Procaliber 9.7 vs Canyon Lux CF SL 6.0

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

De titel zegt al ene hoop: Ik twijfel. Ik twijfel tussen een lichte, stijve hardtail en een fully. En dan wel de Trek Procaliber (ik ben erg gecharmeerd van de Iso Decoupler) https://www.mantel.com/trek-procaliber-97 en de Canyon Lux 6. https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=M Waarom de 6.0 niet de 7? Ik heb gewoon geen zin om zoveel geld uit te geven aan een fiets, ik ben enthousiast, maar gen wedstrijdrijder.

Huidige fiets:
Trek Xcaliber 9 2015. Relatief zwaar, maar vooral de wielen houden me tegen. Ze voelen (zijn) slap en de spraken breken regelmatig. Ook de houding is (met mijn lengte?) wel heel erg op het voorwiel en ik krijg daar geen lekkere grip uit

Gebruik:
95% van de tijd zal de fiets rondjes maken over de UHR-Ede-Lunteren routes. 5% van de tijd wil ik naar Winterberg, Lucemburg of mogelijk de Alpen kunnen. Verder ook af en toe een wat langere tourtocht (over de routes). Ik ben niet bloedsnel, wel vrij vlot.

Ik heb laatst op twee fullies gefietst. Een Specliazed Epic uit 2015 in een te kleine maat en eigenlijk gewoon 'op' en op een splinternieuwe Trek Top Fuel. De eerste vond ik erg leuk, maar de vering was niet op mij ingesteld, de fiets was te klein en afgeleefd. De Trek kreeg ik in de 20 minuten dat ik erop gefietst heb niet echt hoogte van. Er was geen klik.


Outsider: Een tweedehands 'topfiets', helemaal XTR afgemonteerd, full suspention, super licht, maar wel ouder, wat slijtage aan alle onderdelen en geen garantie op het frame.


Zijn er mensen die mij kunnen helpen bij deze keuze?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zeker voor het buitenland is de Lux wel erg lekker. En in Nl gaat 'ie natuurlijk ook als de bliksem.
Maar dan zou ik niet de 6,0 kiezen, maar bewust investeren in de duurdere 7,0. Die heeft een dikkere Fox 34 110mm vork, een dropper, wat 'm een stuk trailwaardiger maakt, zeker in het buitenland. Bovendien super XT 1x12 afmontage. En een mooiere iets lichtere wielset. De vraag is... is 'ie er uberhaupt nog in je maat, de 7,0 vloog namelijk als een warme broodjes op de toonbank... al veel modellen uitverkocht op wachttijd.
Wat weeg je, hoe lang ben je?
Winterberg... natuurlijk ook leuk op een HT of race/marathonfully, maar ik neem aan dat je het dan beperkt tot de flowy trails. Voor het echt stevigere werk zijn beide bikes daar niet geschikt. Nou rijd ik met mijn Lux alles wat ik tegenkom in de bergen, desnoods (noodgedwongen :winkie: ) met wat aangepaste snelheid, maar ik zie dat juist allemaal als extra uitdaging, prima training, joepie! Is wel harder werken.

En als je het budget iets beperkter wil houden, dan maar de Procaliber. Voor de bergen er een dropper op en geschiktere banden, en klaar ben je.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ik ben 2.00 meter en weeg 95 kg.

Met winterberg bedoelde ik inderdaad de flowy trails. Ik ben behoorlijk gevoelig voor lichte wielen, ik heb het idee dat je gewichtsbesparing in je wielen met afstand het meeste voelt.

De 7.0 in zwart is is mijn maat uitverkocht tot einde voorjaar, in (iets minder mooi) rood tot begin komend jaar (de 6 is wel op voorraad, dat is ook wel leuk). Niet per se een beperking, alleen kruipt het budget dat steeds verder omhoog. de Procaliber is 2100,-- bij Mantel, het verschil met de Lux 7 is dan zo groot dat ik me afvraag of het verschil in plezier wel zo groot is. En als je zo gaat denken, en dat deed ik, dan is een supercaliber ook maar een paar honderd meer. En dan zit je plotseling op 4500,-- euro.

Je hebt de 7? Die bevalt goed dus? Hoe klimt de fiets en zit je erg op het voorwiel of juist niet?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met jouw postuur biedt een 34 of 35mm voorvork grote voordelen, minder flex, meer controlle, welke fiets je ook kiest.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

2,00m en 95kg? Dan zeker uitkijken met te licht gewicht.
34mm is dan zeker een voordeel tov een 32mm SID, wielset lichter dan DT 1700 wordt ook behoorlijk grenswaardig.

Ik heb niet de nieuwe 7.0, mijn fietsmaat heeft die meteen gekocht toen ‘ie verscheen. 3 Dgn later afgeleverd. Dag later al oplopende levertijd of zelfs uitverkocht in sommige maten...
Ik heb zelf de 8.0 Race Team sinds juni. Al flink getest tijdens oa een rondje Gardameer. Heeft dezelfde zelfde vork, maar carbon DT1250 wielset, lichte Race Face cranks en 1x12 XTR.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Ja, ongetwijfeld. Alleen wil ik niet meer dan 3000 uitgeven aan een fiets en dan is er, zeker met mijn lengte, volgens mij geen fiets met 34mm vork te vinden.

Outsider is een gebruikte 2016 Scott Spark 900 premium. Volledig afgemonteerd met XTR-onderdelen (die wel iets aan slijtage hebben natuurlijk). Alleen kost die 2600 en dat vind ik eigenlijk gewoon echt te veel voor een gebruikte mountainbike zonder garantie op het frame, zonder dat ik de geschiedenis weet en met de gedachte dat het eea wel wat slijtage zal hebben.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Uhm, met 2 meter zou ik eerst mijn zoekopdracht opnieuw formuleren: ik zoek een sportieve, PASSENDE fiets.

Vergeet de Lux, vergeet de Procaiber, die zijn zelfs in de grootste maat nog net op verhouding voor een rijder van 190 cm... .


Eerste keuze: Mondraker Podium. Twee keuze: Kona HeiHei. Ook die zijn voor iemand van 200 cm aan de kleine kant, maar in ieder geval een heel stuk beter passend.


Je, zeer grote mensen hebben tot nu toe zelfs 26" overleeft, maar inmiddels heb je enige keuze in een passende fiets. Nu hebben we het over dat ik met mijn 180 cm een 15" zou moeten gaan rijden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Miob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 353
Lid geworden op: wo 14 juli 2010, 22:29

Hmm, denk je? De procaliber gaat tot 2.02. De Canyon gaat in XL vanaf 1.94. Dat zou toch prima moeten kunnen? De Procaliber heb ik al op gefietst en die leek me prima? Volgens mij pas ik ook prima op mijn Xcaliber 9. (maar ik ben zeker geen expert)

De Kona is alleen in Alu te krijgen en ik kan er geen gewicht bij vinden. Ik heb ook best wel wat niet al te beste verhalen over de framekwaliteit geghoord (toegegeven: dat was via via)
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 881
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Ligt ook aan je lichaamsverhoudingen uiteraard, lange benen, korte romp of juist andersom. Ik ben zelf 1.87 en een 21" kan "net" qua zadelhoogte zonder een langere pen te moeten zoeken ivm lange stelten. Een 23" zou qua beenlengte ideaal zijn maar is me te lang...en dan zit er al een korte pen op.
Gewoon proberen, als het goed zit, zit het goed. Al ben ik het wel eens met Lars, bij sommige merken adviseert men een 15" bij een lichaamslengte van 1.80 en dat gaat idd nergens over..
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Miob schreef: zo 17 november 2019, 23:07 Hmm, denk je? De procaliber gaat tot 2.02. De Canyon gaat in XL vanaf 1.94. Dat zou toch prima moeten kunnen? De Procaliber heb ik al op gefietst en die leek me prima? Volgens mij pas ik ook prima op mijn Xcaliber 9. (maar ik ben zeker geen expert)

De Kona is alleen in Alu te krijgen en ik kan er geen gewicht bij vinden. Ik heb ook best wel wat niet al te beste verhalen over de framekwaliteit geghoord (toegegeven: dat was via via)
Het gaat niet zozeer om wat de fabrikanten je vertellen. In de tijd van 26" fietsen waren de frames nog minstens 50 mm korter en zeiden ze ook dat het tot 2 meter ging... . Ze zitten er nu nog steeds 5 cm naast... . Kijk naar de geometrie tabellen. Die Kona en Mondraker zijn 25 mm langer, dat is minstens 1 maat verschil! En dan nog, als je de verhoudingen door trekt van iemand die 180 cm is en een L rijdt, dan is er gewoon nauwelijks een fiets voor iemand boven de 190 (!) cm die dezelfde verhouding heeft. Sowieso groeit alleen de bovenbuis. De achtervork blijft hopeloos te kort om de balans te behouden.


Ga eerst eens op zo een Mondraker zitten of rijden, dan heb je door wat een passende fiets gaat doen!

Nu zal een goede alu bike geen 500 gram zwaarder zijn. Bij jouw gewicht maakt dat dus niets uit. Eerder andersom, wat anderen hier boven ook al schreven: te licht gaat niet werken. Met mijn 85 kg heb ik al last van een flexende SID of 32. Je verliest er meer mee dan dat je ook maar enig moment zou kunnen winnen op die 300 gram die zo een vork zwaarder is. En dat geldt voor de meeste onderdelen op de fiets!


Terug naar de tekentafel om het deze keer eens echt goed te doen :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En zo slecht is Kona ook weer niet... .


Daarbij is de garantie erg goed.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Brambo67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 309
Lid geworden op: ma 9 februari 2015, 22:15

Met mijn 95 kg heb ik twee fietsen; een Trek Procaliber 8 en een Scott Spark RC Pro. Beide uit 2018, beide in 'L' (186,5 cm) en beide prima passend. Zit vaak op randje 'L/XL' maar heb relatief kort bovenlichaam en wil geen (te) lange fiets vanwege niet al te flexibel zijn enzo. Ik kan bevestigen dat een Rock Shox REBA (in de Trek) veel stijver is dan de Fox 32SC in de Spark RC. Ook is de Trek als geheel veel stijver. De ISO Decoupler maakt een verschil t.o.v. een aluminium hardtail zonder enige flex. Hiervoor had ik een Cube LTD en die was op woretelpaden met name net wat 'scherper'. Een decoupler is zeker geen full suspension, dat merk ik als ik wissel tussen beide fietsen. De Spark RC is voor mij op het randje. Ik heb er Newmen wielen in en die zijn stijf en blijven goed, de Fox flext, het frame niet. Ik weet wel zeker dat de Procaliber niet alleen stijver maar ook duurzamer is. Trek heeft als voordeel de Procaliber ook in 23" te leveren en dat zou met 2.00m moeten passen. Volgens mij biedt Trek ook nog eens levenslange garantie op het frame aan de eerste eigenaar, ook handig. De Procaliber kun je in Alu en twee smaken carbon krijgen (de 23" overigens slechts in een volgens mij) Succes met je keuze.
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Geen idee hoe groot je gevoel is dat je teveel op het voorwiel leunt maar de goedkoopste oplossing is wellicht een zadelpen met setback en een goed, handgespaakt setje wielen in je huidige fiets zetten.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

ik zeg kies de middenweg... Supercaliber.. ik heb die getest...das opzich precies wat je zoekt :D
Ik ben mij er eentje...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het budget was rond de 2500,-, dus geen Supercaliber (die is er namelijk al vanaf 4500,- en kost max slechts 10.500,- :winkie: ...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie