Eerste mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

Hallo iedereen,
Mijn naam is Pieter 40 jaar uit België en ben nieuw op jullie forum.
Ik heb reeds jullie zoekfunctie gebruikt maar ben er nog altijd niet uit.
Voor het ogenblik heb ik een specialized diverge dsw comp (gravel bike) waar ik het meerdaalwoud en omgeving onveilig maak :-D.
Ik zou graag wat meer comfort hebben op deze ritten en zou ook graag meer naar de Ardenne willen gaan en had deze 2 fietsen in gedachte.
Als eerste de canyon neuron cf 8.0 en als 2e de trek fuel ex 8.
over de neuron heb ik hier al veel positieve reacties gelezen maar over de fuel ex 8 wat minder. Welke fiets denken jullie dat het beste is?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat zou er minder zijn aan de Trek?

Ik denk dat ze elkaar maar weinig ontlopen (qua onderdelen zijn ze akelig gelijk). Ja, de Trek is alu en ietsjes zwaarder, anderzijds kan je met de Trek nog wat spelen met de geometrie en lijkt ie wat speelser. De Neuron is weer een mooie basis voor een lichte fiets, als dat je ding is.
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

Foutje van mij Ik bedoelde wat minder revieuws Tenzln.
Laatst gewijzigd door Disco op do 13 februari 2020, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad ontlopen ze elkaar niet zo heel veel. Hooguit is de Canyon dus voor hetzelfde geld met iets hoogwaardigere onderdelen afgemonteerd. Maar bij de Trek dealer valt er dan vast wel weer te onderhandelen over een kleine korting, waarbij het prijsverschil niet zo groot meer is. Maar dat geldt eigenlijk meer voor die vrekkige Hollanders :winkie:

Je kunt met beide fietsen niet echt fout gaan, behoren tot de betere fietsen op de markt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Een Cube Stereo 120 past ook prima in dit rijtje, nog een tik lichter dan de Canyon, en verhoudingsgewijs slechts iets duurder.
De Trek is wat prijziger/minder afgemonteerd, zwaarder, nog iets meer afdaalgericht.
De Canyon en Cube zijn wat vlotter, met name ook bergop.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

Ga de cube ook eens bekijken.
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

@ Lars, ben deze week eens bij een trek dealer langs geweest en kreeg 7,5% korting ( zonder het te vragen 😂). Spijtig genoeg hadden ze de fuel ex niet in de winkel staan.
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

Kan je met de neuron iets gaan doen in winterberg?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Een enkele keer en niet te zware lijnen moet geen probleem zijn maar een echte een bikepark fiets is het niet.
Gebruikersavatar
Canard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 269
Lid geworden op: ma 3 juni 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Merida Big Nine XT Edition (2019)
Contacteer:

TenZNL schreef: vr 14 februari 2020, 17:39 Een enkele keer en niet te zware lijnen moet geen probleem zijn maar een echte een bikepark fiets is het niet.
Wat voor fiets moet je dan hebben volgens jou?
Een XC of Downhill fiets niet zou ik zeggen, dus ik dacht dat zo'n trail fiets juist geschikt zou zijn.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Kort door de bocht:
Hoewel een 130mm fully niet vies is van een drop of een sprong, zijn de zwarte lijnen in een bikepark wel andere koek. Ook omdat je veel meer/langer/hoger dan incidenteel springt en dropt, is een bikepark best een aanslag op zo`n fiets. Op een dagje maak je, pak `m beet, 10-15 runs die je niet allemaal even mooi en als het goed is ook steeds sneller en harder doet. Daar is het frame gewoon niet voor ontworpen, dan kun je beter in de AM of enduro hoek kijken.

Als je enkel de flowtrails doet, is zo`n natuurlijk fiets prima.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Een goed woordje voor de trek, ik heb meer dan uitstekende ervaring met de klantenservice van Trek. Geen gedoe, direct geregeld. Van schade doorgeven tot weer onderweg zijn zit minder dan een week. Daarnaast vind ik de fuel een zeer fijne fiets die erg breed inzetbaar is. Verder geen slechts over de andere opties, behalve dat ik wel eens wat mindere ervaringen heb gehoord over de service van canyon.
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

Zou de trek met zijn 140mm hier dan beter voor zijn of toch nog niet?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Disco schreef: vr 14 februari 2020, 18:39 Zou de trek met zijn 140mm hier dan beter voor zijn of toch nog niet?
140mm is natuurlijk al iets beter (al is meer veerweg niet per definitie meer BP-waardig) maar daar zou ik de keuze niet vanaf laten hangen, als je startpost nog steeds het uitgangspunt is.

Hoe vaak denk je naar een bikepark te gaan? In Winterberg kan je ook gewoon een dikke bak huren.
Zowel de Trek als de Canyon zijn mooie alleskunners en prima geschikt om de basis (en heel wat meer) te leren.
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Disco schreef: do 13 februari 2020, 23:05 @ Lars, ben deze week eens bij een trek dealer langs geweest en kreeg 7,5% korting ( zonder het te vragen 😂). Spijtig genoeg hadden ze de fuel ex niet in de winkel staan.
Ik weet er nog wel een die geeft 20% op 2020 modellen. Dan maar een vrek.😋
who dares wins
Plaats reactie