Nieuwe Trailbike na Tallboy

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zet er banden zonder gele logo's op (mogen zelfs andere Maxxis zijn!) en je hebt een supermooie fiets :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Bovengenoemde bible of biketests was een belangrijke motivator. Heb destijds mn Tallboy gekocht op basis van hun review en die was spot-on.
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Mooie fiets! Staat ook op mijn shortlist, net als een aantal andere die zijn benoemd. Ben benieuwd naar je ervaringen!
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Over ongeveer twee weken wordt ie geleverd dus zal een review plaatsen :-q
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Goede keuze. Dat wordt een mooie fiets. Congrats
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik vind de kleur een beetje meh! maar een mooie fiets en een goede keuze. Hopelijk komen er leuk gekleurde onderdelen op (lees: geen oranje of paars) :D Gele letters op de banden storen mij totaal niet, gelukkig zijn het geen skinwalls.

Maareh, wel een SYS posten he?
Gebruikersavatar
Rob91
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: do 5 april 2018, 13:22
Mijn mountainbike: (MTB)Trek Fuel EX 8 (GRAVEL) Cannondale Topstone 0 (ROAD) Cube Agree C:62

Ik heb heel eerlijk niet alles teruggelezen..

Ik ben sinds eind vorig jaar eigenaar van een Trek Fuel EX 8 (niet Carbon) 140mm voor, 130mm achter. Heb er nog niet heel veel kilometers op gereden maar hij bevalt me zeer goed! Ik had eerst een oude hardtail. Ik heb ook geen last meer van mijn rug etc (ik ben pas 28)!

Mooi fietsje dus! :)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2181
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Mugged Er stond bij Bikeplannet een Occam met SLX in de vitrine in die kleur maar met normale vork.
De jouwe?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Nee die was niet van mij! Mijn Occam ging in de doos mee omdat ik alles zelf ging opbouwen. Inmiddels helemaal af en al een paar rondjes kunnen testen. Eerste indruk: niet geheel ongeschikt voor NL :winkie:

De Tallboy was een ruige XC fiets met All Mountain kwaliteiten, deze is echt full-on trail. Met name op de vlakkere stukken is de Occam een stuk minder snel op gang te krijgen, in de klim is het verschil minimaal waarbij technische klimmetjes op de Occam weer makkelijker gaan. In afdalingen ben ik met de Occam niet sneller maar heeft wel de Spanjaard wel enorme reserves t.o.v. Tallboy. (Maar dat ligt aan de trails in NL, ik ben met een hardtail ook niet langzamer dan op een fully)

Ergo: eigenlijk is de fiets precies wat ik zocht. Optimaal geschikt voor de buitenland trips, niet volledig ongeschikt voor de NL-se routes....

Zal nog een SYS plaatsen met mijn ervaringen en parts.

Afbeelding
Jan F.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 25 juni 2018, 17:47
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy

Pas je op voor de gelebandenlogopolitie :D

Mooi fietsje!

Groet, Jan
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

mugged schreef: za 21 maart 2020, 12:48 Nee die was niet van mij! Mijn Occam ging in de doos mee omdat ik alles zelf ging opbouwen. Inmiddels helemaal af en al een paar rondjes kunnen testen. Eerste indruk: niet geheel ongeschikt voor NL :winkie:

De Tallboy was een ruige XC fiets met All Mountain kwaliteiten, deze is echt full-on trail. Met name op de vlakkere stukken is de Occam een stuk minder snel op gang te krijgen, in de klim is het verschil minimaal waarbij technische klimmetjes op de Occam weer makkelijker gaan. In afdalingen ben ik met de Occam niet sneller maar heeft wel de Spanjaard wel enorme reserves t.o.v. Tallboy. (Maar dat ligt aan de trails in NL, ik ben met een hardtail ook niet langzamer dan op een fully)

Ergo: eigenlijk is de fiets precies wat ik zocht. Optimaal geschikt voor de buitenland trips, niet volledig ongeschikt voor de NL-se routes....

Zal nog een SYS plaatsen met mijn ervaringen en parts.

Afbeelding
Dat hij minder snel op gang komt is dat een gevoel, of zie je dat ook terug in je gemiddelde snelheid over vlakkere stukken? En is er verschil in banden tussen tallboy en Occam (zit zelf ook op occam te azen vandaar deze vraag).
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Zelfde banden en wielset, in NL Maxxis Ardent voor en achter. Je merkt met name dat het VPP systeem van SC beter is in het voorkomen van inveren als je hard aanzet. Zelfs met lockout op de demper dicht ( vork heeft geen lockout ) voel je dat er energie verloren gaat in de Occam.

Niet storend overigens, het platform blijft mooi stabiel maar het gehele pakket van de SC is gewoon meer XC gericht. Eerlijk gezegd kijk ik niet zo naar tijden op vlakke stukken dus het kan ook alleen gevoelsmatig zijn maar denk het niet.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

mugged schreef: za 21 maart 2020, 13:11 Zelfde banden en wielset, in NL Maxxis Ardent voor en achter. Je merkt met name dat het VPP systeem van SC beter is in het voorkomen van inveren als je hard aanzet. Zelfs met lockout op de demper dicht ( vork heeft geen lockout ) voel je dat er energie verloren gaat in de Occam.

Niet storend overigens, het platform blijft mooi stabiel maar het gehele pakket van de SC is gewoon meer XC gericht. Eerlijk gezegd kijk ik niet zo naar tijden op vlakke stukken dus het kan ook alleen gevoelsmatig zijn maar denk het niet.
Dank voor de reactie!
Denk niet dat ik me daar aan zou kunnen storen ;)
DJMARCO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 347
Lid geworden op: di 23 juni 2020, 18:32

hele mooie fiets :-q
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Vet mooie fiets.
Al gewend om bidon met links te moeten pakken?
Plaats reactie