Canyon neuron cf 8.0

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Mark1984!!!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 19 november 2019, 21:24

slapbandje schreef: zo 24 november 2019, 09:19 Een remote voor de voorvork bedoel je?

In mijn optiek heb je die (lockout) alleen nodig voor de eventuele asfalt gedeeltes van en naar de route toe. Op de route zelf laat ik de vork altijd gewoon in de open stand staan.
Ik heb meerdere fietsen maar daarvan is er geen een uitgerust met een remote op de vork. Zelfs op die eerder genoemde gedeeltes vergeet ik het vaak zelfs om de vork te locken.
Wanneer je standaard met de auto naar de routes rijdt zijn asfalt gedeeltes in 98% van de gevallen niet eens van toepassing.
Ja voor mijn voorvork, gebruik hem nu ook alleen eigenlijk als ik eraan denk! En voor achtervering is dat helemaal niet van toepassing of????
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De meeste vering is tegenwoordig al zo afgesteld vanuit de fabriek dat ze nauwelijks meer deint, dus om die reden is de 'noodzaak' voor een lockout al verdwenen.

Als je 'netjes' trapt, dan beweegt je fiets ook niet, dus alleen als je lomp ergens staand omhoog probeert te rammen, dan kun je inderdaad de vering forceren te gaan deinen.

En niemand heeft ooit echt aan kunnen tonen dat het deinen energie kost. De testen die eind jaren negentig gedaan werden bewezen keer op keer dat je met werkende vering in het terrein sneller bent.


Je hebt dus meer nadeel van het extra gewicht van de lockout en om die reden zou je het al niet moeten doen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2755
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Je hebt dus meer nadeel van het extra gewicht van de lockout en om die reden zou je het al niet moeten doen!
haha, dit argument om geen remote lock out te gebruiken had ik niet van Lars verwacht... :D
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Lars TB schreef: zo 24 november 2019, 11:11 En niemand heeft ooit echt aan kunnen tonen dat het deinen energie kost.
Nu heb je toch de natuurkundige in me wakker gemaakt, ik ga uitleggen waarom in theorie het deinen wel degelijk energie kost.

Het is een gegeven dat je dempers na gebruik warm worden (hier hebben reviewers het al eeuwen over). Deze energie komt niet uit het niets. Deze warmte energie is een bijproduct van je beweging.
Of dit deinende beweging is van het trappen of dat dit beweging is van de wortels waar je overheen gaat, dat is de vraag.

Op moderne fietsen werkt de vering zodanig goed dat het overgrote deel van deze beweging ontstaat van krachten van onderaf (wortels, remkuilen etc) krachten van onderaf kosten jezelf geen energie of snelheid.
Nog steeds is een (heel) klein deel van de beweging van je shock afkomstig van de verplaatsing van de lichaam tijdens het trappen of pumpen. Dit kost je wel energie en snelheid. Deze beweging die veroorzaakt wordt door je lichaamsgewicht voel je als het deinen.
Mijn conclusie hierover:
Als je vering beweegt door je lichaamsgewicht (deinen) dan kost het je energie, andere beweging in je vering kost je geen energie.


Overigens geloof ik dat deze beweging in je vering als gevolg van krachten van onderaf je juist helpt geen snelheid te verliezen, immers:
Als je geen vering had gehad dan was deze kracht van onderaf van je kinetische energie (snelheid) aan het "eten". Met achtervering gaat er niks van je snelheid af.
Hierdoor denk ik zelf dat je ook al dein je een heel klein beetje toch sneller en efficiënter kan zijn dan een hardtail.
Ik merk zelf dat een firme compression of lockout dit laatste effect niet heeft, daarom heb ik mijn vering altijd vol open staan.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In de praktijk...
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Lars TB schreef: zo 24 november 2019, 12:09 In de praktijk...
Mijn laatste alinea gaat over mijn bevindingen/analyse van de praktijk. Ik heb vering ook helemaal niet als inefficiënt proberen neer te zetten.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: zo 24 november 2019, 12:14
Lars TB schreef: zo 24 november 2019, 12:09 In de praktijk...
Mijn laatste alinea gaat over mijn bevindingen/analyse van de praktijk. Ik heb vering ook helemaal niet als inefficiënt proberen neer te zetten.
Natuurlijk gaat ergens een fractie energie in zitten, op papier zeker, maar dat maakt het verhaal altijd lastig. Want dat beetje energie is minder dan de foutmarge bij praktijkmetingen.

Maar je zit vooral met het 'gevoel' van rijders ten opzichte van de praktijk. En dan kun je maar beter stellen dat er geen energie verloren gaat. (Wat er in het terrein ook niet gaat als je de voordelen er bij op telt)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Lars TB schreef: zo 24 november 2019, 12:19 Maar je zit vooral met het 'gevoel' van rijders ten opzichte van de praktijk. En dan kun je maar beter stellen dat er geen energie verloren gaat. (Wat er in het terrein ook niet gaat als je de voordelen er bij op telt)
Helaas heeft niemand hier nog serieus wetenschappelijk onderzoek naar gedaan waar een betrouwbare conclusie uit is gekomen. We zullen nu dus niet kunnen weten wat de werkelijkheid is.

Lang verhaal van Lars en mij kort: maak je maar niet zo druk over de efficiëntie bij het trappen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Yep, het 'verlies' is vooral theoretisch, tenzij je echt een sprint aangaat of wanneer je stampend op de pedalen een stuk staand wil klimmen, dan merk je echt wel dat een fiets zonder gehele lock wat gaan deinen. Het gaat dan nog steeds meer om het gevoel. Vind je hardtail-feeling lekker efficient voelen of boeit je dat voor geen meter en vind je ietsje deinen geen issue?
Ik vind het deinen bij staand klimmen wel irritant en ik zal altijd als de mogelijk er is voor een fiets kiezen met remote lock. Nou zijn race-marathonfully's vanaf een bepaald prijsniveau daar altijd wel mee uitgerust, hoort er gewoon bij die categorie.
Bij trailfully's wisselt dat wat meer. Bij duurder afgemonteerde trailbikes vind je vaker vorken en dempers met zo'n remotefunctie, als ze er al mee worden afgemonteerd. Qua snelheid zal je er niet veel van merken op recreatief niveau.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: zo 24 november 2019, 12:24
Lars TB schreef: zo 24 november 2019, 12:19 Maar je zit vooral met het 'gevoel' van rijders ten opzichte van de praktijk. En dan kun je maar beter stellen dat er geen energie verloren gaat. (Wat er in het terrein ook niet gaat als je de voordelen er bij op telt)
Helaas heeft niemand hier nog serieus wetenschappelijk onderzoek naar gedaan waar een betrouwbare conclusie uit is gekomen. We zullen nu dus niet kunnen weten wat de werkelijkheid is.
Eind jaren '90 heeft Bike een keer een behoorlijk gedegen onderzoek gedaan waarbij zelfs het gewicht gecorrigeerd werd zodat alleen de invloed van de vering gemeten werd. Begin 2000 hebben ze het zelfs een keer met behulp van een universiteit tot en met het zuurstofopnameniveau van de rijders gedaan. Digitaal kan ik die testen niet meer terug vinden, analoog heb ik die boekies helaas niet meer in bezit... .

Maar beide keren kwam er uit dat je zelfs op gravel steil omhoog nog winst behaalde met werkende achtervering, alleen op asfalt niet meer.


Heel veel wetenschappelijker dan dat is het verder nooit geworden. Ik heb zelf nog wat aangeklooid met vermogens- en hartslagmeters, verre van wetenschappelijk, maar genoeg om een goede indruk te krijgen. Giant heeft in hun NRS tijd nog veel gemeten met hun toprijders (Bart B.!), ook niet wetenschappelijk, maar interessant genoeg.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mark1984!!!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 19 november 2019, 21:24

Soww wat een reacties,

Ik zat in het vliegtuig op weg naar Aruba. Lees de reacties nu pas. Beetje veel info 😂. Morgen nog maar eens op me gemak tot me door laten dringen.
Mark1984!!!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 19 november 2019, 21:24

Kijk dat is allemaal duidelijke info.

Is alleen mijn vraag nog, hoop dat iemand het weet.

Is er een mogelijkheid voor een testrit? Evt om Koblenz zelf?? Is voor mij niet ze ver rijden.

Mvg mark
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Testrit is mogelijk in Koblenz, vraag er gewoon even naar via de chat bijvoorbeeld. Ik heb alleen wel eens vernomen dat dat niet meer is dan een rondje parkeerplaats, dus of dat een goed beeld geeft is de vraag.
Een betere optie is om de fiets gewoon te bestellen. Je hebt dan 30 dagen om hem te proberen op de trails die jij gaat rijden en kunt hem binnen die tijd terugsturen en je geld terugkrijgen als het niet bevalt.
Mark1984!!!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 19 november 2019, 21:24

Flow&Co schreef: ma 25 november 2019, 16:34 Testrit is mogelijk in Koblenz, vraag er gewoon even naar via de chat bijvoorbeeld. Ik heb alleen wel eens vernomen dat dat niet meer is dan een rondje parkeerplaats, dus of dat een goed beeld geeft is de vraag.
Een betere optie is om de fiets gewoon te bestellen. Je hebt dan 30 dagen om hem te proberen op de trails die jij gaat rijden en kunt hem binnen die tijd terugsturen en je geld terugkrijgen als het niet bevalt.
Oké serieus, dat is wel top!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Testrit is mogelijk. Bij mijn eerste Lux gedaan, omdat ik tussen 2 maten inviel en even wilde voelen hoe een S versus M zat. Testrit is een rondje parkeerplaats. Maat voelt zo wel in te schatten, uitgebreide testrit is een ander verhaal natuurlijk. Maar goed, binnen 1 maand om welke reden dan ook niet tevreden, geld terug.
Indrukwekkend hoofdkwartiet trouwens, daar in Koblenz. Mooie 'zaak'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie