Nieuwe Trailbike na Tallboy

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Nog wat suggesties:
Vitus Sommet
Whyte S-150
Radon Trail (of Slide)
Kona Process

Ga je nog meer voor Alpen, dan blijft Canyon Spectral echt een prima bike weet ik uit ervaring :)
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Persoonlijk staat de Orbea bij mij bovenaan. Is er in verschillende varianten, vast wel een versie en kleurstelling die je mooie vind...

Vorige jaar had een mede biker in Spanje op een Rallon en was eigenlijk wel jaloers. Hij had volledig kashima afmontage etc.
Goede Alpen/enduro bike
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Revel Rascal?
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Project12 Vertigo? (of 1 van de andere stalen fullies van Cotic, Starling of Stanton)
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Als die Pace al te avontuurlijk is zal een custom frame wel helemaal te spannend worden. ;-) En aangezien gewicht een factor lijkt te zijn valt staal sowieso af denk ik.
Maar voor de prijs van die Process frameset bouw ik met alle liefde een fully (en een gratis HT erbij :winkie: )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Zitten zeker interessante opties bij, zo heb ik op Madeira vorig jaar een RAAW kunnen testen waarvan nu toevallig de V2 uit is. Staal is prachtig, heb nog een tijdje een Ritchey Ultra gereden maar gaat richting 15 kg voor een fully en dat is voor meerdaagse tochten gewoon teveel.

Revel Rascal is erg fraai, heb ze gemaild voor levertijden want dat speelt ook nog wel een rol. Orbea is wat dat betreft wel gunstig, SC redelijk leverbaar.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik vraag me wel af waarom 2 Kg extra zo'n enorm probleem is. Tenzij je heel veel aan hika-a-bike gaat doen zie ik geen probleem voor een 15Kg fiets.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

zonoskar schreef: wo 29 januari 2020, 14:07 Ik vraag me wel af waarom 2 Kg extra zo'n enorm probleem is. Tenzij je heel veel aan hika-a-bike gaat doen zie ik geen probleem voor een 15Kg fiets.
Of je dit gaat merken is IMHO ook afhankelijk van je eigen gewicht en conditie. Ben je niet zo licht, dan ga je echt wel +2 kg voelen bij het klimmen en aanzetten. 15kg fiets is echt zwaar. Zo zou ik echt nooit een bike kopen die zwaarder is dan 13,5kg.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ten opzichte van een Offering in dezelfde maat scheelt Vertigo zo'n 600 gram voor het frame, dus die zou ik dan ook af laten vallen als je rond de 13.5kg uit wil komen. Een Ripmo is wel een stuk lichter, net als een Genius. (Alleen scheuren die nog wel eens bij goed gebruik...)
Revel Rascal zit tot mijn verbazing trouwens ook al op 3kg zonder demper.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

suravida schreef: wo 29 januari 2020, 15:05 Revel Rascal zit tot mijn verbazing trouwens ook al op 3kg zonder demper.
Veel schanierpunten...
Maar een goede fiets voor het stevigere werk onder de 13.5kg, lijkt me best lastig, of je moet gaan besparen op lichtere minder stevige banden etc.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Een Genius is natuurlijk wel bizar licht met zijn 2.3 kg inclusief demper. Dan kom je makkelijk op 13.5kg. Maar goed, ik ken mensen die er elk seizoen 1 afschrijven, omdat ze gewoon té licht zijn voor serieuze mishandeling.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

600 gram meer is een volle bidon extra. Ik merk dat op mijn fiets echt totaal niet in accelleratie of klimmen.
mugged
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 515
Lid geworden op: di 3 november 2009, 21:17

Dank voor jullie input, zeer waardevol! Lang bericht maar ouwehoeren over bikes is belangrijk :winkie:
zonoskar schreef: wo 29 januari 2020, 14:07 Ik vraag me wel af waarom 2 Kg extra zo'n enorm probleem is. Tenzij je heel veel aan hika-a-bike gaat doen zie ik geen probleem voor een 15Kg fiets.
Mee eens en niks is een enorm probleem :winkie: je krijgt het uiteindelijk echt die berg wel op. Maar zeker op meerdaagse tochten met meerdere hike-a-bike stukken gaat het om het totaalpakket en gaat gewicht wel degelijk een rol spelen. Als mijn fiets 2 kilo lichter is kan ik 2 bidons, een broek en een set speelkaarten ( voor in de hut :lol: ) extra meenemen zonder dat het me meer energie kost....

Punt is wel dat als ik meer downhill capaciteiten wil dan zal ik meer gewicht moeten accepteren. En dat is wel de kern van mijn zoektocht denk ik want mijn huidige Tallboy doet alles prima maar blinkt zowel in klimmen als dalen niet uit.. En dat lees je in reviews eigenlijk ook bij de nieuwe Tallboy ( en ook wel Occam ). Over de hele linie goed maar nergens briljant. Bij een Hightower/Rallon etc lever je wellicht iets in op klimcapaciteiten maar technisch afdalen is dan weer top. En dat laatste is eigenlijk wel waarom ik iets anders wil en het kan sub 14 kilo. Bij de dealer in Duitsland stond een Hightower CC van 13,8 kg en met mijn eigen wielset komt dat op 13,4.

Revel doet vaag over levertijden binnen Europa en prijs is gelijk aan SC of YETI dus no-go. Whyte zwaar en lange levertijd. Trek en Scott allebei PF hoewel ik eerlijk moet zeggen dat de Scott toch wel erg aantrekkelijk is in dikke uitvoering. Tallboy ga ik spijt van krijgen denk ik en heb ik volgend jaar hetzelfde draadje...

Shortlist aangepast:

Hightower ( vind de looks wel wat lomp en die prijs... )
Rallon of Occam, vrijdag langs de dealer
Ibis Ripmo ( zoek een real life exemplaar ergens )
Scott, heeft PF maar kan ik testrijden binnenkort dus dat is een groot pluspunt.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Je kan nog eens kijken naar een Mondraker Foxy, een Rocky Mountain Instinct (BC edition?), Devinci Troy of een (*gasp*) Unno Dash. Al is die laatste wel een beetje heel erg duur (maar je kan er wel een fiets van 13Kg mee bouwen). Maar als het mijn centen zouden zijn, zou ik de Murmur van @fonzie kopen (moet de maat wel kloppen natuurlijk): viewtopic.php?f=20&t=144634 en dan helemaal volhangen met bling componenten van het geld dat je bespaart, 850 euro voor dat ding is echt veel te weinig :D

Unno Dash
Afbeelding

Mondraker Foxy
Afbeelding

Rocky Mountain Instinct
Afbeelding

Devinci Troy 29er
Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En -ik dacht niet dat ik het nog eens zou zeggen- al eens gekeken naar de Nukeproof Reactor?

Afbeelding
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Plaats reactie