Orbea Oiz M10 TR of?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mrr schreef: do 19 december 2019, 14:21 Top om te lezen dat er NIEMAND tegen de aankoop van een OIZ TR wil of kan argumenteren :-D
Is dit een uitdaging? :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Nog bedankt Lars TB en aurelis voor de uiteenzetting in Jip en Janneke taal mbt het verschil tussen de H10 en M10.

Aangezien ik niet de lichtgewicht ben, maar een beetje vatsig (1.83m was 96kg nu 87kg) moeten er eerst nog wat pondjes af. Dus zou ik kiezen voor de H10. Mijn logica; is zwaarder, dus harder trappen, dus meer afvallen. :~
Ja, daar valt geen spelt tussen te krijgen.

Ook gekeken naar de LUX, maar is weer €400.- duurder dan de H10. Okay wel een carbon frame, maar zo blijf ik bezig.
In eerste instantie wilde ik niet meer dan 2000.- uitgeven aan een nieuwe fiets. Al snel heb ik mijn budget verruimd naar €2500.- aangezien om beter bij mijn wensen aan te sluiten. Totdat ik de Oiz H10 tegenkwam, wat ik echt een prachtige fiets vind.

@mrr excuses voor het kapen van je topic :winkie:
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Lars TB schreef: do 19 december 2019, 16:03
Mrr schreef: do 19 december 2019, 14:21 Top om te lezen dat er NIEMAND tegen de aankoop van een OIZ TR wil of kan argumenteren :-D
Is dit een uitdaging? :winkie:
challenge! laat mr komen, hij is nog niet besteld.. eerst de sneeuwvakanties maar is betaald krijgen en dan zien..
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

- lange wachttijden voor bestelling
- geen doordraai beveiliging aan balhoofd(zoals bij Canyon)
- squidlock 3 standen, maar demper en vork hebben maar 2 standen
- pijnlijk hard zadel (maar went)

Dat zijn mijn voorlopige minpunten ;)
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Rasmazzer schreef: vr 20 december 2019, 19:18 - lange wachttijden voor bestelling
- geen doordraai beveiliging aan balhoofd(zoals bij Canyon)
- squidlock 3 standen, maar demper en vork hebben maar 2 standen
- pijnlijk hard zadel (maar went)

Dat zijn mijn voorlopige minpunten ;)
Disclaimer: ik hou er nogal van om in dit soort leerrijke discussies tot het naadje te gaan.. dus excuus als het irritant wordt!

- op de levensduur van een fiets bij mij is enkele maanden wachten verwaarloosbaar. Desalniettemin spijtig, want ik kan pas bestellen na skiseizoen (zelfde budget, sport) dus ok das minder.
- ik "pas" niet op een canyon volgens m'n bikefitter, maar dit wist ik zelfs niet! Hoe dan ook, geen doorslaggevend argument..
- nog al over gelezen, beweert orbea niet dat het wél verschil maakt? waar heb jij goeie info hierover gevonden?
- ik heb men eigen zadel (zat mee in de bikefit)

Interessante punten haal je wel aan Ras! :-q Thanks! Maar ik wil em nog steeds.. hoewel ik nog steeds een oog openhoud voor Sparks/Epic/Scalpel op marktplaats om m'n budget wat te sparen.. (ik ben ook aan een nieuwe racefiets toe) maar in XL vind ik nauwelijks iets interessant..
Roy1980
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: wo 3 juni 2009, 12:34
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team 2018 en een Chinees met grote wielen

Mrr schreef: ma 23 december 2019, 09:34
Rasmazzer schreef: vr 20 december 2019, 19:18 - lange wachttijden voor bestelling
- geen doordraai beveiliging aan balhoofd(zoals bij Canyon)
- squidlock 3 standen, maar demper en vork hebben maar 2 standen
- pijnlijk hard zadel (maar went)

Dat zijn mijn voorlopige minpunten ;)
Disclaimer: ik hou er nogal van om in dit soort leerrijke discussies tot het naadje te gaan.. dus excuus als het irritant wordt!

- op de levensduur van een fiets bij mij is enkele maanden wachten verwaarloosbaar. Desalniettemin spijtig, want ik kan pas bestellen na skiseizoen (zelfde budget, sport) dus ok das minder.
- ik "pas" niet op een canyon volgens m'n bikefitter, maar dit wist ik zelfs niet! Hoe dan ook, geen doorslaggevend argument..
- nog al over gelezen, beweert orbea niet dat het wél verschil maakt? waar heb jij goeie info hierover gevonden?
- ik heb men eigen zadel (zat mee in de bikefit)

Interessante punten haal je wel aan Ras! :-q Thanks! Maar ik wil em nog steeds.. hoewel ik nog steeds een oog openhoud voor Sparks/Epic/Scalpel op marktplaats om m'n budget wat te sparen.. (ik ben ook aan een nieuwe racefiets toe) maar in XL vind ik nauwelijks iets interessant..
Ik ben wel heel erg benieuwd waarom jij niet op een Canyon (in het algemeen of op een Lux?) past. Heb je sterk afwijkende lichaamsverhoudingen? Waarom zou een Spark/Epic/Scalpel dan wel passen?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Epic en lux zijn bijvoorbeeld nagenoeg aan elkaar gelijk voor de xl. Bikefitter verkoopt zeker geen Canyon.
Gebruikersavatar
Mrr
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: vr 15 maart 2019, 19:36

Das zo raar niet, elk frame heeft andere verhoudingen en het eene is minder geschikt dan het andere voor de eene lichaamsbouw.
Daar geld dan ook weer hetzelfde voor, het eene lichaam is het andere niet..
En nee, de grootste afwijking zit tussen m'n oren :D :wink:

Bij nazicht (ik wou em quoten) is het blijkbaar de Trek die minder goed bij mij past.. en heb ik de Canyon Neuron ipv de Lux laten berekenen.. Ik reed toen nauwelijks langere afstanden op de mtb (enkel op de racefiets) en keek meer richting trail fietsen

Niemand verkoopt trouwens canyon behalve canyon.. en de fitter verkoopt geen fietsen, die fit alleen maar
wassinkt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 december 2019, 12:40

Ik heb sinds 1,5 week een Oiz M10 TR in bezit. Helaas nog maar een keer op kunnen fietsen maar beviel uitstekend :-D . Echter, ik kom van een 26" Stevens S8 dus mijn ervaring zegt ook niet heel veel....

Wel wat foto's voor degenen die twijfelen over kleuren. Ik heb bright red (mat) i.c.m. zwart. Het zwarte op de bovenbuis is om de lak te beschermen tegen het stuur bij valpartijen (of in het auto..).

Gewicht: 11,99 kg (incl. XT pedalen, Quadlock (i.c.m. Jepster fietscomputer app voor Android) en bidonhouders).
Levertijd is keurig waargemaakt. Misschien 1 week vertraging.

https://drive.google.com/file/d/1HOeNR1 ... HozsK/view
https://drive.google.com/file/d/1H-y14P ... qrbjL/view
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Mrr schreef: ma 23 december 2019, 09:34 Disclaimer: ik hou er nogal van om in dit soort leerrijke discussies tot het naadje te gaan.. dus excuus als het irritant wordt!
- op de levensduur van een fiets bij mij is enkele maanden wachten verwaarloosbaar. Desalniettemin spijtig, want ik kan pas bestellen na skiseizoen (zelfde budget, sport) dus ok das minder.
- ik "pas" niet op een canyon volgens m'n bikefitter, maar dit wist ik zelfs niet! Hoe dan ook, geen doorslaggevend argument..
- nog al over gelezen, beweert orbea niet dat het wél verschil maakt? waar heb jij goeie info hierover gevonden?
- ik heb men eigen zadel (zat mee in de bikefit)
Interessante punten haal je wel aan Ras! :-q Thanks! Maar ik wil em nog steeds.. hoewel ik nog steeds een oog openhoud voor Sparks/Epic/Scalpel op marktplaats om m'n budget wat te sparen.. (ik ben ook aan een nieuwe racefiets toe) maar in XL vind ik nauwelijks iets interessant..
Heb er ondertussen toch al 800km mee gereden, maar dat zijn mijn "minpuntjes", valt dus nog goed mee. Het zadel ben ik ondertussen ook al wel gewoon. Het blokkeren van het doordraaien bij het vallen heb één keer wel eens kunnen gebruiken, maar gelukkig stonden mijn schifter en remmen goed afgesteld dat ze net mijn kader gemist hebben. Er was enkel schade aan mijn Invisiframe kit, dus dat gaat geen mm gescheeld hebben.

De discussie over de 2 positions vs de 3 positions kan je volgen op: https://forums.mtbr.com/orbea/new-oiz-1081285-4.html Vandaag wel iemand eens een deftige kijk gegeven op hoe zo'n lock-out werkt, dus ben eens benieuwd met wat ze nu gaan afkomen om het te ontkrachten. Ik moet zeggen dat ik het verschil wel amper of quasi niet voel. Als het toch blijkt waar te zijn moet ik binnenkort eens wat gaan testrijden.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

wassinkt schreef: ma 23 december 2019, 14:15 Ik heb sinds 1,5 week een Oiz M10 TR in bezit. Helaas nog maar een keer op kunnen fietsen maar beviel uitstekend :-D . Echter, ik kom van een 26" Stevens S8 dus mijn ervaring zegt ook niet heel veel....

Wel wat foto's voor degenen die twijfelen over kleuren. Ik heb bright red (mat) i.c.m. zwart. Het zwarte op de bovenbuis is om de lak te beschermen tegen het stuur bij valpartijen (of in het auto..).

Gewicht: 11,99 kg (incl. XT pedalen, Quadlock (i.c.m. Jepster fietscomputer app voor Android) en bidonhouders).
Levertijd is keurig waargemaakt. Misschien 1 week vertraging.

https://drive.google.com/file/d/1HOeNR1 ... HozsK/view
https://drive.google.com/file/d/1H-y14P ... qrbjL/view
Gave kleur! :-q

Wat weegt de fiets 'kaal'? Heb je de banden tubeless?

Veel plezier ermee!
wassinkt
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 23 december 2019, 12:40

Ik heb er binnenbandjes in (zoals standaard afgeleverd).

Ik heb hem niet gewogen zonder pedalen e.d. Maar op basis van gewichten volgens de ' folders' mag je er iets van 400 gram afhalen.
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Vraagje aan Oiz bezitters...

Ik heb momenteel een m10 testmodel te leen. Vandaag flink in de modder geploegd (met een brede smile op mijn gezicht), en daarna de fiets gepoetst. Ik wilde de remblokjes verwijderen om ze schoon te maken. MAAR... klopt het nu echt dat ik de bout van de achterremblokjes niet los kan schroeven zonder de remklauw van het frame te halen? Die bout zit precies achter de staande achtervork...
Design flaw, of doe ik iets verkeerd??
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

pimmedoris schreef: do 26 december 2019, 21:55 Vraagje aan Oiz bezitters...

Ik heb momenteel een m10 testmodel te leen. Vandaag flink in de modder geploegd (met een brede smile op mijn gezicht), en daarna de fiets gepoetst. Ik wilde de remblokjes verwijderen om ze schoon te maken. MAAR... klopt het nu echt dat ik de bout van de achterremblokjes niet los kan schroeven zonder de remklauw van het frame te halen? Die bout zit precies achter de staande achtervork...
Design flaw, of doe ik iets verkeerd??
Bij mij past inbus zonder frame te raken hoor. Net onder de seat stay.

https://ibb.co/bb3YKjk
pimmedoris
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 19 november 2012, 19:30

Nou, hier niet :roll:
https://ibb.co/SQwhL0D

Welke schijfdiameter heb jij?
Plaats reactie