Gravelbike vs xc hardtail vs xc fullsus welke word het? Max 3000 euro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Of een Pace... :D

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

kermit schreef: do 21 november 2019, 15:25
Enne, verkeerd stuur? Op lange (weg)ritten is een dropbar imo veel comfortabeler, ik heb zelfs na tien wegkm's op mijn mtb al het gevoel dat ik mijn gravelaar met bijbehorende houding mis...
Ik heb na 10 wegkm's al dat ik continue aan het speuren ben of er niet ergens leuke paadjes naast de weg liggen. Maar goed, dat ben ik. Ik zou dan ook nooit een gravelbike willen. Dus een fully erbij, die voegt tenminste iets aan je stal toe. En al je PRen gaan eraan.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 22 november 2019, 00:49 Dus als je toevallig een Cube of een Idworx hebt met een vrij korte bouw, dan kan het wel ;)
Past geen 40T blad op vermoed ik..?
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

zonoskar schreef: vr 22 november 2019, 17:58
Dus een fully erbij, die voegt tenminste iets aan je stal toe. En al je PRen gaan eraan.
Absoluut waar, en je houdt ‘t ook gewoon veel langer vol dan op een HT.
Mijn indruk is echter dat Pagani nu juist voor PR-jagen een gravelbike gaat aanschaffen.
PaganiProductions

Giant-E schreef: vr 22 november 2019, 19:58
zonoskar schreef: vr 22 november 2019, 17:58
Dus een fully erbij, die voegt tenminste iets aan je stal toe. En al je PRen gaan eraan.
Absoluut waar, en je houdt ‘t ook gewoon veel langer vol dan op een HT.
Mijn indruk is echter dat Pagani nu juist voor PR-jagen een gravelbike gaat aanschaffen.
Sommige strava stukken zijn zeer geschikt voor een gravelbike en ander meer geschikt voor een mtb
Met een gravelbike kan ik beter trainen zonder dat ik op de verharde weg moet rijden zodat ik nog sneller op de Alma ben.
En wil volgend jaar 100 km +ritten gaan doen.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op vr 22 november 2019, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Volgens mij heb je je keus gemaakt :-D

Voor mezelf is de gravelaar een leuke bonus, lokale rondjes worden weer spannend. Sneller.....neuh, wel op de brede paden en omhoog maar alles met natte wortels, dropjes en andere dingen die het mtb'en leuk maken wordt ik gewoon minder snel.

Om een eind te fietsen op de bonnefooi vind ik de gravelaar echt tof. Asfalt of bos, alles kan.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
PaganiProductions

Omdat ik de bottombracket lager zit dan bij een Hardtail mtb betekend dus waarschijnlijk dat ik met klik pedalen moet gaan rijden in plaats van flat pedals.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

PaganiProductions schreef: vr 22 november 2019, 20:28
Giant-E schreef: vr 22 november 2019, 19:58

Absoluut waar, en je houdt ‘t ook gewoon veel langer vol dan op een HT.
Mijn indruk is echter dat Pagani nu juist voor PR-jagen een gravelbike gaat aanschaffen.
Sommige strava stukken zijn zeer geschikt voor een gravelbike en ander meer geschikt voor een mtb
Met een gravelbike kan ik beter trainen zonder dat ik op de verharde weg moet rijden zodat ik nog sneller op de Alma ben.
En wil volgend jaar 100 km +ritten gaan doen.
Dan is een FS al helemaal de juiste keus. :-q
Zo deed ik afgelopen zondag bijna 50 km UHR (incl Kwint) zonder totaal kapot te gaan. Ik kan vergelijken, de jaren ervoor op de HT was ‘t kaarsje na 40 km al uit.
Maar inderdaad, je had de keuze al bepaald voor je dit draadje startte.
PaganiProductions

Giant-E schreef: vr 22 november 2019, 20:59
PaganiProductions schreef: vr 22 november 2019, 20:28

Sommige strava stukken zijn zeer geschikt voor een gravelbike en ander meer geschikt voor een mtb
Met een gravelbike kan ik beter trainen zonder dat ik op de verharde weg moet rijden zodat ik nog sneller op de Alma ben.
En wil volgend jaar 100 km +ritten gaan doen.
Dan is een FS al helemaal de juiste keus. :-q
Zo deed ik afgelopen zondag bijna 50 km UHR (incl Kwint) zonder totaal kapot te gaan. Ik kan vergelijken, de jaren ervoor op de HT was ‘t kaarsje na 40 km al uit.
Maar inderdaad, je had de keuze al bepaald voor je dit draadje startte.
Heb geen zin om die extra kosten te betalen die bij een fully komen.
Bovendien houd ik van eenvoudige fietsen.
Hier rijden de snelste mannen allemaal op een hardtail.
Eentje zelf zonder voorvering.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Wat voor 100 km+ ritjes zijn dit dan qua parcours? Houd er rekening mee dat je de klapjes van hobbels/putjes etc nog beter voelt dan op een hardtail. 😉
PaganiProductions

koeboe schreef: vr 22 november 2019, 21:32 Wat voor 100 km+ ritjes zijn dit dan qua parcours? Houd er rekening mee dat je de klapjes van hobbels/putjes etc nog beter voelt dan op een hardtail. 😉
Weet ik heb nog een wat bikepacking routes on na te rijden.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

PaganiProductions schreef: vr 22 november 2019, 21:16 Heb geen zin om die extra kosten te betalen die bij een fully komen.
Welke extra kosten verwacht je dan? Het was al een keer gevraagd, maar je gaf geen antwoord. Bij mij kost een fully 125 euro per jaar (demper beurt) meer dan een hardtail, en ca 120 euro per 4 jaar voor lagers, dus zeg 160 euro per jaar. Het is meer, maar het is voor mij geen reden om voor 'de extra kosten' geen fully te rijden (heck, ik heb 4 fullys).
Laatst gewijzigd door zonoskar op vr 22 november 2019, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4823
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

PaganiProductions schreef: vr 22 november 2019, 21:16
Giant-E schreef: vr 22 november 2019, 20:59

Dan is een FS al helemaal de juiste keus. :-q
Zo deed ik afgelopen zondag bijna 50 km UHR (incl Kwint) zonder totaal kapot te gaan. Ik kan vergelijken, de jaren ervoor op de HT was ‘t kaarsje na 40 km al uit.
Maar inderdaad, je had de keuze al bepaald voor je dit draadje startte.
Heb geen zin om die extra kosten te betalen die bij een fully komen.
Bovendien houd ik van eenvoudige fietsen.
Hier rijden de snelste mannen allemaal op een hardtail.
Eentje zelf zonder voorvering.
Vergelijk jezelf nou niet met snelle marathonmannen.
100+ km op een gravelbike sloopt je. Op een FS veel, veel minder.

Maar goed, zinloos verder om je te overtuigen. :-{
PaganiProductions

Giant-E schreef: vr 22 november 2019, 23:03
PaganiProductions schreef: vr 22 november 2019, 21:16
Heb geen zin om die extra kosten te betalen die bij een fully komen.
Bovendien houd ik van eenvoudige fietsen.
Hier rijden de snelste mannen allemaal op een hardtail.
Eentje zelf zonder voorvering.
Vergelijk jezelf nou niet met snelle marathonmannen.
100+ km op een gravelbike sloopt je. Op een FS veel, veel minder.

Maar goed, zinloos verder om je te overtuigen. :-{
Die 100 km+ wil ik op de mtb gaan doen misschien ook wel een gravel evenement volgend jaar daar heb je ook zat lange evenementen van tegenwoordig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb geen racefiets, dus als ik een rondje op de weg ga doen, dan pak ik de mountainbike. En het laatste half jaar zonder een 'snelle' uitvoering was dat dus gewoon de zeer-dikke-trailbike. Kan niet zeggen dat mijn ritten minder leuk waren dan op een racefiets.


Kortom, het maakt geen ene reet uit op wat voor een fiets je rijdt.



Het enige verschil is dat ik met die fiets ook een wereldbeker parcours downhill zou kunnen rijden, of minstens een serieuze poging kunnen wagen. Dat hoef ik met een racefiets, gravelracer, xc-fully niet eens te overwegen :roll: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie