Tips mbt oude racefiets tunen vs nieuwe gravelbike aanschaffen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik heb nu sinds bijna een jaar de Canyon grail (WMS 7.0 alu frame) en ik ben er nog niet op uitgekeken, echt een heel fijn fietsje. Ik rijd er ook meer hier door de bossen (bij Luik), dat gaat allemaal hartstikke goed, je moet alleen de echt stenige afdalingen links laten liggen, maar voor de rest, rijd ik zowat hetzelfde parcours als vroeger met mijn XC mtb.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vind je de achterkant comfortabel genoeg, @Julie? Of zou die nog meer flexende pen een welkome upgrade zijn?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

het is duidelijk niet zo comfortabel als een mountainbike, maar als je je snelheid een beetje aanpast, is het echt goed te doen. Ik mis persoonlijk meer de verende voorvork :D
Ik weet niet of zo'n flexi zadelpen veel helpt, ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, maar als ik daal, dan sta ik eigenlijk ook altijd op de pedalen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Grail is een mooi en slim ding. Ik zou het doen. Met jouw racefiets is 28mm het maximale wat je door de calipers kunt duwen. Met 11 speed shimano groepen is dat opgehoogd naar 32. Je gaat er mee winnen, maar weinig. Tweedehands gaan racefietsen ook nog vrij makkelijk weg.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor de rolweerstand maakt de geo van de fiets en/of een kilootje meer natuurlijk niet uit, dat is puur een bandendingetje (type band & spanning).

Voor terreingebruik denk ik dat je meer baat hebt bij een relaxtere geo dan bij de vinnigheid van een crosser. Het is net als met mtb's, de goedgetrainde wedstrijdrijders compenseren de mindere kanten van een pure xc-bak met hun surplus aan rijtechniek, alle anderen gaan harder op een net wat minder scherpe fiets ;-)

Het blijft ook een compromis in zekere zin, zodra je een racer wilt die ook in het terrein goed vooruit moet kunnen komt er wat gewicht bij ten opzichte van een pure racefiets. Velgremmen is echt behelpen, zeker in het terrein. Je wilt toch ook geen v-brakes meer op een mtb?

Ik zou voor een gravelaar met relatief relaxte geo gaan, afhankelijk van je budget zul je op een lichte of net wat minder lichte fiets uitkomen. Als je grammen echt belangrijk vind kun je het meeste (en betaalbaar) winnen met de banden, maar met 25mm racebandjes erop is het wel gedaan met de terreinkwaliteiten...
Net als altijd dus keuzes maken, toegespitst op je eigen gebruik en voorkeuren.

Nog even over geo: eind negentiger jaren verruilde ik mijn Gazelle racefiets voor een Italiaanse Grandis. In een direct vergelijk was die Grandis duidelijk rustiger in het stuurgedrag, en in eerste instantie was ik daar niet heel enthousiast over. Ik verwarde toen nog nerveus aanvoelen met snel aanvoelen... inmiddels weet ik beter. Net als met een mtb is iets meer rust in het stuurkarakter bijna altijd een voordeel.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

aurelius schreef: zo 29 december 2019, 15:30 Vind je de achterkant comfortabel genoeg, @Julie? Of zou die nog meer flexende pen een welkome upgrade zijn?
Ik zou zeker die Canyon flex zadelpen mee bestellen.
Ik heb hem op de Pickenflick zitten en geeft echt meer comfort, vooral bij kleinere gaten en wortels.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

aurelius schreef: za 28 december 2019, 11:26 Precies waar ‘ie meestal gebruikt gaat worden, @RealEpic. Zuid L tot 3LP, Val Dieu, Banneux, Luik, Lanaken, Maasmechelen.
Die Grail heeft een 11-34 cassette en 46/30 crank. Da’s ongeveer even licht als mijn huidige trippletje waarmee ik bv Rue Tesny ook overleef.
Verder een Shimano GRX 600/810 gravel groupset.
Schwalbe G-One Bite 40mm banden op een DT 1850 wielset.
Groene is eind feb leverbaar, de alu ‘raw’ per direct. Allebei mooi.
Mooie combinaties. Ik denk alleen dat je die 40mm en wielen snel gaat vervangen voor wat lichters. 40mm is leuk op echte gravel/ zand paden maar af en toe een droog paatje bij ons trekt een 32mm ook wel. Zodra je bij ons van het asfalt afwijkt raad ik je ook aan om ze Tubeless te maken.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

kermit schreef: ma 30 december 2019, 12:19 Velgremmen is echt behelpen, zeker in het terrein. Je wilt toch ook geen v-brakes meer op een mtb?
Ik zou nog best met v-brakes op mn gravelaar kunnen leven hoor, echter calipers zijn een héél stuk zwakker dan V-brakes. Met road calipers in het terrein rijden vind ik niet onhandig maar gevaarlijk.
Waar woke is, is vuur
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Makkelijk schreef: ma 30 december 2019, 14:12
kermit schreef: ma 30 december 2019, 12:19 Velgremmen is echt behelpen, zeker in het terrein. Je wilt toch ook geen v-brakes meer op een mtb?
Ik zou nog best met v-brakes op mn gravelaar kunnen leven hoor, echter calipers zijn een héél stuk zwakker dan V-brakes. Met road calipers in het terrein rijden vind ik niet onhandig maar gevaarlijk.
Daarnaast beperken die dus ook heel erg de maximale bandbreedte. Echte V-brakes combineren dan weer niet met race-rem/schakelhendels, daarmee ben je aangewezen op canti's of mini-V's voor eenzelfde kabeltrek als calipers (en een frame met passende nokken daarvoor).

Als je al een fiets hebt (die je al dan niet om wilt bouwen) kun je bij velgremmen blijven, maar koop je een nieuwe zou ik altijd voor schijfremmen kiezen. Zelfs op een pure racefiets, voor een toerist wegen die paar gram gewichtswinst niet op ( :roll: ) tegen de betere werking en doseerbaarheid van schijfremmen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Op een racefiets voor een toerist zijn schijfremmen absolute onzin, tenzij je met full-carbon velgen wilt gaan rijden ....maar waarom zou je als toerder? Moderne race velgremmen remmen probleemloos op alu velgen ook in de Alpen.
Maar de marketing-machine doet zijn werk goed :bier:
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op ma 30 december 2019, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Heb een racer met velgremmen en een gravelfiets met schijfremmen maar ben als "tourder" toch erg te spreken over de schijfremmen hoor.
Het verschil is niet zo groot dat de velgrem fiets gelijk waardeloos is, maar als ik mocht kiezen zou ik toch voor schijf gaan.

Vind het beter te doseren, velgrem zit vast aan en je doseert met harder knijpen, waar je bij hydraulisch nog een beetje slag houd.
En met nat weer hoor je het allemaal knarsen en zit alles onder te grijze smurrie.
( Vermoed straat afval gecombineerd met velgslijpsel. )

Was eerst ook kritisch en zag het ook als weer een trucje om maar meer te verkopen, maar nu ik het ook echt getest heb ben ik wel om.
Het zelfde vond ik overigens ook van gravelbikes, onzin, fiets die in 2 dingen net niet goed genoeg is, alleen maar om mensen meer fietsen te laten kopen...
Maar op het moment is het m'n favoriete fiets. :D

Vermoed ook dat veel mensen van het anti-schijfrem/pro-velgrem team (net als ik een tijdje terug) nog nooit op een racefiets met schijfremmen hebben gereden om het verschil ook te ervaren.
Maar hun mening baseren op vermoedens en om hun aankoop (voor zichzelf) goed te praten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als er nou 1 ding is wat ik nooit gesnapt hebt, dan is het wel het ontbreken van schijfremmen op een racefiets. Als er nou ergens functionele winst te behalen was...
Enfin...
Ik drift meer en meer naar een alu Grail met ‘2x’ afmontage.
Dan kan ik de eenvoudigere 6,0 ‘2x10’ kiezen, met evt lichtere wielset en flexende pen als upgrades ooit... of de 7,0 met zelfde wielset als de 6,0, maar met hoogwaardiger ‘2x11’ schakelmateriaal, met evt dezelfde genoemde upgrades tzt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik rij al jaren met schijfremmen op mijn gravelbikes, maar heb nog nooit het idee gehad dat ik op mijn racefiets iets te kort kwam met velgremmen. Ik hou techniek graag zo simpel mogelijk.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mijn referentie was een set goede MTB-schijfremmen, na ook ooit nog V-Brakes te hebben gereden overigens. Toen ik 10jr geleden de eerste x lang bochtig bergaf reed met de racefiets dacht ik meteen: ‘wat remt dit ruk!’ :winkie: . Maar goed... asfalt, geen obstakels, dat scheelt dan weer een beetje 😉.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MonkeyRider schreef: ma 30 december 2019, 19:43 Op een racefiets voor een toerist zijn schijfremmen absolute onzin, tenzij je met full-carbon velgen wilt gaan rijden ....maar waarom zou je als toerder? Moderne race velgremmen remmen probleemloos op alu velgen ook in de Alpen.
Maar de marketing-machine doet zijn werk goed :bier:
Als je met 60 km/u (of harder) een berg af duikt, dan is het toch wel lekker om goede remmen te hebben. Ik zette vroeger al vaak Mavic of Campa remhoeven op mijn racer (onafhankelijk van de schakelgroep) omdat die een stuk stijver waren en daarmee directer remden en je de remgrepen niet tegen je stuur aan trok.

Maar het bleef een geval van inschatten wanneer het te laat zou zijn om te gaan remmen om nog de bocht te kunnen halen. Met schijfremmen kan ik wel gewoon bepalen waar ik stil wil staan. Ook als ik bij 60 km/u die berg af duik.

Nee, in NL heb je die schijven niet perse nodig. Je gaat als toerder inderdaad meestal niet zo snel boven de 40 km/u. Maar zelfs dan kunnen die schijfremmen wel het verschillen maken tussen tot stilstand komen of een crash.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie