kermit schreef: ↑do 21 november 2019, 15:25
Er zijn meer verschillen, maar misschien wel het belangrijkste verschil is dat een frame dat bedoeld is om met een dropbar te rijden een (veel) kortere bovenbuis heeft dan een frame bedoeld voor een mtb-stuur. Wil je dus een dropbar op een mtb-frame zul je een hele korte stuurpen moeten gebruiken, en aangezien een modern mtb-frame al voor een korte pen bedacht is heb je die speling eigenlijk niet meer.
Enne, verkeerd stuur? Op lange (weg)ritten is een dropbar imo veel comfortabeler, ik heb zelfs na tien wegkm's op mijn mtb al het gevoel dat ik mijn gravelaar met bijbehorende houding mis...
Dat met die korte bovenbuis is inderdaad wel een goed argument waarom ombouw niet gaat werken.
Maar naar mijn idee is je positie bij racestuur met handen op de hoods eigenlijk hetzelfde als een smal MTB stuur met barends.
Maar dat was ineens uit de mode.
(Rij zelf ook op een racefiets dus ken de houding.)
Maar begrijp ook dat dat met de moderne mtb geometrie ook niet meer gaat werken.
Kan mij overigens de lol van een gravelbike ook wel indenken.
M'n mountainbike gaat als een speer is het bos maar op de weg is het met matige snelheid onderdelen verslijten.
En de racer vliegt over het asfalt, maar bij een takje vlieg je er al bijna af.
Het is leuk om dan een compromis fiets te hebben zodat je het een beetje kan combineren.