Fully, 157cm, BB 71,5cm, trail/comfort

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: zo 5 januari 2020, 22:49 Maar heb je dan helemaal geen maten of gegevens :-{ anders zelf eerst alles op meten en noteren en dan vergelijken met wat je nu op het oog hebt :-q
Ik zelf zou niet naar het merk en ook niet naar afmontage kijken.... (Zo heb ik nu ook een bike uiteindelijk op het oog en zit bijvoorbeeld een dub crank in, dat is iets wat ik zeker niet wil hebben)
Maar goed het oog wil ook wat en over smaak valt niet te twisten :-D :-q
En wat bedoel je nou? :~

:winkie: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Lars TB schreef: zo 5 januari 2020, 23:20
Mario070 schreef: zo 5 januari 2020, 22:49 Maar heb je dan helemaal geen maten of gegevens :-{ anders zelf eerst alles op meten en noteren en dan vergelijken met wat je nu op het oog hebt :-q
Ik zelf zou niet naar het merk en ook niet naar afmontage kijken.... (Zo heb ik nu ook een bike uiteindelijk op het oog en zit bijvoorbeeld een dub crank in, dat is iets wat ik zeker niet wil hebben)
Maar goed het oog wil ook wat en over smaak valt niet te twisten :-D :-q
En wat bedoel je nou? :~

:winkie: :bier:
Ik ga het later (proberen) in dating taal schrijven.... Okee :wink: :lol:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

En ook als je voor de 27.5 wielen kiest, dan zou ik ook echt 27.5 frame en niet een 29er compatible frame ivm te weer langere Chainstay :-{
Dus eigenlijk moet je de achterkant ook in de gaten houden :D ... En dus niet alleen de stack en reach :-{ pffff... Het is niet makkelijk :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mario070 schreef: ma 6 januari 2020, 11:09 En ook als je voor de 27.5 wielen kiest, dan zou ik ook echt 27.5 frame en niet een 29er compatible frame ivm te weer langere Chainstay :-{
Dus eigenlijk moet je de achterkant ook in de gaten houden :D ... En dus niet alleen de stack en reach :-{ pffff... Het is niet makkelijk :lol: :wink:
Goeie tip!

Maar daar heb ik natuurlijk naar gekeken bij de SC :wink: Die 5010 is het beste in verhouding in de kleinste maat :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb helaas niets bekeken :( alleen maar gezellig mee zitten lezen :-D en schoot mij ineens te binnen :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Fijn om dat te horen. Ik heb namelijk de ballen verstand van geometrieën eerlijk gezegd. :oops:

Ik zie wel dat de 5010 een gewicht heeft van 15,1 kg, de Neutron 12,6 kg en de Fuel EX 8 weegt 14,4 kg. Aardig verschil dus, die Neutron. En aangezien dat een ‘damesmodel’ is, neem ik aan dat die in kleinere maten ook juist in verhouding is...?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja hoor, die Neuron is ook in verhouding. En reken maar dat je 2,5 kg verschil erg goed merkt, juist als je klein en licht bent.
Die standaard dropper op de Neuron dropped trouwens ook genoeg. Als je zo klein bent is 10-12,5cm al meer dan genoeg om zo ongeveer op je achterwiel te gaan zitten (zelf raak ik met 12,5cm met mijn kont mijn band, met 10cm net niet, wel op een 29" maat S; met XS in 27,5" zul je een tik meer ruimte hebben om te droppen). Genoeg om je zwaartepunt voldoende te verlagen/naar achteren te brengen.
130mm veerweg is voor wat jij beschrijft ermee te willen doen ook prima.

En twijfel je? Stel, om welke reden dan ook bevalt een Neuron niet... < 1maand mag 'ie gebruikt retour, zonder opgaaf van reden. Je kunt 'm dus gewoon een maand 'uitproberen', 'testen', wat dat betreft loop je geen enkel risico op een miskoop.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Weet je zeker dat je niet op de loonlijst bij Canyon staat Aurelius? :lol:
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 6 januari 2020, 22:29 Die standaard dropper op de Neuron dropped trouwens ook genoeg. Als je zo klein bent is 10-12,5cm al meer dan genoeg om zo ongeveer op je achterwiel te gaan zitten (zelf raak ik met 12,5cm met mijn kont mijn band, met 10cm net niet, wel op een 29" maat S; met XS in 27,5" zul je een tik meer ruimte hebben om te droppen).
Het punt is dus dat zowel de S als de XS een zitbuis hebben van 400 mm. Dat is een 16". Dat is vrij groot. Dan ligt het echt aan de zithoogte van TS wat gaat werken. Je hebt gelijk dat je als klein persoon verhoudingsgewijs minder drop nodig hebt (Hmmm, wie heeft dat eerder uitgelegd? :roll: ), maar als het tegen zit kom je maar tot een pen met 100 mm drop. Omdat de pen er vrij diep in moet! (Dat is dus onafhankelijk van hoeveel drop de standaard pen heeft, die past misschien niet eens voor TS). Dat is ook verhoudingsgewijs niet heel veel. Nu zie ik wel dat de pen er bij Canyon er redelijk diep in kan, dus misschien ga je 125 mm ook nog redden en dan kom je aardig uit. Aan de andere kant geeft TS ook aan niet extreem te gaan doen, dus die volle drop heb je ook niet nodig. Maar het is een beetje raar op zijn zachtst gezegd. Alsof ze achteraf nog even bedacht hebben dat ze ook een nog kleinere maat nodig hadden. Dat doet Cube dus een stuk beter! En is bij die Santa Cruz standaard dus ook gewoon in orde.

Wat verdere maten betreft is de Canyon verder gewoon in orde en dus zeker te overwegen.

Om vooral op het gewicht te letten is geen juiste overweging. Gewicht kun je nog trimmen, een frame meestal niet meer... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef: ma 6 januari 2020, 22:45 Weet je zeker dat je niet op de loonlijst bij Canyon staat Aurelius? :lol:
Yep, echt waar niet :winkie: !
Die Cube Stereo’s waren bv ook mooi geweest qua prijs-afmontage-gewicht, maar die vallen met 16” net iets groter/te groot uit?
Ook niks mis met een Fuel, maar voor de prijs wat minder afmontage/zwaarder.
De SC is prachtig... maar wil je die wat minder zwaar hebben dan ben je een aardige duit kwijt... lees: bovengemiddeld, erg, duur.
Ik denk echt dat met 1,57, 65kg, die Neuron een safe choice is. De keuze is niet reuze in die XS maatjes, en terugsturen kan altijd nog.
Hij gaat er geen loodzware trails mee rijden, dus gewoon reserves genoeg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

Als ik nog een optie mag aanbieden in de Trail Categorie als 29er in S
https://www.norco.com/bikes/2020/mounta ... /optic-c3/

Of als 27,5 in S
https://www.norco.com/bikes/2020/mounta ... luid-fs-1/
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5875
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

DaanCramer schreef: ma 6 januari 2020, 23:47 Als ik nog een optie mag aanbieden in de Trail Categorie als 29er in S
https://www.norco.com/bikes/2020/mounta ... /optic-c3/

Of als 27,5 in S
https://www.norco.com/bikes/2020/mounta ... luid-fs-1/
Tjongejonge..... Wil ik één keer mee kijken krijg je dit.... :-{ :( :roll: :wink:
SORRY, OPTIC C3 MOUNTAIN BIKE IS NOT AVAILABLE IN PORTUGAL
SORRY, FLUID FS 1 MOUNTAIN BIKE IS NOT AVAILABLE IN PORTUGAL
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zo, die Fluid FS1 in 27,5” is ook een mooie! Evt iets minder brede banden erin voor de gewone parcoursen, et voila. Wat kost die Fluid, Daan, en wat weegt ‘ie?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Prijs € 2700 zo te zien: https://www.evanscycles.com/en-nl/norco ... e-EV363947
Gewicht onbekend, maar vorig jaar had Bikeradar een maat L van 15,44 kg getest. Ze waren er niet enthousiast over.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Marky007 schreef: ma 6 januari 2020, 22:01 Fijn om dat te horen. Ik heb namelijk de ballen verstand van geometrieën eerlijk gezegd. :oops:

Ik zie wel dat de 5010 een gewicht heeft van 15,1 kg, de Neutron 12,6 kg en de Fuel EX 8 weegt 14,4 kg. Aardig verschil dus, die Neutron. En aangezien dat een ‘damesmodel’ is, neem ik aan dat die in kleinere maten ook juist in verhouding is...?
Ik zou die bikes weleens echt aan de weegschaal willen zien, voor een eerlijk vergelijk. Dus met serieuze banden, pedalen e.d. Sommige merken geven het gewicht erg optimistisch op, andere meer realistisch. En sommige helemaal niet, om oneerlijke vergelijkingen te voorkomen.

2,5kg is een fors verschil, dat kan nooit in het frame zitten dus waar dan wel in... ik vermoed zomaar een "subjectieve weegmethode" :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie