Fully, 157cm, BB 71,5cm, trail/comfort

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
DaanCramer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2484
Lid geworden op: zo 14 augustus 2011, 20:24
Mijn mountainbike: Norco, Mondraker, Rocky Mountain
Contacteer:

€2599 voor de Fluid

Gewicht zal rond de 15kg zijn, dat is niet ongebruikelijke voor zo’n fiets in die prijsklasse. Ik heb een M staan, zal hem eens wegen.

Er zijn tests te vinden online, met verschillende meningen. Vital was juist heel positief over de Fluid en zo zijn er wel meer. Afmontage in de UK is iets anders door keuzes van Evans.

https://m.vitalmtb.com/product/guide/Bi ... 1-29,24434

https://singletrackworld.com/2019/05/re ... -bike/amp/
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

En dit?
http://www.rijwielshop-elfring.nl/produ ... ocess-111/
Framemaat S.
http://www.rijwielshop-elfring.nl/produ ... uspension/
Ze hebben ook nog een Felt Compulsion staan in maat S
Een Ghost Slamr in maat S ook een hele mooie fiets.
En 2 Rocky Mountains in de maten S.
Moet je alleen even checken of de geometrie etc bij je past.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: ma 6 januari 2020, 23:44 Die Cube Stereo’s waren bv ook mooi geweest qua prijs-afmontage-gewicht, maar die vallen met 16” net iets groter/te groot uit?
Nee, pak de geo's er nou eens bij: de Cube is in 16" 380 mm. De kleinste Canyon heeft dus 400 mm.

Mijn vriendin heeft een BBL van 75 cm, zit meestal op 16" en bij die fietsen krijg ik er zelden een dropper met meer dan 125 mm in.


Ook die Norco is wel lager dan 400 (390 voor de S, 370 voor de XS), maar vanwege de knik in de zitbuis zul je de pen niet snel diep genoeg krijgen.

Laatst weer een fiets voor Miss TB opgebouwd waarbij de zadelpen tot bijna onderop gewoon recht was. En daar kon een 160 mm pen in. Bij een 400 mm zitbuislengte.


Maar goed, het blijft de vraag of TS daadwerkelijk zo ruig gaat rijden dat 'ie maximale drop nodig heeft. Voor wat beschreven wordt is 100 mm waarschijnlijk voldoende en is het zo een punt niet... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Ik heb de indruk dat je me met die SC aan het koppelen bent. Denk dat dat m’n eerstvolgende date gaat worden. Moet wel een paar maanden wachten. Daten kan erg duur zijn... :wink: :lol:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Marky007 schreef: di 7 januari 2020, 23:42 Ik heb de indruk dat je me met die SC aan het koppelen bent. Denk dat dat m’n eerstvolgende date gaat worden. Moet wel een paar maanden wachten. Daten kan erg duur zijn... :wink: :lol:
Nee, dat niet zozeer, maar bij die kleine fietsen letten de meeste fabrikanten niet echt meer op. En dan zijn sommige kleine fietsen niet echt klein meer. In dat opzicht heeft SC zijn huiswerk wel goed voor elkaar. Op basis van de feiten (wat bouw betreft...) is dat dus de beste fiets.

Maar het kan dus best zijn dat je voor jouw doeleinde prima uit de voeten kunt met een Norco of Canyon.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: di 7 januari 2020, 21:52
aurelius schreef: ma 6 januari 2020, 23:44 Die Cube Stereo’s waren bv ook mooi geweest qua prijs-afmontage-gewicht, maar die vallen met 16” net iets groter/te groot uit?
Nee, pak de geo's er nou eens bij: de Cube is in 16" 380 mm. De kleinste Canyon heeft dus 400 mm.

Mijn vriendin heeft een BBL van 75 cm, zit meestal op 16" en bij die fietsen krijg ik er zelden een dropper met meer dan 125 mm in.


Ook die Norco is wel lager dan 400 (390 voor de S, 370 voor de XS), maar vanwege de knik in de zitbuis zul je de pen niet snel diep genoeg krijgen.

Laatst weer een fiets voor Miss TB opgebouwd waarbij de zadelpen tot bijna onderop gewoon recht was. En daar kon een 160 mm pen in. Bij een 400 mm zitbuislengte.


Maar goed, het blijft de vraag of TS daadwerkelijk zo ruig gaat rijden dat 'ie maximale drop nodig heeft. Voor wat beschreven wordt is 100 mm waarschijnlijk voldoende en is het zo een punt niet... .
@Lars, ik had het juist niet over de zadelbuislengte.
Een 16" Cube heeft een veel langere bo-buis, een langere reach en mn ook een wat grotere stackhoogte, terwijl je de front bij 1,57m aan de lagere kant wilt houden. De anderen hebben nog een maatje onder de 16", zeg 'S', van Cube, die zitten daar nog onder met een 'XS'. Daarop doelde ik met 'de Cubes vallen met 16" net niets groter/te groot uit?'.
Maar het klopt, bij de XS van de Canyon blijft de zadelbuislengte 400mm, relatief lang. Maar: ik denk dat icm de standaard dropper daarin je nog steeds meer dan voldoende kunt droppen bij gewoon trail/XC gebruik, waar de TS 'm voor wilde in gaan zetten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: wo 8 januari 2020, 20:01 @Lars, ik had het juist niet over de zadelbuislengte.
Een 16" Cube heeft een veel langere bo-buis, een langere reach en mn ook een wat grotere stackhoogte, terwijl je de front bij 1,57m aan de lagere kant wilt houden. De anderen hebben nog een maatje onder de 16", zeg 'S', van Cube, die zitten daar nog onder met een 'XS'. Daarop doelde ik met 'de Cubes vallen met 16" net niets groter/te groot uit?'.
Maar het klopt, bij de XS van de Canyon blijft de zadelbuislengte 400mm, relatief lang. Maar: ik denk dat icm de standaard dropper daarin je nog steeds meer dan voldoende kunt droppen bij gewoon trail/XC gebruik, waar de TS 'm voor wilde in gaan zetten.
Interessante aspecten zijn dan inderdaad bovenbuislengte en reach en dan zie je dat de Cube respectievelijk 10 mm en 20 mm langer is. Dus aan de ene kant wordt de 'lengte-soep' niet zo heet gegeten, want de zitbuis is gewoon steiler, waarmee je dus lengte overwint en langere reach compenseert. Daar speelt dan wel het aspect hoe steil nog goed is voor een goede traphouding, maar ook de zithouding. Volgens mij gaat het daar bij kleine maten sowieso helemaal fout en wil je het zadel bij in ieder geval de Cube, maar ook bij de Canyon eigenlijk liever naar achteren schuiven. En dan speelt die ene cm opeens toch wel een rol. Dus ja, je hebt gelijk dat de Cube in dat opzicht langer is en dat het zeker mee telt. Maar als je dus je zadel niet laag genoeg krijgt, dan maakt de lengte ook niet meer uit... .

Kleine fietsen zijn nog krommer dan grote fietsen :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Vriend van me met zijn 1.50m rijdt trouwens gewoon op een 29er Specialized Epic. En hij heeft daarmee 4 keer op rij de 24 uurs van de Gulberg gewonnen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: do 9 januari 2020, 17:54 Vriend van me met zijn 1.50m rijdt trouwens gewoon op een 29er Specialized Epic. En hij heeft daarmee 4 keer op rij de 24 uurs van de Gulberg gewonnen.
Dat is net zo als dat verhaal van die man die iedere dag een pakkie sigaretten rookte en stierf op 106-jarige leeftijd.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Lars TB schreef: do 9 januari 2020, 18:40 Dat is net zo als dat verhaal van die man die iedere dag een pakkie sigaretten rookte en stierf op 106-jarige leeftijd.
True. Maar bedenk wel dat vrijwel alle elite XC dames op een 29er rijden. Die zijn ook allemaal niet heel erg groot. Emily Batty is bijvoorbeeld slechts 1.60m.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar die fiets van haar is wel extreem getuned. Zadel max naar voren geschoven, omgekeerde stuurpen met pak en beet 17 graden negatieve hoek? Alles kan en mag, maar het oogt alles behalve natuurlijk, die fiets was er fabriek-af niet op ontworpen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Marky007
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 5 januari 2020, 07:22

Ik fiets al bijna 20 jaar 29’er. Eerste was een Gary Fisher (geen Trek!) X-Caliber met voorvering die je niet ‘uit’ kon zetten. Sinds een jaar of 5 een andere van Sirocco. Juist daarom wil ik het nu weer eens iets meer ‘in proportie’. Hoewel het voor mij geen probleem is, kan iets meer ‘in proportie’ net een fijner ‘gevoel’ geven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

zonoskar schreef: do 9 januari 2020, 22:05 Maar bedenk wel dat vrijwel alle elite XC dames op een 29er rijden. Die zijn ook allemaal niet heel erg groot. Emily Batty is bijvoorbeeld slechts 1.60m.
Inzetbereik... . Het werkt voor xc, niet voor ruige trails.

En Batty is meer getalenteerd in technisch opzicht dan 99% hier op forum. Dan maakt het ook wat minder uit... . (Wel eens gezien wat zij dropt op haar 27,5" trailbike?)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: do 9 januari 2020, 23:18
zonoskar schreef: do 9 januari 2020, 22:05 Maar bedenk wel dat vrijwel alle elite XC dames op een 29er rijden. Die zijn ook allemaal niet heel erg groot. Emily Batty is bijvoorbeeld slechts 1.60m.
Inzetbereik... . Het werkt voor xc, niet voor ruige trails.

En Batty is meer getalenteerd in technisch opzicht dan 99% hier op forum. Dan maakt het ook wat minder uit... . (Wel eens gezien wat zij dropt op haar 27,5" trailbike?)
Het werkt ook voor ruige trails.
Maar veel veerweg en 29" wielen laten zich niet combineren in een xs frame.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 10 januari 2020, 02:10 Het werkt ook voor ruige trails.
Maar veel veerweg en 29" wielen laten zich niet combineren in een xs frame.
Dan werkt het dus niet. Dat zeg ik.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie