HT trailbike “light”

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurf schreef: zo 1 december 2019, 14:06 Het aanbod staat. Mocht je tzt er behoefte aan hebben: schroom niet.
Volgens mij wonen we redelijk in dezelfde regio (ik in Haarlem) dus ff een keer afspreken of samen een rondje rijden moet geen probleem zijn.
Amsterdam, maar dat aanbod neem ik graag aan. Was van plan volgend weekend Amerongen-Rhenen te rijden dus dan misschien?
Of dichter bij huis Noordwijk, Schoorl of LV.

We kunnen er ook een Bike swap Lets ride van maken met meerdere.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Op zondag heb ik bijna altijd training. Voor de zaterdag moet ik even kijken wat het weer en de goedheiligman doet, maar Amerongen-Rhenen is altijd leuk. :)
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

funride schreef: za 30 november 2019, 10:17 Mooi die 2souls. Is alleen een L en ik ben op zoek naar een XL. (192)

Ga vandaag eens mijn renthal setje (stem en bar) van mijn fully op mijn HT over zetten.
Eens kijken of ik daar iets mee bereik.

Ook zat ik nog even te kijken naar een kona Honzo. Deze heeft eigenlijk de perfecte geo. Nadeel is dat hij echt belachelijk zwaar is 14,5kg!!!!
Zit dit vooral in de afmontage of is het frame zelf al zwaar?

Die honzo DL is volgens mij wat lichter- dat werd me iig verteld tijdens een testdag- maar kan op het www geen gewicht specificaties vinden.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5494
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

markindealpen schreef: ma 2 december 2019, 10:13
funride schreef: za 30 november 2019, 10:17 Mooi die 2souls. Is alleen een L en ik ben op zoek naar een XL. (192)

Ga vandaag eens mijn renthal setje (stem en bar) van mijn fully op mijn HT over zetten.
Eens kijken of ik daar iets mee bereik.

Ook zat ik nog even te kijken naar een kona Honzo. Deze heeft eigenlijk de perfecte geo. Nadeel is dat hij echt belachelijk zwaar is 14,5kg!!!!
Zit dit vooral in de afmontage of is het frame zelf al zwaar?

Die honzo DL is volgens mij wat lichter- dat werd me iig verteld tijdens een testdag- maar kan op het www geen gewicht specificaties vinden.
Het frame is sowieso maar een relatief klein gedceelte vh totaal gewicht van een fiets, bij een 10kog fiets is het frame rond de 1500gram. Met lichte parts krijg je zelfs een titanium frame van 2kg ,met een Rohloff onder de 10kg ....

2Souls frame zit op 2.8kg volgens mij, kun je gewoon een heel degelijk MTHT van 12 a 12,5 kg van maken

Ook een Honzo frame zal in de richting zijn vermoed ik.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Gewicht Kona honzo ST 2016 maatje Large:

Afbeelding
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Damn, dat is nog wel flink zwaarder dan ik had verwacht :o

Verder het helemaal eens met Eddy, en op het totale systeemgewicht (ergens tussen de 70 en 100 kg meestal) is die paar honderd gram meer van het frame verwaarloosbaar. Maar mooi om te horen dat mijn frames qua gewicht dichter bij fancy titanium zitten dan confectiestaal. :winkie:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

mtfuji schreef: ma 2 december 2019, 20:02 Gewicht Kona honzo ST 2016 maatje Large:

Afbeelding
Vind ik behoorlijk pittig hoor.
Kijk ga je veel in het buitenland rijden dan snap ik het wel.
Spannendste wat ik denk ik tegen ga komen is de Nok in Schoorl en vooral veel knikkerbanen.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
scan
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 1 april 2015, 22:09

ik heb een Meta. Is een speelse fiets die toch het meest tot zijn recht komt bij afdalingen en technische parcours. Snelle singletracks gaan ook, is alleen wat herder werken. Een dropper is wel een must. Langere ritten gaan ook, hangt er gewoon vanaf hoe snel je wilt rijden dan ermee. Heb deze nu 2 jaar en sindsdien is mijn XC nog maar 1x uit de garage gekomen. Je moet altijd ergens een compromis maken bij een fiets.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

funride schreef: ma 2 december 2019, 20:17
mtfuji schreef: ma 2 december 2019, 20:02 Gewicht Kona honzo ST 2016 maatje Large:

Afbeelding
Vind ik behoorlijk pittig hoor.
Kijk ga je veel in het buitenland rijden dan snap ik het wel.
Spannendste wat ik denk ik tegen ga komen is de Nok in Schoorl en vooral veel knikkerbanen.
Dit is de stalen versie, de alu is 40% lichter volgens Bikeradar. Zou dus onder de 2 kg komen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op papier.
Maar op de weegschaal?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

scan schreef: di 3 december 2019, 10:02 ik heb een Meta. Is een speelse fiets die toch het meest tot zijn recht komt bij afdalingen en technische parcours. Snelle singletracks gaan ook, is alleen wat herder werken. Een dropper is wel een must. Langere ritten gaan ook, hangt er gewoon vanaf hoe snel je wilt rijden dan ermee. Heb deze nu 2 jaar en sindsdien is mijn XC nog maar 1x uit de garage gekomen. Je moet altijd ergens een compromis maken bij een fiets.
Meta HT heb ik gehad maar vond ik toch wel te veel “enduro”
Naar beneden geweldige bike!

Ik ga geen xc wedstrijden rijden maar vind het ook wel leuk om af en toe wat lycra boys op te jagen. Moet dus zeker een fiets zijn waar je op het vlakke ook goed kan rammen.

Ik zit me net te bedenken dat canyon een trail versie van hun grand canyon heeft. Daar moet je het denk ik mee vergelijken.
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2036.html

zou een iets vlakkere balhoofd mogen hebben is hij eigenlijk wel perfect, dit is natuurlijk een standaard XC model trail afgemonteerd maar
heeft al wel wat langere reach(455mm), korte CS(433) en veel BB drop.(68)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Vandaag een 20mm riser van 760mm geprobeerd, heb wel mijn stem weer één spacer naar beneden gezet omdat het wel erg hoog werd. (40mm hoger dan mijn oude set up)
Voelde al meteen heel vertrouwd aan en kreeg mijn voorwiel veel makkelijker van de grond.
Gaf zelfs zoveel vertrouwen dat ik de dubbel op Hooge vuursche heb proberen te springen. Ging net (niet)en landing was boven op de volgende bult...Niet voor herhaling vatbaar, de klap was best hard.

Nadeel kwam ik wel meteen in de eerst snelle bocht achter toen ik bodem onderzoek aan het doen was.
Omdat de voorkant hoger is en de reach kort is heb ik in normale positie veel minder druk op mijn voorwiel en veel sneller last van een wash out.
Moet in deze set up veel bewuster mijn borst naar mijn stuur brengen. Maar dit is een kwestie van wennen.

Vanwege een voetblessure rij ik al een tijdje met flats, maar ik denk dat dit deze winter wel er op blijft zitten, rijd toch wel erg leuk.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef: za 7 december 2019, 18:27 Moet in deze set up veel bewuster mijn borst naar mijn stuur brengen. Maar dit is een kwestie van wennen.
En daarom hebben die moderne dingen dus ook meer reach.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef: di 10 december 2019, 21:46
funride schreef: za 7 december 2019, 18:27 Moet in deze set up veel bewuster mijn borst naar mijn stuur brengen. Maar dit is een kwestie van wennen.
En daarom hebben die moderne dingen dus ook meer reach.
Dat geloof ik graag.
Al met al is het wel een verbetering en de fiets voelt nu veel meer snappy aan, beetje als een BMX.
daar ging het mij met name om.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef: di 10 december 2019, 23:30 Al met al is het wel een verbetering en de fiets voelt nu veel meer snappy aan, beetje als een BMX.
daar ging het mij met name om.
Mooi dat het in dat opzicht succesvol is! Scheelt weer een hoop geld :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie