Hallo,
Ik ben nu circa 2 jaar actief in het MTB’en en ik vind het telkens maar weer mooier worden. Ik fiets nu nog op een Cube Aim Pro. Mijn doel is ritten van +100 km te gaan rijden. Ik kom steeds dichter in de buurt van dat doel, maar ik merk dat m’n fietsje het niet kan behappen (steeds meer stukken en mankementen).
Ik kom uit de buurt van St Oedenrode. Die route rijdt ik dus ook regelmatig. Echter de laatste tijd merk ik dat ik steeds meer behoefte krijg aan het rijden in open gebied. Oftewel lekker doorbutsen dus op zandpaden.
Ik wil niet aan een gravelbike, het verschil zal wellicht minimaal zijn maar ik wil niet inleveren op multi inzetbaarheid (dan maar een stukkie langzamer).
Nog enkele punten:
Budget ligt rond de €1500,-.
Graag Shimano XT 1x12 (SRAM zou ook mogen, maar op de een of andere manier...)
Framemateriaal maakt me niet zo veel uit.
Ik zoek betrouwbaarheid.
Een fiets waar ik echt hele warme gevoelens voor heb:
https://www.cube.eu/nl/2020/bikes/mount ... ange-2020/
Ja, deze is niet helemaal XT. Dus er is nog ruimte voor een upgrade de komende jaren. Hetzelfde geldt voor tubeless. Ik hou van de opvallende kleuren en Cube trekt me op de een of andere manier.
Vinden jullie mijn voorkeur een beetje passen bij de omschrijving die ik heb gegeven. En zijn er andere fietsen die jullie wellicht aanbevelen?
Hardtail XC (2de MTB)
-
- Extreme Biker
- Berichten: 881
- Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
- Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike
Mooi afgemonteerde bike voor dat geld, en ik heb me laten vertellen dat de carbon Cube's qua frame minder kort/krap gebouwd zijn dan de alu modellen dus komt het merk ook voor mij ooit in beeld. De goedkoopste Canyon Exceed kost € 100,-- meer dan de Cube en biedt ook heel veel bike voor je €€€
De fietsen ontlopen elkaar verder niet heel veel in deze prijsklasse. Meestal dezelfde onderdelen, slechts kleine verschillen. Bij het ene merk kost het dan €100,- meer dan bij het andere merk, dat is het.
Over betrouwbaarheid kun je dan twisten. Vorken hebben onderhoud nodig, kettingen en tandwielen slijten. Daar maakt het ook niet heel veel uit of je duurder of goedkoper gaat. Je moet wat onderhoud plegen, dat is het belangrijkst voor betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Wat inzetbereik betreft, kies een sportievere uitvoering. In dat opzicht is de carbon Reaction wel sportiever dan de aluminium uitvoering: je zit wat verder voorover en wat dieper, waardoor je makkelijker snelheid maakt, goed voor jouw inzetbereik! (Je hebt in technisch terrein een tikje minder controle).
Los van de Cubes: in het algemeen kun je wel stellen dat carbon in die prijsklasse zonde is van je geld. Voor €300,- minder krijg je een aluminium frame met dezelfde onderdelen. En soms is dat aluminium frame nog lichter ook dan het carbon frame! Maar bij de Cube is de geometrie dus anders en dat moet je dus ook een beetje meenemen.
Bij Canyon kun je dan ook beter voor de Exceed gaan dan voor de Grand Canyon, ook weer vanwege de sportiviteit. En dat verschil is er bij meer merken.
Over betrouwbaarheid kun je dan twisten. Vorken hebben onderhoud nodig, kettingen en tandwielen slijten. Daar maakt het ook niet heel veel uit of je duurder of goedkoper gaat. Je moet wat onderhoud plegen, dat is het belangrijkst voor betrouwbaarheid en duurzaamheid.
Wat inzetbereik betreft, kies een sportievere uitvoering. In dat opzicht is de carbon Reaction wel sportiever dan de aluminium uitvoering: je zit wat verder voorover en wat dieper, waardoor je makkelijker snelheid maakt, goed voor jouw inzetbereik! (Je hebt in technisch terrein een tikje minder controle).
Los van de Cubes: in het algemeen kun je wel stellen dat carbon in die prijsklasse zonde is van je geld. Voor €300,- minder krijg je een aluminium frame met dezelfde onderdelen. En soms is dat aluminium frame nog lichter ook dan het carbon frame! Maar bij de Cube is de geometrie dus anders en dat moet je dus ook een beetje meenemen.
Bij Canyon kun je dan ook beter voor de Exceed gaan dan voor de Grand Canyon, ook weer vanwege de sportiviteit. En dat verschil is er bij meer merken.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars,
Kun je eens wat modellen noemen waar je voor ~€300 minder een aluminium frame krijgt met dezelfde onderdelen?
Ik heb namelijk naar dezelfde fiets zitten kijken als de topic starter, maar zie ook niet de toegevoegde waarde van het carbon frame.
Kun je eens wat modellen noemen waar je voor ~€300 minder een aluminium frame krijgt met dezelfde onderdelen?
Ik heb namelijk naar dezelfde fiets zitten kijken als de topic starter, maar zie ook niet de toegevoegde waarde van het carbon frame.
Ik heb de programma's van de diverse merken niet zo in mijn hoofd. Maar als het merk een carbon fiets voor €1.700,- aanbiedt, dan hebben ze ook zeker een aluminium versie in het programma dat minder dan €1.400,- kost met min of meer vergelijkbare onderdelen.
En dan kun je dus bijna alle mainstream merken wel op gaan noemen: Giant, Merida, Cube, Stevens, Specialized, Orbea, etc.
En dan kun je dus bijna alle mainstream merken wel op gaan noemen: Giant, Merida, Cube, Stevens, Specialized, Orbea, etc.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 10372
- Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
- Mijn mountainbike: Lux Trail CF7
Specialized Chisel Comp, alu, 1699,-, oa SRAM’s SX EAGLE , RockShox Judy Gold, ongeveer 11,6-11,9kg, https://www.specialized.com/nl/nl/chise ... 100-171238
Canyon Exceed 5,0, carbon, 1699,-, oa oa Recon, SRAM NX, 11,7kg,
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
Canyon Exceed 5,0, carbon, 1699,-, oa oa Recon, SRAM NX, 11,7kg,
https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... ection-tab
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Je kan ook voor een Orbea gaan beide hebben een Carbon Frame en redelijke afmontage voor het geld.
Beide zijn 1699 euro.
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... lma-29-m50
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... -m50-eagle
Beide zijn 1699 euro.
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... lma-29-m50
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... -m50-eagle
Die Orbea Alma met Shimano afmontage heb ik naderhand ook nog gezien. Met name de groen/goude kleurstelling vind ik erg gaaf. Alleen zit er een SLX derrie op.
Op internet heb ik verscheidene keren gelezen dat SLX qua betrouwbaarheid niet onderdoet voor XT en dat het verschil met name zit in het gewicht. Wat is jullie gevoel daarover?
Ik heb traumatische ervaringen opgelopen met die huidige bike van me. Bijvoorbeeld in Frankrijk op vakantie. In de vroege ochtend 10 kilometer gefietst naar een MTB-route. Vervolgens op de eerste de beste beklimming van de route m’n complete derrie finaal aan gort gereden. Daarna lekker 10km naar m’n tent gelopen met buikpijn. Nu was dit een shimano-derrie van Tourney
Dat is natuurlijk niet het beste gerei, maar daarom heb ik nu des te meer behoefte aan betrouwbaarheid voor het gestelde budget.
Op internet heb ik verscheidene keren gelezen dat SLX qua betrouwbaarheid niet onderdoet voor XT en dat het verschil met name zit in het gewicht. Wat is jullie gevoel daarover?
Ik heb traumatische ervaringen opgelopen met die huidige bike van me. Bijvoorbeeld in Frankrijk op vakantie. In de vroege ochtend 10 kilometer gefietst naar een MTB-route. Vervolgens op de eerste de beste beklimming van de route m’n complete derrie finaal aan gort gereden. Daarna lekker 10km naar m’n tent gelopen met buikpijn. Nu was dit een shimano-derrie van Tourney
Dat is natuurlijk niet het beste gerei, maar daarom heb ik nu des te meer behoefte aan betrouwbaarheid voor het gestelde budget.
Slx of xt scheelt qua derailleur alleen grammen. Slx heeft beste prijs/kwaliteit bij Shimano. De shifters kun je weer wel beter xt hebben. Iets strakker schakelen en meerdere versnellingen tegelijk. Ook een hele betaalbare upgrade desnoods. Qua betrouwbaarheid maakt het niets uit.gcjm schreef: ↑di 18 februari 2020, 22:37 Die Orbea Alma met Shimano afmontage heb ik naderhand ook nog gezien. Met name de groen/goude kleurstelling vind ik erg gaaf. Alleen zit er een SLX derrie op.
Op internet heb ik verscheidene keren gelezen dat SLX qua betrouwbaarheid niet onderdoet voor XT en dat het verschil met name zit in het gewicht. Wat is jullie gevoel daarover?
Ik heb traumatische ervaringen opgelopen met die huidige bike van me. Bijvoorbeeld in Frankrijk op vakantie. In de vroege ochtend 10 kilometer gefietst naar een MTB-route. Vervolgens op de eerste de beste beklimming van de route m’n complete derrie finaal aan gort gereden. Daarna lekker 10km naar m’n tent gelopen met buikpijn. Nu was dit een shimano-derrie van Tourney
Dat is natuurlijk niet het beste gerei, maar daarom heb ik nu des te meer behoefte aan betrouwbaarheid voor het gestelde budget.
Als een clutch op zit is ook erg belangrijk dan je loopt je keting niet zo snel eraf of die springt-I_do schreef: ↑di 18 februari 2020, 22:46Slx of xt scheelt qua derailleur alleen grammen. Slx heeft beste prijs/kwaliteit bij Shimano. De shifters kun je weer wel beter xt hebben. Iets strakker schakelen en meerdere versnellingen tegelijk. Ook een hele betaalbare upgrade desnoods. Qua betrouwbaarheid maakt het niets uit.gcjm schreef: ↑di 18 februari 2020, 22:37 Die Orbea Alma met Shimano afmontage heb ik naderhand ook nog gezien. Met name de groen/goude kleurstelling vind ik erg gaaf. Alleen zit er een SLX derrie op.
Op internet heb ik verscheidene keren gelezen dat SLX qua betrouwbaarheid niet onderdoet voor XT en dat het verschil met name zit in het gewicht. Wat is jullie gevoel daarover?
Ik heb traumatische ervaringen opgelopen met die huidige bike van me. Bijvoorbeeld in Frankrijk op vakantie. In de vroege ochtend 10 kilometer gefietst naar een MTB-route. Vervolgens op de eerste de beste beklimming van de route m’n complete derrie finaal aan gort gereden. Daarna lekker 10km naar m’n tent gelopen met buikpijn. Nu was dit een shimano-derrie van Tourney
Dat is natuurlijk niet het beste gerei, maar daarom heb ik nu des te meer behoefte aan betrouwbaarheid voor het gestelde budget.
Klopt! Ik heb op mijn vorige fiets zelfs een xt derailleur zonder clutch vervangen door een slx met clutch. En die was veel beter!PaganiProductions schreef: Als een clutch op zit is ook erg belangrijk dan je loopt je keting niet zo snel eraf of die springt-
Misschien zo iets
https://www.mantel.com/cube-reaction-race-2020
Heeft mijn zoon vorig jaar gekocht en maarliefst 2x op gefietst toen had hij het wel gezien
Ps. Misschien verkoopt hij m wel
https://www.mantel.com/cube-reaction-race-2020
Heeft mijn zoon vorig jaar gekocht en maarliefst 2x op gefietst toen had hij het wel gezien
Ps. Misschien verkoopt hij m wel
Die clutch zit tegenwoordig wel bijna overal op, dus hoef je je geen zorgen over te maken gezien je budget en de daarbij behorende afmontage.