Jawel, ik ken deze fietsen. Als je kijkt op de 4e foto van de Xc 900, dan kan je zien dat het rode van carbon is. Het zwarte daarboven is alleen een stuk (volgens mij plastic) materiaal om de Seat tube vast te zetten. Je ziet dat de rode verdikking mooi doorloopt. Kortom: ze komen wel bij elkaar.Mario070 schreef: ↑za 11 januari 2020, 23:11Alles is veilig mits je het volgens voorschrift gebruikt en dat geldt ook voor de rijder natuurlijk geen hersenloze capriolen uithalenShredwithcare schreef: ↑za 11 januari 2020, 22:57 Ik bedoel ik weet niet veel van materialen, maar is carbon niet ook gewoon veilig? Zijn we niet al lang na de jaren van frames die breken. Trouwens is de Xc 900 wel gewoon in diamant vorm.
De xc900 is het zelfde als de Giant de seatstays komen niet gelijk uit op de toptube
Giant XTC Advanced 2017
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022
Nu zit deze Giant in het segment 'lompere buizen', dus hoef je voor scheuren niet bang te zijn.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 11 januari 2020, 22:27 Die Giant heeft geen diamantframe, maar zo'n onzalige constructie waarbij de seatstays niet aansluiten op de bovenbuis.
Dat werkt bij carbon en lichtgewicht rijders, maar bij alu en 120kg gaat dat scheuren op die plek.
Dus niet doen.
En gebeurt het toch: betere service en garantie dan Giant kun je nauwelijks krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik ga ff terug kijken....ogenblik aub
Hier ben ik weer het carbon frame heeft (plastic) de geïntegreerde zadelpenklem, en wat ik zie is dat de seat tube met het carbon frame (komt misschien niet al de duidelijk over) komen de buizen niet recht tegenover elkaar uit aan weerszijden van de seat tube
Hier ben ik weer het carbon frame heeft (plastic) de geïntegreerde zadelpenklem, en wat ik zie is dat de seat tube met het carbon frame (komt misschien niet al de duidelijk over) komen de buizen niet recht tegenover elkaar uit aan weerszijden van de seat tube
Laatst gewijzigd door Mario070 op za 11 januari 2020, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Net zo lomp als bijv. de Merida Big Trail?Lars TB schreef: ↑za 11 januari 2020, 23:21Nu zit deze Giant in het segment 'lompere buizen', dus hoef je voor scheuren niet bang te zijn.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 11 januari 2020, 22:27 Die Giant heeft geen diamantframe, maar zo'n onzalige constructie waarbij de seatstays niet aansluiten op de bovenbuis.
Dat werkt bij carbon en lichtgewicht rijders, maar bij alu en 120kg gaat dat scheuren op die plek.
Dus niet doen.
En gebeurt het toch: betere service en garantie dan Giant kun je nauwelijks krijgen.
Als je zwaar bent (zwaarder dan 70kg) dan wil je dit niet.
BMC, Merida, Giant, ze scheuren op die plek allemaal. En dan komt de garantie in actie.
Maar je wilt geen garantie, je wilt fietsen.
Je kunt dit voorkomen door lomp veel materiaal toe te passen, maar dan verlies je comfort en voeg je ook nog eens gewicht toe.
En de enige functionaliteit van deze constructie is juist een beetje comfort in de HT.
Waarom men dit toepast is mij een raadsel, gewoon dom.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
"En de enige functionaliteit van deze constructie is juist een beetje comfort in de HT.
Waarom men dit toepast is mij een raadsel, gewoon dom"
Ik kon mij ook niet anders bedenken, buizen niet recht tegenover elkaar geeft iets meer flexibiliteit, maar op die plek niet echt handig lijkt mij
Thanks
Waarom men dit toepast is mij een raadsel, gewoon dom"
Ik kon mij ook niet anders bedenken, buizen niet recht tegenover elkaar geeft iets meer flexibiliteit, maar op die plek niet echt handig lijkt mij
Thanks
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022
Het maakt bij carbon minder uit als het niet precies recht op elkaar zit omdat je kan spelen met de carbon layup. Of dit is gebeurd bij de Xc 900 durf ik niet te zeggen. K weet ook niet of we nu nog waarde toevoegen met deze discussie. Anders haal je toch een stalen ragbak?Mario070 schreef: ↑za 11 januari 2020, 23:22 Ik ga ff terug kijken....ogenblik aub
Hier ben ik weer het carbon frame heeft (plastic) de geïntegreerde zadelpenklem, en wat ik zie is dat de seat tube met het carbon frame (komt misschien niet al de duidelijk over) komen de buizen niet recht tegenover elkaar uit aan weerszijden van de seat tube
Dat weet ik dus ook niet maar TS valt toch binnen de gestelde norm dus ik zeg doenShredwithcare schreef: ↑zo 12 januari 2020, 00:03Het maakt bij carbon minder uit als het niet precies recht op elkaar zit omdat je kan spelen met de carbon layup. Of dit is gebeurd bij de Xc 900 durf ik niet te zeggen. K weet ook niet of we nu nog waarde toevoegen met deze discussie. Anders haal je toch een stalen ragbak?Mario070 schreef: ↑za 11 januari 2020, 23:22 Ik ga ff terug kijken....ogenblik aub
Hier ben ik weer het carbon frame heeft (plastic) de geïntegreerde zadelpenklem, en wat ik zie is dat de seat tube met het carbon frame (komt misschien niet al de duidelijk over) komen de buizen niet recht tegenover elkaar uit aan weerszijden van de seat tube
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Daarom schreef ik dat je er met carbon en een lichte rijder wel mee wegkomt.
(Meestal dan toch)
Maar als je 120kg weegt wil je dit niet.
Ook niet als je 90kg weegt.
Iedereen mag het natuurlijk zelf weten. Maar ik vind het een slecht idee.
(Meestal dan toch)
Maar als je 120kg weegt wil je dit niet.
Ook niet als je 90kg weegt.
Iedereen mag het natuurlijk zelf weten. Maar ik vind het een slecht idee.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?
Dan Empfield
Dan Empfield
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 196
- Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
- Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022
Je valt binnen de norm, dus het wordt vervangen onder garantie. Nog maals, als je iets stevigere wilt neem dan een stalen beestje. Die vallen wel soms iets duurder uit, maar ik weet zeker dat er ook hele mooie stalen fietsen zijn te vinden in t budget.
Nee, puur optisch in dit geval. Met lompe buizen spreek je sowieso niet van comfort.ThaSingleTrackMastah schreef: ↑za 11 januari 2020, 23:41Net zo lomp als bijv. de Merida Big Trail?
Als je zwaar bent (zwaarder dan 70kg) dan wil je dit niet.
BMC, Merida, Giant, ze scheuren op die plek allemaal. En dan komt de garantie in actie.
Maar je wilt geen garantie, je wilt fietsen.
Je kunt dit voorkomen door lomp veel materiaal toe te passen, maar dan verlies je comfort en voeg je ook nog eens gewicht toe.
En de enige functionaliteit van deze constructie is juist een beetje comfort in de HT.
Waarom men dit toepast is mij een raadsel, gewoon dom.
Giant heeft dit model al een paar jaar in het programma, maakt al eeuwen racefietsen met deze constructie. Je baseert jouw uitspraak dus op een ander merk dat een paar keer een probleem had met zo een uitvoering. Wat niet aan het ontwerp lag maar aan de productie.
Ik zie geen Giant's breken op deze plek en ik denk dat Giant erg snel de uitvoering zou veranderen als dat wel het geval zou zijn. En overduidelijk zien zij dus geen noodzaak.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Staal is alleen sterker als het werkelijk lomp is. 2.500 gram begint er op te lijken. Maar in de goedkope prijsklasse gaat staal makkelijk naar de 3.000 gram Een aluminium frame van 1.800 gram is minstens even sterk.Shredwithcare schreef: ↑zo 12 januari 2020, 00:14 Je valt binnen de norm, dus het wordt vervangen onder garantie. Nog maals, als je iets stevigere wilt neem dan een stalen beestje. Die vallen wel soms iets duurder uit, maar ik weet zeker dat er ook hele mooie stalen fietsen zijn te vinden in t budget.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Die Decathlons hebben een betere constructie op dat punt.
Maar Mavic wielen.
Kunnen die 120kg aan?
Ze gaan al stuk bij 80kg...
Maar Mavic wielen.
Kunnen die 120kg aan?
Ze gaan al stuk bij 80kg...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nogmaals, 120 kg is niet belachelijk of zo. Het eerste onderdeel waar je je zorgen om zou moeten maken is de zadelrails. En die gaat bij de standaard zadels meestal tot een maximale belasting van 120 kg volgens de fabrikanten.
Daarna heb je de wielen, waar bij de goedkopere modellen het materiaal meestal meer dan sterk genoeg is, alleen de bouwkwaliteit tegen valt.
Als je je dan zorgen moet gaan maken om frames, zadelpennen, sturen, cranks, dan mag een rijder van 85 kg ook wel heel, heel, heeeeel erg voorzichtig op zo een fiets gaan fietsen als die limiet zo dicht bij ligt...
Daarna heb je de wielen, waar bij de goedkopere modellen het materiaal meestal meer dan sterk genoeg is, alleen de bouwkwaliteit tegen valt.
Als je je dan zorgen moet gaan maken om frames, zadelpennen, sturen, cranks, dan mag een rijder van 85 kg ook wel heel, heel, heeeeel erg voorzichtig op zo een fiets gaan fietsen als die limiet zo dicht bij ligt...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29834
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Met alle materialen kan er iets kapot gaan, maar als de constructie niet deugt, dan gaat het zeker kapot.Lars TB schreef: ↑zo 12 januari 2020, 00:18Staal is alleen sterker als het werkelijk lomp is. 2.500 gram begint er op te lijken. Maar in de goedkope prijsklasse gaat staal makkelijk naar de 3.000 gram Een aluminium frame van 1.800 gram is minstens even sterk.Shredwithcare schreef: ↑zo 12 januari 2020, 00:14 Je valt binnen de norm, dus het wordt vervangen onder garantie. Nog maals, als je iets stevigere wilt neem dan een stalen beestje. Die vallen wel soms iets duurder uit, maar ik weet zeker dat er ook hele mooie stalen fietsen zijn te vinden in t budget.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.