trek, orbea of wilier

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Roeland82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 oktober 2013, 10:09

Beste mountainbikers,

Ik ben nieuw op dit forum en ben op zoek (net als vele andere) naar een mountainbike.

Fiets al meerdere jaren rond op een focus ltd black raider 29er geheel slx afmontage leeftijd geen idee

Ik twijfel tussen de
Orbea alma h20
https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/mou ... lma-29-h20

Wilier 503x pro
https://www.wilier.com/en/my2020/int/en ... s/503x-pro

Trek x caliber 9
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 9/p/29760/

Kosten alle 3 1200 euro

Wat zijn de voor en nadelen van de fietsen.

Ik ben zelf 1.89. 90 kg

Fiets hier in nederland (mountainbikeroute walcheren, utrechtse heuvelrug, westenschouwen)
En in de belgische ardennen.

Ik zie uit naar de reacties
Gr Roeland
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De Wilier heeft nog een ouderwetse balhoofdhoek en valt onder de zeer nerveuze fietsen. Prima te doen in NL, maar niet meer de eerste keuze voor de Ardennen of nog verderop. De andere twee rijden ook in NL lekkerder.

Verder alle drie een goedkope vork. Comfortabel, maar de controle op hogere snelheden is zeker minder. Dan zou je al een klasse duurder moeten gaan of bij internetmerken gaan zoeken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Ik ben niet zo'n geometrie kenner (vergelijking van deze fietsen) als Lars dus daar waag ik mij niet aan. Ik denk wel mee over andere aspecten.

Gebruik: Alledrie de fietsen voldoen prima voor jouw gebruik op basis van wat je omschrijft qua parcoursen
Afmontage: De Orbea en Trek ontlopen elkaar niet zoveel qua afmontage. De Willier is Sram tov Shimano bij de andere twee dat kan voor iemand die altijd Shimano heeft gehad wel even anders zijn maar kwestie van wennen lijkt mij dat.
Smaak: valt niet over te twisten maar voor jou persoonlijk zul je ook een keer kleur moeten bekennen :-D

En dan de verdere overwegingen:
- Is het budget max € 1200 of kun je door bijvoorbeeld verkoop van je Focus nog een paar honderd euro gaan plussen?
- Wil je lokaal kopen of ga via internet een overjarig model? (gezien de voorgestelde fietsen vermoed ik lokaal) Is er nog meer te krijgen lokaal waar je misschien nog niet aan gedacht hebt en in samenhang met je budget

Genoeg om over te na te denken als je dat wilt. Is dit allemaal al gepasseerd en moet het één van deze drie worden dan zou ik kiezen tussen de Orbea en Trek en gaan voor het gevoel bij de dealer en het uiterlijk, succes!
Roeland82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 oktober 2013, 10:09

Ik denk lokaal te kopen, omdat het dan inclusief bikfit is en de fiets dan helemaal afgesteld is. Hier in de buurt zijn cube, orbea, trek, scott, willier, cannondale, stevens, bmc, sensa, ktm en bianchi te koop. Dus genoeg keuze.

Mijn oog is ook gevallen op de canyon neuron al 6.0. Prijstechnisch interessant, Alleen heeft die 2x11 ipv 1x12 en is niet lokaal te koop.
Heb een keer op een fully gereden en dat reed heerlijk.

Wilier valt af want die is inderdaad wat nerveus.
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Roeland82 schreef: di 18 februari 2020, 13:25 Ik denk lokaal te kopen, omdat het dan inclusief bikfit is en de fiets dan helemaal afgesteld is. Hier in de buurt zijn cube, orbea, trek, scott, willier, cannondale, stevens, bmc, sensa, ktm en bianchi te koop. Dus genoeg keuze.
Juist dan ben je voor de Orbea vast al bij Velosport in Middelburg geweest. Daar komt mijn Orbea Alma M50 ook vandaan en ik kan het je absoluut aanraden qua merk Orbea en de service van Velosport!

Succes.
Roeland82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 oktober 2013, 10:09

Klopt!!
Roeland82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 oktober 2013, 10:09

Stel dat ik mijn budget iets oprek, wat is dan een leukere fiets?

Ik ben nu aan het oriënteren naar een orbea laufey.
Moeilijk te vinden voor een proefrit. Maar misschien dat het volgende week (moet er wel een stukje voor rijden) gaat lukken.

Zaterdag bij bikemotion wat indrukken opdoen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Is het voor jou niet leuk/handig eens in te schrijven voor een testdag op locatie ergens? Dan kun je eens wat fietsen testen en vanaf daar kijken wat je nou echt wil.. zonde om nu een fiets te kopen en later toch een fully willen.. en anders om ook..
Canyon en radon hebben wel leuke trailbikes voor leuke prijsjes zoals de neuron bijvoorbeeld..
Neuron is wel wat meer trail als xc maar heb er een gehad en was een erg fijn fietsje waar ik tot nu toe mijn pr gereden heb op westenschouwen.
Succes met je zoektocht!
Roeland82
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: di 15 oktober 2013, 10:09

Het is de Canyon neuron geworden! Fiets heerlijk en heeft veel grip.

Bedankt voor de tips
Plaats reactie