Van YT Jeffsy 29 " naar LIV 27,5 " verschillen ????> Canyon Spectral WMN CF 7.0 geworden

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Ik heb even jullie mening nodig voor een keuze fiets voor een dame , en nee bikefitting is geen optie 8)

Gaat om het volgende de huidige fiets is nu een YT Jeffsy 29" AL2 2016 in framemaat M, men wil graag naar een nieuwere fiets en dit zou mogelijk de LIV Hail1 kunnen worden in 27'5" 2018 .

Omdat de dame in het buitenland woont en zij in eerste instantie is "gevallen voor de kleur stelling van de LIV is een bikefitting geen optie , mede omdat de fiets niet daar te verkrijgen is (vraag niet waarom) zit ik de geometrie's van de diverse bikkels te vergelijken of het een beetje overeen komt .
De lichaamslengte is 1,68 mtr , en door YT werd een maat M in 29" geadviseerd en daarop waren zonder enige aanpassing goed op te rijden , de nieuwe bike is dan 27,5" en daar wordt voor de maatvoering ook een M geadviseerd.Er zal trailpark worden gereden , pakweg 20% en voor de rest singel trails , vergelijkbaar denk ik een beetje met de UHR .ZE is geen fanatieke rijden voor wedstrijden ,maar wil gewoon lekker kunnen "crossen: door de natuur .

Wat zijn nu de bedenkingen ?

-29 inch tov 27,5 inch

-veerweg van 140mm naar 160mm (De LIV heeft een Rockshox Lyric voor 140-160mm aanpasbaar)

-algehele geometrie , eerst is de YT en het tweede getal de LIV in mm:

Reach : 425 - 439
Stack : 610 - 595
Toptube : 592 - 594
Chainstay : 435 - 435
Wheelbase : 1154 - 1188
Headtube : 95 -115
standover height : 737 - 755
Cranklengte : 175 - 170
Balhoofdhoek is bij beide hetzelfde : 66 graden
balhoofdlengte : 110 -115

Daarbij is de dropper nu 150mm en de LIV heeft 100mm dropper(maar dat ik niet bevestigen) , dat is aan te passen , enkel zal dat moeilijker gaan in verband met de "gebogen " seattube" van de LIV(gelezen in een review)

IK denk dat het aardig met elkaar overeen komt , ook gezien de maten in de geometrie , ik denk ook wel dat de keuze goed is maar om nu een gok te gaan nemen van pakweg 2300 euro is een beetje veel .

Wat zijn jullie opmerkingen of adviezen ?

plaatjes :

YT Jeffsy comp AL 2 29"
Afbeelding

LIV Hail1 2018
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Snelle Buffer op za 30 november 2019, 21:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als 1,68m denk ik meteen: oeps, tussen 2 maten in...
Ik heb zelf een 29" maat S Lux. Lang/groot zat. En stuur laag genoeg te krijgen, met flatbar en negatieve pen, headtube is laag.
Nou zal zij rechterop wilen zitten natuurlijk, maar de headtube en reach kunnen wel bepalend zijn voor 'je zit' als je tussen 2 maten inzit. Wat adviseert Giant zelf bij haar lengte? Te lang en je fiets kan zwaarder en logger en wat minder wendbaar aanvoelen op trails. Rechtdoor naar beneden is het natuurlijk wel lekker stabiel.
650b is prima, kortere cranks ook. 10cm drop kan ook nog wel.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

tsja ze zit tussen twee maten , de S is voor 1,58 t/m 1,69 mtr de M voor 1,64 t/m 1,75 mtr , Giant adviseert een M.

Ik denk dat ze qwa zit aardig overeen zal komen met de huidige YT , maar dat weten we pas als ze erop zit :-? , zelf neig ik naar een LIV in maat M .
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Enig idee of je vriendin een technische rijder is? Een 29er loopt net iets fijner over worteltapijten en door rockgardens. Maar wellicht zoekt ze juist die extra uitdaging. Wel lijkt het gewicht van de LIV mij erg optimistisch, vooral met de Lyrik er in.

Kwa geo zal het wel goedkomen, enkel die korte dropper lijkt mij niet heel handig.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Een Liv / reign met goed afgestelde Lyrik gaat als op rails over rock gardens en wortel-tapijten! Strijkt echt alles glad, een stumpjumper 29” (als voorbeeld) kon daar echt niet aan tippen = eigen dus subjectieve ervaring op uitdagende trails.

Kun je in maat M voldoende dropper kwijt? De zadelpenbuis is volgens mij ouderwets lang bij de giant...

Verder is het een langdurig doorontwikkeld frame, kun je dus niet heel veel fout aan doen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

baron062 schreef: zo 24 november 2019, 18:29 Enig idee of je vriendin een technische rijder is? Een 29er loopt net iets fijner over worteltapijten en door rockgardens. Maar wellicht zoekt ze juist die extra uitdaging. Wel lijkt het gewicht van de LIV mij erg optimistisch, vooral met de Lyrik er in.

Kwa geo zal het wel goedkomen, enkel die korte dropper lijkt mij niet heel handig.
Ze is niet een technisch rijder , meer fun rijder , al hoewel ze een keer bij een afdaling flink van me weg reed,ik toen wel een vingerhoedje nat had in mn lycra broekje :lol: :lol:

Ze is meer van : gewoon lekker rijden en genieten , rockgardens staat niet bij haar in het rijtje , af en toe een jumpje ,maar meer ook niet , pr'tjes heeft ze ook maling aan ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

paulus1981 schreef: zo 24 november 2019, 19:14 Een Liv / reign met goed afgestelde Lyrik gaat als op rails over rock gardens en wortel-tapijten! Strijkt echt alles glad, een stumpjumper 29” (als voorbeeld) kon daar echt niet aan tippen = eigen dus subjectieve ervaring op uitdagende trails.

Kun je in maat M voldoende dropper kwijt? De zadelpenbuis is volgens mij ouderwets lang bij de giant...

Verder is het een langdurig doorontwikkeld frame, kun je dus niet heel veel fout aan doen.
De dropper is wel een dingetje, weet niet of ze bij een M weg komt , waarschijnlijk moet de zadelpen meer het frame in, en gezien de "knik"in het frame kan dat nog iets worden , bij een S zal die weer meer uit het frame moeten komen :-{
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

paulus1981 schreef: zo 24 november 2019, 19:14 Een Liv / reign met goed afgestelde Lyrik gaat als op rails over rock gardens en wortel-tapijten! Strijkt echt alles glad, een stumpjumper 29” (als voorbeeld) kon daar echt niet aan tippen = eigen dus subjectieve ervaring op uitdagende trails.
Als je snelheid genoeg hebt zal je zeker gelijk hebben. Maar ergens heb ik het idee dat dat niet bij haar past.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

baron062 schreef: zo 24 november 2019, 19:59
paulus1981 schreef: zo 24 november 2019, 19:14 Een Liv / reign met goed afgestelde Lyrik gaat als op rails over rock gardens en wortel-tapijten! Strijkt echt alles glad, een stumpjumper 29” (als voorbeeld) kon daar echt niet aan tippen = eigen dus subjectieve ervaring op uitdagende trails.
.. Maar ergens heb ik het idee dat dat niet bij haar past.
Kan je dat iets beter formuleren ?, of denk je dat deze fiets meer voor wortels en rockgardens en downhill is in plaats van trail's ala UHR ? :roll: of gebaseerd op de huidige fiets ?

Nog wat "review's zitten kijken , wel van het 2017 model , nu kan ik zo geometrie niks anders zien tussen de 2017 en 2018 modellen en specifiek de Hail 1 , frame is zeker niet zomaar uit de lucht komen vallen , maar de korte zadelbuis voor een fantsoenlijke dropper :-{ :roll:
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Reign (is toch zelfde frame als deze?!) is zeker meer voor de wat ruigere tracks, op de UHR komt een maatje minder geveerd met grotere wielen denk ik beter tot zijn recht...

Voor trailpark en UHR achtig zou een trance van giant of gelijkaardig beter passen
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

paulus1981 schreef: zo 24 november 2019, 21:31 Reign (is toch zelfde frame als deze?!) is zeker meer voor de wat ruigere tracks, op de UHR komt een maatje minder geveerd met grotere wielen denk ik beter tot zijn recht...

Voor trailpark en UHR achtig zou een trance van giant of gelijkaardig beter passen
Dat bedoelde ik. Uit het verhaal van Snelle Buffer begrijp ik niet dat het persoon in kwestie zulke ruigere tracks waardeert.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ik zou de YT upgraden met een mooi setje wielen en eventueel 1x12 speed.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Scottie2000 schreef: zo 24 november 2019, 21:55 Ik zou de YT upgraden met een mooi setje wielen en eventueel 1x12 speed.
Snelle Buffer schreef: zo 24 november 2019, 15:13 YT Jeffsy 29" AL2 2016 in framemaat M, men wil graag naar een nieuwere fiets en dit zou mogelijk de LIV Hail1 kunnen worden in 27'5" 2018 .
Die dame wil een nieuwe fiets en is al verliefd op de Liv, die laat zich echt niet afschepen met een setje wielen :wink:
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Ja, pijnlijk. :)
Ik heb n Anthem X 29er gehad, maar vind de Jeffsy toch lekkerder om op te rijden.

Grote stap om naar n Liv te gaan zonder proefrit
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mijn vriendin is ook 168 cm, zweert bij 27,5". Ze rijdt speels en als ik zie hoe ze met beide maten om gaat dan heeft ze een fiets met kleinere wielen veel beter onder controle. Die met grote wielen bepaalt veel meer voor haar hoe en waar ze moet rijden. Het voordeel van de grote wielen is dan weer dat het inderdaad een tikje minder uit maakt.

Grappige is dat de achtervork van de Giant langer is. En de gelijke balhoofdhoek maakt dat de Liv dus 'nerveuzer' is (kleinere naloop!). Maar de langere achtervork zorgt dus voor een stabieler rechtuit gedrag.

De Liv is dus zeker speelser, zonder een nerveuze bak te worden, dat lukt met die geometrie sowieso nauwelijks.



Wat maatvoering betreft zit mijn vriendin goed bij een reach van iets tussen de 400 en 420 mm, dus deze twee zijn in dat opzicht erg groot. Maar dat hangt ook samen met de zitbuishoek en die zal steiler zijn dat wat Miss TB heeft. Over dat soort steile hoeken ben ik nog altijd niet echt overtuigd voor Nederlands gebruik, maar in het buitenland hebben ze zeker een voordeel als het steil omhoog gaat. Ik zie de zitbuislengte er even niet bij staan, maar zorg met dat soort steile hoeken dan wel dat er een maximale dropper in past. Vanwege de knik bij beide fietsen in die buis wordt dat een uitdaging. En zo een steile buis gaat in de weg zitten als het dan weer steil naar beneden gaat... . Ik neig dus eerder naar een maat kleiner voor de Liv en dan maar iets verder achterop zitten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie