Wat is de invloed van een slack geometrie op de stabiliteit van een fiets?
Ik begrijp dat er duidelijke voordelen zijn wanneer het bergaf gaat en dat het niet het nerveuze heeft van een fiets met een hele steile balhoofdshoek, maar heeft het stuur van een fiets met een 65 graden balhoofd niet de neiging om te willen klappen, met neme bij lagere snelheden? Kun je met zo’n fiets überhaupt met de handen los fietsen?
Stabiliteit van een slack geometrie
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2649
- Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC
Maar stilstaand/met lage snelheid wel?
De afbeelding is een extreem voorbeeld, maar de reactie (zwaarte) kracht die de grond op het wiel uitoefent zit voor het scharnierpunt en dat zorgt er voor dat het stuur om wil klappen.
Laatst gewijzigd door Mad Wally op wo 8 januari 2020, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
64.5 tsss, mijn 63 graden doet het ook prima.
Alleen moet je fiets er wel voor ontwikkeld zijn. Het is natuurlijk niet alleen de balhoofdhoek die anders is qua geometrie. Veelal valt het samen met een aangepaste seattube, lagere bottom bracket, langere reach etc.
Alleen moet je fiets er wel voor ontwikkeld zijn. Het is natuurlijk niet alleen de balhoofdhoek die anders is qua geometrie. Veelal valt het samen met een aangepaste seattube, lagere bottom bracket, langere reach etc.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Door een luie balhoofdhoek wil je stuur inderdaad sneller omklappen. Maar dat effect is voornamelijk bij stilstand en gaat weg zodra het wiel een beetje draait. Verder moet je zo'n fiets niet zo zeer sturen door aan het stuur te draaien, maar meer met je heupen.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 6000
- Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
- Mijn mountainbike: is onderweg
Ik heb wel een fiets gehad met een slack balhoofd, persoonlijk vond ik die heel vervelend klimmen. Heel veel last van wheelflop.
Daarom heb ik mij fiets liever niet te slack.
Maar ik denk dat dat inderdaad niet alleen door de balhoofdhoek kwam, was gewoon een waardeloze fiets.
Daarom heb ik mij fiets liever niet te slack.
Maar ik denk dat dat inderdaad niet alleen door de balhoofdhoek kwam, was gewoon een waardeloze fiets.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2952
- Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
- Mijn mountainbike: Bird Aeris 9
waarschijnlijk wel idd, de meeste "moderne" slacke fietsen hebben ook een relatief lange reach, en dus meer tussen de wielen. dit zou ook gewoon goed moeten klimmen
Bird Aeris 9 blurple
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Het effect wat jullie merken komt niet alleen door de balhoofdhoek. Het is de naloop (Google zelf maar plaatjes, in het Engels trail) die uiteindelijk dit stuurgedrag veroorzaakt. Wielmaat, balhoofdhoek, vorklengte en vorksprong zijn de variabelen hierin. Hoe het voelt wordt dan ook nog beïnvloed door o.a. stuurbreedte en stuurpenlengte. Je kunt dus niet zeggen dat alle fietsen met een bepaalde balhoofdhoek op eenzelfde manier sturen.
Was het maar zo simpel.
Was het maar zo simpel.