Gravelbike vs xc hardtail vs xc fullsus welke word het? Max 3000 euro

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
PaganiProductions

Lars TB schreef: di 19 november 2019, 23:05
PaganiProductions schreef: di 19 november 2019, 22:43 Denk voor mijn skills misschien een gravelbike misschien nog beter is dat leer je nog nettere lijnen rijden.
Waarom zou je nette lijnen rijden?


De niet-nette lijnen zijn altijd leuker :bier:


(FS dus)
Wil nog sneller worden vaak op pr jacht tegenwoordig.
Ben niet zo´n drift meister.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Hangt van het terrein af waar je fietst.

Ik zelf zit graag op de racefiets en houd dan ook van het stuur / houding.
Door dit vind ik het erg mooi om op zo'n fiets door het bos heen te rijden.
Het begin is wennen, maar het rijdt zo snel over makkelijk terrein.

Wanneer het terrein iets ingewikkelder wordt met wortels etc is de Hardtail makkelijk sneller.
Op de crosser zul je wat meer moeten werken om het echt hard te laten gaan.
Ook je skills zul je op de crosser iets hoger moeten leggen om de snelheid er goed in te houden.
Ik kan je wel zeggen dat het dikke fun is wanneer je het eenmaal doorhebt :-q
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Rayb81 schreef: wo 20 november 2019, 02:30 Ik kan je wel zeggen dat het dikke fun is wanneer je het eenmaal doorhebt :-q
+1
En, super om af te wisselen tussen de verschillende fietsen. Dynamiek van de crosser is echt heel leuk. Kijk maar naar het voorbeeld iedere week op TV nu met MVDP.
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Rayb81 schreef: wo 20 november 2019, 02:30 Ik kan je wel zeggen dat het dikke fun is wanneer je het eenmaal doorhebt :-q
+1
En, super om af te wisselen tussen de verschillende fietsen. Dynamiek van de crosser is echt heel leuk. Kijk maar naar het voorbeeld iedere week op TV nu met MVDP.
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Ja maar dat is een geboren crosser vind Pagani zijn skills nou niet echt zo goed dat die er profijt uithaalt op een gravel bike.
PaganiProductions

Martinezz schreef: wo 20 november 2019, 15:57 Ja maar dat is een geboren crosser vind Pagani zijn skills nou niet echt zo goed dat die er profijt uithaalt op een gravel bike.
Toen ik eerste begon met mountainbiken kon ik ook helemaal niks alles is te leren en ik ook wel dat ik geen nino of mvp ben hoef ook niet
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Gewoon lekker een gravelbike kopen met brede clearance. Via X-planet bijvoorbeeld. Of zag bij R2 bikes mooi Niner frameset staan. Heb je voor €2000 echt wel een hele mooie bike. Kun je lekker kiezen wat je wilt. Je zult zien dat je dan steeds iets opschuift. Steeds meer kunnen en durven met de gravelbike waarbij de overstap naar een mtb bijna als to easy zal worden :lol:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Is het geen optie om een van die 3 hardtales om te bouwen naar een gravelbike ?
Een gravelbike is toch gewoon een mountainbike met een verkeerd stuur en te dunne banden, of ben ik nu aan het vloeken ? :tong
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

RobBoZ schreef: do 21 november 2019, 07:39 Is het geen optie om een van die 3 hardtales om te bouwen naar een gravelbike ?
Een gravelbike is toch gewoon een mountainbike met een verkeerd stuur en te dunne banden, of ben ik nu aan het vloeken ? :tong
Je bent aan het vloeken :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

hanjovdberg schreef: do 21 november 2019, 00:44 Gewoon lekker een gravelbike kopen met brede clearance. Via X-planet bijvoorbeeld. Of zag bij R2 bikes mooi Niner frameset staan. Heb je voor €2000 echt wel een hele mooie bike. Kun je lekker kiezen wat je wilt. Je zult zien dat je dan steeds iets opschuift. Steeds meer kunnen en durven met de gravelbike waarbij de overstap naar een mtb bijna als to easy zal worden :lol:
In mijn bescheiden optiek is het echt totaal niet nodig om voor zo'n fiets "erbij" 2k neer te tellen. Voor iets meer dan de helft vind je prima bikes bij Sonder, bijvoorbeeld.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

RobBoZ schreef: do 21 november 2019, 07:39 Is het geen optie om een van die 3 hardtales om te bouwen naar een gravelbike ?
Een gravelbike is toch gewoon een mountainbike met een verkeerd stuur en te dunne banden, of ben ik nu aan het vloeken ? :tong
Er zijn meer verschillen, maar misschien wel het belangrijkste verschil is dat een frame dat bedoeld is om met een dropbar te rijden een (veel) kortere bovenbuis heeft dan een frame bedoeld voor een mtb-stuur. Wil je dus een dropbar op een mtb-frame zul je een hele korte stuurpen moeten gebruiken, en aangezien een modern mtb-frame al voor een korte pen bedacht is heb je die speling eigenlijk niet meer.

Enne, verkeerd stuur? Op lange (weg)ritten is een dropbar imo veel comfortabeler, ik heb zelfs na tien wegkm's op mijn mtb al het gevoel dat ik mijn gravelaar met bijbehorende houding mis...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4704
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Kapitein Iglo schreef: do 21 november 2019, 09:18
hanjovdberg schreef: do 21 november 2019, 00:44 Gewoon lekker een gravelbike kopen met brede clearance. Via X-planet bijvoorbeeld. Of zag bij R2 bikes mooi Niner frameset staan. Heb je voor €2000 echt wel een hele mooie bike. Kun je lekker kiezen wat je wilt. Je zult zien dat je dan steeds iets opschuift. Steeds meer kunnen en durven met de gravelbike waarbij de overstap naar een mtb bijna als to easy zal worden :lol:
In mijn bescheiden optiek is het echt totaal niet nodig om voor zo'n fiets "erbij" 2k neer te tellen. Voor iets meer dan de helft vind je prima bikes bij Sonder, bijvoorbeeld.
Klopt maar ik reken gelijk even de ‘vervangingsdrang’ van Pagani mee dus ga daarom voor de zekerheid aan de bovenkant qua afmontage zitten :bier: :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

kermit schreef: do 21 november 2019, 15:25
Enne, verkeerd stuur? Op lange (weg)ritten is een dropbar imo veel comfortabeler, ik heb zelfs na tien wegkm's op mijn mtb al het gevoel dat ik mijn gravelaar met bijbehorende houding mis...
Dat heb ik dus ook.
Handen en armen worden snel moe op de MTB op de weg :lol:

Pagani moet er wel rekening mee houden dat je wat nettere lijnen moet rijden op een crosser/gravelracer.
Op gewone bospaden niet zo belangrijk, maar als je wat trails op zoekt dan moet je dit echt wel doen anders verkloot je een paar wielen (wortels, stenen etc) :wink:
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

kermit schreef: do 21 november 2019, 15:25 Er zijn meer verschillen, maar misschien wel het belangrijkste verschil is dat een frame dat bedoeld is om met een dropbar te rijden een (veel) kortere bovenbuis heeft dan een frame bedoeld voor een mtb-stuur. Wil je dus een dropbar op een mtb-frame zul je een hele korte stuurpen moeten gebruiken, en aangezien een modern mtb-frame al voor een korte pen bedacht is heb je die speling eigenlijk niet meer.

Enne, verkeerd stuur? Op lange (weg)ritten is een dropbar imo veel comfortabeler, ik heb zelfs na tien wegkm's op mijn mtb al het gevoel dat ik mijn gravelaar met bijbehorende houding mis...
Dat met die korte bovenbuis is inderdaad wel een goed argument waarom ombouw niet gaat werken.

Maar naar mijn idee is je positie bij racestuur met handen op de hoods eigenlijk hetzelfde als een smal MTB stuur met barends.
Maar dat was ineens uit de mode.
(Rij zelf ook op een racefiets dus ken de houding.)

Maar begrijp ook dat dat met de moderne mtb geometrie ook niet meer gaat werken.

Kan mij overigens de lol van een gravelbike ook wel indenken.
M'n mountainbike gaat als een speer is het bos maar op de weg is het met matige snelheid onderdelen verslijten.
En de racer vliegt over het asfalt, maar bij een takje vlieg je er al bijna af.
Het is leuk om dan een compromis fiets te hebben zodat je het een beetje kan combineren.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dus als je toevallig een Cube of een Idworx hebt met een vrij korte bouw, dan kan het wel ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie