HT trailbike “light”

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Mooi die 2souls. Is alleen een L en ik ben op zoek naar een XL. (192)

Ga vandaag eens mijn renthal setje (stem en bar) van mijn fully op mijn HT over zetten.
Eens kijken of ik daar iets mee bereik.

Ook zat ik nog even te kijken naar een kona Honzo. Deze heeft eigenlijk de perfecte geo. Nadeel is dat hij echt belachelijk zwaar is 14,5kg!!!!
Zit dit vooral in de afmontage of is het frame zelf al zwaar?
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Niet dat ie echt te koop staat maar ik heb hier een Kona Explosif XL in de schuur staan die best weg mag..... Een oranje met 120mm yari en lekkere wielen
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5491
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

funride schreef: za 30 november 2019, 10:17 Mooi die 2souls. Is alleen een L en ik ben op zoek naar een XL. (192)

Ga vandaag eens mijn renthal setje (stem en bar) van mijn fully op mijn HT over zetten.
Eens kijken of ik daar iets mee bereik.

Ook zat ik nog even te kijken naar een kona Honzo. Deze heeft eigenlijk de perfecte geo. Nadeel is dat hij echt belachelijk zwaar is 14,5kg!!!!
Zit dit vooral in de afmontage of is het frame zelf al zwaar?
Ik reed ook op een Large (1.98cm) ;) ...... zwaar zijn die frames wel, maar onverwoestbaar en ongelooflijk veel fun om te rijden.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Uiteindelijk kortere stem er op gezet en stem een spacer omhoog geplaatst.
Had inderdaad wel het gevoel dat de fiets er iets losser door werd.
Ik denk dat het toch wel de moeite is om er ook nog een riser bar op te zetten.
Dit gaat misschien toch wel werken zoals Maverick zei.
Nu nog wel ff leren fietsen, lukte me vandaag met de nieuwe set up al wel om mijn wielen van de grond te krijgen als ik hard aan mijn klikpedalen trek ;)
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef: za 30 november 2019, 19:56 Nu nog wel ff leren fietsen, lukte me vandaag met de nieuwe set up al wel om mijn wielen van de grond te krijgen als ik hard aan mijn klikpedalen trek ;)
Bof jij even dat de parcoursen in NL niet al te spannend zijn :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik zou behalve die riser ook nog eens je klikpedalen vervangen voor flats, dan ga je er echt voor :D
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

En een baggy !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je mag wel ff een keer mijn Roscoe 21.5 proberen (niet te koop dus alleen proberen).
Geen heel sexy frame, ook niet licht maar wel 120 voor, en vrij speels en rijd prima.
Het enige nadeel (voor hardrijders) vind ik dat 32 het grootste is wat er voor op kan.
Ik heb laatst een Honzo geprobeert en gevoelsmatig zit die van mij tussen XC en Honzo in.

Btw, Ik heb hem als 27.5+ maar ze maken hem ook met 29 wielen dan is het een Xcaliber exact hetzelfde frame, maar ander naampje.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Jurf schreef: za 30 november 2019, 22:24 Je mag wel ff een keer mijn Roscoe 21.5 proberen (niet te koop dus alleen proberen).
Geen heel sexy frame, ook niet licht maar wel 120 voor, en vrij speels en rijd prima.
Het enige nadeel (voor hardrijders) vind ik dat 32 het grootste is wat er voor op kan.
Ik heb laatst een Honzo geprobeert en gevoelsmatig zit die van mij tussen XC en Honzo in.

Btw, Ik heb hem als 27.5+ maar ze maken hem ook met 29 wielen dan is het een Xcaliber exact hetzelfde frame, maar ander naampje.
thanks Jurf! ik ben altijd wel gecharmeerd van Trek.
Xcaliber is zeker een optie, deze is als frameset te krijgen en heeft een redelijk vergelijkbare Geo met mijn Votec alleen een stuk langere reach
waardoor hij met een veel kortere stem te rijden is.
En ik denk dat hij redelijk licht op te bouwen is, mijn Votec zit nu rond10kg en denk dat dat met de Xcaliber ook wel haalbaar moet zijn.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef: za 30 november 2019, 23:19 Xcaliber is zeker een optie, deze is als frameset te krijgen en heeft een redelijk vergelijkbare Geo met mijn Votec alleen een stuk langere reach
waardoor hij met een veel kortere stem te rijden is.
In principe wordt de fiets door een langere reach niet speelser, eerder andersom. Hooguit krijg je wat meer vertrouwen waardoor je iets gekkere dingen gaat doen. Maar wie weet is de gewijzigde gewichtsverdeling al voldoende om een flink ander rijgedrag te krijgen.

Proefrijden dan maar!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef: zo 1 december 2019, 11:51
funride schreef: za 30 november 2019, 23:19 Xcaliber is zeker een optie, deze is als frameset te krijgen en heeft een redelijk vergelijkbare Geo met mijn Votec alleen een stuk langere reach
waardoor hij met een veel kortere stem te rijden is.
In principe wordt de fiets door een langere reach niet speelser, eerder andersom. Hooguit krijg je wat meer vertrouwen waardoor je iets gekkere dingen gaat doen. Maar wie weet is de gewijzigde gewichtsverdeling al voldoende om een flink ander rijgedrag te krijgen.

Proefrijden dan maar!
Weet ik, alleen geeft een langere reach me wel de mogelijkheid naar een kortere stuurpen te gaan wat wel zijn voordelen heeft.
Mijn votec heeft een reach van 431mm wat tegenwoordig extreem kort is.

Gisteravond een 20mm riser renthal lite besteld, eens kijken hoe dat bevalt.
En de bunny hop hier door lukt...
Laatst gewijzigd door funride op zo 1 december 2019, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

funride schreef: zo 1 december 2019, 12:10 Weet ik, alleen geeft een langere reach me wel de mogelijkheid naar een kortere stuurpen te gaan wat wel zijn voordelen heeft.
Mijn votec heeft een reach van 431mm wat tegenwoordig extreem kort is.
Een korte stuurpen hoort in principe bij een vlakke balhoofdhoek en breed stuur... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Stuur op mijn votec was al een 760mm maar dan vlak.
Balhoofdhoek is 68,5
Oorspronkelijk zat er een 60mm stem op die ik heb vervangen voor 75mm.
Gister gereden met de oude (korte) stem en stuur Één spacer hoger.
Maakt hem zeker speelser maar de zit is voor mij wel heel kort.
Idee is nu om te kijken wat een 20mm riser bar doet met een 75mm stem.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Dit zijn altijd leuke experimenten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het aanbod staat. Mocht je tzt er behoefte aan hebben: schroom niet.
Volgens mij wonen we redelijk in dezelfde regio (ik in Haarlem) dus ff een keer afspreken of samen een rondje rijden moet geen probleem zijn.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie