Giant XTC Advanced 2017

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Carve2013
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 4 september 2013, 12:58

Goedemiddag,

Ik heb in het verleden al diverse rondjes in Zeddam en Haaksbergen gefietst en ook de Bart Brentjens Challenge heb ik al eens mogen doen.. het ging altijd een beetje met ups en downs zullen we maar zeggen..

Afgelopen december ben ik geopereerd aan een ontsteking van mijn achillespees die al bijna 2 jaar parten speelt.. het ene moment had ik er meer last van dan de andere keer, maar als het goed is ben ik de ontsteking straks kwijt.
Momenteel zit ik nog in het gips tot het einde van de maand en daarna volgt er een lang traject met revalidatie (6-9 maanden).. de afgelopen maanden heb ik door deze kwetsuur niets aan sport kunnen doen, maar ik heb mijn voedingspatroon daar niet op aangepast wat nu dus resulteert in een schone 120 kg aan de haak met een lengte van 1.80 m.

Nu heb ik altijd wel een grof postuur gehad en zal ook nooit 80 kg gaan wegen maar dat is ook niet mijn doelstelling. Ik wil revalideren en wil daarbij het mountainbiken ook serieus aan / oppakken. Ik ben voornemens om 2 keer in de week te gaan fietsen en ook straks weer toertochten te doen.
Nu wil ik graag eenmaal in de week Zeddam gaan doen en de andere dag eventueel een kleinere / kortere ronde in het Kruisbergse bos in mijn woonplaats Doetinchem. Nu lijkt het me in ieder geval verstandig om wellicht eerst wat kilometers op het asfalt te maken voor ik het bos induik, maar nu komt het..

Door alle tegenslagen die eruit voortvloeiden, heb ik in een opwelling mijn MTB verkocht en natuurlijk heb ik daar nu spijt van :oops: als laatste fiets had ik een Cube LTD pro blackline van 2017. De maat van het frame was een 21 inch ofwel XL, dat lijkt in eerste instantie groot, maar ik vond dat nu eenmaal fijner fietsen toen ik deze fiets kocht. Ik heb ook op een L / 19 inch gefietst, maar zoals gezegd vond ik de grotere maat fijner.

Afbeelding

In het verleden al diverse fietsen mogen hebben, maar voor mijn gevoel nooit helemaal de juiste.. zo ben ik begonnen op een 26" Rose Count solo, die heb ik vervolgens ingeruild voor mijn eerste, echte nieuwe fiets een Specialized Carve (vandaar mijn nickname), toen een Canyon hardtail waar ik een hoop gedoe mee heb gehad, een Cube LTD via marktplaats, nog een full suspension van Kona, de Hei Hei en als laatste dus de Cube.

Dit was mijn Kona
Afbeelding

Voor ik dus überhaupt kan gaan revalideren zal ik dus een nieuwe fiets moeten kopen, de laatste Cube kocht ik bij Mantel waar ik op zich prima geholpen ben dus dat is zeker wel een optie.
De opties die ik wil gebruiken is er een kopen via de LBS, via dit forum of marktplaats afstruinen. Maar wat is wijsheid daarin?

Ik wil een goede fiets, afmontage kan ik altijd aanpassen als deze aan vervanging toe is door b.v. slijtage dus dat vind ik niet zo schokkend.. wat ik nu veel zie is de aandrijving van 1x11 of 1x12 versnellingen, hoe zijn de ervaring daarmee? Lijkt me een stuk minder onderhoudsgevoelig omdat je voor sowieso geen derailleur meer hebt toch?

Een tijd terug was ik bij een LBS en daar zag ik wel een hele gave Giant Fathom staan, enorme felle kleuren maar wat me daaraan opviel was die achternaaf.. die maakte zo'n heel tof ratelgeluid !
Ik weet ook niet of dat nog een andere toegevoegde waarde heeft, maar ik vond dat wel tof klinken..het ging om deze fiets trouwens en dat brengt me dan bij een Fathom 29er 1 GE

https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29er-1-ge-2018
Afbeelding

Er zijn zoveel andere mooie fietsen, maar ik zit dus ook met mijn gewicht.. welke fietsen zouden geschikt zijn voor mij? Ik weet ook dat de wielen het allemaal moeten kunnen dragen, maar tot nog toe heb ik altijd met de standaard wielen gefietst en nooit iets mee gehad in dat opzicht..
Mijn budget is tussen de 1000 en 1250 ongeveer, maar ik vind een fiets als deze ook gaaf en die kost aanzienlijk minder in eerste aanschaf

Giant Fathom 2
Laatst gewijzigd door Carve2013 op wo 26 mei 2021, 19:22, 3 keer totaal gewijzigd.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

De M waarschijnlijk net te klein? Check de prijs...

https://www.mantel.com/giant-fathom-29er-1-2018
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Met de aanbieding van de LBS heb je ook een prima basis, voor een mooi bedrag. Daarmee hou je wat budget over en zou je direct de wielset kunnen upgraden, wat je direct gaat merken in snelheid en rijgedrag. Kun je de originele set uitrusten met wegbanden. De maat M gaat zeker te klein zijn als je nu voor XL gekozen hebt, zo te zien kun je bij de LBS ook nog beide maten testen en evt stuurpennetje laten wisselen.
Carve2013
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 4 september 2013, 12:58

@ofv ik ben bang van wel dat “m” te klein gaat worden

@bartsince1975 je bedoelt dan de blauwe van €749? Maar wat zijn dan “goede” wielen? Voor de snelheid hoeft het voor mij niet hoor, of ik nu een uur van huis ben of een uur en een kwartier, dat maakt mij niks uit :wink:
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Carve2013 schreef: za 11 januari 2020, 19:47 @ofv ik ben bang van wel dat “m” te klein gaat worden

@bartsince1975 je bedoelt dan de blauwe van €749? Maar wat zijn dan “goede” wielen? Voor de snelheid hoeft het voor mij niet hoor, of ik nu een uur van huis ben of een uur en een kwartier, dat maakt mij niks uit :wink:
Vrees het ook. Ben wel benieuwd wat ze er voor willen hebben bij die zaak bij je in de buurt. Heb je in ieder geval een idee voor hoe weinig het ook kan. :D
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Is de Rockrider xc 500 geen goede optie?
Sram gx eagle en rockshox reba. Deze fietst bijna hetzelfde als de Giant, maar dan heeft hij een moderner uiterlijk en hij kost maar
1199€. Max gewicht 120kg. Frame levenslange garantie, onderdelen 2 jaar.
https://www.decathlon.nl/p/mtb-xc-500-2 ... gKDO_D_BwE

Rockrider Xc 900: Dan heb je ook de carbon variant. Deze heeft betere wielen, voor de rest is de spec vergelijkbaar. Deze is 10,3 kg. Voor 1600€. Max gewicht 120kg.
https://www.decathlon.nl/p/mtb-xc-900-2 ... K0ivD_BwE
Deze fietsen bieden meer waar voor je geld.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nu is een 'M' van Giant gewoon een 18", dus het kan wel. Cube valt juist kleiner, dus de 21" was niet geheel fout. Je zat er overigens wel als een wielrenner op...

Wat betreft je gewicht is 120 kg op het randje van de meeste onderdelen. Je moet niet gek gaan doen met dat gewicht op een fiets. Niet springen, niet te ruig terrein. Maar gewoon lekker asfalt en de meeste Nederlandse rondjes zal echt niet resulteren in brekende onderdelen.


Dus die Giant is gewoon een goede keuze. Maar ga inderdaad toch even zitten op die fiets in die maat. Bedenk ook dat de fiets anders zal zitten dan je Cube en dat dat weer wennen is. Je Kona was trouwens een maat te klein, dus gebaseerd daarop lijkt het me logisch dat je een grotere Cube gekocht hebt.

(Ik ben ook 180 cm en pas uitstekend op een M van Giant, maar ik pas ook goed op een L)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Hier dezelfde ervaring met Giant bij 185 en lange benen/korter bovenlijf. Ik rij normaal op een L maar M is niet heel veel te klein.

Lichtere wielen, met betere lagers accelereren sneller en lopen lichter, en dat merk je direct. Als snelheid echt niet belangrijk is voor je dan is het omwille van stevigheid wellicht nog nodig, maar dat kun je ook proefondervindelijk gaan proberen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

De Giant heeft voor deze tijd wel erg smalle wielen :-{
Giant XC-1 29 Wheelset, 29", Tubeless Ready, 21mm Inner Width
Ik zou dan toch serieus naar de xc900 rockrider gaan kijken :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Giant heeft geen diamantframe, maar zo'n onzalige constructie waarbij de seatstays niet aansluiten op de bovenbuis.
Dat werkt bij carbon en lichtgewicht rijders, maar bij alu en 120kg gaat dat scheuren op die plek.
Dus niet doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

:((
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 januari 2020, 22:27 Die Giant heeft geen diamantframe, maar zo'n onzalige constructie waarbij de seatstays niet aansluiten op de bovenbuis.
Dat werkt bij carbon en lichtgewicht rijders, maar bij alu en 120kg gaat dat scheuren op die plek.
Dus niet doen.
Dus de xc900 gaat dus ook niet, carbon en een zware rijder :-{
En waarom bestaat deze frame constructie, ik heb het altijd wel voorbij zien komen, maar eigenlijk nooit echt bij stil gestaan :D :-D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Ik bedoel ik weet niet veel van materialen, maar is carbon niet ook gewoon veilig? Zijn we niet al lang na de jaren van frames die breken. Trouwens is de Xc 900 wel gewoon in diamant vorm.
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 januari 2020, 22:27 Die Giant heeft geen diamantframe, maar zo'n onzalige constructie waarbij de seatstays niet aansluiten op de bovenbuis.
Dat werkt bij carbon en lichtgewicht rijders, maar bij alu en 120kg gaat dat scheuren op die plek.
Dus niet doen.
Als ik deze zin lees dan betekent hij:
Geen diamantframe + carbon + zwaar = boem.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Shredwithcare schreef: za 11 januari 2020, 22:57 Ik bedoel ik weet niet veel van materialen, maar is carbon niet ook gewoon veilig? Zijn we niet al lang na de jaren van frames die breken. Trouwens is de Xc 900 wel gewoon in diamant vorm.
Alles is veilig mits je het volgens voorschrift gebruikt :-D en dat geldt ook voor de rijder natuurlijk :-D geen hersenloze capriolen uithalen :-{ :wink:
De xc900 is het zelfde als de Giant de seatstays komen niet gelijk uit op de toptube :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gesloten