UHR —> Epic Comp Carbon versus lux cf sl

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
germinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 september 2012, 20:49

Zijn er mensen met die met bovenstaande bikes op de uhr rijden? Ik overweeg komend of volgend jaar een fully. Rijd nu op stumpjumper HT.

-rijd 80% op de UHR
-af en toe een Nederlandse 1/2 mtb marathon
-buitenland heel incidenteel
-straks de routes van ede & nijmegen erbij.
- de mooiere toertochten (montferland, reichswald etc.)

Ik wil sowieso proberen testrit te maken. Ben vooral benieuwd naar het Brain systeem ervaringen.
boswielrenner.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ervaringen met het brain systeem kan je hier wel vinden.
Kort samengevat, de brain gaat kapot, en best vaak.
Dat valt na een tijdje blijkbaar niet meer onder de garantie, dus flinke kosten voor de gebruiker.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op ma 3 februari 2020, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rebelede
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 22:04
Mijn mountainbike: centurion backfire 29er

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 februari 2020, 23:22 Ervaringen met het brain systeem kan je hier wel vinden.
Kort samengevat, de brain gaat 2x per jaar kapot en de garantie is moeizaam, zeker na 2 jaar. Dan gaat de reparatie je geld kosten, ik meen dat er een standaard tarief van €150 geldt.

als ik ff mag inhaken..
hoe is het eigenlijks met de brain voorvork?
kan er weinig info over vinden
mvg
gang is niet remmen!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mn aanvankelijke post was wellicht wat ongenuanceerd, dus aangepast.

De brainvork is iets beter dan de demper, maar je kan hier in een aantal posts lezen dat mensen er van af willen, want oncomfortabel.

De brain (en de lockout met een knopje) is bedacht voor rijders die bang zijn energie te verliezen vanwege de vering.
Dat idee is op zich al discutabel, want op ruwe ondergrond is meegeven beter dan tegenwerken(star).
En de moderne dempers en vorken zijn zoveel beter dan hun voorgangers, zodat je onder mtb omstandigheden echt geen energie verliest.
Uit jouw(TS) vragen maak ik op dat je daar niet gerust op bent.
Als je het echt niet vertrouwd kan je natuurlijk gewoon weer een HT kiezen, die doet het ook overal goed. Evt. een lockout knopje op het stuur, ter geruststelling ;)
Sommigen hier vinden dat je zonder achtervering niet meer onverhard kunt fietsen. Ik durf dat toch wel te betwijfelen.

Maar Epic of Lux?
Dan zou ik kiezen voor de Lux.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
rebelede
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 17 juni 2014, 22:04
Mijn mountainbike: centurion backfire 29er

:-q dank je wel voor je reaktie
gang is niet remmen!!
germinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 september 2012, 20:49

”Ervaringen met het brain systeem kan je hier wel vinden.
Kort samengevat, de brain gaat kapot, en best vaak.
Dat valt na een tijdje blijkbaar niet meer onder de garantie, dus flinke kosten voor de gebruiker.”

Thanx; niet aan gedacht 😂 ga vanavond met de zoekfunctie aan de slag.
boswielrenner.nl
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Brainvork is in de verste verte niet zo soepel als een normale Sid met Charger2 demper. Je moet toch altijd door dat ‘breekpunt’ heen.
Achter-brain idem: mensen die de demper hebben vervangen voor een andere non-brain geven allemaal (subjectief...) aan dat zonder brain beter bevalt.
Mijn Epic past helaas geen andere demper in anders had ik die al lang vervangen. Vorig jaar nog rondje op een 2018 epic gereden, maar brain blijft een dingetje.
Voor hollands plat racen zou ik een Epic nog wel overwegen, maar voor al het andere zeker niet. Kijk ook eens naar een Orbea Oiz 100mm.
Bicycle, bicycle, bicycle
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd de Lux CF SL, eerste rit was in juni toevallig op de UHR, toen in 2 dagen alle UHR routes gereden.
Heb de versie met 110mm Fox34 vork.
Gaat als de bliksem, zelfs die eerste keer zonder nog al teveel fijntuning al. Maar... alles gaat daar wel als de bliksem :wink: .
In veel technischer gebied wat ondergrond betreft doet ‘ie ‘t ook prima, en dan bedoel ik thuisgebied Zuid L eo, Oostenrijk, Dolomieten vakantie en 6 daags rondje Gardameer, 3 weken bij elkaar opgeteld. Stevig XC, Sella Ronda, maar ook uitdagendere trails.
Een Epic kan dat ook wel, maar voor dezelfde prijs krijg je een zware matig afgemonteerde Epic vs een zeer goed afgemonteerde relatief lichte ‘completere’ Lux.
In het 26” tijdperk ooit een Epic gereden, ik vond de Brain toen wel fijn. Functioneel is ‘ie alleen maar beter geworden, of ‘ie je bevalt is een kwestie van smaak, ‘t bevalt je gewoon wel of niet.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
germinator
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 20 september 2012, 20:49

Beste allen,
Dank voor ieders reactie!
Het geld brand me niet in de zak, dus heb op het gemak her en der flink gelezen.

Over Brain valt me het volgende op:
-bij reviews/testen is dit erg positief, met de kanttekening dat dit veelal de duurdere (buiten mijn budget) bikes zijn.
-bij gebruikerservaringen (vooral hier op het forum) is men gematigd positief over de werking, alleen de duurzaamheid is niet al te best; eigenlijk ronduit slecht.
-je betaald best veel voor de Specialized naam irt. afmontage e.d.

In theorie zou ik graag de canyon Lux CF SL 6.0 kopen. Het is misschien relatief een laag bedrag voor een fully, maar zonder testrit ga ik het niet zo uitgeven. Kortom ik denk dat ik toch maar eens een dagje uit naar koblenz moet plannen voor een proefrit. Het allerliefst zou ik het hier op UHR doen, maar dat zal praktisch wel lastig worden.

Ik heb de tijd en parallel lekker op de stumpjumper blijven fietsen
boswielrenner.nl
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

germinator schreef: ma 2 maart 2020, 23:42 Beste allen,
Dank voor ieders reactie!
Het geld brand me niet in de zak, dus heb op het gemak her en der flink gelezen.

Over Brain valt me het volgende op:
-bij reviews/testen is dit erg positief, met de kanttekening dat dit veelal de duurdere (buiten mijn budget) bikes zijn.
-bij gebruikerservaringen (vooral hier op het forum) is men gematigd positief over de werking, alleen de duurzaamheid is niet al te best; eigenlijk ronduit slecht.
-je betaald best veel voor de Specialized naam irt. afmontage e.d.

In theorie zou ik graag de canyon Lux CF SL 6.0 kopen. Het is misschien relatief een laag bedrag voor een fully, maar zonder testrit ga ik het niet zo uitgeven. Kortom ik denk dat ik toch maar eens een dagje uit naar koblenz moet plannen voor een proefrit. Het allerliefst zou ik het hier op UHR doen, maar dat zal praktisch wel lastig worden.

Ik heb de tijd en parallel lekker op de stumpjumper blijven fietsen
Kopen en 30 dagen geld terug garantie toch bij Canyon?

Of koop een mooie Orbea Oiz
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Je kan het beter omdraaien....

Meestal is het brain systeem kapot en mag je wachten op een vervangende demper (die meestal niet beter is; refurbished troep..)...

Drie bekenden rijden - als de brain niet kapot is dan (...) - op een Epic (waaronder ook een ‘nogal’ dure S-Works...)

Ze zijn allemaal al met minimaal de 4e brain onderweg. Als ik me niet vergis is S-Works zelfs al met de 5e of 6e demper bezig... Een van de twee anderen wacht alweer weken (!) op reactie wanneer er een vervangende demper wordt geleverd... (vorige keer meer dan half jaar gewacht).
Reactie/response Specialized is heel langzaam..

Als je ook maar een heel klein beetje verstandig bent én graag van je fiets gebruik wil maken dan kies je voor iets anders dan een Epic (en/of iets met een brain demper)
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 3 februari 2020, 23:22 Ervaringen met het brain systeem kan je hier wel vinden.
Kort samengevat, de brain gaat kapot, en best vaak.
Dat valt na een tijdje blijkbaar niet meer onder de garantie, dus flinke kosten voor de gebruiker.
StAlTiCa
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel tevreden zijn over het Brain-systeem, maar die hoor je hier niet. Voor zover ik weet zijn de Brain-dempers allemaal gelijk van Comp tot S-Works uitvoering. Ik ben ook aan het orienteren voor een cc-fully en heb een Epic en Oiz inmiddels getest.
De Oiz is een echte racebak met diepe zit, vond hem persoonlijk iets te nerveus. De Oiz heeft een lock-out op de vork en demper, kun je eigenlijk alleen op een bossnelweg gebruiken. Bij een lekkere technische klim met wortels en geulen heb je met de vering aan meer grip en heb je niets aan de lock-out.
De Epic beviel mij erg goed en staat voor mij voorlopig op 1. Een fiets die mij steeds aanspoort om harder te gaan, maar absoluut niet nerveus is in technische stukken. Het Brain-systeem beviel mij goed, doet het wanneer je het nodig hebt en je houdt grip op technische stukken. En een hendeltje en 2 kabels minder op het stuur. LBS vertelde dat ze bij Specialized in NL nu een test systeem hebben voor de Brains, zodat de Brains die er nu uitgaan na revisie ook echt goed zijn. Dat was dus blijkbaar in het verleden niet het geval. De afmontage van Specialized is in vergelijking met andere merken gewoon zwak. En ook de duurdere modellen zijn niet veel beter. Als het voor mij de Epic wordt ga ik voor een instap model en ga deze upgraden als er onderdelen versleten zijn.
Mijn advies; spendeer er een paar zaterdagen aan en ga testrijden op meerdere modellen.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Arjan76 schreef: di 3 maart 2020, 07:56 Ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel tevreden zijn over het Brain-systeem, maar die hoor je hier niet.
Je kan inderdaad gewoon de negatieve ervaringen van anderen negeren
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

germinator schreef: ma 2 maart 2020, 23:42

In theorie zou ik graag de canyon Lux CF SL 6.0 kopen. Het is misschien relatief een laag bedrag voor een fully, maar zonder testrit ga ik het niet zo uitgeven. Kortom ik denk dat ik toch maar eens een dagje uit naar koblenz moet plannen voor een proefrit. Het allerliefst zou ik het hier op UHR doen, maar dat zal praktisch wel lastig worden.

Ik heb de tijd en parallel lekker op de stumpjumper blijven fietsen
Die Canyon is een no-brainer (😜) als dit je budget is. Op termijn een upgrade kitje SLX/XT erop en ondertussen sparen voor goede (lees: wat lichtere, want slecht zijn die 1900's niet) wielen. Een goed afgestelde demper werkt imho beter dan een brain, zeker op de remkuilen op de Heuvelrug. Zeker als je dan het prijsverschil ziet tussen de lux en epic en de onderdelenlijstjes vergelijkt, heb je 1000e voor wat upgrades die de Lux nog verder afmaken.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Arjan76 schreef: di 3 maart 2020, 07:56 Ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel tevreden zijn over het Brain-systeem, maar die hoor je hier niet. Voor zover ik weet zijn de Brain-dempers allemaal gelijk van Comp tot S-Works uitvoering. Ik ben ook aan het orienteren voor een cc-fully en heb een Epic en Oiz inmiddels getest.
De Oiz is een echte racebak met diepe zit, vond hem persoonlijk iets te nerveus. De Oiz heeft een lock-out op de vork en demper, kun je eigenlijk alleen op een bossnelweg gebruiken. Bij een lekkere technische klim met wortels en geulen heb je met de vering aan meer grip en heb je niets aan de lock-out.
De Epic beviel mij erg goed en staat voor mij voorlopig op 1. Een fiets die mij steeds aanspoort om harder te gaan, maar absoluut niet nerveus is in technische stukken. Het Brain-systeem beviel mij goed, doet het wanneer je het nodig hebt en je houdt grip op technische stukken. En een hendeltje en 2 kabels minder op het stuur. LBS vertelde dat ze bij Specialized in NL nu een test systeem hebben voor de Brains, zodat de Brains die er nu uitgaan na revisie ook echt goed zijn. Dat was dus blijkbaar in het verleden niet het geval. De afmontage van Specialized is in vergelijking met andere merken gewoon zwak. En ook de duurdere modellen zijn niet veel beter. Als het voor mij de Epic wordt ga ik voor een instap model en ga deze upgraden als er onderdelen versleten zijn.
Mijn advies; spendeer er een paar zaterdagen aan en ga testrijden op meerdere modellen.
Een ezel stoot zich in het algemeen niet twee keer aan dezelfde brain :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie