Giant XTC Advanced 2017

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Kunnen we er een streep onder zetten en zeggen dat het stevig is of hebben jullie zin om nog 2 pagina's deze discussie te voeren?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het is niet stevig, daar heb ik geen 2 paginas voor nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nee ik heb geen zin.... :lol: (voor mij is) het allemaal duidelijk :-q
Hopelijk kan TS hier iets mee, en zo zijn rondjes gaan beginnen te rijden :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als de norm 120 kg is en je weegt 120 kg schoon aan de haak, dan ben je te zwaar met kleren aan. Beter naar een fiets kijken met norm 130 kg of 140kg.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Is er 1 MTB waar we van weten die een hogere maximale belasting heeft? Anders wordt het toch gewoon die?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij zijn het er meer. Je kan ook voor staal gaan. Het frame van de Surly Krampus zou een max. rijdersgewicht van 136 kg aankunnen.
https://surlybikes.com/uploads/download ... _Sheet.pdf
Ik vermoed dat meer stalen frames iets extra kunnen dragen.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Gewoon doen, Giant weet heus wat ze doen en nemen zelf ook een veiligheidsmarge. Zoals je ook al zei, voorlopig ga je op de weg of Nederlandse routes rijden en is het te verwachten dat je gewicht door het duursporten ook weer iets zal afnemen. Er rijden heel veel modellen met deze constructie rond en als ze goed gebouwd zijn is daar niets mis mee.
Carve2013
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 4 september 2013, 12:58

Zo dan... wat een reacties :o

Iedereen bedankt voor het meedenken dusver.. de fietsen van Decathlon had ik zelf nooit aan gedacht, alhoewel deze me niet heel erg trekt, maar toch zijn de reviews erg goed !

Een Cube is ook zeker nog een mogelijkheid en het maakt me ook niets uit of ik een overjarig model zou hebben.. ter info
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik heb deze giant, ben bijna 100kg en doe wel lomp met de fiets. Tot nu toe (2 jaar) nog geen klachten, behalve de Sram level TL remmen. Die zijn vervangen voor SLX. Verder een prima fiets, zeker voor dat geld.

Met 120kg moet het op de Nederlandse rondjes prima gaan.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Cube geeft overigens zelf aan dat het maximum systeemgewicht (=fiets+rijder) van hun MTBs 115 kg is https://www.cube.eu/fileadmin/2020/Serv ... MY2020.pdf.
Dit zal wel deels aansprakelijkheid afschuiven zijn (mijn remmen waren onvoldoende in deze stijle afdaling, kan ik invalide-uitkering ontvangen? Nee u ging boven het systeemgewicht uit), maar het 'ze weten wel wat ze doen', krijgt dus hierdoor een andere lading. Overigens, weet je zeker dat de 120 kg van andere merken niet ook systeemgewicht is ?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu kan dat verhaal van (o.a.) Cube best gebaseerd zijn op de wielen. Bij Mavic en Dt-Swiss zijn veel gewone wielen vrijgegeven tot een rijdersgewicht van 85-90 kg, tegenwoordig nog een paar tot 100 kg. Tel daar een fiets en een rugzak bij op en je zit op die 115 kg.

Realistisch? Nee. Maar inderdaad om je in te dekken.

Nu is 120 kg een beetje een officieuze industrie norm. Als je doorvraagt bij fabrikanten komt dat als limiet er uit. Daar testen ze op, dat is de minimum eis. Hoe ze precies testen is dan de vraag, maar bij een degelijke test mag je er van uit gaan dat ze daar voor mountainbikes toch ook een sprong in mee nemen. Sturen, stuurpennen, zadelpennen, zadels, cranks, pedalen, ze halen allemaal die 120 kg rijdersgewicht norm wel. Meestal ruim.

Dat betekent dat je op een Nederlands rondje zonder sprongen of rotsblokken ook wel 160 kg kunt wegen en nog niet de onderdelen overbelast.

En je hebt natuurlijk andere inzetbereiken. Trekkingfietsen met 20 kg bagage achterop is weer een heel ander verhaal. Dat is dood gewicht. Je stuur zal er niet door breken, maar vooral je wielen worden opeens extreem belast. Dan kun je zelf 70 kg wegen, je fiets 15 kg en dus ruim onder de norm van 115 kg zitten, je wielen gaan kapot als je daar standaard spul toepast.

Dan heb je ook nog lichtgewicht spul. Daar hangt vaak een andere limiet aan. En soms de beperking wat inzetbereik betreft. Niet springen bijvoorbeeld. Fiets je 'netjes' dan houdt dat spul prima. Ook als je over de limiet zit. Maar het is niet gebouwd voor de eeuwigheid, dus de kans dat het kapot gaat is groot.

Bij lichtgewicht spul heb je nog een ander probleem. De sterkte is vaak wel voldoende, maar die onderdelen zijn slap. Voorvorken en wederom wielen en de door Willem hierboven genoemde remmen zijn een goed voorbeeld hiervan. Lichte rijders en rijders die niet in de buurt van 'maximaal' komen zullen het niet merken, maar zwaardere rijders hebben hier wel een probleem. Alleen is deze limiet nog moeilijker te bepalen en wordt dus nooit genoemd. Maar die ligt in de volksmond bij pakweg 80-85 kg.

Vorken noemde ik dus al kort: probleem bij goedkopere modellen is vaak dat er 'dunne' vorkjes in zitten. Die zijn meer dan sterk genoeg, 120 kg moeten ze kunnen hebben als je niet gaat springen. Maar je zit dan dus met een stukje stijfheid. Hier gaan fabrikanten er ook van uit dat een 'goedkope rijder' niet maximaal zal fietsen en dus ook geen top vork nodig heeft, niet wat werking betreft, niet wat stijfheid betreft. Ben je een rijder die wel maximale snelheid haalt en lichtjes over de 100 kg gaat (we hebben een paar van die indrukwekkende jongens hier op het forum!!), dan is het verstandig om een 'dikke' vork te kopen. En dus niet voor de sterkte.


Frames hoef je je eigenlijk geen zorgen om te maken. Tenzij je naar echt lichtgewicht spul gaat. Nu breken ook zwaardere frames met enige regelmaat, maar dat is voor 99% terug te voeren op slechte productie. Bij een enkele achterbrug wordt bijvoorbeeld iets te dun materiaal gebruikt, maar als dat goed gelast zou zijn, dan zou er niets gebeuren. Door wel iets dikker materiaal te gebruiken hoef je ook minder precies te lassen en gaat het toch niet kapot. Maar dan kun je niet de schuld geven aan de constructie.
In het geval van de Giant hebben TSTM en Mario in die zin gelijk dat de constructie niet optimaal is, maar in de praktijk zal dit alsnog niet kapot gaan omdat de uitvoering van genoeg materiaal gebruik maakt. Dat er wel fietsen met deze constructie kapot gaan is hooguit een bewijs dat die fabrikant de productie niet voor elkaar had.
Ga er van uit dat ieder frame in de klasse van rond de €1.000,- probleemloos een rijder van 150 kg aan kan. Mits die rijder gewoon netjes zijn wielen aan de grond houdt en niet maximaal een enduro-parcours af probeert te leggen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Afbeelding
Afbeelding

Ik denk dat de Decathlon Spaanse vrienden heeft :lol: :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Hoezo? Deze deca is zeker 5 keer goedkoper :bier: :bier:
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Carve2013 schreef:Een Cube is ook zeker nog een mogelijkheid en het maakt me ook niets uit of ik een overjarig model zou hebben.. ter info
Wellicht hier een kijkje nemen:
http://www.rijwielshop-elfring.nl/
In Wehl
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Sudlon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 17 oktober 2018, 18:10

Hier met 1.82m | 95kg op een Giant Fathom 0 uit 2017. In mijn ogen ook goede prijs kwaliteit verhouding.

Bevalt verder prima. Wel handgemaakte wielset erin met 30mm intern i.p.v. 21mm (BikeWheels Goor)

Enige nadeel vind ik de QR achter i.p.v. steekas :(
Gesloten