Aanschaf nieuwe fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
the cosmic gate
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 19 juni 2008, 19:14
Mijn mountainbike: is gestolen ;(

Ik heb de pech gehad dat men 2 weken geleden mijn Trek Top Fuel 9 door een nog onbekende persoon is geleend, en naar verwachting ook niet meer terug zal komen . Kortom : hij is gestolen.
Gelukkig heb ik vanuit de fietsverzekering een groen sein gekregen, en krijg ik een deel van de aankoop waarde terug .
Nu is het dus de vraag , waar ga ik dit bedrag aan besteden :-D
Wat ik had, weet ik maar wat ik wil is een wat lastiger iets.
Op dit moment ben ik aan het kijken / twijfelen tussen :
Canondale Scalpel Si 3 2019 https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... on-3-2019/
Orbea Oiz M20 TR 2020 https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... -29-m20-tr
Trek Supercaliber 9.7 https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 7/p/28588/

Alle bovenstaande fully's hebben een kostenplaatje tussen de € 3300 en de € 4000 waarbij het laaste ook direct mijn absolute max is.

De MTB wil en ga ik vooral gebruiken in NL op de tourtochten die nu bezig zijn (maar dan zonder mij), en de routes Dorst / Drunen / Bergen op zoom .

wat zijn de tips of dergelijke die jullie hebben om het kiezen iets makkelijker te maken :winkie:
It's nice to be important, but it's more important to be nice
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, binnen het segment zijn het 3 verschillende karakters. De Trek is een comfortabele hardtail, de Cannondale is een racer met wat reserve en de Orbea is meer een zeer sportieve allrounder. Afhankelijk hoe jij rijdt zijn ze alle drie prima bruikbaar voor wat jij wilt gaan doen.

De Orbea pak je nog eens mee op een buitenland tripje.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
the cosmic gate
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 19 juni 2008, 19:14
Mijn mountainbike: is gestolen ;(

Ik zelf probeer te racen op een MTB voor zover ik kan :-D
Of welke rij karakter is van belang voor het maken van de juiste keuze ?

De Scalpel heb ik al mogen proef-fietsen, dus weet nu beetje hoe die is
It's nice to be important, but it's more important to be nice
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Er staat hier ook een Cannondale te koop op het forum. Weet niet of het je maat is maar dan heb je budget over voor een eventuele handgespaakt wielset, indien je dat zou willen.
https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 0&t=144130
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 19 juni 2008, 19:14
Mijn mountainbike: is gestolen ;(

slapbandje schreef: wo 4 december 2019, 17:48 Er staat hier ook een Cannondale te koop op het forum. Weet niet of het je maat is maar dan heb je budget over voor een eventuele handgespaakt wielset, indien je dat zou willen.
https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 0&t=144130
Bedankt voor het doorzetten, maar XL is me te groot . Had voor mijn Top Fuel een 18,5inch frame . Zelf ben ik 1,78m lang
It's nice to be important, but it's more important to be nice
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Qua looks de Cannondale, echt een hele mooie fiets (heb hem ook in het echt gezien), maar dat is persoonlijk natuurlijk. Als je een fully wil zou ik niet voor de Trek gaan, is zoals Lars zegt gewoon een hardtrail met wat veerweg. En ook de afmontage is belachelijk matig voor die prijs. Die is bij de Cannondale (voor die aanbiedingsprijs) een stuk beter, met oa carbon wielen. De Orbea is ook een plaatje, maar is wat meer trailgericht en zal wat relaxter zitten. Wil je, zoals jezelf zegt, racen, dan zou ik voor de Cannondale gaan.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als je wat tijd hebt, levertijd van de rode is maart, deze Canyon Lux CF 7,0. Meer bike voor die prijs ga je nergens vinden. De bike van Mvd P (die rijdt 100mm, deze is 110mm), a 3400,-
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2434.html.

De 8,0 is wel binnen een paar dagen leverbaar, maar wel net boven 4000,-, https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... /2436.html.

Vergelijkbaar met een Scalpel, tikkie meer veerweg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Volgens mij heeft die Trek wel carbonnen wielen, of lees ik dat fout? Welke prijs gaat ie voor? Ik ben zelf zeer gecharmeerd van dit concept, de eenvoud van het ontwerp. Deze is voor mij #1a and zou ik eens goed aan de tand willen voelen. Op Vojomag een uitstekende review gelezen, ik bedoel eigenlijk dat de fiets prima was.

De Conandale spreekt me minder aan, beetje old skool looks. Wel uitstekende vork. Prijs lijkt me niet verkeerd.

De Canyon CF8 is ook een erg mooie fiets, zou voor mij #1b op de lijst zijn. Design en afmontage zijn uitstekend en duidelijk beter dan de Trek, heeft zelfs een droppert! Wel bizar dat die dingen zo snel zijn uitverkocht.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

the cosmic gate schreef: wo 4 december 2019, 17:41 Ik zelf probeer te racen op een MTB voor zover ik kan :-D
Of welke rij karakter is van belang voor het maken van de juiste keuze ?
Tja, als het lekker door mag hobbelen, dan is die Trek ook prima. Die vering pakt genoeg weg om nog steeds een razendsnelle fiets te zijn. In de beleving zal dit de snelste fiets zijn.
In de praktijk is de Cannondale en misschien zelfs de Orbea nog wel iets sneller. Dus als het je om daadwerkelijke snelheid gaat, dan kom je eerder bij deze twee.
Overigens heeft Orbea ook nog een 100 mm versie van die fiets en die heeft weer een vergelijkbaar karakter met de Cannondale, ook nog ter overweging.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
SpeedyZ
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1897
Lid geworden op: zo 17 oktober 2004, 20:20
Mijn mountainbike: Geen meer :-(
Contacteer:

Kijk eens op de facebookpagina van Rabbit bike store. https://www.facebook.com/RabbitBikestoreElshout/

Die hebben 2 mooie Scott Sparks in de aanbieding één met een klein beetje transportschade en één van 8 maanden oud. Het is dat ik er al één heb. Anders zou ik het wel weten.
Gebruikersavatar
the cosmic gate
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 19 juni 2008, 19:14
Mijn mountainbike: is gestolen ;(

Ieder bedankt voor zijn input .
Vanmiddag rij ik na het werk even langs de Orbea dealer in de regio, om deze fiets eens te gaan bekijken .
Ook is mede door jullie input de canyon lux 8 (in het rood) naar boven gekomen : https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=S
Iemand deze fiets ?
Blijf het erg jammer vinden, dat deze fiets niet echt in een LBS te zien en proberen is , je dus eigenlijk voornamelijk van een plaatje en de goede verhalen zal kopen .
Het is niet echt een zak aardapelen wat je aanschaft zeg maar
It's nice to be important, but it's more important to be nice
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

Ik heb de goedkope versie van de zak aardappelen gekocht, de 7.0 en ben daar zeer over te spreken. Langere ritten, voor mij dan, ca 60 a 70 km zijn prima. Verder is zeker geen probleem, alleen voor mij dan. Blijven oefenen. Ik heb voor de 7.0 gekozen en niet voor de 8.0 omdat ik een voorkeur heb voor Shimano en Fox. Geen idee waarom.
En pastte gelukkig ook bij het (opgerekte) budget.

Mocht je de 8.0 aanschaffen en hij is op voorraad dan is hij binnen 2 dagen meestal wel binnen. Dan proberen en als het niks is gewoon mailen en ze komen hem weer ophalen. Geen probleem.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

the cosmic gate schreef: vr 6 december 2019, 13:55 Ieder bedankt voor zijn input .
Vanmiddag rij ik na het werk even langs de Orbea dealer in de regio, om deze fiets eens te gaan bekijken .
Ook is mede door jullie input de canyon lux 8 (in het rood) naar boven gekomen : https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ngroesse=S
Iemand deze fiets ?
Blijf het erg jammer vinden, dat deze fiets niet echt in een LBS te zien en proberen is , je dus eigenlijk voornamelijk van een plaatje en de goede verhalen zal kopen .
Het is niet echt een zak aardapelen wat je aanschaft zeg maar
Zijn goede aardappelen :-q
En groenteboer of supermarkt, uiteindelijk gaat het om het product en de portemonnee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

Ik zou voor de oiz of canyon gaan

Cannondale zit te klooien met assymetrische achterwielen (of zijn ze verstandig geworden) en trek met zijn rare achterdemper.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29965
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ken een aantal mensen met een nieuwe Lux en die zijn er zeer tevreden mee.
Rijden ook allemaal niet-standaard xc ritjes.
Dus snelle fiets met veel reserves.

Asym achterbrug van Cannondal is zo gek nog niet, alleen niet standaard.
(Maar ze gebruiken geen afwijkende componenten en een goede wielbouwer kan er wel mee uit de voeten, dus geen probleem)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie