Aankoopadvies Fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Dag allen,

Ik ben nieuw op dit forum, alhoewel, ik lees geregeld mee, maar nu toch maar een account aangemaakt omdat ik een vraag heb.

Ik rijd nu op een trek superfly 7, een hardtail. Ik wil een een fully kopen en nu twijfel ik over wat ik nodig heb. Ik rijd veel met een vriend die een specialized epic (€5000+) heeft. Ik rij vooral in de omgeving Ommen/Hellendoorn en wil in de toekomst ook het buitenland eens opzoeken, bv Sauerland en de Alpen. In Nederland ligt mijn uitdaging vooral in de langere toertochten.
Ik heb mijn oog laten vallen op een scott spark rc 900 pro. Het is een behoorlijke aanschaf, en ik twijfel of het geen overdaad is. Ga ik het verschil met de rc 900 team merken? Zijn er andere fietsen in dit segment die jullie aanraden voor mij?
Geen gezeik, mountainbike!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een maat van me overwoog recent een Spark RC Pro, omdat er nog 2019 RC Pro modellen op voorraad waren die via de dealers evt met fikse korting weg mochten. Ik heb die bike vorig jaar ook op de short list gehad, maar er waren leveringsproblemen mee. Toen ben ik zelf voor een Lux gegaan. Wat mij betreft is de Spark RC zonder korting veel te duur voor wat je ervoor krijgt, een Epic ook overigens, karig afgemonteerd. Ook maar ruimte voor 1 bidon.
Hele mooie bikes, top afgemonteerd, zijn bv de Canyon Lux en de Orbea Oiz. Allebei met 2 bidonhouders. In 100mm uitvoeringen, maar ook met 110 resp 120mm verkrijgbaar, voor net dat beetje extra reserves in bv buitenland, Alpen. Ook heerlijk op lange tochten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Poeh je hebt iig een aardig budget. Het zijn in ieder geval prachtige fietsen de Scott spark RC Pro en de team. Als je buikpijn van die ruim 5000 voor de pro, dan gewoon voor de team gaan, verschil in rijden ga je niet echt merken. Wil je wat meer veerweg en wat relaxer zitten dan zou je ook de gewone Spark kunnen overwegen. De Orbea OIZ TR vind ik persoonlijk ook een erg mooie fiets 120 mm voor en achter. Maar goed, je hebt veel keus.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Ik rijd op een Spark RC Pro uit 2018. Voor mijn rondjes door Drenthe en over de Sallandse Heuvelrug ideaal. Maar er zijn ook andere ideale fietsen en momenteel eigenlijk best veel. De Spark RC Pro bevalt me uitstekend maar Aurelius heeft gelijk; veel geld voor gemiddelde onderdelen. Het frame daarentegen is nog steeds een van de beste; al vier jaar op de markt maar superstijf en daardoor ook geschikt voor zwaardere mannen. De 'gewone' Spark heeft 120 mm en is daarmee geschikter voor 'het buitenland'. Al maakt het veel uit 'welk buienland' natuurlijk. De meest recente tendens is; een 'lang' frame, iets meer vering voor (110/120 mm) dan achter (100 mm) of zelfs voor en achter 120 mm voor xcountry fietsen. De De OIZ van Orbea biedt veel waar voor je geld maar dat doet een overjarige Spark RC ook .

Ik kan je aanraden eerst te bepalen waar je het meest fietst. Persoonlijk vind ik een 120mm fiets voor mijn NL-rondjes te veel al zou dat mogelijk anders zijn als ik in Limburg woonde. Maar in de rest.... Dus voor mij 100mm en daarmee red ik me uitstekend in het Teutoburger Wald in Duitsland. Vermoedelijk zou het nu een 100 mm Oiz worden. Het oriënteren op een nieuwe fiets, erover lezen, proeffietsen etc. da's alleen maar leuk. Veel plezier erbij!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het is niet zo dat een fiets van €5.000,- meteen veel sneller is dan het model uit dezelfde serie dat €3.000,- kost. Het verschil is meestal vooral gewicht en die ene kilogram ga je nu niet echt merken als je zelf niet compleet afgetraind bent en je geen wedstrijden rijdt.

Dus ja, die duurdere modellen zijn vrijwel altijd onzinnig om voor de functie aan te schaffen.

SLX of GX schakelt vrijwel net zo goed als het allerduurste spul. Goedkope schijfremmen remmen vaak harder dan de remmen op die duurste fietsen. De vering op 100 mm fullies is nu niet zo hoogstaand dat je met de goedkopere fietsen groot verschil merkt.

Dus als je twijfelt over zoveel geld uitgeven, gewoon voor een eenvoudiger model gaan.


En inderdaad kun je bij veel andere merken voor stukken minder geld gewoon een minstens even goede fiets kopen.

En afhankelijk waar je de nadruk op gaat leggen fietst een fully met iets meer veerweg in het moeilijkere terrein in het buitenland vaak lekkerder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

In deze prijsklasse is de keuze erg groot.
Ik zou naar een goede mtb speciaalzaak gaan, daar wordt je eerst opgemeten en krijg je advies voor de juiste maat en eventuele aanpassingen.
Vervolgens een testfiets meenemen en je favoriete rondje gaan rijden. Dan krijg je een beter beeld wat de fiets kan en of het echt dat is wat je zoekt. Een zaak die geen testfietsen heeft neem ik niet serieus.
Ik geef Lars 100% gelijk, kijk naar een goedkoper model en van het geld wat je over houdt kun je een paar leuke upgrades kopen waar je echt wat aan hebt zoals een fijn stuur, handvaten, zadel en een set goede wielen.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Dank voor de reacties. Een nieuwe uitzoeken is erg leuk inderdaad, maar ook lastig, de keuze is enorm. En hoe meer ik lees, hoe lastiger het wordt. Ik snap dat ik zelf moet trappen en dat de fiets daarin kan ondersteunen, dus wellicht is het allerduurste niet nodig, maar wel erg leuk 🤤 Het lastige aan een speciaalzaak is dat ze vaak niet alle merken hebben. Bij Kokkiebikes, wat bij mij in de buurt zit en een goede naam heeft, hebben ze bijvoorbeeld alleen Cannondale en Specialized. Weet iemand in Overijssel/Drenthe een goede zaak met ruim aanbod?
Geen gezeik, mountainbike!
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Olieboer schreef: ma 4 november 2019, 08:41 Weet iemand in Overijssel/Drenthe een goede zaak met ruim aanbod?
viewtopic.php?f=15&t=143482&p=2425580
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Kokkiebikes heeft geen Specialized meer, maar is nu o.a. wel Orbea dealer en heeft de Oiz in de winkel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Olieboer schreef: ma 4 november 2019, 08:41 Dank voor de reacties. Een nieuwe uitzoeken is erg leuk inderdaad, maar ook lastig, de keuze is enorm. En hoe meer ik lees, hoe lastiger het wordt. Ik snap dat ik zelf moet trappen en dat de fiets daarin kan ondersteunen, dus wellicht is het allerduurste niet nodig, maar wel erg leuk 🤤 Het lastige aan een speciaalzaak is dat ze vaak niet alle merken hebben. Bij Kokkiebikes, wat bij mij in de buurt zit en een goede naam heeft, hebben ze bijvoorbeeld alleen Cannondale en Specialized. Weet iemand in Overijssel/Drenthe een goede zaak met ruim aanbod?
Voor dat geld is het toch wel de moeite waard om wat rond te rijden!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Je zou ook eens bij een Giant dealer kunnen binnen stappen voor de Anthem. Een heel goed geteste bike met een heel goed veersysteem en op de iets duurdere modellen standaard carbon wielen. Er zijn veel Giant dealers in Nederland, dus er zal er vast één in de buurt zitten.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Kokkiebikes heeft geen Specialized meer, maar is nu o.a. wel Orbea dealer en heeft de Oiz in de winkel.
Dat is een goede tip, wist ik nog niet, dan kan ik in ieder geval een bekend rondje rijden.
Ik ben best bereid om een stuk te rijden voor een nieuwe fiets, maar juist dat uitproberen op bekend terrein is wel fijn.

De Giant anthem heb ik ook wel langs zien komen in m’n zoektocht, elk merk heeft wel wat in dit segment. Net als bij een nieuwe auto uitzoeken, je keuze gaat vaak tussen en paar merken.
Geen gezeik, mountainbike!
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

https://arntwheelworks.nl/tag/orbea/

redelijk in de buurt als je toch onderweg bent en kan er meteen een goede wielset bij.. :bier:
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Biker67 schreef: ma 4 november 2019, 13:29 Je zou ook eens bij een Giant dealer kunnen binnen stappen voor de Anthem. Een heel goed geteste bike met een heel goed veersysteem en op de iets duurdere modellen standaard carbon wielen. Er zijn veel Giant dealers in Nederland, dus er zal er vast één in de buurt zitten.
Idd een heel mooie fiets en veel dealers. Heb zelf de vorige Giant Anthem gehad en prima fiets. De huidige is er al even dus moet te vinden zijn, misschien zelfs wel met korting. Op MP staan ze soms ook tweedehands en scheelt een bak geld!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 307
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Brambo67 schreef: ma 4 november 2019, 17:20
Biker67 schreef: ma 4 november 2019, 13:29 Je zou ook eens bij een Giant dealer kunnen binnen stappen voor de Anthem. Een heel goed geteste bike met een heel goed veersysteem en op de iets duurdere modellen standaard carbon wielen. Er zijn veel Giant dealers in Nederland, dus er zal er vast één in de buurt zitten.
Idd een heel mooie fiets en veel dealers. Heb zelf de vorige Giant Anthem gehad en prima fiets. De huidige is er al even dus moet te vinden zijn, misschien zelfs wel met korting. Op MP staan ze soms ook tweedehands en scheelt een bak geld!
[EDIT] momenteel staan er meerdere Spark RC's en Anthems op MP voor (veel) lagere prijzen...
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Plaats reactie