Orbea Oiz M10 TR of?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Al een hele tijd aant uitkijken naar een nieuwe MTB, initieel meer richting trail fiets.. maar ondertussen beseft dat ik 95% tt's rij in plat belgie (geregeld ardennen) en daarbij in de toekomst ook Xterra triathlons wil gaan doen (ik doe nu "gewone" met de racefiets)..

Mijn oog is al lang gevallen op de Oiz M10 TR wegens licht, snel en toch speels.. maar ik krijg de prijs niet verantwoord/verteerd .. Iemand een alternatief met een gelijkaardig karakter maar betaalbaarder? Ik dacht aan een Spark van vorig jaar of iets..?

Vast bedankt voor het advies!

btw, ik weet van de M20 TR, maar die is té spuuglelijk en nog steeds niet cheap
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Indien je een spark zoekt en het is de juiste maat:

viewtopic.php?f=20&t=144070

Hier nog een Pro versie:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... sPage=home
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Die Spark van Roy1980 is een mooie fiets, en nog te onderhandelen over de prijs. Met een beetje zoeken op het web kom je best aantrekkelijk geprijsde 2019 modellen tegen. Bijvoorbeeld deze:

https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... ack-pearl/

Is er ook in het groen in jouw maat.
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

ik heb een XL nodig, maakt de 2dehands zoektocht (net zo voor racefietsen) veel lastiger..

maar dus eerder een 2dehands spark dan me blauw betalen aan den M10 zeggen jullie :-)
Laatst gewijzigd door Mrr op vr 29 november 2019, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat is je budget?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Het onderste uit de kan waar ik me eigenlijk niet goed bij voel is de 4900 (wat de M10TR kost) ..

Liever blijf ik onder de 3500..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Je hangt een beetje qua wensen tussen 2 categorieën in.
Een 'potente' race/marathonfully kan. Zoals de OIZ TR inderdaad met 120mm, of een Spark met 120mm, of evt een Lux met 110mm (itt de 100mm 'race-raspaardjes').
Of een trailbike 'light', een niet al te zware trailbike met relatief wat minder veerweg van pak en beet 120-130-140mm max, en niet al te zeer long en slack gebouwd. Iets als een Canyon Neuron bv.
Qua budget zitten die lichter gebouwde en afgemonteerde race/marathonfully's allemaal wat hoger in de aanschafprijs, dan de wat zwaarder gebouwde maar nog steeds degelijk afgemonteerde trailfully's wat instapprijzen betreft.
Met 3500,- is bv een Canyon Lux 7,0 a 3400,- su-per afgemonteerd. Maar dat weten er meer dus binnen no time liep de wachttijd/levertijd op naar april-juni, afhankelijk van maat/kleur... En een gemoedelijkere zeer allround Neuron C& 9,0 zou je dan hebben voor 3300,- , https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=BK%2FGY, verhoudingsgewijs zelfs nog een tik beter afgemonteerd dan die genoemde Lux.
Zo heeft ieder merk wel een potente race/marathonfully tegenwoordig, en een trailbike light. Beiden zou kunnen, 't is maar waar je de focus op wilt leggen. LBS merken zijn altijd duurder/minder/zwaarder afgemonteerd dan bv een internetter als Canyon. Spreekt dat laatste je aan, dan is Radon ook de moeite waard om te checken, of Rose. Goedkopere LBS merken, behalve Orbea, want die zijn relatief niet duur: Cube, Giant bv.
Specialized, Cannondale, Scott, Trek ook al... relatief prijziger.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Heb je al eens gekeken op www.bikemarkt.de ?


Daar staan met grote regelmaat leuke XC/trailbikes in de juiste maat.
Ik denk dan aan een Evil the Following of een Santa Cruz.

Die zijn dan ook weliswaar gebruikt maar wanneer je weet waar je op moet letten kun je daar een hele leuke fiets scoren.
Met een Evil kun je zowel op de lokale rondjes en op de wat meer uitdagende paden heel goed uit de voeten.
Ik heb er zelf ook eentje en die stelt me nooit teleur.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

aurelius schreef: vr 29 november 2019, 16:32 Je hangt een beetje qua wensen tussen 2 categorieën in.
Een 'potente' race/marathonfully kan. Zoals de OIZ TR inderdaad met 120mm, of een Spark met 120mm, of evt een Lux met 110mm (itt de 100mm 'race-raspaardjes').
Of een trailbike 'light', een niet al te zware trailbike met relatief wat minder veerweg van pak en beet 120-130-140mm max, en niet al te zeer long en slack gebouwd.
Klopt! Ik keek initieel vooral naar Neuron, Occam en concurrenten daarvan. Trails dus, maar die zijn eigenlijk te zwaar en overkill qua wat ze aankunnen voor 95% van wat ik rij.
Ondertussen besef ik dat ik meer naar XC/race/marathon fietsen moet kijken maar wil daarin net die ene wat speelsere variant, daarom dat de M10TR me -ideaal- maar wel héél duur lijkt..
slapbandje schreef: vr 29 november 2019, 16:53 Heb je al eens gekeken op www.bikemarkt.de ?


Daar staan met grote regelmaat leuke XC/trailbikes in de juiste maat.
Ik denk dan aan een Evil the Following of een Santa Cruz.

Die zijn dan ook weliswaar gebruikt maar wanneer je weet waar je op moet letten kun je daar een hele leuke fiets scoren.
Met een Evil kun je zowel op de lokale rondjes en op de wat meer uitdagende paden heel goed uit de voeten.
Ik heb er zelf ook eentje en die stelt me nooit teleur.
nee ga ik meteen doen :)

MERCI alvast allemaal!
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Mrr schreef: vr 29 november 2019, 16:01 Het onderste uit de kan waar ik me eigenlijk niet goed bij voel is de 4900 (wat de M10TR kost) ..

Liever blijf ik onder de 3500..
Wellicht is de M30 met wat upgrades nog een optie, check daarvoor de site van orbea.

De M30 in TR en slx/xt komt dan rond de 4000 euro adviesprijs
koeboe
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: za 18 november 2017, 15:30
Mijn mountainbike: gaat hard

Mrr schreef: do 28 november 2019, 16:29
btw, ik weet van de M20 TR, maar die is té spuuglelijk en nog steeds niet cheap
De mint groene kleur is wel heeeul mooi. Kijk maar eens wat plaatjes op internet via Google. Wellicht went het en past beter bij je budget 😉
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Mrr schreef: do 28 november 2019, 16:29
btw, ik weet van de M20 TR, maar die is té spuuglelijk en nog steeds niet cheap
Ik heb die Indigo Blue - bright red genomen zelfs met de optie Myo beschikbaar :oops:

Nee vond dat blauw zo mooi en is niet terug te vinden bij de Myo kleuren. Ofwel te donker ofwel te licht, en indigo Blue is juist goed! Maarja smaken en kleuren verschillen. :)
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

mark m schreef: za 30 november 2019, 08:57
Mrr schreef: vr 29 november 2019, 16:01 Het onderste uit de kan waar ik me eigenlijk niet goed bij voel is de 4900 (wat de M10TR kost) ..

Liever blijf ik onder de 3500..
Wellicht is de M30 met wat upgrades nog een optie, check daarvoor de site van orbea.

De M30 in TR en slx/xt komt dan rond de 4000 euro adviesprijs
nen M30 heb je niet in TR he, tis de M20TR en die is meteen al 3900.. Irriteert me buiten de kleur ook nog dat er in dat mooie carbon frame dan een alu linkage zit..

M30 met wat upgrades zit je snel aan de prijs van de M20TR en mindere afmontage..

Jongens van Orbea hebben dat goed uitgewerkt :roll:
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Jawel! Check goed de opties van de m30! Daar heb je veel meer mogelijkheden als bij de m20.

De m30 kan je upgraden met 120mm Fox 34, de 45mm demper en dropper waardoor je een 'TR' uitvoering hebt. Al met al gaat deze fiets ook al over de 4000 euro heen...

Ik ben een Shimano man, dus de M20 valt voor mij sowieso af.

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... oiz-29-m30


Ik zit zelf met hetzelfde dilemma. Of de M10, die mij eigenlijk wat te duur is voor wat ik fiets. Of toch de M30 met de diverse opties
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

mark m schreef: do 5 december 2019, 22:33 Jawel! Check goed de opties van de m30! Daar heb je veel meer mogelijkheden als bij de m20.

De m30 kan je upgraden met 120mm Fox 34, de 45mm demper en dropper waardoor je een 'TR' uitvoering hebt. Al met al gaat deze fiets ook al over de 4000 euro heen...

Ik ben een Shimano man, dus de M20 valt voor mij sowieso af.

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... oiz-29-m30


Ik zit zelf met hetzelfde dilemma. Of de M10, die mij eigenlijk wat te duur is voor wat ik fiets. Of toch de M30 met de diverse opties
Oh kijk, thx! Maar zoals je zegt, eens je de 4000 passeert kom je gevaarlijk dicht in de buurt van de M10TR wat met toch echt wel een TOPfiets is..

Soms denk ik, foert! gewoon ne schappelijke Scott Spark (wsl jonge 2dehands als ik m kan vinden in XL) en blij terug rijden!
Plaats reactie