UHR —> Epic Comp Carbon versus lux cf sl

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Lars TB schreef: di 3 maart 2020, 15:34
Arjan76 schreef: di 3 maart 2020, 07:56 De Oiz is een echte racebak met diepe zit, vond hem persoonlijk iets te nerveus.
De Lux is nog erger... .
aurelius schreef: di 3 maart 2020, 16:12 Wat een flauwekul en hoe ongenuanceerd weer, @Lars. Zoals gewoonlijk een nogal, te, zwart-witte reactie?
'Nog erger', hoezo? Wat is er dan 'erg' aan? 't Ligt er maar aan wat je zoekt. Er is niks 'erg', er zijn slechts verschillende smaken.

...

En weet je niet goed wat je smaak is... dan gewoon 'proeven', ofwel, eens proefrijden op de verschillende categorieën bikes, dan kom je er zo achter :wink: .
Niet ongenuanceerd. Het is het korte antwoord. Ik zou het voor de 88ste keer kunnen uitleggen, de conclusie blijft gelijk.

Maar voor TS germinator zal ik het wat uitgebreider uitleggen. Korte introductie van mijn kant: ik heb ruim 100 verschillende wedstrijdgerichte fullies gereden de afgelopen 20 jaar. Vele daarvan in zowel M, L als XL. Met aanpassingen zodat ik min of meer gelijk er op heb gezeten. Of met aanpassingen om ze sportiever of allrounder te maken. Daarnaast ook nog wel minimaal even veel trailbikes, waarvan ook sommigen in verschillende maten (ter vergelijking) en met aanpassingen richting cross country of juist enduro-achtig.
aurelius schreef: di 3 maart 2020, 19:30 Wat me hierboven irriteerde is dat @Lars een nogal boude uitspraak doet als het gaat om deze categorie bikes, en nu ging het toevallig over de Lux, die ik goed ken. Wat me extra triggert: de hele categorie race/marathonfully's wordt door @Lars vaak onterecht weggezet als 'ongeschikte hardcore race-machines', wat gewoon niet zo is, zeker niet in de uitvoeringen met een tik meer veerweg. En daar reageer ik dus op, om ook een tegengeluid te laten horen. Van iemand die juist zoveel kennis en ervaring heeft als @Lars verwacht ik vaker wat meer genuanceerde, wat minder gekleurde reacties. Van hem was de uitspraak dat 'iedereen beter af is op een trailbike' (in hoofdletters). En wat @Lars vaak stellig poneert als 'feiten', blijken vaak helemaal niet zulke harde feiten te zijn... als je ook andere bladen en sites leest, als je die ook een beetje bijhoudt. Dan blijkt het dus ook slechts een mening te zijn.

Over bladen lezen gesproken, rokl haalt het al aan, ik licht de juiste quotes er even uit en voeg ze er aan toe:
rokl schreef: di 3 maart 2020, 20:26 Ik denk dat deze (uitstekende) review de pros en cons van de Lux wat duidelijker maakt:

https://flowmountainbike.com/tests/revi ... cf-sl-8-0/

Get the Lux up to speed however, and the support through medium-to-big hits really is superb. The Lux’s suspension is more progressive than the old model, and that leads to fewer bottom outs and better stability when you’re dashing along at race pace. It isn’t plush, but the faster you go, the better and more reactive the suspension gets.

The Lux’s efficient and effective suspension performance is echoed by its truculent handling, which requires you to commit and wrestle it around to get the absolute best out of it. Unlike some other modern XC bikes that are integrating more contemporary figures, the Lux keeps it real with a sharp 69.5° head angle and a 74° seat angle. Are you paying attention? Good. Because you need to.
Precies, maar dan ook PRECIES, wat ik iedere keer weer zeg. Stevige vering, geometrie waarbij je je aandacht bij moet houden. Precies dat en niet anders. HARDCORE wedstrijd gericht.

En dat houdt niet in dat je er niet als niet-wedstrijdrijder mee kunt rijden, maar het ligt wel aan je voorkeur, verwachting en ervaring. En omdat sommigen doen alsof het de beste allrounder is, ontkom ik er niet aan een heel klein tikkeltje te overdrijven door het een hardcore wedstrijdgerichte racer te noemen. Wat het dus ook gewoon is. Volgens de bladen. Volgens de geometrie. Volgens de afstelling. Volgens de fabrikant. Wie ben ik dan om het iets anders te noemen? :bier:


Marke schreef: di 3 maart 2020, 16:24 Dr zit haast geen verschil tussen de LUX en de OIZ. Voor de maat XL 100 mm versies is de stack van de lux zelfs 15 mm hoger. Voor de kleinere maten maakt het echt nauwelijks uit.

Reach voor beide merken is nagenoeg hetzelfde (mm werk)

Wel is de OIZ in een TR (120 mm) en de lux in een 110 mm versie.
Interessante aspecten, maar 3 veel belangrijkere worden over geslagen: balhoofdhoek, achtervorklengte en passing/maatvoering.

Tussen de Oiz en de Lux zit 1 graad verschil in balhoofdhoek. Dat is veel. Dat maakt HET grote verschil tussen nerveus sturen en iets wat op gemoedelijk begint te lijken. De Lux is nu 1 van de weinige fietsen die nog een 70 graden balhoofdhoek heeft. Dat is nog steeds de balhoofdhoek waar 29ers al vanaf het begin mee opgezadeld waren, 70 of 71 graden. De rest zit er al onder. Nu gaat de 0,5 graad van de Epic niet het grote verschil maken, maar 1 graad is al serieus te noemen, voelbaar voor iedere rijder. En de Oiz zit dus op 69 graden.
Overigens zegt Canyon van de 110 mm versie dat die 69,5 graden is, maar 10 mm maakt pakweg 0,3 graad uit, in de praktijk nog minder omdat je met iets meer sag zou moeten rijden. Welke kant ze op afronden is niet duidelijk. Dus wie weet zit de 100 mm versie Lux toch net onder de 70 graden, maar 0,2 graad ga ik zelfs niet voelen.

De achtervork lengte is inderdaad vrijwel gelijk. Van alle drie vrij kort en dus nerveus. Maar een halve centimeter is voor de meeste rijders zeker voelbaar in een direct vergelijk, dus de 3 mm meer van de Specialized zou zeker een effect van een fractie meer rust kunnen geven.

En dan inderdaad de maatvoering. Hier gaven anderen al aan dat Aurelius verhoudingsgewijs op een gemoedelijke fiets zit. Heb ik ook al vaker benoemd. De maat S is namelijk niet verhoudingsgewijs gekrompen. De achtervork zou bijvoorbeeld meer dan 5 mm korter moeten zijn voor een gelijke gewichtsverdeling en om gelijke stuureigenschappen te geven als voor een rijder van 180 cm op een L. En die 5 mm is dus een voelbaar verschil. En dan is 5 mm van een L naar een S nog een vrij conservatieve inschatting van mijn kant.
Tenzij germinator dus kleiner is dan 170 cm zal de Lux de meest nerveuze van de 3 zijn. Of als we de Oiz weer weg laten: van de 2.

Let op mijn bewoording in dit geval. Want hier komt ook het ongenuanceerde commentaar van TSTM om de hoek kijken:
ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 maart 2020, 18:02 Ten eerste, het is gewoon persoonlijke voorkeur.
Te tweede ben ik het een heel eind met Aurelius eens.
Hier op de trails in Spanje hebben een paar fietsmaten ook een Lux (2019) en die doen er dingen mee die in NL gewoon onmogelijk zijn door gebrek aan bergen, rotsen etc. Maar de Lux doet het gewoon.
Het zou toch mooi zijn dat als iemand snel met een fiets is, dat het dus per definitie de beste fiets is.

Dat zeg ik dus niet. Dat geeft ook Suravida al aan: Aurelius is onbehoorlijk snel op de Lux. De maten van TSTM ook.

Het kan ook op de Lux. Geen probleem. Maar wat ik zeg, wat de bladen zeggen en wat de industrie doet: andere fietsen zijn sneller. Onder dezelfde rijder. Iedereen profiteert van een tikje gemoedelijkere fiets. Anders hadden downhill bikes ook nog wel een xc-geometrie. Er is dus een reden dat de fietsen (op de Lux na!) steeds minder nerveus worden: dat rijdt gecontroleerder, prettiger, sneller. Dat laatste geldt dan vooral voor naar beneden toe, omhoog maakt het niet uit, op een extreem slingerparcours - en Zeist is dat nog lange niet! - zou het misschien niet zo kunnen zijn... .

En ik zeg niet dat de Lux dus onmogelijk te rijden is. Alleen dat het van ongeveer alle keuzes de meest nerveuze is. Dat is wat ongeveer iedere test onderschrijft. Dat is ook mijn eigen (beperkte) ervaring met de huidige Lux.


Dus ja, de Lux is erger. Erger nerveus. Precies wat Arjan aangaf over de Oiz, precies wat ik dus bedoelde over de Lux. Gewoon volgens de geometrie.


Die extra veerweg wil ik nogmaals aanhalen. 10 mm extra aan de voorkant is niet "meer veerweg". Het verschil wat een rijder in dit geval ervaart is dat het geen progressief geveerde en extra stevig gedempte xc-vork is, maar een lineaire, comfortabeler gedempte trailvork. Die afstelling doet stukken meer dan die 10 mm. Met een SID of 32 met 110 mm zul je namelijk als onervaren rijder geen enkel verschil voelen. De 120 mm versie van Oiz, dat is meer veerweg. Dat ga je voelen. Of je er sneller of langzamer door gaat worden wil ik dan ook nog in het midden laten, dat doen we een andere keer.


Mijn advies aan TS: Lux. Want de Brain sux.

Voor het gebruik van germinator waarschijnlijk prima, voldoende. Maar kijk stiekem toch ook nog even verder dan deze twee. :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Lars TB schreef: di 3 maart 2020, 22:32 Mijn advies aan TS: Lux. Want de Brain sux.
Rest was me teveel om allemaal te lezen. Met de conclusie ben ik het echter wel eens 8) :-q
StAlTiCa
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: di 3 maart 2020, 15:34 ...
Let op mijn bewoording in dit geval. Want hier komt ook het ongenuanceerde commentaar van TSTM om de hoek kijken:
ThaSingleTrackMastah schreef: di 3 maart 2020, 18:02 Ten eerste, het is gewoon persoonlijke voorkeur.
Te tweede ben ik het een heel eind met Aurelius eens.
Hier op de trails in Spanje hebben een paar fietsmaten ook een Lux (2019) en die doen er dingen mee die in NL gewoon onmogelijk zijn door gebrek aan bergen, rotsen etc. Maar de Lux doet het gewoon.
Het zou toch mooi zijn dat als iemand snel met een fiets is, dat het dus per definitie de beste fiets is.

Dat zeg ik dus niet. Dat geeft ook Suravida al aan: Aurelius is onbehoorlijk snel op de Lux. De maten van TSTM ook.
...
Dit stukje wil ik ff nuanceren.
Ik rijdt de Luxen voorbij op mijn LTHT.
(Omlaag dan toch)
Maar die Luxen rijden hier trails waar de gemiddelde forumbiker gaat lopen.
Dus ik durf te zeggen dat ze het op een XC parcours in NL heel goed zullen doen.
En of je dan meer rust, meer comfort, meer levendigheid of meer snelheid wilt hebben (of voelen !) dat is persoonlijke voorkeur.
Mij staat een rondje Brunssum bij, 1 van m'n laatste ritjes in NL.
Iemand reed op een geleende Canyon Strive(2018). Hij vond het helemaal niks. Slome fiets. En wij reden met de tong op het stuur achter hem aan. Zo hard had hij nog nooit gereden. Dus wat wil je, wat voel je ?

Fietsmaat hier heeft sinds kort een Oiz (M ltd) voor de XC rondjes (Circuit BTT Valencia). Die houd ik niet bij. Maar dat zegt vooral iets over hem en mij, minder over onze fietsen.
Maar dus toch weer ff de Oiz in beeld.

De Epic durf ik vanwege de brain ook niet aan te bevelen (was al duidelijk toch?)
Specialized krijgt de brain-techniek blijkbaar niet boven prototype-niveau uit, en toch wordt het te koop aangeboden. Al jaren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
germinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 september 2012, 20:49

Beste allen,
hopelijk niet teveel discussies uitgelokt :lol: .
De epic wordt het niet. Relatief dure atb met een kwetsbaar essentieel onderdeel. Het kan dan wel garantie zijn, maar ik wil gewoon zonder veel gedoe lekker fietsen.

Niet genoemd; ik ben 192 met relatief lange benen en hoop straks <85 kg te wegen :(( .

Inmiddels heb ik ook wat andere items bekeken (gelukkig ben ik niet de enige die twijfelt). De orbea oiz m30 is ook een serieuze optie.
Over het frame kan ik niet oordelen, maar hij lijkt mij net iets beter afgemonteerd. Of dat die €800,-- waard is tov. de lux cf 6.0 vind ik lastig.
Ik zal het eens bij de dichtsbijzijnde dealer bekijken (iemand ervaring met Manivelo-Arnhem?). Uit de recensies blijkt dat je daar persoonlijke aandacht (o.a. fietsmeting tbv afstelling), krijgt, dat is bij canyon een stuk minder.

De komende weken maar eens verder overwegen, vergelijken & hopelijk testen
boswielrenner.nl
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Alle theorie kan waar zijn, of niet. Zelf testen is DE oplossing. Dan weet jij of het DE fiets is. En dat zelf rijden kan heel eenvoudig en is erg leuk en leerzaam om te doen.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Koop gewoon dezelfde fully als ik heb, Louter positieve reviews en bewezen snel :winkie: Ik heb overigens een Canyon Exceed HT, die vind ik persoonlijk niet heel stijf en ook niet heel speels. Pas toen ik mn stuur op 68/69 cm had kwam de fiets meer tot leven. Ik heb ook een soort Brain vork ( fox terralogic ) en moet zeggen dat nu ik de dure fox ( oranje ) met lock out rij ik toch heel veel verschil ervaar. De Terralogic veert veel minder prettig/soepel. Ik heb ook het idee dat de vork dicht staat terwijl dat niet zo is. Als de Brain net zo veert dan zou ik zeker niet voor Brain gaan. Op de Fully gebruik ik de lock out ook niet heel veel moet ik zeggen. Hooguit op lange vlakke paden.
Plaats reactie