Giant XTC Advanced 2017

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Mario070 schreef: za 11 januari 2020, 23:11
Shredwithcare schreef: za 11 januari 2020, 22:57 Ik bedoel ik weet niet veel van materialen, maar is carbon niet ook gewoon veilig? Zijn we niet al lang na de jaren van frames die breken. Trouwens is de Xc 900 wel gewoon in diamant vorm.
Alles is veilig mits je het volgens voorschrift gebruikt :-D en dat geldt ook voor de rijder natuurlijk :-D geen hersenloze capriolen uithalen :-{ :wink:
De xc900 is het zelfde als de Giant de seatstays komen niet gelijk uit op de toptube :-q
Jawel, ik ken deze fietsen. Als je kijkt op de 4e foto van de Xc 900, dan kan je zien dat het rode van carbon is. Het zwarte daarboven is alleen een stuk (volgens mij plastic) materiaal om de Seat tube vast te zetten. Je ziet dat de rode verdikking mooi doorloopt. Kortom: ze komen wel bij elkaar.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 januari 2020, 22:27 Die Giant heeft geen diamantframe, maar zo'n onzalige constructie waarbij de seatstays niet aansluiten op de bovenbuis.
Dat werkt bij carbon en lichtgewicht rijders, maar bij alu en 120kg gaat dat scheuren op die plek.
Dus niet doen.
Nu zit deze Giant in het segment 'lompere buizen', dus hoef je voor scheuren niet bang te zijn.


En gebeurt het toch: betere service en garantie dan Giant kun je nauwelijks krijgen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik ga ff terug kijken....ogenblik aub :D
Hier ben ik weer :-D het carbon frame heeft (plastic) de geïntegreerde zadelpenklem, en wat ik zie is dat de seat tube met het carbon frame (komt misschien niet al de duidelijk over) komen de buizen niet recht tegenover elkaar uit aan weerszijden van de seat tube :-{
Laatst gewijzigd door Mario070 op za 11 januari 2020, 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: za 11 januari 2020, 23:21
ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 januari 2020, 22:27 Die Giant heeft geen diamantframe, maar zo'n onzalige constructie waarbij de seatstays niet aansluiten op de bovenbuis.
Dat werkt bij carbon en lichtgewicht rijders, maar bij alu en 120kg gaat dat scheuren op die plek.
Dus niet doen.
Nu zit deze Giant in het segment 'lompere buizen', dus hoef je voor scheuren niet bang te zijn.


En gebeurt het toch: betere service en garantie dan Giant kun je nauwelijks krijgen.
Net zo lomp als bijv. de Merida Big Trail?
Als je zwaar bent (zwaarder dan 70kg) dan wil je dit niet.
BMC, Merida, Giant, ze scheuren op die plek allemaal. En dan komt de garantie in actie.
Maar je wilt geen garantie, je wilt fietsen.

Je kunt dit voorkomen door lomp veel materiaal toe te passen, maar dan verlies je comfort en voeg je ook nog eens gewicht toe.
En de enige functionaliteit van deze constructie is juist een beetje comfort in de HT.
Waarom men dit toepast is mij een raadsel, gewoon dom.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"En de enige functionaliteit van deze constructie is juist een beetje comfort in de HT.
Waarom men dit toepast is mij een raadsel, gewoon dom"
Ik kon mij ook niet anders bedenken, buizen niet recht tegenover elkaar geeft iets meer flexibiliteit, maar op die plek niet echt handig lijkt mij :-? :-D
Thanks :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Mario070 schreef: za 11 januari 2020, 23:22 Ik ga ff terug kijken....ogenblik aub :D
Hier ben ik weer :-D het carbon frame heeft (plastic) de geïntegreerde zadelpenklem, en wat ik zie is dat de seat tube met het carbon frame (komt misschien niet al de duidelijk over) komen de buizen niet recht tegenover elkaar uit aan weerszijden van de seat tube :-{
Het maakt bij carbon minder uit als het niet precies recht op elkaar zit omdat je kan spelen met de carbon layup. Of dit is gebeurd bij de Xc 900 durf ik niet te zeggen. K weet ook niet of we nu nog waarde toevoegen met deze discussie. Anders haal je toch een stalen ragbak?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Shredwithcare schreef: zo 12 januari 2020, 00:03
Mario070 schreef: za 11 januari 2020, 23:22 Ik ga ff terug kijken....ogenblik aub :D
Hier ben ik weer :-D het carbon frame heeft (plastic) de geïntegreerde zadelpenklem, en wat ik zie is dat de seat tube met het carbon frame (komt misschien niet al de duidelijk over) komen de buizen niet recht tegenover elkaar uit aan weerszijden van de seat tube :-{
Het maakt bij carbon minder uit als het niet precies recht op elkaar zit omdat je kan spelen met de carbon layup. Of dit is gebeurd bij de Xc 900 durf ik niet te zeggen. K weet ook niet of we nu nog waarde toevoegen met deze discussie. Anders haal je toch een stalen ragbak?
Dat weet ik dus ook niet :-{ maar TS valt toch binnen de gestelde norm :-D dus ik zeg doen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Daarom schreef ik dat je er met carbon en een lichte rijder wel mee wegkomt.
(Meestal dan toch)
Maar als je 120kg weegt wil je dit niet.
Ook niet als je 90kg weegt.

Iedereen mag het natuurlijk zelf weten. Maar ik vind het een slecht idee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Shredwithcare
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 26 juli 2019, 20:57
Mijn mountainbike: Canyon Spectral Al 6 2022

Je valt binnen de norm, dus het wordt vervangen onder garantie. Nog maals, als je iets stevigere wilt neem dan een stalen beestje. Die vallen wel soms iets duurder uit, maar ik weet zeker dat er ook hele mooie stalen fietsen zijn te vinden in t budget.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: za 11 januari 2020, 23:41
Lars TB schreef: za 11 januari 2020, 23:21

Nu zit deze Giant in het segment 'lompere buizen', dus hoef je voor scheuren niet bang te zijn.


En gebeurt het toch: betere service en garantie dan Giant kun je nauwelijks krijgen.
Net zo lomp als bijv. de Merida Big Trail?
Als je zwaar bent (zwaarder dan 70kg) dan wil je dit niet.
BMC, Merida, Giant, ze scheuren op die plek allemaal. En dan komt de garantie in actie.
Maar je wilt geen garantie, je wilt fietsen.

Je kunt dit voorkomen door lomp veel materiaal toe te passen, maar dan verlies je comfort en voeg je ook nog eens gewicht toe.
En de enige functionaliteit van deze constructie is juist een beetje comfort in de HT.
Waarom men dit toepast is mij een raadsel, gewoon dom.
Nee, puur optisch in dit geval. Met lompe buizen spreek je sowieso niet van comfort.

Giant heeft dit model al een paar jaar in het programma, maakt al eeuwen racefietsen met deze constructie. Je baseert jouw uitspraak dus op een ander merk dat een paar keer een probleem had met zo een uitvoering. Wat niet aan het ontwerp lag maar aan de productie.

Ik zie geen Giant's breken op deze plek en ik denk dat Giant erg snel de uitvoering zou veranderen als dat wel het geval zou zijn. En overduidelijk zien zij dus geen noodzaak.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Shredwithcare schreef: zo 12 januari 2020, 00:14 Je valt binnen de norm, dus het wordt vervangen onder garantie. Nog maals, als je iets stevigere wilt neem dan een stalen beestje. Die vallen wel soms iets duurder uit, maar ik weet zeker dat er ook hele mooie stalen fietsen zijn te vinden in t budget.
Staal is alleen sterker als het werkelijk lomp is. 2.500 gram begint er op te lijken. Maar in de goedkope prijsklasse gaat staal makkelijk naar de 3.000 gram :-{ Een aluminium frame van 1.800 gram is minstens even sterk.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Decathlons hebben een betere constructie op dat punt.
Maar Mavic wielen.
Kunnen die 120kg aan?
Ze gaan al stuk bij 80kg...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nogmaals, 120 kg is niet belachelijk of zo. Het eerste onderdeel waar je je zorgen om zou moeten maken is de zadelrails. En die gaat bij de standaard zadels meestal tot een maximale belasting van 120 kg volgens de fabrikanten.

Daarna heb je de wielen, waar bij de goedkopere modellen het materiaal meestal meer dan sterk genoeg is, alleen de bouwkwaliteit tegen valt.



Als je je dan zorgen moet gaan maken om frames, zadelpennen, sturen, cranks, dan mag een rijder van 85 kg ook wel heel, heel, heeeeel erg voorzichtig op zo een fiets gaan fietsen als die limiet zo dicht bij ligt... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: zo 12 januari 2020, 00:18
Shredwithcare schreef: zo 12 januari 2020, 00:14 Je valt binnen de norm, dus het wordt vervangen onder garantie. Nog maals, als je iets stevigere wilt neem dan een stalen beestje. Die vallen wel soms iets duurder uit, maar ik weet zeker dat er ook hele mooie stalen fietsen zijn te vinden in t budget.
Staal is alleen sterker als het werkelijk lomp is. 2.500 gram begint er op te lijken. Maar in de goedkope prijsklasse gaat staal makkelijk naar de 3.000 gram :-{ Een aluminium frame van 1.800 gram is minstens even sterk.
Met alle materialen kan er iets kapot gaan, maar als de constructie niet deugt, dan gaat het zeker kapot.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gesloten