Welke tweedehands 29” fully met zo recht mogelijke zit? Budget +/- 1000

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: ma 28 oktober 2019, 22:41 Nee want ook de rest van de maten wordt korter. Bovendien zit bij een L het stuur nooit hoger dan bij een XL.
Te klein frame= kont omhoog (je moet je benen immers kunnen strekken) en stuur omlaag (de stack is lager), precies wat je niet wilt.
Precies dat dus.

:-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Ah ok, zie nu dat ik over het woordje "verhoudingsgewijs" van Lars heb gelezen. Bij XL is de voorkant naar verhouding lager maar dat wil natuurlijk niet zeggen lager dan bij een L. Ik snap hem...
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

TenZNL schreef: ma 28 oktober 2019, 22:41 Nee want ook de rest van de maten wordt korter. Bovendien zit bij een L het stuur nooit hoger dan bij een XL.
Te klein frame= kont omhoog (je moet je benen immers kunnen strekken) en stuur omlaag (de stack is lager), precies wat je niet wilt.
+1. Ik zag dat bij de genoemde Nerve modellen het verschil in reach 2 cm is. De zitbuislengte van de L is echter 6 cm korter en dat is met jouw lengte misschien wel te kort.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef: ma 28 oktober 2019, 21:46 Als je een geometrie tabel hebt, let dan op de balhoofdbuis lengte en tegenwoordig wordt daarvoor ook vaak 'stack' gebruikt, de hoogte vanaf de grond tot bovenaan de balhoofdbuis. Dit is een goede indicatie als je frames gaat vergelijken.
He Lars, hier heb je een klein foutje vermeld. Jou kennende een typefoutje in je enthousiasme :wink:
Wel even belangrijk om aan te passen, want anders zit de TS straks fout te kijken.

Stack, hoogte van hart bottom bracket en hart van de balhoofdbuis.

Een hoge stack is dus zeker interessant, de zit is dan nog rechterop te krijgen, door de stuurpen met een aantal spacers zo hoog mogelijk te plaatsen en eventueel een stuurpen te nemen, met meer dan 0 graden. Afhankelijk van de lengte van de stuurpen die je nodig hebt, kun je hier dus nog winst op maken, en eventueel een riser stuur.

Reach, afstand van hart bottom bracket en hart van de balhoofdbuis.

Dan even nog de reach. Die is zoals vermeld iets minder van belang. Daarnaast moet je dan ook rekening gaan houden met de zadelbuishoek en je balhoofdhoek. Want bij een lange reach, wordt normaliter een wat rechtere zadelbuishoek (76 - 77 graden) toegepast en een slackere (62-65 graden) balhoofdhoek, waardoor uiteindelijk je afstand van je zadel en stuur (mede door een kortere stuurpen), weer in een normale afstand wordt geplaatst. Maar dan moet je uiteindelijk al redelijk gaan snappen hoe een geometrie van een fiets werkt en hoe het eea met elkaar verhoudt.

De Q is de reach en de R is de stack (Duitse logica :lol: )
De E is dan de balhoofdhoek en de F de zadelbuishoek.

Afbeelding
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

mud mate schreef: ma 28 oktober 2019, 22:59
Een hoge stack is dus zeker interessant, de zit is dan nog rechterop te krijgen, door de stuurpen met een aantal spacers zo hoog mogelijk te plaatsen en eventueel een stuurpen te nemen, met meer dan 0 graden. Afhankelijk van de lengte van de stuurpen die je nodig hebt, kun je hier dus nog winst op maken, en eventueel een riser stuur.
Hoe werkt dat hoger plaatsen van de stuurpen met spacers, daarvoor heb ik dan op voorhand al een te lange buis nodig? Dit snap ik niet helemaal, hoe zoek ik daar een fiets op uit?

mud mate schreef: ma 28 oktober 2019, 22:59 Dan even nog de reach. Die is zoals vermeld iets minder van belang. Daarnaast moet je dan ook rekening gaan houden met de zadelbuishoek en je balhoofdhoek. Want bij een lange reach, wordt normaliter een wat rechtere zadelbuishoek (76 - 77 graden) toegepast en een slackere (62-65 graden) balhoofdhoek, waardoor uiteindelijk je afstand van je zadel en stuur (mede door een kortere stuurpen), weer in een normale afstand wordt geplaatst.

Maar dan moet je uiteindelijk al redelijk gaan snappen hoe een geometrie van een fiets werkt en hoe het eea met elkaar verhoudt.
Ik begrijp het precies genoeg om te snappen wat je bedoeld, maar niet genoeg om dit toe te kunnen passen en mee te nemen in het kiezen van een fiets. Voor mij blijft dit dan koffiedik kijken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ikfiets schreef: ma 28 oktober 2019, 23:07
mud mate schreef: ma 28 oktober 2019, 22:59 Dan even nog de reach. Die is zoals vermeld iets minder van belang. Daarnaast moet je dan ook rekening gaan houden met de zadelbuishoek en je balhoofdhoek. Want bij een lange reach, wordt normaliter een wat rechtere zadelbuishoek (76 - 77 graden) toegepast en een slackere (62-65 graden) balhoofdhoek, waardoor uiteindelijk je afstand van je zadel en stuur (mede door een kortere stuurpen), weer in een normale afstand wordt geplaatst.

Maar dan moet je uiteindelijk al redelijk gaan snappen hoe een geometrie van een fiets werkt en hoe het eea met elkaar verhoudt.
Ik begrijp het precies genoeg om te snappen wat je bedoeld, maar niet genoeg om dit toe te kunnen passen en mee te nemen in het kiezen van een fiets. Voor mij blijft dit dan koffiedik kijken.
Vergeet dat stuk van de uitleg. Ergens begrijpt Mud het zelf ook nog niet helemaal... .


Maar voor de fietsen waar jij naar kijkt is het zeer waarschijnlijk nauwelijks van toepassing. Hogere stack dus vooral. Of simpeler: hogere balhoofdbuis.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: ma 28 oktober 2019, 22:59
Lars TB schreef: ma 28 oktober 2019, 21:46 Als je een geometrie tabel hebt, let dan op de balhoofdbuis lengte en tegenwoordig wordt daarvoor ook vaak 'stack' gebruikt, de hoogte vanaf de grond tot bovenaan de balhoofdbuis. Dit is een goede indicatie als je frames gaat vergelijken.
He Lars, hier heb je een klein foutje vermeld. Jou kennende een typefoutje in je enthousiasme :wink:
Wel even belangrijk om aan te passen, want anders zit de TS straks fout te kijken.

Stack, hoogte van hart bottom bracket en hart van de balhoofdbuis.
Dank voor de correctie, daar zat ik er even naast :oops:


Gaat inderdaad om de verhouding, want als de trapas hoog ligt, dan is de voorkant relatief gezien lager.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Bedankt allemaal, graag toets ik nog even of ik nu de juiste conclusies trek:
    • Uitzonderingen daargelaten is een 29-er de meest veilige keus
    • Met mijn lengte (190, binnenbeen 91) zoek ik in principe een XL frame
    • In principe zou iedere gemiddelde 29-er door middel van andere stuurpen en riserbar goed naar mijn hand te zetten moeten zijn
    • Als ik toch ergens op wil letten is dat de stack, de hoogte (loodrecht) van hart bottom bracket tot hart van de balhoofdbuis. Hoger is dan beter
    • Alles verhoudt zich op een bepaalde manier tot elkaar en uiteindelijk zijn de cijfers niet zaligmakend, erop zitten en voelen is de beste manier
Het enige wat ik nog niet heb is inzicht in wat nu een grote of kleine stackmaat is, kan iemand daar nog wat over zeggen? Om de Nerve van Aurelius als voorbeeld te nemen, deze heeft een stack van 93,5cm maar dit zegt mij helemaal niets.

Verder las ik elders op het forum dat bepaalde merken beken staan om bepaalde geometrie. Zo zou Bulls “kort” zijn en Cannondale juist “lang”. Kan iemand hier nog iets nuttigs over zeggen of het rijtje aanvullen? Of moet ik dit vergeten.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

ikfiets schreef: ma 28 oktober 2019, 23:07 Hoe werkt dat hoger plaatsen van de stuurpen met spacers, daarvoor heb ik dan op voorhand al een te lange buis nodig? Dit snap ik niet helemaal, hoe zoek ik daar een fiets op uit?
Idd is het mooiste als de stuurbuis nog in de maximale lengte wordt geleverd, dan kun je hem namelijk op je eigen gewenste afstand inkorten.
De spacers vullen eigenlijk de ruimte op, tussen je stuurpen en je headset, zodat deze voldoende aangedrukte worden, zodat je geen speling hebt.
Stel je balhoofd heeft een hoogte van 150 mm, maar je vorkbuis heeft een lengte van 200mm en je stuurpen heeft op de vorkbuis een hoogte van ongeveer 30mm, dan zou je nog 20mm aan spacers ertussen kunnen plaatsen, in plaats van afzagen.... :wink:

Afbeelding

Daar waar ritchey op staat is bijvoorbeeld een spacer van 25mm en daarboven zit nog een spacer van 10mm. Deze stuurpen heeft een 5mm rise en het stuur is een 35mm riser stuur.
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Duidelijk! In de tweedehands markt is het dan dus vooral het geluk hebben dat iemand zijn fiets al aanbiedt met spacers er tussen. Als ik spacers zie dan zijn dat dus bonus centimeters. Zo zie ik het dan nu 8)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hoe goed de goedbedoelde adviezen ook zijn het zal voor TS bijkans onmogelijk zijn om op de 2e hands markt zo'n fiets te gaan vinden. Ik wens je veel succes met zoeken naar die speld in een hooiberg. Misschien toch maar gaan overwegen om nieuw te gaan kopen. Zo krijg je iig de kans om op papier een geometrie te zetten waar je naar op zoek bent, die gaan vergelijken met wat er te koop is en dan een gerichte koop sluiten.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

ikfiets schreef: di 29 oktober 2019, 17:20 Bedankt allemaal, graag toets ik nog even of ik nu de juiste conclusies trek:
    • Uitzonderingen daargelaten is een 29-er de meest veilige keus
    • Met mijn lengte (190, binnenbeen 91) zoek ik in principe een XL frame
    • In principe zou iedere gemiddelde 29-er door middel van andere stuurpen en riserbar goed naar mijn hand te zetten moeten zijn
    • Als ik toch ergens op wil letten is dat de stack, de hoogte (loodrecht) van hart bottom bracket tot hart van de balhoofdbuis. Hoger is dan beter
    • Alles verhoudt zich op een bepaalde manier tot elkaar en uiteindelijk zijn de cijfers niet zaligmakend, erop zitten en voelen is de beste manier
Het enige wat ik nog niet heb is inzicht in wat nu een grote of kleine stackmaat is, kan iemand daar nog wat over zeggen? Om de Nerve van Aurelius als voorbeeld te nemen, deze heeft een stack van 93,5cm maar dit zegt mij helemaal niets.

Verder las ik elders op het forum dat bepaalde merken beken staan om bepaalde geometrie. Zo zou Bulls “kort” zijn en Cannondale juist “lang”. Kan iemand hier nog iets nuttigs over zeggen of het rijtje aanvullen? Of moet ik dit vergeten.

Ik denk dat Aurelius dezelfde fout als Lars gemaakt heeft met het bepalen van de stack en vanaf de grond tot balhoofd gemeten heeft. De stack van een Nerve XL 2015 is 635.4 mm .

De conclusies die je getrokken hebt zijn juist.

Ik lees vaak dat amerikaanse merken zoals Specialized, Trek, Cannondale wat meer reach hebben dan duitse merken zoals Bulls,Cube, Canyon. Maar zie het laatste punt van je conclusielijst.... zelf uitproberen is altijd het beste. :-q
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Dice Oldskool schreef: di 29 oktober 2019, 18:16 Hoe goed de goedbedoelde adviezen ook zijn het zal voor TS bijkans onmogelijk zijn om op de 2e hands markt zo'n fiets te gaan vinden. Ik wens je veel succes met zoeken naar die speld in een hooiberg. Misschien toch maar gaan overwegen om nieuw te gaan kopen. Zo krijg je iig de kans om op papier een geometrie te zetten waar je naar op zoek bent, die gaan vergelijken met wat er te koop is en dan een gerichte koop sluiten.
Ben het helemaal met je eens dat nieuw een stuk gemakkelijker zou zijn, maar op basis van de geometrie die ik zoek kan ik toch ook op de tweedehands markt zoeken en vergelijken? Heb geen extreme haast en zoek wel een fiets waarvan type en jaartal bekend is. Natuurlijk is het geen advies op maat van een LBS maar compleet zinloos lijkt het me ook niet hoop ik.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

theemutz schreef: di 29 oktober 2019, 18:21
ikfiets schreef: di 29 oktober 2019, 17:20 Bedankt allemaal, graag toets ik nog even of ik nu de juiste conclusies trek:
    • Uitzonderingen daargelaten is een 29-er de meest veilige keus
    • Met mijn lengte (190, binnenbeen 91) zoek ik in principe een XL frame
    • In principe zou iedere gemiddelde 29-er door middel van andere stuurpen en riserbar goed naar mijn hand te zetten moeten zijn
    • Als ik toch ergens op wil letten is dat de stack, de hoogte (loodrecht) van hart bottom bracket tot hart van de balhoofdbuis. Hoger is dan beter
    • Alles verhoudt zich op een bepaalde manier tot elkaar en uiteindelijk zijn de cijfers niet zaligmakend, erop zitten en voelen is de beste manier
Het enige wat ik nog niet heb is inzicht in wat nu een grote of kleine stackmaat is, kan iemand daar nog wat over zeggen? Om de Nerve van Aurelius als voorbeeld te nemen, deze heeft een stack van 93,5cm maar dit zegt mij helemaal niets.

Verder las ik elders op het forum dat bepaalde merken beken staan om bepaalde geometrie. Zo zou Bulls “kort” zijn en Cannondale juist “lang”. Kan iemand hier nog iets nuttigs over zeggen of het rijtje aanvullen? Of moet ik dit vergeten.

Ik denk dat Aurelius dezelfde fout als Lars gemaakt heeft met het bepalen van de stack en vanaf de grond tot balhoofd gemeten heeft. De stack van een Nerve XL 2015 is 635.4 mm .

De conclusies die je getrokken hebt zijn juist.

Ik lees vaak dat amerikaanse merken zoals Specialized, Trek, Cannondale wat meer reach hebben dan duitse merken zoals Bulls,Cube, Canyon. Maar zie het laatste punt van je conclusielijst.... zelf uitproberen is altijd het beste. :-q
Ik had de stack verkeerd overgenomen uit de geometrietabel van Canyon, excuses en thanx, reeds gecorrigeerd! Stack is inderdaad ‘63,5cm’.
En met spacers inderdaad, ‘bonuscentimeters’, zodat je nog wat kunt fijntunen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie