Eerste mtb

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

Dat is mooi. Blijkbaar toch veel marge dan voor de dealers.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Disco schreef: vr 14 februari 2020, 17:29 Kan je met de neuron iets gaan doen in Winterberg?
De verschillen tussen de diverse categorieën zitten vooral in de geometrie en hoe je op de fiets zit. En dan wordt de veerweg aangepast op het inzetbereik. Dus andersom zou je kunnen beredeneren dat de veerweg het gebruik dicteert, maar dat gaat niet helemaal op.

Een Neuron en een Fuel EX zijn gemaakt als allrounders, trail bikes. Efficiënt bergop, genoeg controle bergaf. Als dat laatste niet te ruig wordt. Je zit nog best sportief op zo een fiets. En wat Aurelius al aangaf, de Neuron is net iets meer bergop gefocust dan de Fuel EX en bergaf geldt het omgekeerde. Maar dit zijn kleine verschillen vergeleken met een stap naar een volgende klasse: allmountain. Die zijn duidelijker gericht op het afdalen en bergop geef je wat meer snelheid toe. En meestal heb je dan ook 140-150 mm veerweg, waarmee grotere klappen beter verwerkt worden. Dat laatste heb je voor je gewone gebruik niet echt nodig, maar het is ook niet zo dat je verhoudingsgewijs opeens 'stil' staat. Vooral door de zithouding die een tikje minder sportief is, lever je omhoog en op het vlakke een paar procentjes snelheid in. Maar je hebt weer meer controle dus.

Als je er voor kiest vaker naar ruig terrein te gaan of zelfs bikeparken als WInterberg, dan is zo een allmountain beter op zijn plek. Maar als het incidenteel is, dan kan ook een Neuron of Fuel EX het prima aan. Hooguit wordt er iets meer van je eigen techniek gevraagd.

Maar Winterberg heeft erg veel gladdere trails, met veel bochten en kombochten. Daar heb je niet zozeer de vering nodig, maar zou je de gemoedelijkere geometrie van een allmountain wel goed kunnen gebruiken. Als je je stuur goed vast houdt, dan kun je echter ook prima lol hebben met een trailbike op Winterberg. Velen hier hebben jarenlang op minder geschikte fietsen dan trailbikes erg rare dingen gedaan, dus feitelijk ben je met een trailbike al zeer verwend!


En als je na twee jaar op een Neuron of Fuel EX er achter komt dat bikeparken wel erg leuk zijn, kun je altijd nog een heel dikke fiets er bij kopen om de limieten te gaan verleggen.


(20% korting is erg veel, daar kan een dealer normaal niet zijn winkel van draaiende houden, tenzij hij vanwege die korting juist extra veel fietsen verkoopt)(en eventueel de service wat afbouwt... )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

Bikeparks zullen maar sporadisch zijn dus ga het houden bij een trail fiets.
Enkel de welke 😊.
De trek spreekt mij het meeste aan maar weet hier goed of het gewicht hier veel parten speelt, ze schelen iets meer dan 1 kg. Voordeel van canyon is dat het carbon frame is maar met mijn 110kg? Trek heeft dan weer levenslang garantie op het frame en canyon ‘maar’ 6 jaar. Het canyon center is maar 5 km van mijn deur dus daarvoor moet ik het ook niet laten. 🤯 keuzes.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

110 kg??? Dan maakt die ene kilogram geen enkel voelbaar verschil!!

Sterker nog, je kunt beter nog een zwaardere fiets kopen om minder problemen te krijgen!!


Mijn snelle fiets gaat richting de 14 kg, gewoon omdat die functioneel is opgebouwd. De vorige was een ruime kilogram lichter, maar ik heb nooit het idee dat ik daardoor sneller was of nu dus langzamer ben.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

Wat denk je dat dan beter zou zijn Lars?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

110kg... en hoe groot ben je dan?!
Los van de ‘beste’ is de maat ook nog een dingetje als je pak en beet 1,90m of langer bent. Je fiets moet stevig genoeg zijn en ‘lang’ genoeg.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Disco schreef: zo 16 februari 2020, 19:00 Wat denk je dat dan beter zou zijn Lars?
Laat hier je lengte ook meetellen inderdaad.


Je zult niet door de Canyon, noch de Trek zakken, maar wat ik bedoel is dat gewicht helemaal niets gaat uitmaken, dus dat je daar je keuze niet vanaf moet laten hangen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Disco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 22 januari 2020, 23:16

Ik ben 1m85 en bij beide merken een L. Heb gelezen dat de neuron tot 120kg en de trek tot 136kg kunnen dragen gewicht fiets bijgerekend.
theemutz
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2074
Lid geworden op: zo 8 juli 2007, 20:29

Disco schreef: ma 17 februari 2020, 17:21 Ik ben 1m85 en bij beide merken een L. Heb gelezen dat de neuron tot 120kg en de trek tot 136kg kunnen dragen gewicht fiets bijgerekend.
Dan valt de Neuron af toch als je het gewicht van de fiets mee moet tellen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Disco schreef: ma 17 februari 2020, 17:21 Ik ben 1m85 en bij beide merken een L. Heb gelezen dat de neuron tot 120kg en de trek tot 136kg kunnen dragen gewicht fiets bijgerekend.
Bij 185 cm maakt het verder niet uit, dan pas je prima op allebei.


Let wel op dat als je voor de Neuron gaat en er iets mis gaat, dat ze technisch gezien moeilijk zouden kunnen doen over dat maximale gewicht! Zal in de praktijk wel los lopen, maar je weet maar nooit. Ik denk trouwens niet dat de Trek werkelijk sterker is.

Maar wat ik eerder al zei: meer gewicht is waarschijnlijk beter, want meestal is dat gewoon sterker!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie