor mijn type gebruik valt full suspension af. Toffe alternatieven ook. Mantra en On-One Scandal waren anders nooit op mijn radar verschenen.

Update: Ik heb een proefritje gedaan op een Merida Big 700 en dat reed erg goed (!). Voor wat ik gewend ben was het soepel schakelen, licht en stevig frame. Suspension leek locked nog wel wat mee te veren. Qua set-up redelijk vergelijkbaar met de genoemde bikes?

https://www.merida.nl/mountainbike/hard ... lver/2020/

De reach van de XL is voor mij wel te klein, voelde vreemd. Alsof je over het stuur hangt. XXL zou het dan moeten worden indien Merida.

Reach bovenstaande modellen:

Merida XXL = 469mm
Giant XXL = 480mm
Cube 23” = 440mm
Kona XL = 510mm
Specialized Chisel XL = 462mm
Canyon XL (bijv AL6) = 475mm
Canyon Nerve = ??mm
Mantra Trail XL = 510mm
On-One Scandal SX = 460mm

Als ik dit dan vergelijk dan valt Cube af i.v.m. te korte reach. Kona en Mantra Trail hebben een behoorlijke lange reach t.o.v. de rest. De rest is om het even.

Heb even gekeken naar dealers in een straal van 150km die een Honza of Cinder op voorraad hebben, helaas. Mantra, On-One is hetzelfde verhaal als Canyon.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Pm '15 Nerve: reach 45 cm, bo-buis 63,2cm, stuurbr. 72cm, stuurpen 10cm, stuurhoek 70gr, zithoek 74gr, in maat XL dus))
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5238
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Skeletor schreef: do 24 oktober 2019, 09:45 Heb even gekeken naar dealers in een straal van 150km die een Honza of Cinder op voorraad hebben, helaas. Mantra, On-One is hetzelfde verhaal als Canyon.
Ik heb bijna een On One Scandal in XL klaar. Ik ben 1.90 en heb nu een stuurpen van 35mm gemonteerd. 50 of 60mm is ook geen probleem (zelf leveren ze hem als complete fiets met eentje van 60mm.)

Als je wilt mag je er wel een keer op fietsen. Dan weet je of het gaat passen. Leuke van de On One is dat hij niet alleen 29" wielen kan hebben, maar ook 27,5+.

Wat al gemeld is, is dat de stevigheid van de wielen voor jou gewicht best relevant is. Voordeel is dat zwaarder/steviger materiaal vaak goedkoper is dan ultralicht spul. Dus later upgraden is altijd een optie.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef: wo 23 oktober 2019, 22:51
mud mate schreef: wo 23 oktober 2019, 20:57 ... Want een stuurpen van >70mm wil je tegenwoordig eigenlijk niet meer op je fiets.
...
Want?


(Gooi dit soort rare berichten nou niet de wereld in. Op een 'snelle' geometrie past een 70 mm uitstekend.)
Omdat er staat >70, of te wel meer dan 70mm, en zeker op een LTHT zoals de Saracen te categoriseren is, ga je aan het idee van een LTHT voorbij. Het inzet gebied is geaccentueerd terrein, en daar wil je dus eigenlijk een korte stuurpen rijden, zoals ze dus ook allemaal afgeleverd worden van de fabriek af, ten einde je gewichtsverdeling gunstig te houden zodat je minder snel in een otb verzeilt raakt.

En idd bij een XC georiënteerde fiets heb je misschien wat meer rek. Maar ook daar zou ik de geometrie geen geweld aan gaan doen door een eindeloze aanpassing te gaan toepassen met erg lange stuurpennen en zadelpennen en wat voor alternatieven. Een fiets kun je idd passend maken, maar houd daarbij wel in het oog waar die voor ontworpen is en hoe het door de maker bedoeld is. Dus kan het gewoon zijn, dat een ander frame af en toe beter is als alternatief, dan dat je eindeloze aanpassingen gaat toepassen.

Daarnaast met een >750mm stuur zou ik ook niet graag met een >70mm stuurpen rijden, want dat werkt ook niet ten gunste van elkaar.

Maar dat is mijn mening, als jij een andere mening hebt, ook prima. Uiteindelijk ligt de goede mening bij de eindgebruiker, wat hij/zij als prettig ervaart.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: vr 25 oktober 2019, 12:36 Maar dat is mijn mening, als jij een andere mening hebt, ook prima. Uiteindelijk ligt de goede mening bij de eindgebruiker, wat hij/zij als prettig ervaart.
Ik heb het niet over mening, maar gewoon over de feiten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 25 oktober 2019, 14:31
mud mate schreef: vr 25 oktober 2019, 12:36 Maar dat is mijn mening, als jij een andere mening hebt, ook prima. Uiteindelijk ligt de goede mening bij de eindgebruiker, wat hij/zij als prettig ervaart.
Ik heb het niet over mening, maar gewoon over de feiten.
Het is jouw mening dat het een feit is :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie