Gravelbike vs xc hardtail vs xc fullsus welke word het? Max 3000 euro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
PaganiProductions

Voor wat een beetje extra kan je natuurlijk ook dit monteren
https://www.laufcycling.com/product/lauf-grit
Bovendien kan ik in de terra banden tot 41 42 mm breed kwijt kunnen en kan er ook 650b wielen erin zetten zodat ik nog breder kan als ik dat zou willen 27.5 inch max 2.10 breed ofzo.
Kan ik trouwens veel van dezelfde skills gebruiken als op de mtb maar met misschien wat meer beleid.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

PaganiProductions schreef: zo 24 november 2019, 15:04 Voor wat een beetje extra kan je natuurlijk ook dit monteren
https://www.laufcycling.com/product/lauf-grit
Bovendien kan ik in de terra banden tot 41 42 mm breed kwijt kunnen en kan er ook 650b wielen erin zetten zodat ik nog breder kan als ik dat zou willen 27.5 inch max 2.10 breed ofzo.
Kan ik trouwens veel van dezelfde skills gebruiken als op de mtb maar met misschien wat meer beleid.
Dus je gaat voor nog een MTB hardtail....?
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Lars TB schreef: zo 24 november 2019, 11:23
Rayb81 schreef: zo 24 november 2019, 03:24 Ik ken de paden daar niet die Pagani rijdt, maar afgaande op de filmpjes ziet het er niet spannend uit dus prima op een gravelbike te doen.
Daarom zeg ik ook dat hij prima op een een gravelbike kan rijden, dat het een goede aankoop is.


Maar het is zijn gebrek aan techniek die maakt dat het inzetbereik beperkt blijft. Je gaat er ook niet beter op worden als je op een nerveuze fiets gaat rijden (hooguit voelt het op een mountainbike opeens makkelijker aan en durf je daarom meer...). Maar spannende paden worden toch al zeer beperkt gereden.

Rayb81 schreef: zo 24 november 2019, 03:24 Overigens dat filmpje van GCN is helaas weer nietszeggend.
Er zijn geen wattagemeters geïnstalleerd dus je mist de wattages.
Op het asfalt en fijn gravel was de XC bike bijna net zo snel, maar er stonden geen snelheden bij en rondetijden zijn gewoon niet veel zeggend.
Wellicht koste het op de XC bike wel veel meer moeite, maar dan heb je de wattages nodig (en dan wel van dezelfde persoon).
Dat de XC bike sneller was op grof terrein verbaast me niet.

Overigens maakt de rijder een hoop verschil.
Ik heb KOMmen gezien van mensen op de UHR gereden op een crosser, op segmenten maar ook op een heel rondje in de top.
Het is precies die laatste opmerking. Dat was 20 jaar terug ook zo met de toertochten in de winter. Opeens kwamen A-amateurs (wielrenners) massaal mee doen op de crossfiets. En begon iedereen te roepen dat het dus de snelste fietsen waren, want die jongens vlogen je overal voorbij. En in de jaren daarna zag je opeens veel meer 'mountainbikers' op crossers komen. En op ieder lastig stukje stonden die lui grotendeels geparkeerd. Want lastige passages zijn extra lastig op een crossfiets. Die A-amateurs hadden iedereen er ook uitgereden op een omafiets, maar dan had iedereen wel kunnen bedenken dat het niet aan de fiets lag. Nog een paar jaar later waren de crossers weer grotendeels verdwenen.


Je kunt ook wel beredeneren waarom een crosser op sommige plekken sneller is. Gewicht en de zithouding. Het kan ook niets anders zijn, tenzij die lui er allemaal een motortje in hebben zitten. De kans is dan ook groot dat een 7 kg hardtail mtb met een extremere zithouding nog sneller is op veel crossparcoursen omdat je dan gewoon nog wat meer controle hebt.
Het ligt echt aan de routes die je rijdt.... Het is een beetje onzinnige discussie om een mbt en crosser als hetzelfde te zien of dat ze hetzelfde moeten kunnen. Het leuke is juist dat je kunt afwisselen.
Overigens met de 1x11 setup wordt het verschil in verzet wel steeds kleiner tussen de twee.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

koeboe schreef: zo 24 november 2019, 19:15
PaganiProductions schreef: zo 24 november 2019, 15:04 Voor wat een beetje extra kan je natuurlijk ook dit monteren
https://www.laufcycling.com/product/lauf-grit
Bovendien kan ik in de terra banden tot 41 42 mm breed kwijt kunnen en kan er ook 650b wielen erin zetten zodat ik nog breder kan als ik dat zou willen 27.5 inch max 2.10 breed ofzo.
Kan ik trouwens veel van dezelfde skills gebruiken als op de mtb maar met misschien wat meer beleid.
Dus je gaat voor nog een MTB hardtail....?
Ja, tuurlijk. Een 4de hardtail. Klinkt logisch.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik kom na een paar dagen absentie weer eens op het forum en zie ineens dat Pagani een 4e XC fiets gaat kopen :D
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Idd. Koop een gravelracer of crosser maar ga er geen omgebouwde XC fiets van maken met een Lauf vork en MTB banden.

Ruil een van die mtbs in en haal een goedkope gravelracer.
PaganiProductions

koeboe schreef: zo 24 november 2019, 19:15
PaganiProductions schreef: zo 24 november 2019, 15:04 Voor wat een beetje extra kan je natuurlijk ook dit monteren
https://www.laufcycling.com/product/lauf-grit
Bovendien kan ik in de terra banden tot 41 42 mm breed kwijt kunnen en kan er ook 650b wielen erin zetten zodat ik nog breder kan als ik dat zou willen 27.5 inch max 2.10 breed ofzo.
Kan ik trouwens veel van dezelfde skills gebruiken als op de mtb maar met misschien wat meer beleid.
Dus je gaat voor nog een MTB hardtail....?
Nee dat blijft toch een gravelbike.
Ik laat die 650b wielen achterwegen die lauf vork zou ik op de duur wel willen.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Mijn gedachte bij de gravelracer is tot op heden een racefiets+. Een fiets die je pakt voor een gewone ronde fietsen zonder beperkingen van schelpen, steentjes en zandpaden. Oftwel je rijdt maar een eind weg op een alleskunner.

Dit topic gaat er toch gewoon over dat iemand heel graag allerlei verschillende uitstapjes wilt maken met verschillende fietsen? :D

Reed laatst een toertocht en werd meerdere malen ingehaald op bospaden en stukken asfalt door laagvliegers van hetzelfde wegrace team op gravelracers en crossfietsen. Getrainde jongens met inhoud tegenover mij, niet getraind, te zwaar, oude 26' mtb. Ik liet ze netjes voorgaan om vervolgens 400 meter later in het wiel te zitten omdat we een stukje singletrack/bos indoken... Sommigen kwamen nog geen bocht of kuiltje door op die 'alleskunners'...

Techniek blijft bepalen wat je wel of niet kunt. Paar jaar geleden deze trail gereden: https://www.trailforks.com/trails/hochkoenig-flowtrail/ gewoon op een gehuurde hardtail Scott aspect mét wielreflectoren :-q . Ik weet zeker dat het met een gravelracer ook zal lukken maar dat ligt toch echt aan de bestuurder en of je daar dan nog veel lol aan hebt ligt ook aan jezelf. Eén ding is zeker, je zult met op zo'n trail geen KOM rijden :-D

Tips aan Pagani: Je lijkt mij geen purist die een AM hardtail wilt hebben voor de fun of een zware enduro om lijnen te rijden die anderen niet durven te rijden. Daarnaast lees ik ook nauwelijks dat je graag een rondje op het asfalt draait. Dus bouw die alma om naar een fiets met vaste mtb vork, monteer een snelle band en ga daar de vlakke (offroad) strava segementen mee aanvallen. Koop daarbij een marathon fully en rij daar de echte technische parcoursen op.

Have fun :bier:
PaganiProductions

Stel ik zou later dit jaar mijn MX20 verkopen
Zou het slim om bijvoorbeeld een demo model te kopen dan kan ik goedkoper eenCarbon Hardtail of gravelbike kopen.
En dan hoef ik niet de volle mep te bepalen.
Laats werd mij al een fiets aangeboden een Carbon hardtail voor een redelijke prijs stuk goedkoper dan de nieuwprijs heb ik niet gedaan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ja, het kan best slim zijn om een overjarig model of inderdaad een demo-model te kopen. Kan honderden euro's schelen.


Wat dat betreft kun je ook eens verder kijken dan je vast dealer, scheelt ook al snel honderden euro's. (Normaal raad ik het andersom aan, omdat je vaste dealer meestal wel een scherpe prijs wil maken, maar de dealer van jou duidelijk niet.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PaganiProductions

Lars TB schreef: ma 20 januari 2020, 10:28 Ja, het kan best slim zijn om een overjarig model of inderdaad een demo-model te kopen. Kan honderden euro's schelen.


Wat dat betreft kun je ook eens verder kijken dan je vast dealer, scheelt ook al snel honderden euro's. (Normaal raad ik het andersom aan, omdat je vaste dealer meestal wel een scherpe prijs wil maken, maar de dealer van jou duidelijk niet.)
Mijn dealer wil ook wel als ik het vraag.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

PaganiProductions schreef: ma 20 januari 2020, 11:27 Mijn dealer wil ook wel als ik het vraag.
Die wil ook vast wel, maar rekent wel €100,- servicekosten vooraf... . Wat misschien niet slecht is, maar het zou goedkoper kunnen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Overjarig kopen is heel verstandig. De groepen en veerelementen (if any) zijn tegenwoordig zo goed dat de verbetering van het nieuwe model meestal miniem zijn. Je bespaart dus veel euro's want op overjarige fietsen krijg je meestal tussen de 15% en 25% korting.
PaganiProductions

Lars TB schreef: ma 20 januari 2020, 11:47
PaganiProductions schreef: ma 20 januari 2020, 11:27 Mijn dealer wil ook wel als ik het vraag.
Die wil ook vast wel, maar rekent wel €100,- servicekosten vooraf... . Wat misschien niet slecht is, maar het zou goedkoper kunnen.
Dat kan altijd.
PaganiProductions

Rsw85 schreef: ma 16 december 2019, 13:24 Mijn gedachte bij de gravelracer is tot op heden een racefiets+. Een fiets die je pakt voor een gewone ronde fietsen zonder beperkingen van schelpen, steentjes en zandpaden. Oftwel je rijdt maar een eind weg op een alleskunner.

Dit topic gaat er toch gewoon over dat iemand heel graag allerlei verschillende uitstapjes wilt maken met verschillende fietsen? :D

Reed laatst een toertocht en werd meerdere malen ingehaald op bospaden en stukken asfalt door laagvliegers van hetzelfde wegrace team op gravelracers en crossfietsen. Getrainde jongens met inhoud tegenover mij, niet getraind, te zwaar, oude 26' mtb. Ik liet ze netjes voorgaan om vervolgens 400 meter later in het wiel te zitten omdat we een stukje singletrack/bos indoken... Sommigen kwamen nog geen bocht of kuiltje door op die 'alleskunners'...

Techniek blijft bepalen wat je wel of niet kunt. Paar jaar geleden deze trail gereden: https://www.trailforks.com/trails/hochkoenig-flowtrail/ gewoon op een gehuurde hardtail Scott aspect mét wielreflectoren :-q . Ik weet zeker dat het met een gravelracer ook zal lukken maar dat ligt toch echt aan de bestuurder en of je daar dan nog veel lol aan hebt ligt ook aan jezelf. Eén ding is zeker, je zult met op zo'n trail geen KOM rijden :-D

Tips aan Pagani: Je lijkt mij geen purist die een AM hardtail wilt hebben voor de fun of een zware enduro om lijnen te rijden die anderen niet durven te rijden. Daarnaast lees ik ook nauwelijks dat je graag een rondje op het asfalt draait. Dus bouw die alma om naar een fiets met vaste mtb vork, monteer een snelle band en ga daar de vlakke (offroad) strava segementen mee aanvallen. Koop daarbij een marathon fully en rij daar de echte technische parcoursen op.

Have fun :bier:
Heb al wat ervaring met een rigid mtb maar nog niet echt met een 29er mtb.
Probeer altijd zo min mogelijk asfalt mee te pakken als ik serieus aan het fietsen ben.
Plaats reactie