XC/trail opties. Evil Following misschien?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

True, en vermoed dat ik bij de testrit al een overkill ga ervaren maar we gaan het zien.

Al ben ik niet gek op Cube maar ik vind de nieuwe Stereo's wel mooi on te zien. Het gaat om deze :

Afbeelding
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een maatje van me heeft ook zo'n ding. Het zijn vooral de banden die hem tot een tank maken.
Hij is dan ook overgestapt op een setje nobby nic's en rijdt er nu overal vrolijk mee rond.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik mtb nog geen 100 jaar maar heb met mijn Remedy 150/160 nooit het gevoel van overkill gehad t.o.v mijn Roscoe hardtail met maar 120 veerweg. Misschien dat vroeger die extra veerweg in de weg zat, maar in mijn beleving is dat met de huidige fietsen niet of nauwelijks het geval terwijl je wel de reserve hebt als je gaat spelen.
Banden hebben een veel grotere impact. Met mijn Remedy rij ik in NL nu veel met 27.5 Barzo/Mezacal 2.6 banden en dan gaat hij als de brandweer. Gooi er de bikepark/buitenlandset met DHR/DHF onder en ja dan is het in NL een logge fiets.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Het is ook maar net wat je er mee wil, voor korte tochtjes cruisen zit meer veerweg niet zo in de weg.
Wil je lange tochten maken of rondjes op tempo rijden ga je echt wel merken dat het stuk lomper is.

Ik heb een spectral 29 met 140/130mm, een relaxed rondje Amerongen en beetje spelen gaat daar perfect mee maar als ik op LV/HV een rondje gas wil geven merk ik toch echt wel de nadelen .

Maar aangezien je veel trial achtige dingen doet zou ik niet al te veel veerweg nemen. Bunny hoppen is een stuk lastiger met veel veerweg.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Dat is ook zo, de wil om lange tochten te rijden is er al jaren maar in de praktijk blijft het 90% bij een cirkel van 10km rond de betreffende parking en spelen. En die 10% rij ik misschien 30 km.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Singletrack Sundays schreef: vr 10 januari 2020, 16:08 Maar aangezien je veel trial achtige dingen doet zou ik niet al te veel veerweg nemen. Bunny hoppen is een stuk lastiger met veel veerweg.
Ik heb weinig sprongkracht in mijn benen en merk juist dat ik met mijn Remedy (150 veerweg achter) hoger hop als zonder doordat je de vering kunt preloaden en als extra setje omhoog kunt gebruiken.
Wellicht dat je met meer techniek en sprongkracht zonder hoger komt hoor, maar ik ervaar het eerder als hulp, dan als beperking. (en uiteraard is er voor alles een TEVEEL).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: vr 10 januari 2020, 16:15 Dat is ook zo, de wil om lange tochten te rijden is er al jaren maar in de praktijk blijft het 90% bij een cirkel van 10km rond de betreffende parking en spelen. En die 10% rij ik misschien 30 km.
Die lange tochten had je al lang kunnen doen met de fietsen die je hebt (gehad), nieuw speeltje is leuk maar als de motivatie, tijd, wil etc er echt niet is dan ben je na twee lange ritjes op je nieuwe bike ook weer klaar is mijn vermoeden ;)

Nieuw speelgoed is leuk en de euronen branden in je zak dat snap ik, maar koop dan i.i.g. iets waar je echt blij van wordt, een bike waar je een beetje een band mee hebt of kunt krijgen. Uiteindelijk gaan alle bikes oud worden, piepen en kraken etc dan breek het punt aan of je er nog wat liefde in wilt steken of dat "ze" gelijk mag vertrekken ... een soort Tinderfiets zeg maar :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Jurf schreef: vr 10 januari 2020, 17:35
Singletrack Sundays schreef: vr 10 januari 2020, 16:08 Maar aangezien je veel trial achtige dingen doet zou ik niet al te veel veerweg nemen. Bunny hoppen is een stuk lastiger met veel veerweg.
Ik heb weinig sprongkracht in mijn benen en merk juist dat ik met mijn Remedy (150 veerweg achter) hoger hop als zonder doordat je de vering kunt preloaden en als extra setje omhoog kunt gebruiken.
Wellicht dat je met meer techniek en sprongkracht zonder hoger komt hoor, maar ik ervaar het eerder als hulp, dan als beperking. (en uiteraard is er voor alles een TEVEEL).
Op snelheid kan je dat gebruiken idd, maar bunny hop uit stilstand/lage snelheid werk hardtail het beste en is veel directer.
Deze doe je ook niet echt vanuit je benen maar vooral door je voorwiel zo hoog mogelijk de lucht in te trekken.

Maar uiteindelijk draait het niet om de bike maar om het poppetje wat er op zit.
https://youtu.be/AZ6zhIJZ8GY
Have fun!
Rinse.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een Cube Stereo 150 voor in Nl en net over de grens... Voor XC-trails.
Da's mijn thuisgebied, en ik rijd alles wat zo technisch als mogelijk is makkelijk met een wat potentere race-marathonfully. Mijn fietsmaten ook, overigens. Zou je niet iets daar tussenin overwegen? Als je gaat proefrijden op een Stereo 150 zou ik zeker ook even proefrijden op een 29" Stereo 120, als die er toevallig staat.
Cube Stereo, met 120-130mm, 2800,-, https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... ange-2020/. Ook nog steeds een trailbike, met reserves zat voor hier (Nl en net over de grens). Die 150mm is veel meer dan een XC-trailbike natuurlijk. Bedoeld voor de bergen, trailpark.
(zelfs deze Cube AMS met 120mm Sektor vork zou 'hier' al potent genoeg zijn, met Shimano SLX-XT 10-51 afmontage, dropper en Noni's, 12,6 kg, 2999,- (https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... grey-2020/).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

...en ben je in die Cube 150mm categorie geïnteresseerd, dan staat er toevallig in de Duitse Bike van afgelopen week een groeptest over All Mountains in de prijsklasse <3000,-, leuk leesvoer.
Met daarin getest, obv hogere naar lagere score (wat dus niet alles zegt over precieze rij-eigenschappen en sterke/zwakke punten!), de Canyon Neuron Spectral CF 7.0 27,5", Bulls Wild Ronin RS 29", Transalp Signature III X12 1.0, 27'5" Cube Stereo 140 HPC SL 27,5", Giant Trance 1 27,5", Radon Slide Trail 9.0. 29", Scott Genius 9.0 29", Trek Remedy 8 27,5", Specialized Stumpjumper Comp Alloy 29", Rock Machine Blizzard TRL 70 29".
Googelen maar :winkie: ....
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Vooralsnog heb ik interesse in de fiets om 2 redenen.

Prijs voor wat ik er voor heb qua afmontage en het gewicht.

Helaas is alleen de 150 beschikbaar maar zou ik ook de voorkeur hebben voor de 120.

We gaan het morgen meemaken.

Het is en blijft een hoop geld dus het moet wel gelijk goed voelen.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

@Maverick
Heb nog wel een mooie XC / trail fully voor je.

viewtopic.php?f=20&t=143958

Lijkt wel wat op die Cube die je wil testen ( alhoewel de mijne mooier is natuurlijk :winkie: :bier: )
Kan d`r zelf`s nog een 32mm 150mm boost vork inzetten / bijdoen voor je.
Bike heeft XC + Trail en Bikepark ervaring, dus zal van jouw trail fratsen niet schrikken :tong
Van de overgebleven €`s kan je deze bike pimpen / upgraden en ook nog een aantal leuke trail trips maken haha.

Suc6 met je bikequest.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5497
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

maverick76 schreef: do 9 januari 2020, 21:06 Nee canyon daar kan ik echt niet warm van lopen.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 587
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

yo-eddy schreef: vr 10 januari 2020, 20:53
maverick76 schreef: do 9 januari 2020, 21:06 Nee canyon daar kan ik echt niet warm van lopen.
:lol: we willen maverick toch niet zien " hoppen " in het bos op een cube :((

Eerlijkheid gebied me te zeggen dat die " cube " mij ook wel kan bekoren :-q .
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

:lol:

Eerst kijken naar dat ding
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie