Gravelbike vs xc hardtail vs xc fullsus welke word het? Max 3000 euro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
PaganiProductions

Lars TB schreef: vr 22 november 2019, 23:30 Ik heb geen racefiets, dus als ik een rondje op de weg ga doen, dan pak ik de mountainbike. En het laatste half jaar zonder een 'snelle' uitvoering was dat dus gewoon de zeer-dikke-trailbike. Kan niet zeggen dat mijn ritten minder leuk waren dan op een racefiets.


Kortom, het maakt geen ene reet uit op wat voor een fiets je rijdt.



Het enige verschil is dat ik met die fiets ook een wereldbeker parcours downhill zou kunnen rijden, of minstens een serieuze poging kunnen wagen. Dat hoef ik met een racefiets, gravelracer, xc-fully niet eens te overwegen :roll: :bier:
Met mijn Alma hardtail kan ook alles doen wat ik ermee wil en kan ook strava pr's op de weg ermee zetten als ik wil.
Deze heb ik recent https://www.strava.com/activities/28717 ... 1357744476
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op vr 22 november 2019, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Lars TB schreef: vr 22 november 2019, 23:30

Kortom, het maakt geen ene reet uit op wat voor een fiets je rijdt.
....ja daar heb je een punt. Maar dan wordt het wel saai hier 🍻
PaganiProductions

Vind een rigid fiets gewoon erg leuk om weer erbij te hebben dat was met de Merida ook erg leuk.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

100km bos op een gravelbike (Ik rijd zelf op een crosser) is zeer goed te doen.
Persoonlijk word ik op de fully moeier omdat het voor mij iets meer energie kost.

Klikpedalen hoeft niet perse, tis even iets meer opletten met de grondspeling.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

koeboe schreef: vr 22 november 2019, 23:45
Lars TB schreef: vr 22 november 2019, 23:30

Kortom, het maakt geen ene reet uit op wat voor een fiets je rijdt.
....ja daar heb je een punt. Maar dan wordt het wel saai hier 🍻
Tegen die tijd verandering wel weer van mening :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef: vr 22 november 2019, 23:44
Lars TB schreef: vr 22 november 2019, 23:30 Ik heb geen racefiets, dus als ik een rondje op de weg ga doen, dan pak ik de mountainbike. En het laatste half jaar zonder een 'snelle' uitvoering was dat dus gewoon de zeer-dikke-trailbike. Kan niet zeggen dat mijn ritten minder leuk waren dan op een racefiets.


Kortom, het maakt geen ene reet uit op wat voor een fiets je rijdt.



Het enige verschil is dat ik met die fiets ook een wereldbeker parcours downhill zou kunnen rijden, of minstens een serieuze poging kunnen wagen. Dat hoef ik met een racefiets, gravelracer, xc-fully niet eens te overwegen :roll: :bier:
Met mijn Alma hardtail kan ook alles doen wat ik ermee wil en kan ook strava pr's op de weg ermee zetten als ik wil.
Je hebt een punt dat je er inderdaad mee kunt doen met wat jij rijdt. Een gravelbike past prima bij jouw gebruik. Maar jij kunt er geen mountainbike paadjes mee rijden, als je dat maar in je achterhoofd houdt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Die video wilde ik net posten haha.

Lars: Waarom kan pagani er geen mtb paadjes mee rijden?
Gaat prima alleen moet je je lijnkeuze nog beter op orde hebben.
Alleen zal de mtb altijd sneller zijn, dus daar moet je het niet voor doen. (Tenzij de ondergrond echt hele simpele rechttoe rechtaan wegen zijn zonder wortels etc)
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 846
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Lars TB schreef: vr 22 november 2019, 23:30 Ik heb geen racefiets, dus als ik een rondje op de weg ga doen, dan pak ik de mountainbike. En het laatste half jaar zonder een 'snelle' uitvoering was dat dus gewoon de zeer-dikke-trailbike. Kan niet zeggen dat mijn ritten minder leuk waren dan op een racefiets.


Kortom, het maakt geen ene reet uit op wat voor een fiets je rijdt.



Het enige verschil is dat ik met die fiets ook een wereldbeker parcours downhill zou kunnen rijden, of minstens een serieuze poging kunnen wagen. Dat hoef ik met een racefiets, gravelracer, xc-fully niet eens te overwegen :roll: :bier:
Ach ja dat laatste ligt gewoon aan je skills natuurlijk Lars :D
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: za 23 november 2019, 14:00 Lars: Waarom kan pagani er geen mtb paadjes mee rijden?
Gaat prima alleen moet je je lijnkeuze nog beter op orde hebben.
Precies die lijnkeuze (en overige techniek...) doet het hem in dit geval...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

At1 schreef: za 23 november 2019, 14:14
Lars TB schreef: vr 22 november 2019, 23:30 Het enige verschil is dat ik met die fiets ook een wereldbeker parcours downhill zou kunnen rijden, of minstens een serieuze poging kunnen wagen. Dat hoef ik met een racefiets, gravelracer, xc-fully niet eens te overwegen :roll: :bier:
Ach ja dat laatste ligt gewoon aan je skills natuurlijk Lars :D
Daar heb je zeker een punt :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

PaganiProductions schreef: za 23 november 2019, 13:08 Nog een relevante video https://www.youtube.com/watch?v=PvYFzKjdGmU
Iemand bij GCN is ongetwijfeld Nederlands....

Las dit topic en dacht: laten we een filmpje erover maken voor PP!
Tja, gravelbike... twijfel er zelf ook wel aan echter zie ik mijzelf dan toch de hardtail pakken dus komt er toch een full-sus bij.

Die extra paar euro (160 euro per jaar) gaan anders toch wel op aan de hardtail of nieuwe schoenen of wat dan ook, het is en blijft een hobby en dat mag geld kosten.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Rayb81 schreef: za 23 november 2019, 14:00 Die video wilde ik net posten haha.

Lars: Waarom kan pagani er geen mtb paadjes mee rijden?
Gaat prima alleen moet je je lijnkeuze nog beter op orde hebben.
Alleen zal de mtb altijd sneller zijn, dus daar moet je het niet voor doen. (Tenzij de ondergrond echt hele simpele rechttoe rechtaan wegen zijn zonder wortels etc)
Kijk eens even zijn filmpjes als die aan het fietsen is dat gaat niet echt subliem als die dan met een gravel stuur gaat rijden zal dat nog nerveuzer zijn.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik ken zijn filmpjes wel..

Voor PR's jagen moet je zo'n gravelbike ook niet kopen.
Wel als je lol wilt hebben en met een racefietshouding door de bossen wilt cruisen.

Ik ken de paden daar niet die Pagani rijdt, maar afgaande op de filmpjes ziet het er niet spannend uit dus prima op een gravelbike te doen.

En anders zien we de kapotte wielen wel verschijnen :wink:

Overigens dat filmpje van GCN is helaas weer nietszeggend.
Er zijn geen wattagemeters geïnstalleerd dus je mist de wattages.
Op het asfalt en fijn gravel was de XC bike bijna net zo snel, maar er stonden geen snelheden bij en rondetijden zijn gewoon niet veel zeggend.
Wellicht koste het op de XC bike wel veel meer moeite, maar dan heb je de wattages nodig (en dan wel van dezelfde persoon).
Dat de XC bike sneller was op grof terrein verbaast me niet.

Overigens maakt de rijder een hoop verschil.
Ik heb KOMmen gezien van mensen op de UHR gereden op een crosser, op segmenten maar ook op een heel rondje in de top.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef: zo 24 november 2019, 03:24 Ik ken de paden daar niet die Pagani rijdt, maar afgaande op de filmpjes ziet het er niet spannend uit dus prima op een gravelbike te doen.
Daarom zeg ik ook dat hij prima op een een gravelbike kan rijden, dat het een goede aankoop is.


Maar het is zijn gebrek aan techniek die maakt dat het inzetbereik beperkt blijft. Je gaat er ook niet beter op worden als je op een nerveuze fiets gaat rijden (hooguit voelt het op een mountainbike opeens makkelijker aan en durf je daarom meer...). Maar spannende paden worden toch al zeer beperkt gereden.

Rayb81 schreef: zo 24 november 2019, 03:24 Overigens dat filmpje van GCN is helaas weer nietszeggend.
Er zijn geen wattagemeters geïnstalleerd dus je mist de wattages.
Op het asfalt en fijn gravel was de XC bike bijna net zo snel, maar er stonden geen snelheden bij en rondetijden zijn gewoon niet veel zeggend.
Wellicht koste het op de XC bike wel veel meer moeite, maar dan heb je de wattages nodig (en dan wel van dezelfde persoon).
Dat de XC bike sneller was op grof terrein verbaast me niet.

Overigens maakt de rijder een hoop verschil.
Ik heb KOMmen gezien van mensen op de UHR gereden op een crosser, op segmenten maar ook op een heel rondje in de top.
Het is precies die laatste opmerking. Dat was 20 jaar terug ook zo met de toertochten in de winter. Opeens kwamen A-amateurs (wielrenners) massaal mee doen op de crossfiets. En begon iedereen te roepen dat het dus de snelste fietsen waren, want die jongens vlogen je overal voorbij. En in de jaren daarna zag je opeens veel meer 'mountainbikers' op crossers komen. En op ieder lastig stukje stonden die lui grotendeels geparkeerd. Want lastige passages zijn extra lastig op een crossfiets. Die A-amateurs hadden iedereen er ook uitgereden op een omafiets, maar dan had iedereen wel kunnen bedenken dat het niet aan de fiets lag. Nog een paar jaar later waren de crossers weer grotendeels verdwenen.


Je kunt ook wel beredeneren waarom een crosser op sommige plekken sneller is. Gewicht en de zithouding. Het kan ook niets anders zijn, tenzij die lui er allemaal een motortje in hebben zitten. De kans is dan ook groot dat een 7 kg hardtail mtb met een extremere zithouding nog sneller is op veel crossparcoursen omdat je dan gewoon nog wat meer controle hebt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie