Welke tweedehands 29” fully met zo recht mogelijke zit? Budget +/- 1000

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Vanwege niet aan het fietsen gerelateerde chronische nekklachten ga ik mijn mtb vervangen (jaar geleden een topic over gehad, mijn klacht is nu iets stabielere en dit is hoe ik verder wil). Heb al meer dan een jaar niet meer gereden op mijn 26” fully (Trek Top Fuel Carbon 9.8) want dit is niet meer te doen voor mij qua houding en dat zal ook niet meer goed komen.

Wensen
  • Een rechte zit waarbij ik mijn hoofd zo min mogelijk naar achteren hoef te kantelen maar het gewicht van mijn hoofd ook zo min mogelijk aan mijn nek “hangt”
  • Fully, dit heb ik nu ook. Ik hoef dan niet te gaan staan (minder belasting nek) en de klappen worden beter opgevangen.
  • Soort rijder: ben/was vooral een racer. Relatief korte afstanden (tot max 20km) op de routes van de heuvelrug die ik zo snel mogelijk probeer te rijden. Maar gezien mijn klacht denk ik dat ik mijn rijstijl moet aanpassen om rustiger en recreatiever te rijden. Beter dan niets.
  • Tweedehands omdat ik dan meer fiets voor minder geld krijg. Voor dit budget is een nieuwe fully sowieso al niet mogelijk. Mijn budget houd ik bewust laag omdat het een gok blijft hoe goed het fietsen zal gaan met mijn nek. In het ergste geval moet hij na een half jaar weer in de verkoop.
Vragen
  • Ik snap dat ik moet gaan proefrijden, maar hoe onderscheid ik in het aanbod 29” fully’s de fietsen met een race zit versus een rechtere zit? Er staan bijvoorbeeld twee fully’s te koop hier op het forum maar hoe schat ik in of dit meer toer of meer race modellen zijn? Zie deze en deze
  • Ik ga er vanuit dat ik een riser bar moet gaan plaatsen eventueel met backsweep. Ook een dropperpost zou ik kunnen overwegen voor een rechtere zit in afdalingen. Waar moet ik op letten bij het kopen van een fiets zodat deze goed compatibel gaat zijn met mijn eventuele upgrades?
  • Zijn er bepaalde merken/modellen die ik juist wel of niet moet overwegen?
Ter info, ik ben 1.90 lang met binnenbeen lengte 91 cm en kom uit het midden van het land. Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door ikfiets op ma 28 oktober 2019, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Om zo rechtop mogelijk te zitten zou ik denken aan een fiets met een relatief korte bovenbuis of reach en een hoge voorkant. Dan eventueel een vrij korte, verstelbare stuurpen ( zodat je verschillende hoogtes kunt proberen) met een riserbar. De twee Canyon nerves in je linkjes zijn meer tour dan race zou ik zeggen, en lijken me ook wel geschikt voor je doel, met wat aanpassingen aan genoemde onderdelen. Maar of dan de L of XL beter geschikt zou zijn? Zou je moeten uitproberen.
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Maar hoe herken ik een relatief korte bovenbuis of reach, doe je dat op zicht of staat hier een waarde in cm tegenover die ik kan hanteren bij het zoeken? Zelfde geldt voor de hoge voorkant, de verhouding tot het zadel op een foto met het zadel op een willekeurige hoogte zegt mij niet zoveel.

Een korte verstelbare stuurpen is inderdaad een goed idee.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Als het niet persé een 29er fully moet zijn is mijn 650b fully misschien wat voor je?
Dit is een kort gebouwde fiets met ook een relatief hoge voorkant.
Zelf ben ik 1.85m en 89cm binnenbeenlengte.
Als je niet gestrekt en rechtop wil zitten zou deze fiets je goed passen denk ik.
Evt heb ik ook nog een high riser stuur liggen en een kortere of langere stuurpen om de zithouding nog wat aan te passen.
Gaat om deze fiets: viewtopic.php?f=20&t=143684
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die 2e ‘deze’ link betreft de Nerve die ik te koop heb staan. Los daarvan:

Ik denk dat iedere 29-er sowieso al rechter op en comfortabeler zit dan een 26-er, zelfs de huidige generatie race/marathonfully’s zit comfortabeler wat dat betreft. Dus je gaat er sowieso op vooruit.

Met je 1,90 m ben je iets kleiner dan de vorige bereider ervan, qua lengte zou je beter op een XL Nerve passen dan een L Nerve, denk ik, omdat de huidige generatie fietsen alleen maar langer wordt qua Reach met name, de oudere generaties fietsen vallen allemaal wat krapper/korter, zeker voor langere rijders.
De Nerve is een sportievere tourder, prima geschikt voor XC-trail light gebruik, in Nl, oa UHR en Zuid L, maar ook XC transalps. Check die review van Pat ook maar eens.

Maar dat is theorie. Wil je het zeker weten, twijfel je: gewoon proefzitten/passen. Wat dat betreft ben je natuurlijk van harte welkom. Bike 2 staat in de buurt van Maastricht, geen idee waar je vandaan zou moeten komen? De bike is nog zo nieuw... je rijdt er zo mee weg. Cockpit/stuurpen is evt makkelijk aan te passen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

mtfuji schreef: ma 28 oktober 2019, 21:20 Als het niet persé een 29er fully moet zijn is mijn 650b fully misschien wat voor je?
Dit is een kort gebouwde fiets met ook een relatief hoge voorkant.
Zelf ben ik 1.85m en 89cm binnenbeenlengte.
Als je niet gestrekt en rechtop wil zitten zou deze fiets je goed passen denk ik.
Evt heb ik ook nog een high riser stuur liggen en een kortere of langere stuurpen om de zithouding nog wat aan te passen.
Gaat om deze fiets: viewtopic.php?f=20&t=143684

Bedankt voor je linkje, erg mooie fiets om te zien vind ik. Ik was er eigenlijk wel uit voor een 29 te gaan, mede omdat ik overal lees dat dit beter past bij wat langere mensen en een wat comfortabelere geometrie heeft (over het algemeen) wat voor mij nu juist zo belangrijk is. Ook op basis van de foto (er vanuit gaande dat het zadel op jouw hoogte staat) is het zadel zoveel hoger dan het stuur dat dit voor mij niet in de buurt komt. Bij mijn huidige fiets is dit verschil al minder groot (al staat het stuur daar mogelijk wel wat verder naar voren).
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het probleem met gebruikte fietsen is dat de geometrie niet zo makkelijk te achterhalen is... .


Het voordeel van een 29er is dat de voorkant sowieso een stuk hoger is dan bij een ouderwetse 26" en meestal ook ten opzichte van een 27,5". Modellen met meer veerweg hebben meestal ook een hogere voorkant en gemoedelijkere zithouding.

Als je een geometrie tabel hebt, let dan op de balhoofdbuis lengte en tegenwoordig wordt daarvoor ook vaak 'stack' gebruikt, de hoogte vanaf de grond tot bovenaan de balhoofdbuis. Dit is een goede indicatie als je frames gaat vergelijken.

Met jouw lengte zit je al snel in de XL modellen. L is voor jongens als ik: 180 cm, een heel enkele uitzondering daar gelaten. En ook andersom, er rijden jongens van 190 cm op een L, soms om een specifieke reden, meestal omdat ze gewoon een te kleine fiets hebben :bier:


En dan heb je dus ook de pech dat fietsen voor mensen van 190 cm niet in verhouding gebouwd worden. Om 1 of andere obscure reden is de voorkant verhoudingsgewijs stukken lager dan bij een maat L. Je moet dus zoeken naar een fiets die beter gebouwd is. Of inderdaad zelf gaan aanpassen met stuurpennen en sturen. Daar kan een hoop mee, dus echt de fout in ga je nooit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ikfiets schreef: ma 28 oktober 2019, 21:43 ... Ik was er eigenlijk wel uit voor een 29 te gaan, mede omdat ik overal lees dat dit beter past bij wat langere mensen en een wat comfortabelere geometrie heeft (over het algemeen) wat voor mij nu juist zo belangrijk is....
Dat hoeft dus niet perse, er zit wel eens een 27,5" tussen die wel goed gebouwd is. Maar wat ik eerder al schreef, een 29" is in de regel inderdaad hoger van voren.

(bij een maat S is een 29" dan in de regel juist weer te hoog van voren... :-{ )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

ikfiets schreef: ma 28 oktober 2019, 20:55 Maar hoe herken ik een relatief korte bovenbuis of reach, doe je dat op zicht of staat hier een waarde in cm tegenover die ik kan hanteren bij het zoeken? Zelfde geldt voor de hoge voorkant, de verhouding tot het zadel op een foto met het zadel op een willekeurige hoogte zegt mij niet zoveel.

Een korte verstelbare stuurpen is inderdaad een goed idee.
Als je geinteresseerd bent in een bepaalde fiets zoek je de specs even op via de site van de fabrikant.
Wat precies de reach en stack is kun je in onderstaande foto zien :

Afbeelding
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

aurelius schreef: ma 28 oktober 2019, 21:40 Die 2e ‘deze’ link betreft de Nerve die ik te koop heb staan. Los daarvan:

Ik denk dat iedere 29-er sowieso al rechter op en comfortabeler zit dan een 26-er, zelfs de huidige generatie race/marathonfully’s zit comfortabeler wat dat betreft. Dus je gaat er sowieso op vooruit.

Met je 1,90 m ben je iets kleiner dan de vorige bereider ervan, qua lengte zou je beter op een XL Nerve passen dan een L Nerve, denk ik, omdat de huidige generatie fietsen alleen maar langer wordt qua Reach met name, de oudere generaties fietsen vallen allemaal wat krapper/korter, zeker voor langere rijders.
De Nerve is een sportievere tourder, prima geschikt voor XC-trail light gebruik, in Nl, oa UHR en Zuid L, maar ook XC transalps. Check die review van Pat ook maar eens.

Maar dat is theorie. Wil je het zeker weten, twijfel je: gewoon proefzitten/passen. Wat dat betreft ben je natuurlijk van harte welkom. Bike 2 staat in de buurt van Maastricht, geen idee waar je vandaan zou moeten komen? De bike is nog zo nieuw... je rijdt er zo mee weg. Cockpit/stuurpen is evt makkelijk aan te passen.
Thanks voor je reactie en aanbod. Ik had je advertentie en ook de daarin gelinkte review al gelezen. Erg mooie fiets maar zag helaas ook dat je uit Zuid Limburg komt en dat is vanuit Veenendaal toch 2 uur rijden. Dat heb ik voor die ene fiets die ik precies wil hebben absoluut over hoor, maar voor een puur op de gok proefrit is het wel erg ver. Toevallig net paar weken terug weekendje geweest dus er een dagje van maken met de vrouw is ook nog niet per se weer nodig. Stond hij nu maar bij je zwager in de randstad :-{
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Lars TB schreef:
theemutz schreef:
Ok bedankt, simpel gezegd wil ik dus een zo hoog mogelijke stack als ik fietsen vergelijk? En hoe zit dat bij de reach, die zo klein mogelijk vermoed ik dan? Want grotere reach is verder voorover hangen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ikfiets schreef: ma 28 oktober 2019, 21:57 Ok bedankt, simpel gezegd wil ik dus een zo hoog mogelijke stack als ik fietsen vergelijk? En hoe zit dat bij de reach, die zo klein mogelijk vermoed ik dan? Want grotere reach is verder voorover hangen?
Als je rechter op wilt zitten, dan kantel je rond je bekken naar boven en naar achteren. Hoger is dus ook korter. Nu kun je ook - net als de hoogte - de lengte beïnvloeden met een andere stuurpen, dus die reach zou ik slechts met een half oog in de gaten houden. In de meeste gevallen zal deze wel meevallen - en je fiets moet ook niet te kort worden - slechts bij een enkel merk kom je extremen tegen die niet meer te compenseren zijn.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ikfiets schreef: ma 28 oktober 2019, 21:52 .... Stond hij nu maar bij je zwager in de randstad :-{
Oproepje doen? Misschien dat een kennis van Aurelius toevallig komend weekend in Utrecht moet zijn?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ikfiets
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: do 8 maart 2012, 00:13
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.8

Lars TB schreef: ma 28 oktober 2019, 21:46 En dan heb je dus ook de pech dat fietsen voor mensen van 190 cm niet in verhouding gebouwd worden. Om 1 of andere obscure reden is de voorkant verhoudingsgewijs stukken lager dan bij een maat L. Je moet dus zoeken naar een fiets die beter gebouwd is. Of inderdaad zelf gaan aanpassen met stuurpennen en sturen. Daar kan een hoop mee, dus echt de fout in ga je nooit.
Maar is het dan niet raadzaam voor mij om naar een L in plaats van XL maat te kijken? Als het stuur daardoor hoger is en de reach of zit korter? Wat zie ik over het hoofd?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Nee want ook de rest van de maten wordt korter. Bovendien zit bij een L het stuur nooit hoger dan bij een XL.
Te klein frame= kont omhoog (je moet je benen immers kunnen strekken) en stuur omlaag (de stack is lager), precies wat je niet wilt.
Plaats reactie