SC Blur C vs CC

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Heel voorzichtig een beetje om mij heen te kijken naar een vervanger voor mijn 2014 Epic.
Een Orbea Oiz staat hoog op de lijst, de Lux 7 kun je niet om heen op een lijstje, maar ergens kriebelt een SC Blur ook nog wel. Een Tallboy zou ook wel gaaf zijn (I know, iets andere bike), maar de V4 vind ik gewoon echt niet mooi. Iemand die een mooie V3 in L weet te staan? ;-)

Maar mbt de Blur: kan iemand mij het verschil uitleggen tussen de C en de CC? Zit best prijsverschil in, maar is het puur een ander type carbon en een fractie zwaarder, of is er meer?
Bicycle, bicycle, bicycle
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

Van alles wat ik tot nog toe gezien en gelezen heb is dat inderdaad het enige verschil. Stijfheid en sterkte identiek. Gewicht anders. Inderdaad door ander Carbon. Maar waarschijnlijk vooral door andere verhouding hars / vezel.

Ik heb de tallboy V3, maat L. Maar heel erg blij mee. Overigens nooit op een blur gereden maar ik vermoed dat daar wel een groot verschil tussen zit.
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

daniel1975 schreef: do 13 februari 2020, 10:14 Iemand die een mooie V3 in L weet te staan? ;-)
https://eu.stifmtb.com/collections/bike ... ge-ex-demo
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb me daar ook al eens in zitten verdiepen en het is puur de soort carbon die ze gebruiken.
De C heeft een iets minder duur carbon wat in de kosten scheel, maar ook iets zwaarder is.
Los van het gewicht is stijfheid, flex etc allemaal identiek.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

SC zegt:

By using a slightly-less-expensive carbon fiber, we were able to put performance within reach of more riders than ever before, lifting the race pace of World Cup athletes and privateers alike. The stiffness, durability, and strength are identical between the two materials, but the C-level carbon weighs in at about 280 grams more than the top-end, CC carbon.

Dit vind ik wel een treffende review van iemand op MTBR:

My Nomad started out as the C version. It was replaced under warranty and I received the CC as a replacement. There was absolutely no difference I could tell at all. You will get more flex in the fork and wheels than the frame...buy the C version and spend your money on better components. I bought a complete bike in the 5010 C version that cost me less than the CC frame and shock costs.

Ik heb zelf een Nomad CC, niet bewust voor CC gekozen, gewoon omdat die 2de hands beschikbaar was.
Als ik nu iets nieuws zou kopen, dan zou ik niet zoveel extra betalen voor de CC. De C is ook echt geen straf :)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Heb zelf een Tallboy V3 in CC uitvoering. Fantastische fiets, maar ik ben er van overtuigd dat een C frame net zo goed zal rijden. Reden voor mij om deze versie te willen waren vooral de componenten (Fox Performance Elite, volledig X01 afmontage) en het feit dat ik de fiets als ex-demo met ruim 40% korting kon kopen :winkie:

Persoonlijk vind ik de V4 wel mooi, maar zou er mijn V3 nooit voor inruilen. Ik vind de V4 te slack, en de V4 is alleen met 29" uit te rusten. Ik vond het heerlijk om in het hooggebergte 27.5+ wielen te kunnen plaatsen (in NL rij ik wel gewoon met 29")

Maar een Blur is ook niet lelijk. Ik zou dan wel voor de TR versie gaan: met dropper en dikkere vorkpootjes (34mm ipv 32, en dat merk je ook in Nederland in stijfheid)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik heb een Tallboy c en cc gehad, geen enkel verschil merkbaar. De cc is ongeveer 300 gram lichter, maar of je dat gaat merken.....
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

38x10 schreef: do 13 februari 2020, 11:14 Maar een Blur is ook niet lelijk. Ik zou dan wel voor de TR versie gaan: met dropper en dikkere vorkpootjes (34mm ipv 32, en dat merk je ook in Nederland in stijfheid)
Ja, later een non-TR ombouwen is niet heel makkelijk want volgens mij is hij gebouwd op 100-110mm. En 110mm vorken zijn bijna niet te krijgen. Tenzij je een 120mm weer terug kan zetten intern.
Droppert is gewoon zo erin te zetten natuurlijk.
Bicycle, bicycle, bicycle
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ramonn schreef: do 13 februari 2020, 10:37
daniel1975 schreef: do 13 februari 2020, 10:14 Iemand die een mooie V3 in L weet te staan? ;-)
https://eu.stifmtb.com/collections/bike ... ge-ex-demo
Ik had hem ook al gezien, maar ik ken de toko niet (itt vele andere bekende webshops) en geen idee hoe je dan met garantie zit.
Bicycle, bicycle, bicycle
Ramonn
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 16 juni 2019, 13:35
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 CC en een SC Heckler 9 C

daniel1975 schreef: do 13 februari 2020, 15:14
Ik had hem ook al gezien, maar ik ken de toko niet (itt vele andere bekende webshops) en geen idee hoe je dan met garantie zit.
Ik heb die van mij daar gekocht. Ik vond iig de communicatie goed, prettig en professioneel. Met kennis van zaken. Garantie heb ik nog niet aan de hand gehad. Daar kan ik dus niet over oordelen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2070
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

daniel1975 schreef: do 13 februari 2020, 15:12
38x10 schreef: do 13 februari 2020, 11:14 Maar een Blur is ook niet lelijk. Ik zou dan wel voor de TR versie gaan: met dropper en dikkere vorkpootjes (34mm ipv 32, en dat merk je ook in Nederland in stijfheid)
Ja, later een non-TR ombouwen is niet heel makkelijk want volgens mij is hij gebouwd op 100-110mm. En 110mm vorken zijn bijna niet te krijgen. Tenzij je een 120mm weer terug kan zetten intern.
Droppert is gewoon zo erin te zetten natuurlijk.
Het frame is gewoon identiek natuurlijk. Alleen zit je bij SC, zoals bij de meeste merken, "vast" aan een aantal build-kits, en is een los frame kopen met een losse vork financieel niet erg aantrekkelijk. Voorvorken zijn intern gewoon om te bouwen (en met 120 mm is de Blur wellicht ook prima te rijden? EDIT: yep :-)). Het belangrijkste verschil voor mij zou 34 ipv 32 mm dikke vorkpoten zijn. Niet helemaal een eerlijk vergelijk, maar ik ging van een SID worldcup (top XC vork, 32 mm) op mijn oude fiets naar een Fox 34 performance elite (top-trail, 34 mm), en vergeleken met de Fox was de SID van spaghetti gemaakt...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Plaats reactie