Tips mbt oude racefiets tunen vs nieuwe gravelbike aanschaffen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
RobBoZ
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 617
Lid geworden op: za 8 september 2007, 00:40
Mijn mountainbike: is smerig.

Lars TB schreef: di 31 december 2019, 18:07 Als je met 60 km/u (of harder) een berg af duikt, dan is het toch wel lekker om goede remmen te hebben. Ik zette vroeger al vaak Mavic of Campa remhoeven op mijn racer (onafhankelijk van de schakelgroep) omdat die een stuk stijver waren en daarmee directer remden en je de remgrepen niet tegen je stuur aan trok.

Maar het bleef een geval van inschatten wanneer het te laat zou zijn om te gaan remmen om nog de bocht te kunnen halen. Met schijfremmen kan ik wel gewoon bepalen waar ik stil wil staan. Ook als ik bij 60 km/u die berg af duik.

Nee, in NL heb je die schijven niet perse nodig. Je gaat als toerder inderdaad meestal niet zo snel boven de 40 km/u. Maar zelfs dan kunnen die schijfremmen wel het verschillen maken tussen tot stilstand komen of een crash.
Precies dat, mooi verwoord.
Kan met mijn velgremmen ook zo hard remmen dat mijn wiel slipt of ik over de fiets vlieg.
Maar met schijfremmen is dat punt er net voor veel beter aan te voelen.
En dat punt van net niet slippen of OTB dat is je optimale remkracht.

Dat punt kun je met velgremmen ook bereiken, maar veel moeilijker.
En zeker in een noodsituatie is makkelijk dat punt vinden zeer gewenst want dan zit je gedachte ergens anders.

Heb eens een slipcursus op de motor gedaan. ( Ja dat bestaat. )
Bij die motor konden ze het ABS systeem uitschakelen, en daar gingen we testen mee doen.
Ik kon de motor met ABS aan er uit remmen op dezelfde motor met ABS uit met mijn volle concentratie bij het remmen.
Maar toen het op een schrikreactie aan kwam (in de vorm van een waterstraal) was die concentratie weg en ging het telkens mis.
Een makkelijker remsysteem is dus geen must, maar het kan wel een stuk beter uitpakken als je er even niet met je volle concentratie bij bent.
Of dat nou een onverwachte situatie of een hartslag van 190 is.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Met 60km bergaf ga ik helemaal met jullie redenatie mee, maar ik ga als 60plus toerder niet meer zo scherp naar beneden dat ik het met velgremmen niet meer red.....en voor die paar keer per jaar hoef ik de kosten, gewicht, onderhoud en gepiep niet. Intussen remmen de nieuwste generatie raceremmen (direct mount) ook erg goed.
Anders is het met gravelbikes, maar dan wel hydrolisch als je op het scherpst wilt. Ik heb met Avid bb7 gereden op mijn eerste gravelbike 5jr geleden en dat was echt niet beter als een goede velgrem. Binnen Nederland kun je met een goede V-brake of mech schijfrem echt wel goed uit de voeten.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik ga mijn Specialized Crux carbon waarschijnlijk weg doen. Zit een nieuwe brede wielset in met 35c panaracers. Hij heeft nog wel de canti remmen ipv Disc maar remt goed met juiste blokken en natuurlijk kan je ook kiezen voor v brakes. De fiets weegt rond de 8 kg. Dat vind je niet in een gravelbike.

Misschien iets voor je?

Maat 56 ik ben 1.80m
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Maverick76, dank voor de tip, maar nee, gaat 'm met 1,68m niet worden. En het ontbreken van dics is een van de hoofdredenen om de huidige fiets eventueel eens te gaan vervangen.

@MonkeyRider, in Zuid L zit je op elke verharde afdaling al zo richting de 50-60-70km/u, iets zuidelijker al helemaal. En verhard vind ik steile afdalingen met bochten net zo leuk en uitdagend als onverhard dalen met de MTB, dus remschijven bieden dan heel veel voordelen. Op vlakke ritjes kom ik wel uit met 'velgremmen', dat luistert minder nauw.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Als ik jouw regio woonde had ik ook disc brakes op mn racer, maar voor 95% west brabant hou ik het op asfalt voorlopig op velg. Op een nieuwe gravelbike is disc een no-brainer, ik doelde op racers.
Ik weet niet wat voor budget je hebt, maar die Arkose van Evans is zeker offroad geen slechte keuze. Ik heb de D1 onderweg met budget spul, maar als die rijtechnisch bevalt ga ik wel upgraden. Wat Kermit al meldde elders, je zou ook nog een "female" versie kunnen nemen met 46-30 crankset. Tis maar een tip.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik heb zelf mijn ‘oude’ pinarello omgebouwd maar semi gravelbike met velgremmen en 28mm Vittoria banden. Wel voor sram remhoeven gekozen die hebben net wat meer clearance. Maar eigenlijk kom ik wel tekort als ik eens een stukje route meepak. Dat is allemaal net te doen maar echt doorrijden zit er niet in. Komt nog bij dat mijn velgremmen snel vol lopen met rommel.

Heb trouwens gekozen voor een 1x11 setup. Momenteel rijd ik met 42 of 44 en een wegcassette 11-25. Op de Veluwe kom ik daar wel mee weg. Maar nu ik het wel leuk begin te vinden om van alles en nog wat te kunnen fietsen ben ik al aan het rondkijken. Een disc ready frame met dan wel voorlopig nog mechanische schijfremmen zodat ik mijn huidige shifter (ik vind die sram hendels juist wel heel fijn 😊) kan blijven gebruiken. De Pinnacle van Planet X vind ik wel een leuke bike. Voor weinig een mooi frame.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo... inmiddels 2 jaar en een Coronacrisis verder...
In mijn oude radertje paste niet meer dan 25mm bandjes, daar zolang mee doorgereden.

Er staan er nu ineens 2 besteld, nog geen betaallinkjes ontvangen, ze worden in juni geleverd.
Een paar keer al een model misgegrepen de afgelopen 2 jaar, 1x zelfs thuis 'mobiel' een fiets in m'n winkelwagentje gegooid, wilde ik 'm op 't werk betalen via de PC, website, was het model alweer uitverkocht, al lag 'ie al in het mandje...

Maar nu dus besteld: deze groene Grail 7, afgelopen week, toen ik klaar was met wachten en misgrijpen, https://www.canyon.com/nl-nl/gravel-bik ... be=GN%2FBK

Verscheen vanochtend alsnog deze mooie zwarte Endurace 7, de meest gewenste, meteen toegeslagen (uur later alweer niet meer verkrijgbaar): https://www.canyon.com/nl-nl/road-bikes ... be=BK%2FBK.

Geometrie nagenoeg gelijk.
Endurace met 30/32 banden (ruimte tot 35mm+), Grail 40mm.
Nagenoeg identieke afmontage, verzettenrange Endurace 52/36 icm 11-34, heel licht, en Grail 46/30 icm 11-34, nog lichter.

Gaat toch de alu Endurace worden, voor mn slecht asfalt, en af en toe eens wat offroad.
Met eindelijk schijfremmen!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie