Precies dat, mooi verwoord.Lars TB schreef: ↑di 31 december 2019, 18:07 Als je met 60 km/u (of harder) een berg af duikt, dan is het toch wel lekker om goede remmen te hebben. Ik zette vroeger al vaak Mavic of Campa remhoeven op mijn racer (onafhankelijk van de schakelgroep) omdat die een stuk stijver waren en daarmee directer remden en je de remgrepen niet tegen je stuur aan trok.
Maar het bleef een geval van inschatten wanneer het te laat zou zijn om te gaan remmen om nog de bocht te kunnen halen. Met schijfremmen kan ik wel gewoon bepalen waar ik stil wil staan. Ook als ik bij 60 km/u die berg af duik.
Nee, in NL heb je die schijven niet perse nodig. Je gaat als toerder inderdaad meestal niet zo snel boven de 40 km/u. Maar zelfs dan kunnen die schijfremmen wel het verschillen maken tussen tot stilstand komen of een crash.
Kan met mijn velgremmen ook zo hard remmen dat mijn wiel slipt of ik over de fiets vlieg.
Maar met schijfremmen is dat punt er net voor veel beter aan te voelen.
En dat punt van net niet slippen of OTB dat is je optimale remkracht.
Dat punt kun je met velgremmen ook bereiken, maar veel moeilijker.
En zeker in een noodsituatie is makkelijk dat punt vinden zeer gewenst want dan zit je gedachte ergens anders.
Heb eens een slipcursus op de motor gedaan. ( Ja dat bestaat. )
Bij die motor konden ze het ABS systeem uitschakelen, en daar gingen we testen mee doen.
Ik kon de motor met ABS aan er uit remmen op dezelfde motor met ABS uit met mijn volle concentratie bij het remmen.
Maar toen het op een schrikreactie aan kwam (in de vorm van een waterstraal) was die concentratie weg en ging het telkens mis.
Een makkelijker remsysteem is dus geen must, maar het kan wel een stuk beter uitpakken als je er even niet met je volle concentratie bij bent.
Of dat nou een onverwachte situatie of een hartslag van 190 is.